Wie bepaalt het avond-eten?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:05

Ik vraag meestal aan mijn man wat hij wilt eten voordat ik boodschappen ga doen. Krijg 9 van de 10 keer het antwoord "weet ik niet". Dus ja dan bepaal ik wat er gegeten wordt die week. Ik hoor hem gelukkig nooit klagen en ik houd zeker rekening met wat hij lekker vind.

Ik haal altijd voor een week boodschappen en als we tussendoor liever wat anders willen eten dan haal ik dat gewoon. Het is niet zo dat ik met een weekmenu leef.

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:09

Ik maak een weekmenu en doe boodschappen. Hou er wel rekening mee wat m'n vriend wel of niet lekker vindt, maar verder bepaal ik grotendeels wat het avondeten zal zijn. Overigens ben ik lang niet altijd degene die kookt! Op de iPad staat het weekmenu met waar nodig een linkje naar het recept. En degene die het eerste thuis is begint met koken :).

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:14

aangezien ik op mezelf woon en helemaal alleen, is het niet zo moeilijk.

overigens eet ik ook een paar x per week bij mijn ouders, dus dan eet ik wat de pot schaft.


als ik iets niet lust, houd mn moeder er rekening mee. :j :j :j

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:29

Ik kook bijna altijd en bepaal dus ook wat we eten. Ik vraag wel waar hij trek in heeft, of laat hem kiezen uit twee opties.

En als ik geen zin heb om te koken zeg ik: " we eten makkelijk hoor" Dan kookt hij! _O-
Mijn man kan namelijk heel lekker koken. Met tijden zit hij in "de flow" en kookt hij regelmatig. Dan weer een tijdje niet.

Nagini
Berichten: 11284
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 02:45

Elke dag naar de winkel komt vaak ook op hogere boodschappen uit.

Soms als je spontaan ergens zin in hebt verschuif je het. Vlees gaat toch direct de vriezer in en ontdooi ik zodra ik het nodig heb.

Groenten kan ik vaak ook in andere gerechten gebruiken, maar eigenlijk kijk ik over het algemeen altijd uit naar wat er gepland staat.
Heb een keer gehad dat ik echt geen zin had om iets te maken (courgette bootjes met taco vulling) en dat ik zei ik mag spag-bol. Makkelijk en simpel.
Of soms kiezen we om naar Schnitzel avond te gaan en dan koken we een dag later.

Hier koken we ook nog grotere porties omdat over het algemeen wat we s'avonds eten hebben we de dag erna op het werk voor lunch. :)

(Ik eet dus bijna altijd 2x warm. :) )

Mijn vriend kookt net zo vaak als ik. Hangt een beetje er vanaf hoelaat iemand thuis is van werk/sportschool/activiteit en wat we koken.
Bijna alles met rood vlees (steak of weet ik wat) kookt hij.. daar ben ik niet zo goed in.

spottedponie
Berichten: 2966
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:29

Mijn vriend is vandaag een dag op pad met de kleine, ik mag dus voor mezelf iets uitkiezen wat hij normaal niet lekker vind... Maar nu krijg ik zin in van alles :') maag te klein en dag te kort...

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:37

Mijn vriend doet de boodschappen en kookt. Dus hij bepaalt. Hij houdt wel rekening met wat ik echt niet lust, maar dat is niet veel ik ben een makkelijke eter. Af en toe kook ik en dan bepaal ik ook wat, als er niks in huis is...
En ik haal soms wat extra dingen voor de kinderen als daar niks geschikt voor in huis is...

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:40

Als ik het vraag aan hem wat hij wil eten, zegt hij standaard voedsel!!! :Y)

Voordeel is dat we op zaterdag alle boodschappen doen en dan al bepalen wat we ongeveer gaan eten. Meestal ben ik als eerste thuis en kook ik en hij eet het altijd wel op (lust alles). Hij kookt de weekenden (hij kan veel beter koken!) en dan overleggen we meestal, omdat ik niet alles even lekker vind.

We bewaren restjes in de vriezer en als we er niet samen uitkomen dan pakken we meestal wat uit de vriezer!

