Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:17

8nnemiek schreef:
chamion schreef:
Ik krijg de neiging om nu, na ruim 1,5 jaar, weer eens zelf brood te maken. Ik heb echter echt hele kleine oven. Denken jullie dat het zou kunnen?
https://www.bol.com/nl/p/primo-mini-ove ... 0473/?s2a=

En ik heb altijd gewerkt met kant en klaar mixen van de welkoop.
En hoe kan je kijken of je gist nog leeft? Want ik heb nog gist maar dat is ook al zeker 1,5 jaar oud.

Het nadeel van die oventjes is dat ze erg variëren in temperatuur.. de ene kant is warmer dan de andere, zodra het element uit gaat zakt de temperatuur snel.. De beste manier om in zo'n oven brood te bakken is denk ik in een ovenvaste pan/kom/schaal. Als je ergens een gietijzeren pannetje hebt staan dan kun je die pan in de oven zetten en mee laten voorverwarmen, het brooddeeg laat je in een andere kom met bakpapier rijzen, en daarna doe je het brooddeeg samen met het bakpapier in de hete pan in de oven. Dan is de temperatuur veel gelijkmatiger verdeeld en heb je meer kans dat je echt een mooi brood krijgt.
Het ronde brood in een van mijn eerdere foto's heb ik ook op die manier gemaakt.

Heeft je gist in de koelkast gestaan of op kamertemperatuur? Zijn het die kleine, dichte zakjes of een groot pak dat al open is geweest?

Thanks. Ik heb nog wel een hoge gietijzer pan, deze gebruik ik normaal op mijn gietijzeren kachel voor stoof gerechten. Zal eens kijken of die past, en anders ga ik even zoeken naar 1tje die wel past. Dank je voor de tip!

Ik heb gist in kleine zakjes en een grote verpakking die open is gemaakt en daarna in een tupperware bak(je) is gegaan.

8nnemiek

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:32

Ik hoop dat het lukt!

Als de grote verpakking gist anderhalf jaar geleden open is gemaakt dan ben ik bang dat die niet veel meer doet. Dan zou ik de kleine pakjes proberen. Als die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten dan kun je gewoon iets meer gebruiken dan wat in het recept staat.

Hier zijn de zachte broodjes ook klaar :9
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:38

Ziet er heerlijk uit!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:11

Ziet er heerlijk uit zeg, wauw!

Dorien66 schreef:
Wat is nou volgens jullie het meest inspirerende boek of de meest inspirerende website over brood bakken?

Ik vind de blog en instagram van Food from Claudnine echt geweldig. Ze komt in september ook met een kookboek over deeg <3

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:34

Jaaa dit topic had ik nodig!! <3 <3 Wij bakken ook wel eens brood met de machine, maar hier in frankrijk kennen ze geen zachte bolletjes :oo

Ik word hier dus wel heel blij van nu :D

As we speak staat de machine ook aan nu <3

ik zie hier echt verschrikkelijk lekker uitziende broden voorbij komen <3

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:37

Ik heb een broodbakmachine en bak brood voor het weekend daarin.
Inderdaad lekker makkelijk.
Ik gebruik wel vaak die broodmix zakjes en voeg dan pitten mix toe hmm
Wil van het weekend rozijnenbrood maken,kijken of dat lukt.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:46

Ik volg ook graag foodfromclaudnine

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:06

Wat een leuk topic! Ik krijg hierdoor helemaal zin om van het weekend weer eens te gaan klungelen :D.

Voorheen maakte ik weleens speltbrood, maar voor mijn up was het teveel. Dus het voorwerk deed ik thuis, vervolgens ging ik iets voor lunchtijd naar mijn ouders en terwijl wij lekker zaten te kleppen ging-ie daar een uurtje in de oven. Vervolgens nog warm met geitenkaas opeten <3. Ik vind het ook echt alleen dezelfde dag nog lekker en brood uit de vriezer vind ik niet lekker, daarom deed ik het maar af en toe. Maar die zachte broodjes van hierboven zien er wel heel inspirerend uit.

Wat is dat gele op dat brood op de bladzijde hiervoor?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:10

Ik weet niet of deze al is genoemd, maar daar zit ik op te azen om daar binnenkort wat tijd voor te vinden om deze te proberen. Klinkt geweldig, zonder kneden en al teveel gedoe en dezelfde dag eten :)

We hebben wel nog een broodbakmachine op zolder staan waar echt wel lekker brood uit kwam maar ik zie de charme daar niet zo in....

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:10

Gebroken maïs denk ik?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:24

8nnemiek schreef:
Vaak geldt; het beste conserveermiddel en broodverbeteraar is genoeg vocht gebruiken. Een deeg mag echt lekker nat zijn. Plakt het aan je handen: gewoon blijven kneden en je handen insmeren met zonnebloemolie in plaats van bloem toevoegen. Ook het werkblad: bestrijken met zonnebloemolie in plaats van bloem. Brood met het juiste vochtgehalte blijft ook langer vers.

Wat voor mij ook werkt is het glutenpoeder. Dat zorgt voor een extra elastisch brood wat daardoor ook langer vers blijft aanvoelen.

Ah dat ga ik is proberen, heb denk ik nog wat meel en gist in huis, dankzij jullie ga ik nog maar een poging wagen van de week :') het was echt wel lekker maar na een dag gewoon te hard om te eten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:37

Yv_ schreef:
Wat is dat gele op dat brood op de bladzijde hiervoor?

