Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:25

Forbiddenpie schreef:
Ik houd enorm veel van spinazie (vooral de warme variant) en ben erg benieuwd of iemand een vegan recept heeft (uitgeprobeerd) met dat als hoofddeel van de maaltijd die goed is bevallen. Natuurlijk staat er ook behoorlijk wat op internet maar als iemand iets heeft wat echt enorm lekker was hoor ik het graag! Liever geen salades met rauwe spinazie omdat dat meestal wel lukt met verzinnen.

Op de vegan challenge website staat een lekkere spinazieburger met oa rijst en pijnboompitten. Bij mj viel het nogal uit elkaar maar daar valt wel iets op te bedenken denk ik. Je zou er ook balletjes van kunnen draaien.

Edit: nog een website met 2000+ vega(n) recepten: http://www.devegetarier.nl/ (sorry quoten is lastig op mobiel :D )
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 30-11-16 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:31

Ik lees ook mee! Probeer zo veel mogelijk plantaardig te eten, ik eet sowieso geen ei en zuivel dus dat schiet al op. Echter let ik ook steeds meer op producten waarin ei en zuivel zijn toegevoegd. Mijn vriend is een vleeseter en die lust amper groenten, dus dat levert nog wel eens problemen op. Vooral als we naar mijn schoonfamilie gaan staan er allemaal lekkere hapjes met vlees. Ik moet er dus altijd met een gevulde maag heen.

Ik kijk graag op YT voor recepten, vooral The Happy Pear en More Salt Please vind ik heel erg leuk! Oh en The Edgy Veg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 15:39

Picassox schreef:
Borsjt is geen bietensoep. Da's soep met paarden- of rundvleessoep.

Tweemaal in Rusland geweest en beide keren dat gekregen...

Volgens mij wordt hij wel altijd met bieten gemaakt, maar het zou goed kunnen dat het oorspronkelijke recept idd met veel vlees wordt gemaakt. Ik ken zelf alleen de vegan recepten, die worden ook vaak borsjt genoemd. In ieder geval klinkt het heel apart maar wel lekker :)

Spinazie gebruik ik echt in heel veel gerechten, erg lekker :j Maar niet heel vaak als hoofdbestanddeel.
Ik doe het bv door de aardappelgratin, door de pesto pasta saus, op de pizza, door de risotto, in de ovenschotels en lasagne.. Allemaal heerlijk :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:40

Forbiddenpie schreef:
Ik houd enorm veel van spinazie (vooral de warme variant) en ben erg benieuwd of iemand een vegan recept heeft (uitgeprobeerd) met dat als hoofddeel van de maaltijd die goed is bevallen. Natuurlijk staat er ook behoorlijk wat op internet maar als iemand iets heeft wat echt enorm lekker was hoor ik het graag! Liever geen salades met rauwe spinazie omdat dat meestal wel lukt met verzinnen.

https://www.hellofresh.nl/recipe/detail ... e-yoghurt/

Je zou om hem veganistisch te maken de Yoghurt moeten vervangen door iets van Soyayoghurt :j dit is echt een heerlijke dahl

Simoonzel

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:54

Ik maak wel eens curry met als enige groente spinazie. Ik vind het namelijk ook super lekker. Koop gewoon zo'n zak losse bladeren en bak het op in de wok. Dan currykruiden, kokosmelk en rijst erbij. Yum! :D

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:09

Leuk topic, ik kom ook meelezen! :) Ik eet (voornamelijk) veganistisch, maar zo af en toe gaat een stukje vis er wel in. Nog niet zolang, sinds april dit jaar, maar ik merk aan mijn lichaam dat het me echt goed doet. Buitenshuis veganistisch eten vind ik nog ontzettend lastig, dat kan hier in de buurt ook bijna niet.

Nieuwe recepten zijn altijd welkom! :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:40

Leuk dit nieuwe topic, ik eet zo goed als vegan.
Bietensoep is heel lekker! Evenals bietenburgers of bietenspread. Kun je allemaal heel makkelijk zelf maken.
Ik eet heeeel veel kikkererwten.
Momenteel verdiep ik me even in soja. Het schijnt niet zo gezond te zijn, (te)veel soja te eten. Het is vaak Genetisch gemanipuleerd en bevat veel zuur, wat slecht kan zijn voor je mineralenhuishouding. Daarnaast wordt het in verband gebracht met hormonen.
Ik vind dat wel een aandachtspunt.
Zal later even een linkje toevoegen naar wat info.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:15

Spinazie en walnoten pesto :9

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:01

Koude spinaziesoep met avocado :)

Gazpacho maar dan met spinazie dus. Recepten via google. Ik gooi er meestal op het laatst een blikje maïs doorheen. En aardappeltjes uit de oven erbij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:09

mariekerocky schreef:
Wat ik super lekker vind op brood is vegetarische kip kerrie, ik maak het meestal met de kipstuckjes van de vegetarische slager. Echt heeeerlijk!