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:46

Ik haal op zaterdag de boodschappen voor de hele week. Ik maak een weeklijstje met wat we gaan eten. Af en toe vraag ik vriend wat ie wil eten als ik zelf geen inspiratie heb, maar meestal zegt ie dan doe maar wat.
Of als we zitten te eten zegt hij wanneer maak je dit of dat nog eens en dan zet ik dat op het lijstje voor de week erna.
En als ik eens een dag geen zin heb wat er op het lijstje staat dan haal ik wat anders of dochter mag kiezen waar ze zin in heeft. Ik kook eigenlijk altijd. Alleen als we pannenkoeken eten bakt vriend die 9/10 keer.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:51

Wij doen op vrijdagavond samen boodschappen. Op donderdag komt het groentepakket, op basis van wat daar in zit maak ik een lijstje.
We hebben lang met weekmenu's gewerkt, maar nu al een tijdje niet meer.
Maar sowieso kookt degene die het eerste thuis is en die bepaalt dan uiteindelijk wat het die dag wordt.
En in de winter kookt eigenlijk altijd mijn man, omdat ik dan stallen aan het uitmesten ben :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:47

Ik :D M'n vriend lust alles (behalve zuurkool) en is echt zo makkelijk. Hij zal ook altijd zeggen; lekker gekookt/lekker gegeten oid. Ik ben zelf niet zo van de aardappels maarja omdat ik weet dat hij 't lekker vindt maak ik 't soms wel.

Degene die het 1e thuis is geldt bij ons niet jammer genoeg. Ik werk vaak tot 18.30 of 19.00 en voor ik thuis ben vaak 19.15 dan nog koken en eten.. Mijn vriend werkt tot 16.30 maar hij gaat vaak savonds nog klussen enne ik wil wel graag lekker eten dus dan kook ik zelf wel :')

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:54

Als ik het aan mijn man vraag dan krijg ik altijd hetzelfde antwoord: rode kool, slavink en aardappels met jus, vraag ik dat 5 avonden achter elkaar dan krijg ik 5x dat antwoord.
Hij is een vrij makkelijke eter, dat wat hij niet lust houd ik rekening mee, wil ik bijvoorbeeld wel een keer Lasagna eten wat hij niet lust dan maak ik paella voor hem wat ik niet zo geweldig vind.

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:18

Wendy schreef:
Maar sowieso kookt degene die het eerste thuis is en die bepaalt dan uiteindelijk wat het die dag wordt.


Hadden wij ook, tot we allebei een andere baan kregen en mijn reistijd 20min is en zijn reistijd ruim 60min (ook nog files) -O- -O- -O-

Nu doen we het zo dat ik het eten klaar heb en dat hij alles opruimd en in de weekenden zorgt voor de boodschappen en koken. En hij mag niet piepen als ik minimaal 1x per week aardappels op het menu zet. Wat we in het begin ook wel eens deden is dat we ook voor de volgende twee dagen eten maakten en dan alleen maar de pasta en rijst op hoefden te zetten.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:25

Sakura789 schreef:
Wendy schreef:
Maar sowieso kookt degene die het eerste thuis is en die bepaalt dan uiteindelijk wat het die dag wordt.


Hadden wij ook, tot we allebei een andere baan kregen en mijn reistijd 20min is en zijn reistijd ruim 60min (ook nog files) -O- -O- -O-

Wat ik er niet bij vertel is dat wij dezelfde reistijd hebben (30 minuten) maar dat hij 's morgens een half uur later begint, waardoor ik altijd als eerste thuis ben :')
En ik ook geen zin heb om te wachten totdat hij om half 7 een keer thuis is.
Nou ja, iedereen heeft zo zijn ergernisjes (ik wil heel graag dat hij gewoon op tijd begint, dan hebben we ook meer aan de avond).

patatkraam

Berichten: 8035
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:10

Wij (ik en partner) overleggen meestal 's ochtends of de dag ervoor wat we willen eten. Eigenlijk zijn we het altijd binnen 2 minuten eens. :')

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:15

Ik doe de boodschappen en kook en mijn partner eet gewon wat ik maak.
Geen discussie of wensen van zijn kant.

Vaak eet hij na dus ik probeer rekening te houden met eten dat op te warmen is.

