8nnemiek schreef:chamion schreef:Ik krijg de neiging om nu, na ruim 1,5 jaar, weer eens zelf brood te maken. Ik heb echter echt hele kleine oven. Denken jullie dat het zou kunnen?
https://www.bol.com/nl/p/primo-mini-ove ... 0473/?s2a=
En ik heb altijd gewerkt met kant en klaar mixen van de welkoop.
En hoe kan je kijken of je gist nog leeft? Want ik heb nog gist maar dat is ook al zeker 1,5 jaar oud.
Het nadeel van die oventjes is dat ze erg variëren in temperatuur.. de ene kant is warmer dan de andere, zodra het element uit gaat zakt de temperatuur snel.. De beste manier om in zo'n oven brood te bakken is denk ik in een ovenvaste pan/kom/schaal. Als je ergens een gietijzeren pannetje hebt staan dan kun je die pan in de oven zetten en mee laten voorverwarmen, het brooddeeg laat je in een andere kom met bakpapier rijzen, en daarna doe je het brooddeeg samen met het bakpapier in de hete pan in de oven. Dan is de temperatuur veel gelijkmatiger verdeeld en heb je meer kans dat je echt een mooi brood krijgt.
Het ronde brood in een van mijn eerdere foto's heb ik ook op die manier gemaakt.
Heeft je gist in de koelkast gestaan of op kamertemperatuur? Zijn het die kleine, dichte zakjes of een groot pak dat al open is geweest?
Thanks. Ik heb nog wel een hoge gietijzer pan, deze gebruik ik normaal op mijn gietijzeren kachel voor stoof gerechten. Zal eens kijken of die past, en anders ga ik even zoeken naar 1tje die wel past. Dank je voor de tip!
Ik heb gist in kleine zakjes en een grote verpakking die open is gemaakt en daarna in een tupperware bak(je) is gegaan.