Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:15

Uhm... het is toch heel normaal om minstens 1 dag in de week geen vlees te eten? Volgens mij doen heel veel mensen dat? Voor wat betreft ons huishouden, iedereen eet vlees, behalve ik. Niemand kookt, behalve ik. Dus ik maak voor de drie carnivoren (biologisch) vlees, minus 1 dag per week, en voor mezelf maak ik iets anders, of ik eet alleen wat zij ook eten maar dan zonder vlees. Ik eet trouwens wel af en toe vis, ben dus geen vegetariër en al helemaal niet rechtlijnig. Niemand dwingt een ander hier in huis om wel of geen vlees te eten, daar ik toevallig degene ben die kookt, moet ik me aanpassen aan de rest, v.w.b. het klaarmaken. Oh, ja, oudste zoon kookt ook wel eens, maar die houdt geen rekening met mij, want hij weet dat ik een boterham ook een prima diner vind.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:22

Ik vind het echt frappant dat mensen dat zien als opdringen, dat jij zonder vlees wil koken. Dat lees ik hier verschillende keren. Zeker omdat je niet elke dag van de week kookt. Alsof je hen groenten enzo opdringt, alsof ze er principieel iets tegen hebben om groentjes/ pasta/ rijst/ ... te eten zonder een stuk vlees bij :') Hoe belachelijk is dat. Andersom daarentegen, kan je er wel iets op tegen hebben om vlees te eten omdat daar inderdaad dierenleed en nog zoveel meer achter schuilt. Dus daar heb je een grondige reden. Persé wel vlees willen eten, daar heb ik nog nooit een gegrond argument voor gehoord. Da's gewoon typisch opstandig gedrag van omnivoren. Als je gewoon veggie of vegan zou koken zonder dat dat er bij vermeld wordt oid, en zonder er een klemtoon op gelegd wordt, zou er geen haan kraaien. Hoe kan iemand nu iets tegen veggie/ vegan hebben, als het lekker is, dan is het toch goed? Daar kan je ethisch niets tegen hebben...

Ivm de vervangers waar ze geen fan van zijn bij jou thuis: je kan op zoek gaan naar type gerechten dat ze echt lekker vinden, niet teveel op vervangers focussen maar eerder gerechten waar je gewoon vlees uit kan weglaten? Zoals wok, pasta's, paella, ovenschotels, chili sin carne, tajinegerechten?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:23

Gewoon makkelijk doen, zorgen dat jullie de dagen na elkaar koken. Op de ene dag zorg jij dat je twee vegaburgers maakt en je broer twee gewone stukjes vlees. Bewaar je er een voor de dag er na en warm je die op als de ander moet koken, simpel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:40

Ik ken genoeg mensen die iedere dag vlees eten. Wat is daar raar aan? Wij eten ook iedere dag vlees. Een dag zonder vlees kan ik me echt niet voorstellen.
Ik vind idd dat de vegetariërs zich verheven voelen boven mensen die wel iedere dag vlees eten. Dat is ook gewoon een overtuiging. Dat zij bepalen dat jij wel een dag zonder vlees kan. Theoretisch kan dat ja, net zo goed als de vegetariër theoretisch ook niet dood gaat aan een keer vlees eten.
Maar beiden is het een overtuiging. En de ene is niets meer waard dan de andere.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:43

Fitzroy schreef:
Ik ken genoeg mensen die iedere dag vlees eten. Wat is daar raar aan? Wij eten ook iedere dag vlees. Een dag zonder vlees kan ik me echt niet voorstellen.
Ik vind idd dat de vegetariërs zich verheven voelen boven mensen die wel iedere dag vlees eten. Dat is ook gewoon een overtuiging. Dat zij bepalen dat jij wel een dag zonder vlees kan. Theoretisch kan dat ja, net zo goed als de vegetariër theoretisch ook niet dood gaat aan een keer vlees eten.
Maar beiden is het een overtuiging. En de ene is niets meer waard dan de andere.

