De makkelijke moestuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:19

Vandaag en gisteren druk aan het inzaaien geweest. 1 bak heb ik high density ingezaaid, rijtjes die je niet uitdunt op 15cm uit elkaar. Daarin staat sla, andijvie, spinazie, raapsteel, radijs, andijvie, rucola, meer sla, nz- spinazie, etc. De gedachte is dat je dan haaks op het rijtje iedere dag een strookje oogst met een schaar of mes boven de kern (dus op een cm of 5-7). De opbrengst schijnt groot te zijn, maar wel los blad uiteraard. Voor mij zou het ideaal moeten zijn omdat ik zo genoeg dagelijkse groenten voor de cavias ga hebben. Maar ik ben nieuwsgierig en ga het dus wegen wat eraf komt.

Dan heb ik 3 vakken met radijs op de juiste afstand en ook 3 vakken met bieten. De rest van die bak bevat een mengsel van grotendeels gerst maar er zaten ook allerlei andere zaden tussen die de cavias mogen, dus nog meer caviavoer. Voor mijn moestuinbak heb ik zo'n 40 potjes neergezet, ook met mm-mix, die al dan niet voor- gezaaid zijn. Binnenkort de volgende serie bakken in elkaar prutsen, want er zitten ook zonnebloemen in de bakjes, dus daar moet ik wel op tijd wat mee. Maar ik ben er nog 2 dagen en daarna ben ik er pas over twee weken weer. Gelukkig groeit het niet zo hard nog. Ik ben zo nieuwsgierig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:53

Heerlijk lang weekend gehad! Jullie nog wat in de tuin gedaan?

Ik heb het hele gazon geverticuteerd, gras weer ingezaaid, bloemenperk weer netjes geknipt en onkruidvrij gemaakt, bloemetjes gezaaid...

Plek voor de moestuin vrij en onkruidvrij gemaakt!!
Heb nog een stuk of wat pallets liggen, ik denk dat ik daar een trapsgewijze moestuinbak van ga maken.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:12

Lekker bezig geweest Matheno! Ik moet me er altijd even toe zetten, maar het geeft wel weer veel voldoening als het dan klaar is.
Wat leuk Mizora dat je zo je eigen groenvoer voor de cavia’s kunt planten. Ik vind cavia’s zo leuk, heb ze helaas zelf niet meer.

Mijn moestuinbak is gevuld, alleen de peultjes liggen nog voor te kiemen dus die moeten nog. Ook nog wat aardbeienplantjes in losse potten gezet. In de voortuin wat onkruid eruit gehaald en viooltjes en madeliefjes erin, ziet er dan gelijk zo gezellig uit ook al zijn ze nog klein.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:18

Viooltjes en Madeliefjes geven het ultieme voorjaarsgevoel! *\o/*

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:51

Ja echt hè, hoe blij kan je worden van wat kleurige bloemetjes :D maar word helemaal vrolijk als ik naar mijn tuintje kijk! Vanmorgen nog even de laatste in de grond gezet, die stond nog in het potje op zijn plek, gewoon overheen gekeken, mijn vriend zei al, had je geen zin meer? :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:41

Bjarni schreef:
Ja echt hè, hoe blij kan je worden van wat kleurige bloemetjes :D maar word helemaal vrolijk als ik naar mijn tuintje kijk! Vanmorgen nog even de laatste in de grond gezet, die stond nog in het potje op zijn plek, gewoon overheen gekeken, mijn vriend zei al, had je geen zin meer? :D

Foto's? :-D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:21

Zag bij de aldi makkelijke moestuin bakken. Voor wie nog niet heeft maar wel wil. Ze zijn € 12,95 ofzo. Leuker bedrag om mee te beginnen.

Het blijft en mooi gezicht om te zien hoe struiken en boompjes weer in knop raken en vaste planten weer de kop op steken en de eerste bloemetjes weer te zien <3 Bijen zijn ook met dit zonnige weer actief. Ga toch weer bloemen zaaien die ook voor vlinders en bijen geschikt zijn. Gelukkig zijn deze ook in de keuken te gebruiken. :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:06

Ik denk eerder een vierkante meter moestuin bij Aldi? Makkelijke Moestuin bakken hebben vakjes van 30x30 cm :P

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:51

aikon schreef:
Zag bij de aldi makkelijke moestuin bakken. Voor wie nog niet heeft maar wel wil. Ze zijn € 12,95 ofzo. Leuker bedrag om mee te beginnen.

