Kuggur schreef:Leg me eens uit hoe dát werkt; een vegetarische "slager". Die heeft dus niets te slachten...
Hoewel, deze slacht blijkbaar kippen, hoe kun je anders kipstukjes verkopen?
Mysterieus...
Je bent zeker niet de enige die het vreemd vind dat ze zich 'slager' noemen.
Maar zo werkt marketing nu eenmaal. De vegetarische slager richt zich vooral ook op de vleeseters die van de smaak en structuur van vlees houden, ze doen bv mee aan hamburger-wedstrijden waar ze meerdere keren van echt vlees wonnen en ze promoten hun producten op een humoristische manier waardoor er over gepraat wordt, zoals de reclamefoto waar de vegetarische slager een slagersmes vast houdt en een doormidden gesneden bos wortelen en oranje 'bloed' spatten op de scholk. Heel gewaagd, maar daarmee bereik je wel een veel groter publiek. Ik vind het dus een erg slimme marketingstrategie
Amyyy, wat soja betreft; op internet zijn sowieso página's vol te vinden, maar ook veel tegenstrijdige berichten wat het natuurlijk best wel moeilijk maakt.
Gewone soja bevat in ieder geval een stof die lijkt op het vrouwelijke hormoon en die ons lichaam ook daar voor aan ziet. In grotere hoeveelheden zou je hormoonhuishouding daardoor in de war kunnen komen. In sojamelk zit natuurlijk maar heel weinig soja, dat bestaat voor het grootste deel uit water, en het kan echt geen kwaad om bv dagelijks een glas te drinken. Hoe dat precies met vleesvervangers zit weet ik niet, maar het is altijd goed om af te wisselen, en bv regelmatig eens vervangers van andere voedingsmiddelen te kopen zoals lupine, kikkererwten, groente of paddestoelen (zoals quorn).
Voor gefermenteerde soja geldt dit niet, zoals sojasaus en tempeh. Die kun je gewoon eten zonder zorgen
Je zal ook vaak te horen krijgen dat er regenwouden worden gekapt voor onze sojamelk en vleesvervangers, maar het overgrote deel gaat juist naar het veevoer. Veel soja voor onze vervangers komt uit Europa of heeft een bepaald keurmerk.
Edit: ik zie dat freya me net voor was met een mooie uitleg en goede links