Kerst menu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:48

dieseltje09 schreef:
secricible schreef:
Dieseltje, gaaf die bol! Al eens getest? Mijn ervaring was niet zo succesvol namelijk :o

Ja vorig jaar soort gelijk iets gemaakt en ging prima! Wel goed je chocolade tempreren voor je gaat gieten!(bij melk/pure chocolade) Of gebruik calabout smelt druppels oa bij de makro te koop

Die bollen zijn bij oa pipoos of andere hobbyzaak te koop

Aah super! Ik heb het in het verleden geprobeerd maar dat was geen succes. Wel al een tijd geleden hoor, wellicht toen inderdaad niet goed getemperd. Ik wilde 2 halve bollen op elkaar zetten maar de randen waren ook te dun om dat netjes te doen. Echt hopeloos. :+

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:19

secricible schreef:
dieseltje09 schreef:
[uote="secricible"]
Dieseltje, gaaf die bol! Al eens getest? Mijn ervaring was niet zo succesvol namelijk :o

Ja vorig jaar soort gelijk iets gemaakt en ging prima! Wel goed je chocolade tempreren voor je gaat gieten!(bij melk/pure chocolade) Of gebruik calabout smelt druppels oa bij de makro te koop

Die bollen zijn bij oa pipoos of andere hobbyzaak te koop

Aah super! Ik heb het in het verleden geprobeerd maar dat was geen succes. Wel al een tijd geleden hoor, wellicht toen inderdaad niet goed getemperd. Ik wilde 2 halve bollen op elkaar zetten maar de randen waren ook te dun om dat netjes te doen. Echt hopeloos. :+[/quote]

Als je ze op elkaar wilt zetten met 2 halve bollen moet je inderdaad paar flinke lagen doen anders bezijkt het onder het eigen gewicht. Maar dan kan je ze niet meer laten smelten door er een glache/saus overheen te gieten.... dan maak je een soort van cups

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:27

claudiadvx schreef:
8nnemiek schreef:
En weet je toevallig ook waar die lege kerstballen te koop zijn?
Het ziet er echt gaaf uit, wil ik zeker eens proberen!

Je kunt ook heel makkelijk een ballon in gesmolten chocolade dopen

Dat heb ik ooit geprobeerd.. Geen succes :n
*Plof* zei de ballon, en toen kon ik in bad :+

Die hield duidelijk niet van warmte haha

Dat temperen, hoe werkt dat? Is dat lastig?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:29

Een chocomasker schijnt goed te werken :D

Ik ben ook wel benieuwd naar dat temperen, nog nooit van gehoord.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:53

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:46

secricible schreef:
Temperen zorgt er voor dat de chocolade knapperig en glanzend is. Je kan het doen met tableren, dat is ingewikkeld. Ik gebruik de entmethode dmv magnetron, dan is het makkelijk :D

http://www.24kitchen.nl/news/info-fun/b ... e-tableren

En niet onbelangrijk, het wordt gewoon weer hard als je het verwerkt hebt. Anders hou je dat de chocolade net beetje zacht blijft en niet goed te verwerken is :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 08:21

dat bedoelde ik inderdaad met knapperig, maar jij legt het beter uit :D

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:20

secricible schreef:
dat bedoelde ik inderdaad met knapperig, maar jij legt het beter uit :D

Hihi dacht al dat je dat bedoelde maar dat is wel voorwaarde 1 inderdaad voor je met chocolade gaat rommelen. Anders lukt het nooit goed en dat is zo zonde van de chocolade :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:28

Ja, dat begrijp ik ondertussen ook. Toen was ik nog jong... en onervaren ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:45

Ik kom ook meelezen!

Dit jaar voor het eerst samenwonend, en denk dat ik sowieso 1 avond mijn ouders en broertje uitnodig.

Het liefst zou ik allemaal mini gerechtjes/tapas maken die allemaal tegelijk op tafel kunnen. Vrees alleen dat dat lastig wordt als er meerdere warme dingen zijn en maar 1 combi magnetron :+
Ik ga dus nog even ideeën op doen. Als jullie ideeën hebben hoor ik het wel :D

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:05

Kan je sommige gerechtjes niet op het fornuis verwarmen, bijvoorbeeld gehaktballetjes in saus, spiesjes met groente of vlees of een frittata kan je ook in een pan opwarmen. Of heb je een rechaud (kan ook een ouderwetse met waxinelichtje zijn) om gerechtjes warm te houden?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:50

Zojuist met een vriendin afgesproken dat we 1e kerstdag bij mij eten, wsl gourmetten maar zij gaat 2e kerstdag ook weer gourmetten dus ff nadenken of er mss wat anders gedaan wordt (mss kaasfonduen met verschillende soorten brood en groentes enzo of een schaal met hapjes, stokbrood/toastjes & smeersels oid).
2e kerstdag nog geen idee, kan zijn dat ik iets bestel maar mss de restjes van 1e kerstdag of een quiche/verse pizza oid die ik bij de supermarkt haal.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 02:25

Ik meld mij ook. Lees al een tijdje mee. Eerste kerst samenwonend, en we blijven dan ook lekker thuis. (Zijn familie gaat naar de kerk en mijne woont een beetje ver weg)

Mocht iemand leuke ideetjes hebben voor 2 personen hoor ik het graag. Ik zou graag een drie gangen menu willen doen maar het moet niet allemaal te uitgebreid want mijn keuken is niet zo groot. (Kleine oven en 2 kookpitten) + moet er ook rekening mee houden dat het hier vol zomer is met de kerst.