Het blijft en mooi gezicht om te zien hoe struiken en boompjes weer in knop raken en vaste planten weer de kop op steken en de eerste bloemetjes weer te zien <3 Bijen zijn ook met dit zonnige weer actief. Ga toch weer bloemen zaaien die ook voor vlinders en bijen geschikt zijn. Gelukkig zijn deze ook in de keuken te gebruiken. :Y)

De action heeft vogel en vlinder mix in de aanbieding. Ik meen iets van 89 cent per bus. Komen altijd hele mooie bloemen uit.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:00

Goede tip, ga ik halen en dan her en der in de tuin strooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:11

Wij zijn hier ook begonnen met een opzet in de tuin :D inmiddels hebben we ook vakjes er in gemaakt.
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:45

Mooi Renee!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:22

pmarena schreef:
Ik denk eerder een vierkante meter moestuin bij Aldi? Makkelijke Moestuin bakken hebben vakjes van 30x30 cm :P

Ze leken mij niet 1 m. hoog de pakken.

Ga vandaag weer heen, wil er eentje hebben voor eenjarige kruiden en groente die niet veel wortel hebben.

Matheno daar heb ik ook al weg gehaald. Vorig jaar deed het weinig helaas. Ook bij de aldi en lidl en tuincentrum.

Goed op weg Renee :j

Mijn kuipen.
Hier staat een appel boompje in met oregano, longkruid, rozemarijn, braam, akkelei en blauwe bes.
Afbeelding
Hier een dwerg peer en wilde gieseman, knoflook, lavendel, lavas, vrouwenmantel en citroenmelisse.
Afbeelding
Hier een appelbes en een gele appel (italiaans??) rabarber (was bang dat ie dood was) munt, longkruid, berkenboompjes, knoflook en daslook.
Afbeelding
Er achter staat een oude kookketel met een aalbes en knoflook.
En een kuip gemengd met 2 soorten kruisbes, zevenblad en gele en rode framboos.
Afbeelding
Ik heb nog meer bakken, maar dat worden veel foto's :o

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:27

aikon schreef:
Ze leken mij niet 1 m. hoog de pakken.

Ga vandaag weer heen, wil er eentje hebben voor eenjarige kruiden en groente die niet veel wortel hebben.

Matheno daar heb ik ook al weg gehaald. Vorig jaar deed het weinig helaas. Ook bij de aldi en lidl en tuincentrum.

Kun je straks misschien een foto maken van die moestuin bakken van Aldi?
Ben heel benieuwd, misschien kan ik ze ook wel gebruiken.

Heb afgelopen weekend net wat busjes van dat zaad verstrooid, hopelijk bloeien ze hier wel weer heel erg mooi.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:37

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:42

Ja, vierkante meter moestuin dus :)

In principe doe je alleen aan ècht hardcore Makkelijke Moestuin tuinieren als je vakjes gebruikt van 30 cm en natuurlijk de MM-mix :P

Maar ik denk dat het ook nog wel kan als je in zo'n bak dan 9 vakken van 30x30 maakt :P

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:47

pmarena schreef:
Ja, vierkante meter moestuin dus :)

In principe doe je alleen aan ècht hardcore Makkelijke Moestuin tuinieren als je vakjes gebruikt van 30 cm en natuurlijk de MM-mix :P

Maar ik denk dat het ook nog wel kan als je in zo'n bak dan 9 vakken van 30x30 maakt :P

In de app kun je dat ook gewoon instellen he.
Vind de app super praktisch.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:11

Ik denk dat ik de eerste zaadjes radijs iets te diep geplant heb, maar vandaag staken een paar het kopje oven de mix! *\o/*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:50