Dat bedoel ik inderdaad dus te zeggen

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:47

Fitzroy schreef:

Hè?! Ik voel mij als vega NIET verheven boven wie dan ook. Ik vind t gewoon niet lekker. En ik maak t gerust ook voor een ander klaar. Het idee dat vega’s zich verheven voelen is gewoon absurd.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:48

Fitzroy schreef:

Hier het perfecte voorbeeld van zo'n argument dat totaal niet gegrond is. Gaat er iémand dood van iets zonder vlees erin te eten? Nope. Gaat er iemand dood van iets mét vlees te eten? Jep, het dier. Mensen die geen vlees eten voelen zich totaal niet verheven, die géven gewoon om de dieren. Of het milieu. They care. En nu mag iemand mij eens vertellen wat dààr mis mee is. Geven om leven. Jezelf NIET VERHEVEN boven die dierenlevens door hen een leven waard te vinden. Vleeseters, die verheven zichzelf net boven de dieren.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:52

MissCharlie schreef:
Ik wil geen vlees kopen en bereiden voor mijzelf, of voor anderen.

Geheel je recht. Ik zou dat ook nooit verwachten van een vegeratier.

MissCharlie schreef:
Ik wil juist met die ene kookdag in de week dat mijn gezin óók mindert met vlees.

Dit kan je dus niet afdwingen. Hun keuzes moet je ook respecteren

Dus - ik zou gewoon zeggen tegen je broer dat hij zelf voor zijn eigen vlees mag zorgen op de dagen dat je kookt. Jij doet al de moeite om iets op tafel te zetten, als dat niet naar wens is moet men zelf voor een alternatief zorgen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:54

@Ilsey: Dat bedoel ik, je voelt je verheven want je bent zo ‘goed bezig’ voor het milieu. Je bepaalt dus alweer dat ik niet goed bezig ben voor het milieu terwijl je me niet kent en ik misschien in andere opzichten veel meer doe voor het milieu dan een vegetariër. Laat iedereen toch eens in zijn waarde en zijn eigen keuzes maken.

NikkiDeKerf

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:55

Zelf goed bezig zijn voor iets betekent niet dat een ander dat niet is. Dat vul je helemaal zelf in.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:56

Fitzroy: misschien dat sommige vega zich verheven voelen maar jij hebt t over het algemeen. Dàt is niet ok en niet waar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:57

Ik vind het krom en ergens stom dat ik met koken wel rekening moet houden met iemand die vegetariër is, maar andersom geen rekening wordt gehouden dat ik dat niet ben. Vind dat nog steeds raar en irritant.... Dus wat dat betreft snap ik je ouders wel. Ze houden toch ook rekening met jou keuze Door apart of minder vlees erin te doen? Waarom is het dan raar dat je andersom ook rekening met hen houdt?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:59

Fitzroy schreef:
@Ilsey: Dat bedoel ik, je voelt je verheven want je bent zo ‘goed bezig’ voor het milieu. Je bepaalt dus alweer dat ik niet goed bezig ben voor het milieu terwijl je me niet kent en ik misschien in andere opzichten veel meer doe voor het milieu dan een vegetariër. Laat iedereen toch eens in zijn waarde en zijn eigen keuzes maken.

Dat bepaalt zij niet, dat is zo. Dat weet je zelf ook.
Of wou je nu gaan beweren dat het eten van lijken goed is voor het menselijk lichaam, de dieren en het milieu?
Nope.
Vega(n) heeft niets te maken met egotripperij of wat al niet meer in die richting, integendeel.

Oh en als iemand een ander niet in zijn of haar waarde laat, is de vleeseter dat wel.
Door het nemen van andermans leven. ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:02

Oh Barbalala wil je alsjeblieft ophouden met dat overdreven gedoe van je?
Je valt mij nu al in meerdere topics negatief op en in deze helemaal met je lijken pikkers.