Ik quote mezelf :D
Dorien66 schreef:
Wij zetten 1x een timer, en dat is bij de laatste kneedronde van de machine. Direct na die laatste kneedronde halen we het deeg eruit, verwijderen de klepel en doen het deeg terug. Goed platdrukken (echt hard duwen), de bovenkant flink natmaken met water en bestrooien met maismeel. Tot slot nog eenmaal met een natte kwast eroverheen om het maismeel vast te plakken.
Voila: geen gat aan de onderkant en een lekkere korst.

Maismeel: https://www.ah.nl/producten/product/wi234492/naturelmente-polenta

Set_Elkol schreef:
Gebroken maïs denk ik?

Ja dus

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:52

En mijn laatste broden van vandaag; volkoren spelt brood:
Afbeelding

Ben ik weer klaar voor de rest van de week :D

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:52

Resistance schreef:
Onze zelfgebakken zuurdesembroodjes van vannochtend:

[ [url=m/f8Pj0X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is zo belachelijk lekker <3

Het leuke aan zo'n desem is dat mijn vader het nu een paar maandjes geleden gestart is en als je het goed blijft verzorgen en voeden, het altijd blijft bestaan. Er zijn bakkers die dus al desems van 100 jaar oud hebben. Wel heel mooi, als mijn vader er later niet meer is, bak ik nog steeds brood met zijn desem. :)

Ziet er heel mooi en lekker uit!

Ik lees graag mee, ik bak af en toe een brood. Ik zou het wel graag vaker willen doen. Ik heb een Miele stoomoven met ook automatische programma’s voor het rijzen en dergelijke.
Het enige probleem is wat ik tegenkom is dat mijn normale tarwebrood soms te nat blijft van binnen. Al verschillende dingen geprobeerd, waar het aan ligt geen idee... andere broden lukken wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:58

Op welke temperatuur en hoe lang bak je het brood?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:00

DeMolenhoek schreef:
Ik bak in een broodbakmachine van silvercrest (lidl) Voornaamste reden hiervoor is dat ik niet wou beginnen met diverse timers te zetten en mijn handen constant vuil te maken :) Ik gooi alles eraan, duw op een paar knopjes en hij begint. Mijn meel haal ik bij de boerenbond. Geen all in one mix maar gewoon meel waarbij wij dan zelf gist, water, boter en zout aan toe voegen. Wij bakken nu ondertussen al 3 jaar zelf.

Precies dit! Maar dan heet de Boerenbond hier welkoop. de Lidl machine is erg fijn.
Ik koop trouwens meestal wel all in one mixen. Nog makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:03

8nnemiek schreef:
Vaak geldt; het beste conserveermiddel en broodverbeteraar is genoeg vocht gebruiken. Een deeg mag echt lekker nat zijn. Plakt het aan je handen: gewoon blijven kneden en je handen insmeren met zonnebloemolie in plaats van bloem toevoegen. Ook het werkblad: bestrijken met zonnebloemolie in plaats van bloem. Brood met het juiste vochtgehalte blijft ook langer vers.

Wat voor mij ook werkt is het glutenpoeder. Dat zorgt voor een extra elastisch brood wat daardoor ook langer vers blijft aanvoelen.

Het juiste meel doet ook wonderen. Tarwe uit een zonnige streek bevat bijvoorbeeld veel meer gluten dan van Nederlandse bodem. Met Hollands meel ga je nooit een brood bakken dat zo lekker smaakt als Frans brood.
Met goed meel hoef je geen gluten toe te voegen. https://www.ontroerendlekker.nl/speciaa ... elsoorten/

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:14

Wat een leuk topic!

Ik heb toevallig deze week mijn 2e broodbakmachine gekocht nadat de 1e het begaf.
Toen mijn kinderen klein waren wilden ze op een gegeven moment niet meer ontbijten, toen heb ik een AFK gekocht en zo ingesteld dat het brood net klaar was als de wekker ging. Met de geur van vers brood door het trappenhuis heb ik het nog een paar jaar weten te rekken met een gezond ontbijt voor het gezin.

Nu in de Corona tijd had ik hem weer onder het stof gehaald, maar dat trok hij niet meer. Veel broodbakmachines zijn uitverkocht, dus veel keus was er niet, het is een Princess geworden. Deze heeft wel veel meer opties dan de vorige, maar de bakvorm is nogal klein. Qua gewicht gaat er net zoveel in als bij de AFK, alleen het brood is vierkanter en hoger.

Er staan wel leuke ideeën om eens te variëren met het recept, nu maak ik telkens ongeveer het zelfde.
Helemaal zelf bakken vind ik teveel werk, daar heb ik het geduld niet voor.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:13

Wat een mooi broden komen er voorbij <3

Ik bak ook al jaren ons eigen brood. Heb zowel een gas als een electrische oven gehad maar de laatste 8 jaarbak ik ze in mijn hout gestookte fornuis. Dit geeft naar mijn idee wel het beste brood ;) . Voor ons tweeen bak ik ongeveer 5 broden per week. Zo lekker ruikt het dan in de keuken.

Afbeelding

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:23

Omg die oven... Ben jalours!!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:39

Prachtige oven inderdaad!

Voor de mensen die in een gietijzeren pan bakken, vet je die nog in?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:45

Ik leg bakpapier in de gietijzeren pan :j

Prachtige oven inderdaad, ben ik ook jaloers op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:01

Wat een práchtige oven! :wow: <3

Bij ons wordt er hier in gebakken:
Afbeelding

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:02

Oh wat een geweldig topic. Ik houd echt zoveel van brood!!

Ik ga die websites van Annemiek en dat boek meesterlijk brood eens inspecteren!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:13

Ik laat het brood met bakpapier in de pan zakken maar een beetje olie erin kan ook