Zit al veel rond te kijken op pinterest, maar lees ook hier lekker mee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 03:22

secricible schreef:
Temperen zorgt er voor dat de chocolade knapperig en glanzend is. Je kan het doen met tableren, dat is ingewikkeld. Ik gebruik de entmethode dmv magnetron, dan is het makkelijk :D

Geen magnetron en allerlei ingewikkeld spul, maar dat 1/3 aan de al gesmolten chocolade toevoegen is te proberen. Niet voor kerst trouwens, we zijn hier allemaal dol op kruidnoten met pure choco, maar die zijn in de winkel eigenlijk nergens te krijgen (enkel mix met wit en melk). Zelf maken geen probleem, maar die choco bleef zonder dit inderdaad plakkerig (wel lekker, maar lastig eten).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:48

Dan doe je het smelten toch op het vuur? Ik smelt de choco dus in de magnetron en dan koude choco toevoegen ;)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:57

tamary schreef:
secricible schreef:

Geen magnetron en allerlei ingewikkeld spul, maar dat 1/3 aan de al gesmolten chocolade toevoegen is te proberen. Niet voor kerst trouwens, we zijn hier allemaal dol op kruidnoten met pure choco, maar die zijn in de winkel eigenlijk nergens te krijgen (enkel mix met wit en melk). Zelf maken geen probleem, maar die choco bleef zonder dit inderdaad plakkerig (wel lekker, maar lastig eten).

Jumbo heeft pepernoten met pure chocolade (zelf maken is leuker natuurlijk, maar mocht je toch voor het gemak willen gaan...).

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:19

Woah die chocolate bombe is gaaf, die wil ik heel graag maken!
Is het ook mogelijk de chocoballen al eerder te maken en te bewaren, zodat ik geen 10 doorzichtige ballen hoef te kopen, maar het in porties van 4 oid kan doen? Ik vind €4,20 voor 1 bal net wat teveel als ik er dan 10 moet hebben en ze maar 1x per jaar gebruik :o

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:42

Wij eten geen vlees.
Sommige mensen eten konijn met kerst en ik ben lekker dwars en koop dan juist een konijn zodat ik er lekker mee kan knuffelen. Ik vind het altijd zo misselijk dat mensen heel veel (ineens rare) dieren moeten eten die daar nogal voor hebben moeten lijden. Iets met een vredige kerst enzo.. Maar goed, dat terzijde.

Plannen met de kerst:
1e kerstdag Veggie gourmet: groentespiezen, hallumikaas, gevulde portobello's, gevulde courgette enz
2e kerstdag kaasfonduen

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:48

Ik kom even inbreken in dit topic, heb al veel goeie ideeen opgedaan waarvoor bedankt :)

Dat chocoladebol dessert spreekt mij ook heel erg aan maar ik heb nog nooit iets gedaan met chocolade, dus ik weet nog niet zo goed of ik me aan het temperen enzo durf te wagen. Nu zag ik dat er een groothandel is die die halve bollen kant en klaar verkoopt, maar alleen per 140. We zijn maar met zes man dus dat is een beetje overdreven. Heeft iemand een idee of ik die ergens per een paar zou kunnen kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:01

Willeke_ schreef:
Wij eten geen vlees.
Sommige mensen eten konijn met kerst en ik ben lekker dwars en koop dan juist een konijn zodat ik er lekker mee kan knuffelen. Ik vind het altijd zo misselijk dat mensen heel veel (ineens rare) dieren moeten eten die daar nogal voor hebben moeten lijden. Iets met een vredige kerst enzo.. Maar goed, dat terzijde.

Plannen met de kerst:
1e kerstdag Veggie gourmet: groentespiezen, hallumikaas, gevulde portobello's, gevulde courgette enz
2e kerstdag kaasfonduen

Rare dieren zoals? :') Sommige vleesjes bewaren wij voor speciale gelegenheden, dus op zich is het niet gek dat mensen niet het hele jaar door konijn of andere stukken (vaak duur) vlees eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:02

Willeke_ schreef:
Wij eten geen vlees.