Het is vlees! Dat wat je hoort te eten volgens je eigen maag en darmstelsel en zelfs je tanden. Dat jij het niet over je hart kan verkrijgen omdat je geen dieren wil eten prima. Maar ga dan niet zo dom praten over lijken pikkers en lijken. Het is gewoon vlees.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:04

Fitzroy schreef:

:') Als je goed tussen de lijnen kan lezen, staat hier dus letterlijk dat mensen zich gekrenkt voelen omdat ze 'het minder goed doen'. Dus dat zeg je zelf he. En dat is er dus net zo absurd aan. Niemand zegt jou dat je veggie of vegan moet worden hoor. Jij voelt gewoon iets knagen aan jouw geweten wanneer het over dit onderwerp gaat. Maar kijk dat is goed. Wat je ermee doet moet je zelf weten, dat is jouw keuze. Maar veggie/vegan mensen beschuldigen dat ze zich verheven voelen, nee, sorry. Die vlieger gaat niet op. De gevolgen voor dierenlied en het milieu zijn geen een of ander geloof, dat zijn gewoon feiten die er nu eenmaal zijn. Die hebben we heus niet uitgevonden om onszelf te verheven boven anderen. We hebben de keuze gemaakt om er iets om te geven en we verdienen daarvoor niet verweten te worden gewoon omdat het knaagt aan anderen hun geweten. Wij moeten heus niet zwijgen over onze beweegredenen omdat anderen zich daardoor onbewust schuldig gaan voelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:05

Ik word niet goed van types die het hebben over lijken, moorden etc. als het over vlees eten gaat.
BarbaLala, je komt ontzettend respectloos over.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:06

Ilsey, hoe kom jij erbij dat anderen zich schuldig gaan voelen en dat 'jullie' daarom moeten zwijgen? Wie ben jij om te bepalen of iemand dat voelt. Ik voel me totaal niet schuldig dat ik vlees eet, sterker nog, wij eten vlees van onze eigen koeien.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:07

Dat vind ik dan ook weer een vreemde opmerking inderdaad. Ik eet ook vega maar het zal nooit in mij opkomen om geen rekening met een ander te houden of om een discussie te beginnen over dat diegene een lijk (deel ervan) eet. Dat moet diegene zelf weten toch? Het gaat mij er alleen om dat ik (alle vega’s) als verheven weggezet worden omdat wij zonder vlees kunnen en willen. Oké er zijn extreme vega’s die niks met vlees te maken willen hebben en het niet willen klaar maken maar niet alle vega’s hè? Dat moet niet vergeten worden. Net als dat alle mensen verschillend zijn, zijn ook niet alle vega’s hetzelfde.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:08

M_D_H schreef:
Oh Barbalala wil je alsjeblieft ophouden met dat overdreven gedoe van je?
Je valt mij nu al in meerdere topics negatief op en in deze helemaal met je lijken pikkers.

Het is vlees! Dat wat je hoort te eten volgens je eigen maag en darmstelsel en zelfs je tanden. Dat jij het niet over je hart kan verkrijgen omdat je geen dieren wil eten prima. Maar ga dan niet zo dom praten over lijken pikkers en lijken. Het is gewoon vlees.

Zo. Als er straks een kannibaal een familielid van jou komt opeten onder het mom 'doe niet overdreven, het is gewoon vlees'... ben ik benieuwd of je dat dan plots nog een geldig argument vindt.

Kinke schreef:
Ilsey, hoe kom jij erbij dat anderen zich schuldig gaan voelen en dat 'jullie' daarom moeten zwijgen? Wie ben jij om te bepalen of iemand dat voelt. Ik voel me totaal niet schuldig dat ik vlees eet, sterker nog, wij eten vlees van onze eigen koeien.

Dat is wat ik letterlijk kan opmaken uit de opstandige reacties. Anders zouden die reacties er niet komen ;-)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:08

Niets overdreven aan, vlees eten is letterlijk en figuurlijk lijkenpikkerij.
Misschien heb je last van je geweten en is mijn formulering te direct en confronterend voor mensen die lijken eten, dat zou kunnen.

Overigens klopt het niet wat je zegt, wij mensen zijn geen vleeseters, integendeel.
En los daar van; iets "horen te doen" is nou niet bepaald een erg sterk argument..
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 16-05-18 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:11

BarbaLala schreef:
Misschien heb je last van je geweten en is mijn formulering te direct voor jou, dat zou kunnen.

