Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hoe belachelijk is dat. Andersom daarentegen, kan je er wel iets op tegen hebben om vlees te eten omdat daar inderdaad dierenleed en nog zoveel meer achter schuilt. Dus daar heb je een grondige reden. Persé wel vlees willen eten, daar heb ik nog nooit een gegrond argument voor gehoord. Da's gewoon typisch opstandig gedrag van omnivoren. Als je gewoon veggie of vegan zou koken zonder dat dat er bij vermeld wordt oid, en zonder er een klemtoon op gelegd wordt, zou er geen haan kraaien. Hoe kan iemand nu iets tegen veggie/ vegan hebben, als het lekker is, dan is het toch goed? Daar kan je ethisch niets tegen hebben...Fitzroy schreef:Ik ken genoeg mensen die iedere dag vlees eten. Wat is daar raar aan? Wij eten ook iedere dag vlees. Een dag zonder vlees kan ik me echt niet voorstellen.
Ik vind idd dat de vegetariërs zich verheven voelen boven mensen die wel iedere dag vlees eten. Dat is ook gewoon een overtuiging. Dat zij bepalen dat jij wel een dag zonder vlees kan. Theoretisch kan dat ja, net zo goed als de vegetariër theoretisch ook niet dood gaat aan een keer vlees eten.
Maar beiden is het een overtuiging. En de ene is niets meer waard dan de andere.
Fitzroy schreef:Ik ken genoeg mensen die iedere dag vlees eten. Wat is daar raar aan? Wij eten ook iedere dag vlees. Een dag zonder vlees kan ik me echt niet voorstellen.
Ik vind idd dat de vegetariërs zich verheven voelen boven mensen die wel iedere dag vlees eten. Dat is ook gewoon een overtuiging. Dat zij bepalen dat jij wel een dag zonder vlees kan. Theoretisch kan dat ja, net zo goed als de vegetariër theoretisch ook niet dood gaat aan een keer vlees eten.
Maar beiden is het een overtuiging. En de ene is niets meer waard dan de andere.
Fitzroy schreef:Ik ken genoeg mensen die iedere dag vlees eten. Wat is daar raar aan? Wij eten ook iedere dag vlees. Een dag zonder vlees kan ik me echt niet voorstellen.
MissCharlie schreef:Ik wil geen vlees kopen en bereiden voor mijzelf, of voor anderen.
MissCharlie schreef:Ik wil juist met die ene kookdag in de week dat mijn gezin óók mindert met vlees.
Fitzroy schreef:@Ilsey: Dat bedoel ik, je voelt je verheven want je bent zo ‘goed bezig’ voor het milieu. Je bepaalt dus alweer dat ik niet goed bezig ben voor het milieu terwijl je me niet kent en ik misschien in andere opzichten veel meer doe voor het milieu dan een vegetariër. Laat iedereen toch eens in zijn waarde en zijn eigen keuzes maken.
Fitzroy schreef:@Ilsey: Dat bedoel ik, je voelt je verheven want je bent zo ‘goed bezig’ voor het milieu. Je bepaalt dus alweer dat ik niet goed bezig ben voor het milieu terwijl je me niet kent en ik misschien in andere opzichten veel meer doe voor het milieu dan een vegetariër. Laat iedereen toch eens in zijn waarde en zijn eigen keuzes maken.
Als je goed tussen de lijnen kan lezen, staat hier dus letterlijk dat mensen zich gekrenkt voelen omdat ze 'het minder goed doen'. Dus dat zeg je zelf he. En dat is er dus net zo absurd aan. Niemand zegt jou dat je veggie of vegan moet worden hoor. Jij voelt gewoon iets knagen aan jouw geweten wanneer het over dit onderwerp gaat. Maar kijk dat is goed. Wat je ermee doet moet je zelf weten, dat is jouw keuze. Maar veggie/vegan mensen beschuldigen dat ze zich verheven voelen, nee, sorry. Die vlieger gaat niet op. De gevolgen voor dierenlied en het milieu zijn geen een of ander geloof, dat zijn gewoon feiten die er nu eenmaal zijn. Die hebben we heus niet uitgevonden om onszelf te verheven boven anderen. We hebben de keuze gemaakt om er iets om te geven en we verdienen daarvoor niet verweten te worden gewoon omdat het knaagt aan anderen hun geweten. Wij moeten heus niet zwijgen over onze beweegredenen omdat anderen zich daardoor onbewust schuldig gaan voelen. M_D_H schreef:Oh Barbalala wil je alsjeblieft ophouden met dat overdreven gedoe van je?
Je valt mij nu al in meerdere topics negatief op en in deze helemaal met je lijken pikkers.
Het is vlees! Dat wat je hoort te eten volgens je eigen maag en darmstelsel en zelfs je tanden. Dat jij het niet over je hart kan verkrijgen omdat je geen dieren wil eten prima. Maar ga dan niet zo dom praten over lijken pikkers en lijken. Het is gewoon vlees.
Kinke schreef:Ilsey, hoe kom jij erbij dat anderen zich schuldig gaan voelen en dat 'jullie' daarom moeten zwijgen? Wie ben jij om te bepalen of iemand dat voelt. Ik voel me totaal niet schuldig dat ik vlees eet, sterker nog, wij eten vlees van onze eigen koeien.
BarbaLala schreef:Niets overdreven aan, vlees eten is letterlijk en figuurlijk lijkenpikkerij.
Misschien heb je last van je geweten en is mijn formulering te direct voor jou, dat zou kunnen.
Overigens klopt het niet wat je zegt, wij mensen zijn geen vleeseters, integendeel.
En los daar van; iets "horen te doen" is nou niet bepaald een erg sterk argument..
friendly schreef:Dat vind ik dan ook weer een vreemde opmerking inderdaad. Ik eet ook vega maar het zal nooit in mij opkomen om geen rekening met een ander te houden of om een discussie te beginnen over dat diegene een lijk (deel ervan) eet. Dat moet diegene zelf weten toch? Het gaat mij er alleen om dat ik (alle vega’s) als verheven weggezet worden omdat wij zonder vlees kunnen en willen. Oké er zijn extreme vega’s die niks met vlees te maken willen hebben en het niet willen klaar maken maar niet alle vega’s hè? Dat moet niet vergeten worden. Net als dat alle mensen verschillend zijn, zijn ook niet alle vega’s hetzelfde.
maar ik doe wel m'n mond open als ik ongegronde argumenten te horen krijg. Doe gewoon eerlijk ipv excuses te verzinnen. Geef gewoon toe dat je jezelf en je goesting in bepaalde voedingswaren belangrijker vindt dan dierenleed/levens en ik zwijg. Dat is dan de keuze van die persoon. Maar drogredenen, nee danku. 
) als het ze te heet onder de voeten wordt.BarbaLala schreef:Niets overdreven aan, vlees eten is letterlijk en figuurlijk lijkenpikkerij.
Misschien heb je last van je geweten en is mijn formulering te direct en confronterend voor mensen die lijken eten, dat zou kunnen.