Hier komt buiten nog niets op :n
Denk dat het toch nog steeds te koud is. Zit in oost Groningen en we lopen in het voorjaar altijd wat achter vergeleken met de rest van het land.
Hoop wel dat de zaadjes wat gaan doen. Best frustrerend als de app steeds vraagt of je al iets groens kan zien en je steeds op nee moet klikken :')

Heb ook heel veel voorjaarsbollen in de grond gezet, ook bijenmix en voor vlinders. Maar ook dat zal nog wel even duren.
Zag bij de perenboom net de eerste knoppen voor bloesem. De andere fruitbomen duurt nog wel tot eind van de maand gok ik.
Ben ook erg benieuwd of er bij de nieuwe pruimenbomen wat bloesem komt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:47

MarijeR schreef:
Hier komt buiten nog niets op :n
Denk dat het toch nog steeds te koud is. Zit in oost Groningen en we lopen in het voorjaar altijd wat achter vergeleken met de rest van het land.
Hoop wel dat de zaadjes wat gaan doen. Best frustrerend als de app steeds vraagt of je al iets groens kan zien en je steeds op nee moet klikken :')

Heb ook heel veel voorjaarsbollen in de grond gezet, ook bijenmix en voor vlinders. Maar ook dat zal nog wel even duren.
Zag bij de perenboom net de eerste knoppen voor bloesem. De andere fruitbomen duurt nog wel tot eind van de maand gok ik.
Ben ook erg benieuwd of er bij de nieuwe pruimenbomen wat bloesem komt.

Haha, hier ook nog alles kaal hoor. Ik woon in Espel (noordoostpolder).
Het enige wat knopjes heeft is de klim-op en de hortensia's. Gazon doet verder ook nog niets..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:05

_Christina dat is hem. Helaas was er bij onze aldi geen eentje meer. Ze hadden er maar 2.

Ik woon tussen jullie in (zuidoost friesland) en hier staan genoeg boompjes al met mooie bloemknopjes. Helaas vraat aan de bloemknopjes van de perzik ^) Knopjes half weg.
Rabarber en lavas steken al dapper hun kopjes boven.
Gazon hier ook niet, komt ook door de kippen :') Die zitten nu even weer in het hok, gazon bemest en gister er een lekkere plensbui over gehad.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:11

Ik heb gisteren de eerste dingen gezaaid :D
Goudsbloem, wortel en radijs, wat slasoorten, snijbiet..
En ik kreeg van mijn vrijwilligerswerk een paar zaailingen van peulen mee. Die zijn al een stuk verder (voorgezaaid in kas) dus die plant ik mooi ook in m'n bak morgen, na deze koude nacht.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:54

Dankzij dit topic is er nu ook een Makkelijke Moestuin onderweg! Morgen wordt er een pakket geleverd :-)

Ik ben gek op aardbeien, dus ook meteen de plantjes besteld:
https://www.aardbeiplantje.nl/webshop/i ... uct_id=129

Die gaan dan in mijn andere bak, maar komen er dus ook te staan. Ik ben heel benieuwd!!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:11

Oeeh die daroyal is echt een super lekkere aardbei. Ik had die vorig jaar voor het eerst en onwijs van genoten. Dit jaar alle andere soorten de tuin uit gedaan en nu dus alleen nog maar dat ras :)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:33

Hier een stille volger die zich mengt. Sinds enkele weken ook aan het moestuinieren en volg daarbij een beetje de principes van de MM, maar niet helemaal.
Ik heb best wel wat dingen voorgezaaid en tot op heden vooral vertrouwen in mijn doperwten en spinazie.
Peper en paprika plantjes zijn eindelijk ontkiemd, maar veel te laat om dit jaar nog iets van te gaan kunnen oogsten. Maar vind het vooral leuk om dit jaar uit te vinden wat wel en niet werkt in mijn tuin (heel beperkt zon) en als ik er aan het eind van het seizoen veel lol aan heb beleeft wil ik volgend jaar beginnen met een kleine kas.
Tot nu toe vind ik het heerlijk om mee bezig te zijn en voel ik me een soort trotse moeder iedere keer als er iets groens de kop op steekt. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding