Femek2902 schreef:Mijn volgende creatie gaat lasagne worden, daar hou ik enorm van, maar is teveel werk voor 1x. Die bakjes van jou 8nnemiek lijken me echt ideaal. Ook de aardappelgratin ziet er lekker uit! Heb je daar een recept van? (En dan met name hoelang je ze in de oven stopt voor het invriezen?)
De recepten heb ik even opgezocht

De gratin heb ik uit een boekje:

De aardappels snijd ik iets dikker (2 tot 3 mm) en kook ik 5 minuutjes voor. Dan met koud water afspoelen.
En ik gebruik oude kaas.
In plaats van gewone melk en creme fraiche werkt sojamelk en alpro fraiche ook prima.
Ik bak de schotels niet voor, maar doe ze direct invriezen. En voordat ze de oven in gaan liefst even een of twee uur van tevoren uit de vriezer halen. Dan in drie kwartier tot een uur afbakken (afhankelijk van hoe ver ze al ontdooit zijn)
En mijn favoriete lasagne recept:
Ingrediënten:
2 uien
2 flinke tenen knoflook
olijfolie
2 tl gedroogde oregano
1 blik bruine linzen (± 400/500 gram)
800 gr tomatenblokjes
verse basilicum
geraspte kaas (kan ook vervangen worden door edelgist)
250 gr lasagnebladen
500ml creme fraiche
1 tomaat
De ui en knoflook fruiten in de pan. Dan doe je de tomatenblokjes erbij. Voeg de basilicum toe, en peper en zout naar smaak. Breng aan de kook en laat de saus een tijdje pruttelen. In de laatste 5 minuten voeg je de linzen toe.
Roer een paar flinke handen geraspte kaas (of edelgist) door de saus.
Doe een derde deel van de saus in het ovenbakje, lasagnevellen erop, dan een derde deel van de creme fraiche op de lasagnevellen, en daar weer een laag lasagne vellen bovenop. Daar een beetje kaas op.
Daar weer saus bovenop, en dat herhaal je twee keer totdat de saus op is.
Je sluit af met een laag creme fraiche en kaas bovenop. Daar leg je nog wat plakjes tomaat op, en eventueel wat beleg naar keus zoals spekreepjes, pepperoni, blauwe kaas of paneermeel.
Ik heb de lasagne daarna zonder voorbakken in de vriezer gedaan.
Daarna weer liefst een tot twee uur laten ontdooien, en en in drie kwartier afbakken. Of in een uur als hij direct uit de vriezer komt.
Om te voorkomen dat de bovenkant te donker wordt kun je de ovenschotel het eerste half uur afdekken met een stukje aluminiumfolie.