vegatarisch... gezond??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizz_mol

Re: vegatarisch... gezond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:37

Mensen zijn vroeger toch niet voor niks vlees gaan eten lijkt mij Haha!

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:33

Het is opvallend dat reacties van mensen die voor het vlees eten zijn meestal weinig tot niet onderbouwd zijn, komt omdat er gewoon geen argumenten voor te verzinnen zijn.
De formulering 'je hebt vlees nodig' is verkeerd, 'je hebt bepaalde stoffen die o.a. toevallig in vlees zitten' is beter.
Als je ook maar even kijkt naar die tweede formulering, zie je dus dat je vlees niet perse nodig hebt, omdat er genoeg andere producten zijn die ook die bepaalde stoffen bevatten. Reacties hierop als 'maar ik kreeg bloedarmoede, dus mijn arts zei dat ik weer vlees moest eten' kunnen niet als tegenargument hiervoor dienen, omdat dit komt door een andere situatie dan normaal in je lichaam. Bij het net genoemde geval neemt je lichaam die bepaalde stoffen niet goed op, en dan krijg je inderdaad tekorten. Maar als je lichaam normaal functioneert is er niks aan de hand.

En oh, honderden vissen die zijn opgesloten in te kleine bakken kunnen niet wegzwemmen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:51

Ik ben ook vegetarier, ik eet wel vleesvervangers van de Quorn en zo, genoeg groente, slik vitamine B-pillen en drink af en toe de Roosvicee Ferro. Als je genoeg broccoli, spinazie e.d. eet kun je ook bloedarmoede tegen gaan. Tenminste dat zei mijn huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:12

Dan zijn er best veel abnormale lichamen Tong uitsteken

Want ik ken al enkele personen die vlees moesten gaan eten.
Ik ook, bloedarmoede had ik overigens niet hoor.
Voorkeur kip of rund, geen varkensvlees.

Er zijn overigens als genoeg onderbouwde dingen voorbij gekomen, maar als je die niet wilt zien omdat je tegen bent, ja dan houd het op natuurlijk Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:21

Misz_Do schreef:
Het is opvallend dat reacties van mensen die voor het vlees eten zijn meestal weinig tot niet onderbouwd zijn, komt omdat er gewoon geen argumenten voor te verzinnen zijn.
De formulering 'je hebt vlees nodig' is verkeerd, 'je hebt bepaalde stoffen die o.a. toevallig in vlees zitten' is beter.
Als je ook maar even kijkt naar die tweede formulering, zie je dus dat je vlees niet perse nodig hebt, omdat er genoeg andere producten zijn die ook die bepaalde stoffen bevatten. Reacties hierop als 'maar ik kreeg bloedarmoede, dus mijn arts zei dat ik weer vlees moest eten' kunnen niet als tegenargument hiervoor dienen, omdat dit komt door een andere situatie dan normaal in je lichaam. Bij het net genoemde geval neemt je lichaam die bepaalde stoffen niet goed op, en dan krijg je inderdaad tekorten. Maar als je lichaam normaal functioneert is er niks aan de hand.

En oh, honderden vissen die zijn opgesloten in te kleine bakken kunnen niet wegzwemmen.

De argumenten waarom je geen vlees nodig zou hebben vind ik niet veel beter hoor... Vind dat Ladymagic anders wel goede argumenten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:30

Misser schreef:

De argumenten waarom je geen vlees nodig zou hebben vind ik niet veel beter hoor... Vind dat Ladymagic anders wel goede argumenten heeft.

