Zonder pakjes en zakjes koken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:09

Eelmo schreef:
Maar daar compenseer je dan toch gewoon weer voor door minder zout toe te voegen? Als ik ergens een bouillonblokje in doe, dan voeg ik geen extra zout meer toe. Zelfde met ketjap, of spek, of vissaus, of worchestershire.

Wat gebruiken jullie dan ipv bijvoorbeeld ketjap? Want ik zou oprecht niet weten hoe je dat zou kunnen vervangen :)

Gewoon geen ketjap. Ik word heel ziek van suiker. Dus ik gebruik het nooit. Ook geen honing trouwens. Of gember. Dat vind ik echt heel vies.

pol013

Re: Zonder pakjes en zakjes koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:45

Ik vind het helemaal geen probleem als er (veel) zout of suiker in mijn eten gaat. Ik wil gewoon weten wát er ongeveer in gaat. Zodat ik een beetje gevoel houd wat ik doe en keuzes zelf kan maken.

Dat áls ik minder zout of suiker wil gebruiken dat ook kan.

Er mag van mij best een half pak suiker in een taart verdwijnen Y)(^) jam jam
Maar dan weet ik meteen dat je dat niet als ontbijt lunch en avond eten moet eten :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:58

Ik vind het ook vaak wat overdreven hoe er wordt gedaan over wat suiker en zout in het eten.
Chemische toevoegingen, snap ik helemaal.. Smaakversterkers, ook geen fan van.. Maar suiker en zout is niet slecht als je er niet te veel van binnen krijgt. Ik ben van mening dat veel zakjes te veel zout bevatten, als in, zo veel zout dat het niet lekker smaakt. Maar dat boullionblokjes veel zout bevatten vind ik logisch. Soep zonder zout is gewoon groentewater.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:11

Mensen snappen het punt geloof ik niet echt. Er wordt gezegd dat zakjes echt niet kunnen vanwege de toevoegingen. Maar diezelfde mensen gebruiken wel bouillon blokjes. Die exact dezelfde toevoegingen bevatten. Dat vind ik best apart.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:16

Ik gebruik alleen bouillon blokjes en geen verdere andere pakjes en of zakjes. Daarnaast heb ik lactose intolerantie en let ik heel goed op wat ik eet..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:19

Het boek Excitotoxins, the taste that kills van prof Russell is een aanrader.
Staat uitgelegd wat die toevoegingen zoal doen met een mens.

Ben je meteen van zakjes, pakjes, bouillonblokjes en kant-en klaar verlost ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:40

Pandora2 schreef:

Dat gaat vooral over glutamaat en dus smaakversterkers toch als ik snel even Google? Heb je misschien een korte samenvatting ik vind het wel heel interessant.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:41

Groentewater :') :') _/-\o_

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:52

SusanH schreef:
Pandora2 schreef:

Dat gaat vooral over glutamaat en dus smaakversterkers toch als ik snel even Google? Heb je misschien een korte samenvatting ik vind het wel heel interessant.

Ja precies. En dat is wat vooral in bovengenoemde industriële voedingsmiddelen zit.
Al is het vaak verborgen onder andere namen zoals ' natuurlijke aroma's ' , ' moutextracten ' , ' specerijen ', …
Deze smaakversterkers tasten het zenuwstelsel aan en vernietigen neuronen.
En dragen bij aan de grote toename van obesitas, allerhande voedselintoleranties, diabetes enz...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:06

Dan heb ik dat dus idd goed begrepen. Gistextract is trouwens ook een mooie. Ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden. In de mixen die ik gebruik zit het zover ik weet niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:16

Inderdaad.
Het is echt ongelooflijk als je alle benamingen leest die gebruikt worden voor E621 of MSG.
In alle sauzen zit het ook.
Ik maak dus ook zelf mayonnaise :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:22

Hoe tasten smaakversterkens het zenuwstelsel aan? En welk onderzoek toont dat aan? Daar heb ik nooit van gehoord.
En wat valt er allemaal onder smaakversterkers?

Mayonaise maak ik ook zelf. Te simpel om het niet te doen en veel lekkerder :9 Ik doe altijd met koriander erbij.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:36

Ik maak ook bijna alles zelf
Gebruik de site en boeken van Smakelijck van Williene Klinck

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:05

Niet alle bouillonblokjes hebben smaakversterkers en andere toevoegingen, SusanH.
Ik gebruik zelf meestal het bouillonpoeder van pit pit, die bestaat echt alleen uit kruiden en zout. En de blokjes van zonnatura heb ik ook wel eens, ook die bevatten geen smaakversterkers.

Af en toe een klein beetje smaakversterker vind ik zelf ook geen probleem. E621 is niet gezond, maar zit bv ook in tomaat. Ik probeer zo’n stoffen te vermijden, maar ik geloof niet dat kleine hoeveelheden echt gevaarlijk zijn.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-01-20 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:07

verootjoo schreef:
Hoe tasten smaakversterkens het zenuwstelsel aan? En welk onderzoek toont dat aan? Daar heb ik nooit van gehoord.
En wat valt er allemaal onder smaakversterkers?