Overigens klopt het niet wat je zegt, wij mensen zijn geen vleeseters, integendeel.
En los daar van; iets "horen te doen" is nou niet bepaald een erg sterk argument..

Ik als vega vind dit zelfs absurd. Vlees eten hoort bij het leven en als je dat niet wilt kies jij daar zelf voor. En houdt die keuze dan ook bij jou. Ik eet vega, kook vega maar vraag het de ander of dat oké is en anders regel ik wat vlees. Maar deze woorden zijn echt absurd.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:11

friendly schreef:
Dat vind ik dan ook weer een vreemde opmerking inderdaad. Ik eet ook vega maar het zal nooit in mij opkomen om geen rekening met een ander te houden of om een discussie te beginnen over dat diegene een lijk (deel ervan) eet. Dat moet diegene zelf weten toch? Het gaat mij er alleen om dat ik (alle vega’s) als verheven weggezet worden omdat wij zonder vlees kunnen en willen. Oké er zijn extreme vega’s die niks met vlees te maken willen hebben en het niet willen klaar maken maar niet alle vega’s hè? Dat moet niet vergeten worden. Net als dat alle mensen verschillend zijn, zijn ook niet alle vega’s hetzelfde.

Dat is het net, meestal zijn het diegenen die vlees eten die aan veggies/vegans vragen waarom. Of die de redenen al kennen en dan gewoon out of the blue een argument waarom zij het wel nog doen op tafel gooien als ze merken dat iemand geen dierlijke producten eet. Ik ga ook niet in elk gesprek verkondigen van 'hey, ik eet geen dieren!' :') maar ik doe wel m'n mond open als ik ongegronde argumenten te horen krijg. Doe gewoon eerlijk ipv excuses te verzinnen. Geef gewoon toe dat je jezelf en je goesting in bepaalde voedingswaren belangrijker vindt dan dierenleed/levens en ik zwijg. Dat is dan de keuze van die persoon. Maar drogredenen, nee danku.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:13

Ik ben zelf een flexitarier, ik kan enorm genieten van een stukje vlees maar ook enorm genieten van geen stukje vlees.
Mijn vriend is iemand die elke dag vlees wil eten. Dat moet hij zelf weten.

Waar ik alleen een probleem mee heb is dat van de mensen die vlees eten wel wordt verwacht dat ze rekening houden met diegene die dat niet doen, maar diegene die geen vlees eten nooit rekening houden met diegene die wel vlees eten.

Daar hou ik niet van want op die manier leg je jou wil op aan de ander.

En ik denk dat dat de grootste reden is dat mensen denken dat vegetariërs zich verheven voelen boven de ander.

Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in de berichten van Annemieke, Resistance en Barbalala. Wij passen ons niet aan maar jullie kunnen dat prima doen.

Daar worden mensen ontzettend recalcitrant van :')

En de berichten over wij doden geen dieren... Dat valt ook niet goed want daarmee suggereer je wel dat je beter bent dan diegene die vlees eet.

Verder is het best grappig dat TS om ideeën en een oplossing vraagt maar dat de discussie die nu oplaait waarschijnlijk diezelfde is als die TS met haar broertje krijgt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:15

Inderdaad Ilsey.
De vleeseter maakt doorgaans een issue van de vega(n), en vervolgens spelen ze de gebeten hond ( :+ ) als het ze te heet onder de voeten wordt.
Zie je ook hier weer heel duidelijk terug.

Ik snap ook nooit waarom er discussie over moet zijn, is naar mijn idee allemaal ego en struisvogelpolitiek.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 16-05-18 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:16

BarbaLala schreef:
Misschien heb je last van je geweten en is mijn formulering te direct en confronterend voor mensen die lijken eten, dat zou kunnen.

Dit is net zo belachelijk als in topics op Bokt waar bijvoorbeeld kritiek wordt gegeven op rijden, en dat er dan mensen roepen dat die kritiekgevers jaloers zijn.
BarbaLala, jij VINDT dat het lijkenpikkerij is, of zijn er hier al mensen gearresteerd wegens het eten van vlees?