En de mijne vind je wel dramatisch zeker?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:35

ladymagic schreef:
Ik ben zelf al jaren vegetarier maar denk er sterk over om weer met vlees te beginnen. Nu ik me echt volledig ingelezen heb in het onderwerp (misschien handig om dat te doen voor ik vegetarier was geworden) zie ik in dat de mens meestal wel vlees en vis nodig heeft.
Echt niet elke dag, maar 1 a 2 keer per week toch wel.
Neem nou bijvoorbeeld aminozuren, dit zijn belangrijke bouwstoffen in je lichaam, je hebt ze echt nodig maar die zitten alleen maar in vlees en vis en in hele lichte mate in ei.
Je moet 48 grote eieren per week eten om aan de aminozuren te komen die je nodig hebt.
En er zijn wel tabletjes voor, maar aminozuren worden alleen opgenomen met bepaalde stoffen samen, en 3x raden waar die stoffen in zitten? Juist ja, vlees en vis. In mindere mate ook wel weer in oa ei, maar dan mag je weer die 48 grote per week gaan eten, of 500 G boter per dag.
Vitamines, mineralen en alle andere dingen die we nodig hebben (de meeste mensen althans) kunnen alleen goed opgenomen worden met andere voedingstoffen tegelijk.
Vitamine A is een heel goed voorbeeld. De enige manier waarop die opgenomen kan worden door het lichaam is als het is opgenomen door vet, anders niet.
Dus je kan je helemaal ongans eten in de (rauwe) worteltjes, als je er niet wat vet bij eet heeft het voor de vitamine A opname weinig zin. (Daarom deden ze van oudsher ook altijd een flinke klont boter bij de gekookte wortelen).
Het is gewoon een feit dat er in vlees en vis voedingstoffen zitten die de mens absoluut nodig heeft en die nergens anders in voorkomen, en al helemaal niet in vleesvervangers. Die zijn allemaal plantaardig en bevatten die voedingstoffen niet omdat die gewoon niet in planten aanwezig zijn.
Ik heb mijn info vooral uit vakbladen maar ik zal het internet even afspeuren naar betrouwbare websites.
En begrijp me nou niet verkeerd
En nou zeg ik echt niet dat de mens elke dag vlees en/of vis moet eten.
Of gigantische hoeveelheden.
Maar gewoon 200 tot 300 G per week ongeveer en dat is wetenschappelijk bewezen.

Je bronnen zijn?
Er zijn minstens zoveel wetenschappelijke onderzoeken te vinden die weer iets heel anders beweren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:13

Ben zeer benieuwd naar je bronnen ja.

Ik ben dit jaar gestart met de opleiding voeding & dietiek, heb een aantal medestudenten en leraren die ook vegatarier zijn. Een van die leraren is ook huisarts. En we hebben vaak genoeg over niet vlees eten gehad. Nooit te horen gekregen dat het slecht zou zijn. De aminozuren zitten in veel vlees vervangers en tegenwoordig zijn behoorlijk wat producten verijkt.

Ik vind dat je niet kan zeggen of het niet vlees eten gezond is of niet als je alleen naar jezelf kijkt. Elk lichaam is anders en niet iedereen kan de kunstmatige stoffen van vleesvervangers opnemen, anderen weer wel. Voor sommigen zal het dus gezond zijn, voor anderen weer niet. Ik denk dat als je geen vlees eet, en je lichaam de stoffen kan op nemen, je best gezond kan leven zonder vlees. Als je maar zorgt dat je je voedingsstoffen op een andere manier binnenkrijgt.

Vind het nu een beetje lijken dat de ene groep vind dat niet vlees eten uitsluiten gezond is.En de andere groep vind het uitsluitend ongezond. Beide groepen zijn elkaar aan het overtuigen dat ze gelijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:16

Citaat:
Elk lichaam is anders en niet iedereen kan de kunstmatige stoffen van vleesvervangers opnemen, anderen weer wel. Voor sommigen zal het dus gezond zijn, voor anderen weer niet. Ik denk dat als je geen vlees eet, en je lichaam de stoffen kan op nemen, je best gezond kan leven zonder vlees

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:27

runningkawa schreef:
Citaat:
Elk lichaam is anders en niet iedereen kan de kunstmatige stoffen van vleesvervangers opnemen, anderen weer wel. Voor sommigen zal het dus gezond zijn, voor anderen weer niet. Ik denk dat als je geen vlees eet, en je lichaam de stoffen kan op nemen, je best gezond kan leven zonder vlees