Leg me eens uit hoe dát werkt; een vegetarische "slager". Die heeft dus niets te slachten...
Hoewel, deze slacht blijkbaar kippen, hoe kun je anders kipstukjes verkopen?
Mysterieus...

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:13

Super bedankt voor alle tips! =D Ik kan mijn geluk niet op met alle opties dus binnenkort maar eens een spinazie week inlassen haha

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:25

Kuggur schreef:
mariekerocky schreef:
Wat ik super lekker vind op brood is vegetarische kip kerrie, ik maak het meestal met de kipstuckjes van de vegetarische slager. Echt heeeerlijk!

Leg me eens uit hoe dát werkt; een vegetarische "slager". Die heeft dus niets te slachten...
Mysterieus...

Mysterieus inderdaad. Ik denk dat de Illuminaci er achter zit :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:27

Misschien zijn de kippen vegetariërs?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:28

Nee maar Kuggur, wil je nu serieus antwoord op deze vraag of ben je sarcastisch?

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:34

Ik meld me ook! heb nog niets verder gelezen, maar ik lees vanaf nu wel mee :)
Ik ben vanaf voor de basisschool al vegetariër, ik had al vrij snel door dat vlees van een levend dier kwam wat voor mij dood moest en dat vond ik niet kunnen. Het feit dat mijn moeder al vegetarisch at heeft gelukkig wel geholpen natuurlijk met de uitvoering van vegetarisch eten :D

Zelf eet ik wel ei en kaas, maar dan wel zo weinig mogelijk, en melk drink ik eigenlijk nooit. Kaas alleen met microbieel stremsel, en snoep zonder gelatine.
Ben erg blij dat ik vegetarisch kan eten. En ohhh de spinazie-kaas rondo van ah :9

Vind het altijd zo grappig dat mensen vragen of ik niets mis, of ik het echt niet mis ofzo. Je wordt echt als een levend wonder gezien dat je überhaupt zonder vlees kan leven :=

Ben benieuwd of er nog lekkere recepten voorbij komen! en als iemand toevallig eens een keer naar IJsland gaat, er zit daar een vega restaurant met superlekker eten O:)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:39

Kuggur schreef:
mariekerocky schreef:

Mysterieus...

https://lmgtfy.com/?q=vegetarische+slager

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:40

_O- _O-

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:42

Ik lees hier ook graag mee! Ik las in het veganisten topic ook mee, maar daar vond ik absoluut geen fijne sfeer hangen. Ik eet ruim een jaar vegetarisch, niet zozeer voor het dierenleed, maar meer voor het milieu. Ik probeer overdag veganistisch te eten en s'avonds vegetarisch. Ik heb ook leren schoenen en wollen sjaal en mutsen, meer omdat ik die al heb, ik ga niks weg gooien. Daar heb ik nog een grotere hekel aan.

Wb soya, dat vind ik ook een moeilijke. Is het nou wel of niet goed voor je? Iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:08

Over Soya:

http://jessevandervelde.com/sojamelk-we ... ytinezuur/
http://jessevandervelde.com/de-gevaren- ... erde-soja/
http://jessevandervelde.com/gezondheids ... al-deel-3/

Dit vond ik vrij verhelderend.
De laatste maanden heb ik ayurveda gestudeerd, en ook daar wordt ongefermenteerde soya afgeraden. Het maakt je lichaam te zuur wat niet goed is voor je spijsvertering en je algehele gezondheid van je darmen o.a.
Mijn natuurarts raadt het gebruik van soja ook af, omdat dit volgens haar in verband wordt gebracht met Alzheimer (hier zie ik nog niet echt bewijs voor verder ).
Verder zou er teveel oestrogeen in zitten wat vooral voor jonge vrouwen niet goed is, die hebben van zichzelf al genoeg oestrogeen. Oestrogeen heeft dan geloof ik weer invloed op evt. botontkalking.

Het is dus het beste om niet teveel soja te nemen, en als je het neemt van de bio winkel omdat dat meestal non gmo is, of gefermenteerde soja zoals tempeh en miso.
Hou me te goede als ik iets niet goed zeg, maar voor mij reden zo min mogelijk soja tot me te nemen.
Ik eet ong. 1x per week tempeh en drink af en toe in een cafe soja melk in de koffie.

Maar en soja melk, en soja yoghurt en soja burgers op 1 dag is dus teveel.

Vleesvervangers is ook nog best typisch, waarom zou je altijd vlees of vleesvervangers moeten eten?
Een hand noten, bonen door je eten, genoeg groenten en fruit en pitten en zaden zouden ook prima vervangers moeten kunnen zijn. Vleesvervangers mag natuurlijk prima, maar er zit toch wel veel soja in..
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 30-11-16 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:22

Leuk topic, zelf eet ik al jaren vegetarisch maar ik probeer ook mijn zuivel bewuster te eten en te minderen. Melk en ei kocht ik altijd al biologisch, maar nu probeer ik dat ook bij de minder voor de hand liggende opties vol te houden. Verder wil ik vaker veganistisch koken, dat is iets wat ik amper doe omdat ik de goede recepten volgens mij gewoon niet weet te vinden. Zonde, dus ik zie graag meer veganistische gerechten in dit topic waarvan jullie direct gaan watertanden!

