Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:01

Ja ik mag graag roerbakken, dus tauge en alfalfa zou ik dan roerbakken :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:06

Hlaas is mijn tuin niet geschikt om groente in te verbouwen.
Allemaal wortels van bomen en Heers (onkruid).
Daarnaast zit alles in de schaduw, dus ook niet echt geschikt.

Denk ook niet dat schoonpa een stukje van z'n weiland wil afstaan.
Had het wel erg leuk gevonden.

Dus nu eerst maar een kweeksetje bij de action gehaald met tomaten en aardbeien :D
Dat is iig al iets!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:09

Heel veel groente groeit best in de schaduw. Kool bv heeft een hekel aan felle zon. Als boomwortels en heermoes een probleem zijn, kan je best verhoogde bakken plaatsen. Een tuin waar de hele dag nóóit zon komt, op geen enkele plek, moet ik nog tegenkomen trouwens.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:43

In het nieuwe foldertje van de Kruidvat voor volgende week zag ik zinken emmertjes staan met kruidenzaadjes en bloeiers, dus ik ga deze zeker even ophalen. :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:27

Hééé 'we' waren al weer wakker geworden hier zie ik.
Allemaal uit winterslaap, ik moet zeggen, ik zit er nog half in vind het nog zo koud, brrrr.

Heb in de kas vorige week ijssla, ui, snijmoes en anijs gezaaid samen met tomaten en rode en gele paprika.
Aan bloemen calendula, hangpetunia's en nog wat gezaaid.

Zag vandaag dat de snijmoes, anijs en ijssla aan de koppies boven de grond uitsteken.

De moestuin buiten is nog niet helemaal klaar maar komende week wordt het beter weer en dan ga ik er flink mee aan de slag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 02:28

Ibbel schreef:
Heel veel groente groeit best in de schaduw. Kool bv heeft een hekel aan felle zon. Als boomwortels en heermoes een probleem zijn, kan je best verhoogde bakken plaatsen. Een tuin waar de hele dag nóóit zon komt, op geen enkele plek, moet ik nog tegenkomen trouwens.

Qua groente ben je dan toch wel beperkt hoor, zeker als je echt maar 2 of 3 uurtjes zon hebt.
Maar er is wel veel kleinfruit wat het ook wel goed doet in de halfschaduw, vooral aardbeien staan erom bekend.
En bramen, frambozen en wijnbessen doen het ook prima in de halfschaduw, je hebt dan alleen een paar weken later vruchtjes.
Overigens zijn kruisbessen er weer minder geschikt voor omdat die juist veel zon nodig hebben voor een goede rijping van de bessen, hoe minder zon, hoe zuurder de bessen zijn.

Overigens kwam ik er vorige week achter dat wijnbessen heel ondiep wortelen, ik heb even 2 stuikjes bij mijn ouders weggehaald omdat die erg veel hadden en ik er nog wel een paar bij kon gebruiken. Het viel me echt op hoe klein de wortelkluit is, ik had ruim gespit maar geen wortel tegengekomen, kon ze er vervolgens zo uittrekken en wat eraan zit aan wortels gaat nog geen 30cm diep.
En dat waren wel planten die al 5-6 jaar op dezelfde plek staan.
Dus ik zou zeggen dat een wijnbes een ideale plant is om in een flink pot op het terras op balkon te staan, 40x40 lijkt me al groot zat voor een pot.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:18

Wij hebben een ieniemienie bijna zonloos achterplaatsje en een openbaar stenen voortuintje.. Punt is dat in de voortuin katten poepen en in de achtertuin onze eigen kater sproeit en de plantjes die je zaait uitgraaft.
Moet dus nog even verzinnen hoe ik een groentetuintje ga regelen...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:52

Citroengeraniums rondom :D Daar houden de katten niet zo van!