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja

Ik ook :J Ik ben 2 jaar vegetariër en merk geen verschil van gezondheid toen ik nog vlees at. Mijn moeder is ook vegetariër geweest maar mocht het niet langer zijn van de arts

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:40

@Judith, ben het met je eens.
Maar je kunt dus niet in het algemeen stellen dat mensen prima zonder vlees kunnen, want er zijn er dus die het wel nodig hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:54

Judith, dat heb je echt super verwoord Ja
Mijn vader en moeder konden niet vegetarisch eten, terwijl mijn moeder alles "volgens het boekje" at en kookte, dus voldoende groenten, bonen, volkoren producten (ook spagetti en macaroni etc) en toch konden zij het niet zijn
Ik ben het nou een jaartje of drie minimaal, en ik ben fit en gezond en voel me prima. Mijn ijzerwaarden zijn prima, bloedwaarden laat ik regelmatig checken ivm ijzerproblemen in de familie.
Ik denk ook niet dat je met een vingertje moet gaan wijzen: "dat is goed en dat is slecht" maar dat je elkaar in elkaars waarde moet laten, en begrip moet hebben. Elk mens is anders, en iedereen heeft zo z'n eigen dingen wattie wel en niet kan, en waar hij wel en niet achter staat.
Daarom kun je ook niet stellen of vegetariër zijn wel of niet gezond zijn, omdat je dat niet kunt veralgemeniseren, daar verschillen mensen teveel voor.
Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:19

Misser schreef:
Jaimyliefje schreef:
ik eet wel vis. ik geef niet echt veel om die beesten. het is gezond. en mijn zus en ik zeggen altijd: moeten ze maar harder zwemmen Knipoog

Sorry, maar dat vind ik dus behoorlijk hypocriet...

snap ik ook hoor. moeten ze maar harder zwemmen. is meer als grapje. maarja. zonder vis kan het voor ons toch niet. en dat eten we dan miss eens in de twee/drie weken. dat vind mijn moeder dan iets gezonder. als ik ouder wordt. dan ga ik het ook proberen zonder. maar ik heb al best moeite met vlees vol te houden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:51

Qua gezondheid of omdat je het vlees niet kan laten staan? Vetten en omega's waar vis zo goed moet zijn, heb je ook in (plantaardige)pil vorm, die slik ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:55

Ik denk dat ze het gewoon moeilijk vindt om geen vlees te eten.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:05

Met de huidige opfokmethodes kan ik me haast niet voorstellen dat er nog 1 vitamine in vlees is terug te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:24

Die huidige opfok methode bestaat al van voor de oorlog
Alleen toen kleinschalig, maar ook toen zaten bijv varkens in een klein hok.
En dat maakt voor de varkens dus niets uit. of er 10 in een hok zitten en niet meer op de boerderij
Of 10 in een zelfde hok, alleen 100 hokken naast elkaar.
Dus vind dat een flut argument

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:28

Ja, je kan net zo gezond zijn als je vegataries bent, dan dat je vlees eet hoor!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:30

Ik ben vega, eet ook geen vis(is immers ook een dier ....)eet yoghurt, noten, vleesvangers etc...en ben gezond hoor!Kan dus wel...maar je moet wel je vitamenen etc binnen krijgen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:31

Vega, is dus veganist
waarom eet je dan yogurt?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:34

nee vega=vegatarier..sorry voor de verwarring..zo noem ik dat altijd...meerdere hier trouwens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:37

Het is vegEtariër
vandaar dat de afkorting vegA al helemaal niet kan Lachen

Maar dan nog, voor jou yogurt worden koeien geslacht...

idem voor je leren hoofdstel Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:39

koeien geslacht voor yoghurt...is dat zo??hmm

nee die afkorting kan ook niet..maar toch zeg ik het altijd...foutje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:40

ja, heb ik hier al eerder aangegeven Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:41

Owh...getsie...ik heb niet alles gelezen.....