Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Misz_Do schreef:Het is opvallend dat reacties van mensen die voor het vlees eten zijn meestal weinig tot niet onderbouwd zijn, komt omdat er gewoon geen argumenten voor te verzinnen zijn.
De formulering 'je hebt vlees nodig' is verkeerd, 'je hebt bepaalde stoffen die o.a. toevallig in vlees zitten' is beter.
Als je ook maar even kijkt naar die tweede formulering, zie je dus dat je vlees niet perse nodig hebt, omdat er genoeg andere producten zijn die ook die bepaalde stoffen bevatten. Reacties hierop als 'maar ik kreeg bloedarmoede, dus mijn arts zei dat ik weer vlees moest eten' kunnen niet als tegenargument hiervoor dienen, omdat dit komt door een andere situatie dan normaal in je lichaam. Bij het net genoemde geval neemt je lichaam die bepaalde stoffen niet goed op, en dan krijg je inderdaad tekorten. Maar als je lichaam normaal functioneert is er niks aan de hand.
En oh, honderden vissen die zijn opgesloten in te kleine bakken kunnen niet wegzwemmen.
Misser schreef:
De argumenten waarom je geen vlees nodig zou hebben vind ik niet veel beter hoor... Vind dat Ladymagic anders wel goede argumenten heeft.
ladymagic schreef:Ik ben zelf al jaren vegetarier maar denk er sterk over om weer met vlees te beginnen. Nu ik me echt volledig ingelezen heb in het onderwerp (misschien handig om dat te doen voor ik vegetarier was geworden) zie ik in dat de mens meestal wel vlees en vis nodig heeft.
Echt niet elke dag, maar 1 a 2 keer per week toch wel.
Neem nou bijvoorbeeld aminozuren, dit zijn belangrijke bouwstoffen in je lichaam, je hebt ze echt nodig maar die zitten alleen maar in vlees en vis en in hele lichte mate in ei.
Je moet 48 grote eieren per week eten om aan de aminozuren te komen die je nodig hebt.
En er zijn wel tabletjes voor, maar aminozuren worden alleen opgenomen met bepaalde stoffen samen, en 3x raden waar die stoffen in zitten? Juist ja, vlees en vis. In mindere mate ook wel weer in oa ei, maar dan mag je weer die 48 grote per week gaan eten, of 500 G boter per dag.
Vitamines, mineralen en alle andere dingen die we nodig hebben (de meeste mensen althans) kunnen alleen goed opgenomen worden met andere voedingstoffen tegelijk.
Vitamine A is een heel goed voorbeeld. De enige manier waarop die opgenomen kan worden door het lichaam is als het is opgenomen door vet, anders niet.
Dus je kan je helemaal ongans eten in de (rauwe) worteltjes, als je er niet wat vet bij eet heeft het voor de vitamine A opname weinig zin. (Daarom deden ze van oudsher ook altijd een flinke klont boter bij de gekookte wortelen).
Het is gewoon een feit dat er in vlees en vis voedingstoffen zitten die de mens absoluut nodig heeft en die nergens anders in voorkomen, en al helemaal niet in vleesvervangers. Die zijn allemaal plantaardig en bevatten die voedingstoffen niet omdat die gewoon niet in planten aanwezig zijn.
Ik heb mijn info vooral uit vakbladen maar ik zal het internet even afspeuren naar betrouwbare websites.
En begrijp me nou niet verkeerd
En nou zeg ik echt niet dat de mens elke dag vlees en/of vis moet eten.
Of gigantische hoeveelheden.
Maar gewoon 200 tot 300 G per week ongeveer en dat is wetenschappelijk bewezen.
Citaat:Elk lichaam is anders en niet iedereen kan de kunstmatige stoffen van vleesvervangers opnemen, anderen weer wel. Voor sommigen zal het dus gezond zijn, voor anderen weer niet. Ik denk dat als je geen vlees eet, en je lichaam de stoffen kan op nemen, je best gezond kan leven zonder vlees
runningkawa schreef:Citaat:Elk lichaam is anders en niet iedereen kan de kunstmatige stoffen van vleesvervangers opnemen, anderen weer wel. Voor sommigen zal het dus gezond zijn, voor anderen weer niet. Ik denk dat als je geen vlees eet, en je lichaam de stoffen kan op nemen, je best gezond kan leven zonder vlees
Hier ben ik het helemaal mee eens
Misser schreef:Jaimyliefje schreef:ik eet wel vis. ik geef niet echt veel om die beesten. het is gezond. en mijn zus en ik zeggen altijd: moeten ze maar harder zwemmen![]()
Sorry, maar dat vind ik dus behoorlijk hypocriet...