Kan je een blikje gecondenseerde melk ook gewoon dicht koken? Dus het blikje in de pan zetten met water en dan gaan koken?
Geeft dat geen ontploffingsgevaar? (koken is namelijk druk opbouwen) En hoe lang moet je het koken en waar moet je op letten? Heb geen zin om de caramel/gecondenseerde melk overal tussen uit te moeten gaan peuteren.
hier staat uitleg, deksel er niet af halen er zit blijkbaar genoeg ruimte in het blikje om het veilig te koken! Maar je moet schijnbaar wel zorgen dat het blikje onder water blijft
Je moet ervoor zorgen dat het blikje goed onder water staat, anders heb je kans dat het bovenste laagje geen karamel is. Verder gewoon na twee uur koken het blikje uit het water halen en dan gesloten af laten koelen. Succes!
Ik kook het blikje in de grootste pan die ik heb en draai het blikje af en toe even om. Na het koken even onder de koude kraan en keukenhandschoenen aan met het openmaken want het is inderdaad erg heet! Maar ik laat het eigenlijk niet echt afkoelen. Oja, ik maak het ook altijd open boven de taart bodem want zodra je het lipje omhoog trekt komt de karamel er uit.
ik wou het al zolang maken maar het was er nog niet van gekomen, nu moet ik mijn klas trakteren en raad eens hopelijk lukt het met het snijden want ik lees hier dat sommigen daar moeilijkheden mee hebben?
jeej het is gelukt! al moet ik zeggen dat de caramel nog best wel lastig was om te maken. @SaskiaB: dankjewel voor de tip! zal dat proberen.
Davinia_
Geplaatst: 17-03-13 13:53
Ik heb hem gisteren voor de 3e keer gemaakt en hij was echt perfect! De verhoudingen klopten, hij sneed best makkelijk en smaakte heerlijk Vanmorgen visite gehad en die wilde gelijk een stuk mee nemen
trouwens, is gecondenseerde melk bij jullie ook zo duur? ik moest 2 keer de hoeveelheden maken en dat heeft me 10 euro gekost voor 3 blikjes melk er was wel maar 1 merk (van Nestle), misschien ligt het daaraan?
In NL hebben we gecondenseerde melk van friese flag, en je hebt voor dit recept maar 1 blikje ervan nodig.. dus voor 2 keer zoveel 2 blikjes. Maar volgens mij zijn die niet zo verschrikkelijk duur..
Oei waarom heb ik dit topic aangeklikt? Niet goed voor mijn lijn maar oh wat ziet het er lekker uit. Dit wordt dus binnenkort hier een keer gemaakt!
Gecondenseerde melk is in Nederland inderdaad alleen in de supermarkt van Friese Vlag te koop. Ik gebruik het voor banoffee pie regelmatig, dan laat ik het 3 uur koken (onder water houden) en dan wat afkoelen voor ik het op de bodem smeer, is nooit te hard ook niet na het afkoelen. Je kan ook rustig een aantal weken de gekookte blikjes bewaren.
Nell_
Geplaatst: 17-03-13 17:55
Froukje1993 schreef:
Heb het even opgezocht, €1.38 per blikje bij de AH hier. Valt mee dus qua prijs.
Dat betaal ik idd ook!
Ik ga hem weer voor de verjaardag van manlief maken over 1,5 week
Oeeh dat ziet er wel erg lekker uit. Morgen m`n moeder maar naar de winkel sturen om de spullen in huis te halen en dan gaat ik het ook eens proberen.. Erg benieuwd!!
Nell_
Geplaatst: 28-03-13 13:22
Ik ben hem nu weer aan het maken koek en caramel al gedaan, nu alleen de chocolade nog straks
Ik had het recept van 24kitchen gemaakt.. Daar zat pinda`s door de bodem heen.. Dat vond k niet zo lekker. En vond het ook veel te veel pure chocolade. Dus ik wil hem nog een keer gaan maken en dan zonder pinda`s, minder pure chocolade en meer melkchocolade