Mijn favorieten: vegan enchiladas (vroeger at ik wraps altijd met een enorme lading kaas, maar hierbij mis ik het absoluut niet), de combinatie van tomatensaus, linzen, guacamole en lekker zoute zwarte olijven maakt het echt geweldig. <3
http://www.degroenemeisjes.nl/vegan-enchiladas/
En de groentenpaella (vegan) van Yotam Ottolenghi, sowieso mijn grootste held wat koken betreft. Dit is echt een perfect gerecht om vleeseters iets met veel smaak voor te schotelen, dus ik maak het vaak als mensen komen eten en heb van de meest starre vleeseters complimenten hierover ontvangen. *\o/*
De paella lijkt hierop, de echte versie staat in zijn kookboek Plenty: een echte aanrader! En nee, ik bezit geen aandelen. :+
http://www.hapjesprinces.be/groentepaella/ (De diepvrieserwten in dit recept zijn in het echte recept tuinbonen, maar het is wel een rotwerk om die te pellen. :P )

De portobellocarpaccio in de OP klinkt erg goed en zal ik zeker eens uitproberen. Ik hoor graag jullie favoriete veganistische recepten! En dan het liefst ook wat uit de Aziatische keuken, gezien die bij mij momenteel wat ondervertegenwoordigd is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 22:23

Kuggur schreef:
Mysterieus...

Je bent zeker niet de enige die het vreemd vind dat ze zich 'slager' noemen.
Maar zo werkt marketing nu eenmaal. De vegetarische slager richt zich vooral ook op de vleeseters die van de smaak en structuur van vlees houden, ze doen bv mee aan hamburger-wedstrijden waar ze meerdere keren van echt vlees wonnen en ze promoten hun producten op een humoristische manier waardoor er over gepraat wordt, zoals de reclamefoto waar de vegetarische slager een slagersmes vast houdt en een doormidden gesneden bos wortelen en oranje 'bloed' spatten op de scholk. Heel gewaagd, maar daarmee bereik je wel een veel groter publiek. Ik vind het dus een erg slimme marketingstrategie :j

Amyyy, wat soja betreft; op internet zijn sowieso página's vol te vinden, maar ook veel tegenstrijdige berichten wat het natuurlijk best wel moeilijk maakt.
Gewone soja bevat in ieder geval een stof die lijkt op het vrouwelijke hormoon en die ons lichaam ook daar voor aan ziet. In grotere hoeveelheden zou je hormoonhuishouding daardoor in de war kunnen komen. In sojamelk zit natuurlijk maar heel weinig soja, dat bestaat voor het grootste deel uit water, en het kan echt geen kwaad om bv dagelijks een glas te drinken. Hoe dat precies met vleesvervangers zit weet ik niet, maar het is altijd goed om af te wisselen, en bv regelmatig eens vervangers van andere voedingsmiddelen te kopen zoals lupine, kikkererwten, groente of paddestoelen (zoals quorn).
Voor gefermenteerde soja geldt dit niet, zoals sojasaus en tempeh. Die kun je gewoon eten zonder zorgen :)
Je zal ook vaak te horen krijgen dat er regenwouden worden gekapt voor onze sojamelk en vleesvervangers, maar het overgrote deel gaat juist naar het veevoer. Veel soja voor onze vervangers komt uit Europa of heeft een bepaald keurmerk.
Edit: ik zie dat freya me net voor was met een mooie uitleg en goede links +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 22:37

Aziatische recepten daar zal ik er eens een paar van opzoeken :j
Ik maak sowieso regelmatig zelf nasi, bami, loempia's, sushi.. Dat soort bekende aziatische gerechten.. maar ik heb ook nog wat onbekende recepten liggen.
Als iemand toevallig de kruiden voor de nasi, bami en loempia wil weten dan hoor ik het wel :) Ik werk niet graag met pakjes en zakjes, dus heb de afgelopen jaren veel geëxperimenteerd met verse/gedroogde kruiden :9

Ik hoorde laatst trouwens nog dat er vooral in japan heel veel oudere mensen zijn die vooral leefde/leven op rijst en zoete aardappel, nauwelijks of geen vlees en vis, en daarmee in goede gezondheid ontzettend oud worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:40

Ik! Heb twee lades vol gedroogde kruiden en vers in de tuin :D

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:42

Leuk topic!
Mag ik mee kletsen? Ik eet door de week vooral vegetarisch, in het weekend als mijn vriend er is wel , liefst biologisch, vlees

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 22:47

Jans schreef:
Ik! Heb twee lades vol gedroogde kruiden en vers in de tuin :D

_/-\o_ Ik hou van kruiden <3 Je kan er nooit te veel hebben!
Het is ook echt niet goed voor mijn beurs als ik weer eens een kleinigheidje bij pit&pit moet bestellen.. zo'n zakje kruiden kost me dan meestal minimaal 100 euro :')

AB, iedereen is hier welkom :D Leuk dat je mee komt kletsen!