Wat gebruiken jullie voor zaad voor sperciebonen? Je hebt zoveel soorten! Hoe weet ik nou welke ik lekker vind? Niet te dikke bonen (maar dat ligt ook aan de oogsttijd) en niet melig!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:58

Hebben jullie een tip wat ik kan laten groeien in de vensterbank. Ik heb namelijk geen tuin en iets vind ik toch wel grappig. Maar dan wel iets dat gewoon in de vensterbank kan (en niet dood gaat als hij een dag vergeten wordt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:02

vandaag aarbei planten gehaald.
en verder hebben we nu niks staan.

2 jaar geleden hadden we die ook begonnen met 6 eindigde met 50 := (half jaar terug weggehaald)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:14

In je vensterbank als hij niet te warm wordt kun je sla tomaten eventueel spinazie of radijsjes kweken. Voor tomaten moet je wel bestuiver spelen maar normaal moet dat wel lukken in een vensterbank in een grote goed bemeste pot.

Rabarber is ook een plant die niet van volle zon houdt en goed in de schaduw te houden is. Spinazie kan ook wel in de schaduw alleen groeit wat minder hard dan.

Hier eindelijk tijd en plek om groentes te kweken weer. De groentetuin begint vorm en plek te krijgen. Van de week heb ik een aantal speciekuipen gevuld met aarde en vast wat gezaaid, spinazie, 2 soorten raapstelen, snijbiet en krulsla nog wat maar dat ben ik even vergeten, kan ik wel op het kaartje zien. Ook is er alvast wat andijvie voorgezaaid maar die pot verloor vandaag zijn bodem en de aarde zakte wat weg. Hopelijk komt daar nog wat van op.

Ook is er een nieuw stukje bemest en omgespit en wat aardappelen in een verhoogde bak gedaan al. Hier komen dadelijk de boontjes en erwtjes. 2 grote plantbakken van 1 bij 1,25 en 60 cm hoog staan al klaar. Hier moet alleen nog een folie in om de aarde tegen te houden en dan 2 kuub goede grond bestellen om te vullen. Een derde bak komt er ook nog te staan maar die hebben we nog niet, die moet van de buren afkomen van het werk. Het hek om de moestuin is inmiddels ook zo'n beetje neergezet waardoor oook de kipjes en de honden niet meer door de groente heenstampen. }>

Ook hebben we zaterdag 3 nieuwe fruitbomen gekocht en geplant. 1 iets te duur uitgevallen hoogstam abrikoos die als parasol te houden is, 1 halfhoogstam perzik en een iniminiappeltje voor in een grote pot (stam is 20 cm hoog en heeft al bloesem :D ). het is de winter riesling een erg oud ras maar door het museum inmiddels gekweekt ook in een minivorm.

Ook zijn er een appel en een peer verplant omdat ze niet helemaal goed stonden en een hoogstam perzik die dood leek maar toch nog leefde, die is ook verplant en op aanraden van het museum heel erg teruggesnoeid, deze boom heeft wat problemen met krulziekte die wel aanwezig is maar niet echt doorzet maar ook niet te bestrijden is. Hij krijgt op deze plaats nog een kans, wordt het dit jaar weer niets dan moeten we hem helaas verwijderen en opstoken. |( .

En het is echt al lente de amandel en de nectarine bloeien al vollop en de rest van de fruitbomen staan vol in knop. Alleen de hoogstam dubbele bellefleur is weer wat laat zoals altijd.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:25

Mizora schreef:
Hebben jullie een tip wat ik kan laten groeien in de vensterbank. Ik heb namelijk geen tuin en iets vind ik toch wel grappig. Maar dan wel iets dat gewoon in de vensterbank kan (en niet dood gaat als hij een dag vergeten wordt)

In de vensterbank kun je ook allerlei keukenkruiden en kiemen kweken. Nog even en je hebt vensterbanken tekort :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:07

Hebben jullie misschien ook een idee wat ik kan planten op een stuk bij stal. Staat tegen een appelboomgaard aan en er loopt veel wild (van konijnen tot reeen :D ). Er komen als het goed is kippen op maar dat duurt denk ik nog heel even. Ik dacht dus aan spercieboontjes (groeien omhoog en denk dat die niet snel gegeten worden? ) en wat nog meer?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:08

annepanne schreef:
Citroengeraniums rondom :D Daar houden de katten niet zo van!