Plannen met de kerst:
2e kerstdag kaasfonduen

want een konijn moet meer lijden dan een koe? Sorry, I don't get you.... Dat je vega eet prima, mooi streven lijkt me. Maar waarom is een konijn zieliger dan een koe (oke, misschien hoort deze discussie niet hier, maar goed). Sterker nog, rond kerst wordt veel wild gegeten, lijkt me dat die dieren een beter leven hebben gehad dan de fokkoeien e.d.
Wij eten met kerst niet ineens meer vlees dan normaal hoor... En dat we onze "vleesdagen" dan rond de kerstdagen zetten betekend gewoon dat onze vegadagen op andere momenten komen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:26

bobje26 schreef:
Willeke_ schreef:
Wij eten geen vlees.

Plannen met de kerst:
2e kerstdag kaasfonduen

Rare dieren zoals? :') Sommige vleesjes bewaren wij voor speciale gelegenheden, dus op zich is het niet gek dat mensen niet het hele jaar door konijn of andere stukken (vaak duur) vlees eten.

Jouw redenatie laat me het echt serieus anders inzien. Ik eet geen vlees en vind het altijd raar dat mensen dan ineens kangoeroe of gans moeten eten met kerst. Maar als je het zo uitlegt, klinkt het wel een stuk logischer. Ik eet al jaren geen vlees meer, dus mijn visie is er best door veranderd. Ik vind kerst best wel een vreetfestijn en als mensen zich dan volproppen met vlees (ongeacht welk dier, het heeft er wel voor geleden) vind ik dat nou niet echt een vredige kerstgedachte zeg maar :o

Maar laten we niet teveel afwijken van het onderwerp :-)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:29

secricible schreef:
Willeke_ schreef:
Wij eten geen vlees.

Plannen met de kerst:
2e kerstdag kaasfonduen

want een konijn moet meer lijden dan een koe? Sorry, I don't get you.... Dat je vega eet prima, mooi streven lijkt me. Maar waarom is een konijn zieliger dan een koe (oke, misschien hoort deze discussie niet hier, maar goed). Sterker nog, rond kerst wordt veel wild gegeten, lijkt me dat die dieren een beter leven hebben gehad dan de fokkoeien e.d.
Wij eten met kerst niet ineens meer vlees dan normaal hoor... En dat we onze "vleesdagen" dan rond de kerstdagen zetten betekend gewoon dat onze vegadagen op andere momenten komen.

Rare dieren stond tussen haakjes. Ik zeg nergens dat konijnen meer moeten lijden dan een koe. Ik stel ook nergens dat jij meer vlees eet, maar er zijn wel mensen die zich ineens volproppen en meer moeten kopen (en weggooien) dan noodzakelijk.
Zie mijn reactie hierboven.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:48

Ons kerstmenu is ook klaar.
Ik denk dat wij het in België minder uitgebreid/op een andere manier vieren als jullie in Nederland. Of misschien is dit enkel bij mijn familie zo. Bij ons is het vooral het samenzijn en lekker eten, bij mijn familie zit er niet echt de christelijke kerstgedacht nog in.

Eerst gaan we veel hapjes maken en uitgebreid aperitieven: kleine croques, stukjes worstenbroodjes, mini pizza, kippenboutjes, kleine satés, glaasjes met zalm en yoghurt, zalmtartaar, kaasjes en salami voor de kleinste kindjes, tomaatjes met mozzarella,...

Een voorgerecht gaan we dit jaar niet doen. Mijn grootouders zijn kleine eters en vorig jaar na het voorgerecht hebben ze niets meer gegeten, hierdoor gekozen om meer aperitiefhapjes ipv voorgerecht.

Als hoofdgerecht orloffgebraad met witloofroomsaus van Jeroen Meus https://dagelijksekost.een.be/gerechten ... -kroketten

Het dessert gaat mijn schoonzus maken. Zij volgt een opleiding bakkerij dus wilt graag het dessert doen: chocoladetaart, tiramisu, panne cota en chocomousse .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:19

Willeke_ schreef:
...

Jouw redenatie laat me het echt serieus anders inzien. Ik eet geen vlees en vind het altijd raar dat mensen dan ineens kangoeroe of gans moeten eten met kerst. Maar als je het zo uitlegt, klinkt het wel een stuk logischer. Ik eet al jaren geen vlees meer, dus mijn visie is er best door veranderd. Ik vind kerst best wel een vreetfestijn en als mensen zich dan volproppen met vlees (ongeacht welk dier, het heeft er wel voor geleden) vind ik dat nou niet echt een vredige kerstgedachte zeg maar :o

Maar laten we niet teveel afwijken van het onderwerp :-)

Haha nou ik snap op zich wel dat je het raar vindt, want niet iedereen eet altijd de luxere vleesjes. En inderdaad, die mensen die zich kapot schransen aan alles vind ik ook verschrikkelijk. -O-

Ontopic, welke kaasfondue gebruik jij of maak je zelf een combinatie, en wat gebruiken jullie om te dippen? :)