Mayonaise maak ik ook zelf. Te simpel om het niet te doen en veel lekkerder :9 Ik doe altijd met koriander erbij.

In theorie is er helemaal nik mis met E621, het is een stof die coor ons lichaam zelfs noodzakelijk is. Alleen het risico is dat we er met z’n allen zo ontiegelijk veel van binnen krijgen, en sommige mensen daar heftig op reageren.
Het vernietigd ook geen neuronen, daar is echt geen wetenschappelijk basis voor. Maar het wordt in geconcentreerde vorm in onze voeding gestopt en ook nog vrij veel waardoor veel mensen er teveel van binnen krijgen. Als je er dan gevoelig voor bent kun je aardig last van hoofdpijn of extreme dorst krijgen.

Daarnaast zit E621 vooral in producten met veel zout en suiker, in kant en klaar maaltijden enz. Dus het is absoluut de moeite waard om het te vermijden. Niet omdat E621 per definitie ongezond is, maar omdat de meeste producten waar het in zit ongezond zijn.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:15

Ik gebruik in plaats van bouillon blokjes gewoon de maggiplant. En de maggiplant leent zich voor veel meer gerechten dan soep! In het begin moet je even uitvogelen hoeveel je nodig hebt en bij goede verzorging gaat de plant echt lang mee. Als ik echte bouillon wil dan trek ik die zelf en ja dat is wel wat meer werk maar toch veel smaakvoller dan bouillon blokje vind ik.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:03

Ik kook zelden met pakjes en zakjes, behalve nassikruiden. De zakjes van improba vind ik het lekkerst en die gooi ik ook door mijn kippenragout. Ook boemboes maak ik zelf, een goed recept is het halve werk. Voor Indisch eten kan ik kokkie slomo aanraden.
Over E621: ik las laatst dat het helemaal niet zo slecht is, als gedacht. Maar idd kunnen sommige mensen er gevoelig voor zijn, maar het grote voordeel van een beetje vet-sin is dat je minder zout nodig hebt. Dat is nl ook een smaakversterker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:36

Mensen kunnen anders reageren op de chemische als op de in de natuur voorkomende variant. Tevens schijnt E621 de eetlust sterk te verhogen. Dat is oa wat ik vond bij een rondje zoeken op internet.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:21

Leuk topic!
Wat gebruiken jullie dan ipv boullionblokjes? Want die gebruik ik niet alleen voor soep, maar ik liep bijvoorbeeld ook een rundvleesblokje door de pastasaus :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:59

LieveLoes schreef:
Leuk topic!
Wat gebruiken jullie dan ipv boullionblokjes? Want die gebruik ik niet alleen voor soep, maar ik liep bijvoorbeeld ook een rundvleesblokje door de pastasaus :9

Je kunt de kruiden die erin zitten toevoegen, zo kun je ook veel gemakkelijker zelf aanpassingen maken aan je eigen smaak.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:07

Maar het smaakje rundvlees kun je niet toevoegen toch

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:11

Boompje1985 schreef:
Ik gebruik in plaats van bouillon blokjes gewoon de maggiplant. En de maggiplant leent zich voor veel meer gerechten dan soep! In het begin moet je even uitvogelen hoeveel je nodig hebt en bij goede verzorging gaat de plant echt lang mee. Als ik echte bouillon wil dan trek ik die zelf en ja dat is wel wat meer werk maar toch veel smaakvoller dan bouillon blokje vind ik.

De maggiplant? Staat die naast de honigbloem in de supermarkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:14

LieveLoes schreef:

Ik vraag me af of de percentages rundvleespoeder (zo'n 2%) in die bouillonblokjes echt zo'n groot verschil gaan maken. En anders is er altijd nog de optie om zelf bouillon te maken als je een keer tijd hebt en dat gewoon in te vriezen tot je het een keer nodig hebt. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:19

LieveLoes schreef:

Zit toch al gehakt in :=

Ik heb er nog nooit over nagedacht om een blokje in de pastasaus te doen eigenlijk :Y)

Maggiplant is een andere naam voor lavas, een kruid.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:51

Bouillon blokjes zijn nepgedoe. Kleur,geur en smaakstoffen, smaakversterkers, suiker en vooral heel veel zout! Prima zo af en toe als basis voor een snelle soep, maar voor sauzen, pasta,s etc totaal overbodig! Invester in kruiden en je kunt al die zakjes, blokjes en andere rommel de deur wijzen. Veel goedkoper, lekkerder en gezonder want je gaat veel minder zout en suiker gebruiken. De voedingsindustrie heeft jullie afhankelijk gemaakt van veel te dure neprommel. Nu denken veel mensen dat ze niet meer kunnen koken zonder. Echt onzin.