Wat gebruiken jullie voor zaad voor sperciebonen? Je hebt zoveel soorten! Hoe weet ik nou welke ik lekker vind? Niet te dikke bonen (maar dat ligt ook aan de oogsttijd) en niet melig!

Dan ken jij mijn verschrikkelijke monster nog niet. :D :D
Die eet werkelijk álles, zelfs sla en rubber.

Klinkt als een leuke volle groentetuin Karuna!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:34

Een netje eromheen en eroverheen spannen? Of zou je kat dat ook een uitdaging vinden? :P

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:40

Ik ben bang van wel.... vorig jaar ook geprobeer en toen is hij daar gewoon opgespronen. :+
Ik denk dat ik er een soort kooi omheen moet maken. _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:40

Mizora schreef:

Tomaten, paprika's en pepers.
Radijs, tuinkers.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 00:24

Heb je ook tips voor mij anneliesdj?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:26

Ik heb als sperciebonen meestal alleen een stamslaboon de "phaseolus vulgaris prelude"Deze groeit eigenlijk overal wel en hoef je niet op te binden, dit wordt een soort slap struikje met heel veel boontjes eraan die ook lang te oogsten zijn. Dit jaar zet ik er ook Montano bij, die ken ik niet, weer eens wat anders.

Vue vol valt wel mee, we hebben het geluk dat onze achtertuin bijna 500 m2 is waardoor de fruitbomen overal en nergens staan. het stukje waar de boontjes en aardappels staan is een driehoek stukje van 3 bij 1 bij 0,5 tussen een laag beukenhegje en het pad naar de zijkant/moestuin in. Het zijstuk van de tuin is ongeveer 7 bij 2 wat moestuin wordt. En de aardbeien en kruiden staan bij de vijver. Daarnaast heb ik vrij veel potten en bakken staan op de houtopslagbakken en op een planttafeltje bij het huis. Zo kom je toch nog aan een aardig stuk moestuin bij elkaar.

Annepanne daar kun je van alles neerzetten als je er maar voor zorgt dat er geen wild bij kan komen. Kunnen die er wel bij dan is de kans heel erg groot dat je niets overhoudt aan groente, dat is hier met de kippen ook het geval.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:33

Zijn die boontjes ook geschikt voor in een pot denk je?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:38

Hmm, ik ga van het weekeind maar weer eens kijken bij het tuincentrum, misschien hebben ze al plantjes die ik in mijn potten kan zetten.. Ik wil weer aardbeitjes en tomaatjes hebben :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:38

Ik heb ze in Lelystad 3 jaar in een speciekuip van 90 liter gekweekt zonder problemen. Ze worden wel wat warrig van formaat als ze zijn uitgegroeid dus niet te dicht op elkaar zetten dan gaat het wel. Ik zette ze meestal op 15 cm uit elkaar ipv de voorgeschreven 10 cm en dan past het precies zolang je niets in het midden neerzet maar ze aan de buitenrand van de speciekuip plant. In een rechte bak kun je ze wel wat dichter op elkaar zetten.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:40

Ik ga vanmiddag maar eens bij het tuincentrum kijken.. inderdaad voor wat leuke dingen om in potten te zetten, dan kan de kat er niet bij en staan ze nog een beetje in de zon!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:40

Leuk voor in een pot;

- aardbeitjes
- boontjes
- kleine tomaatjes

Wat nog meer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:43

spinazie (voor een minihapje), slasoorten (eikenblad sla is niet geliefd bij slakken, ijsbergsla, gewone sla, kruksla pluksla enz), andijvie, 1 boerenkool voor de lange adem en geduld, kruiden, als je veel ruimte hebt misschien een pompoen, meloen of een courgette of aubergine die je kan laten overhangen.

Als je een pot tegen een warme muur kunt zetten met een klimrekje erachter kun je ook een komkommer plaatsen.

Let bij tomaten er op dat je ene stamtomaat hebt en geen klimtomaat tenzij je er een plantrek achter kunt zetten ook.