Nagini
Berichten: 11284
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:17

patatkraam schreef:
Wij (ik en partner) overleggen meestal 's ochtends of de dag ervoor wat we willen eten. Eigenlijk zijn we het altijd binnen 2 minuten eens. :')


Patat?


Sorry, je boktnaam vroeg er om :D :D

patatkraam

Berichten: 8035
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:19

Nagini schreef:
patatkraam schreef:
Wij (ik en partner) overleggen meestal 's ochtends of de dag ervoor wat we willen eten. Eigenlijk zijn we het altijd binnen 2 minuten eens. :')


Patat?


Sorry, je boktnaam vroeg er om :D :D


Eigenlijk elke dag, maar dat leek me raar om te zeggen :=

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:20

Degene die de boodschappen doet bepaalt het avondeten en dit is meestal ook degene die dan kookt :j

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:24

Hier ook: wie de boodschappen doet en kookt bepaalt. En dat ben ik in ieder geval op de werkdagen. In het weekend overleggen we meestal, ook om te kijken wat handig is met sociale verplichtingen/etentjes etc. We wisselen zo veel mogelijk af, dus ene dag rijs/pasta/aardappels/wraps/couscous etc. Nu zijn we beiden redelijk makkelijke eters. We hebben inmiddels een grote stapel gerechten die we lekker vinden (kaartjes van de AH, super handig) en deze gebruiken we dan ook vaak. Mijn vriend is bijv. alleen geen fan van zalm, dat maak ik dan wel een keer als hij er niet is met eten.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:30

Hier bepaal ik eigenlijk altijd wat we eten, maar dat komt ook omdat ik altijd kook. We wonen net samen en vriendlief is niet zo goed in koken.

Ik vraag hem wel altijd waar hij zin in heeft maar zijn antwoord is standaard; I'll eat whatever you make. Dus ja :')

Scheelt dat hij een hele makkelijke eter is. Ik zou echt niet met een moeilijle eter kunnen samenwonen/voor kunnen koken. :))

Flux

Berichten: 2503
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:41

Hier koken we afwisselend en overleggen we vaak samen wat we gaan eten of waar we zin in hebben. Als mijn vriend laat thuis komt bedenk ik zelf wat voor het eten en eet hij dus wat de pot schaft. Uiteraard houdt ik wel rekening met wat hij wel of niet lust.

We kunnen beiden koken, dus hier is het echt 50/50.

Goldie

Berichten: 10451
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:56

_Blacky_ schreef:
Hier bepaal ik altijd wat we eten, als ik het aan mn man vraag zegt hij ik weet het niet haha

Dat ja.... Als ik het vraag wil hij altijd gourmetten of bbq'en oid :')
Hij is geen moeilijke eter en ik hou ook van afwisseling. Ik doe ook de boodschappen, omdat ik dat 2x zo goedkoop kan als vriendlief. Die pakt rustig overal de A-merken van en kijkt niet of er een goedkoper alternatief is oid.
Ik kook wel eens dingen die hij niet lekker vindt en ik wel, maar ook andersom wel. Dat is wel stom koken hoor, iets maken wat je eigenlijk niet zo lekker vindt :+

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:34

Wendy schreef:
Wat ik er niet bij vertel is dat wij dezelfde reistijd hebben (30 minuten) maar dat hij 's morgens een half uur later begint, waardoor ik altijd als eerste thuis ben :')
En ik ook geen zin heb om te wachten totdat hij om half 7 een keer thuis is.
Nou ja, iedereen heeft zo zijn ergernisjes (ik wil heel graag dat hij gewoon op tijd begint, dan hebben we ook meer aan de avond).


Die van mij begint zelfs ook nog eerder, hij begint nu wel door te krijgen dat extreem veel werken het ook niet gaat oplossen. In principe is het zo bij ons dat als ik ga rijden in de avond, alvast ga eten en hij dan later zelf maar alles gaat regelen. Pan met saus staat klaar en pasta/rijst doet hij dan zelf. Daarnaast zorgt hij dat hij half 8 thuis is, is hij dat niet dan start ik gewoon met eten. Ik geef hem veel vrijheid hierin en soms eis ik dan eens een keertje op dat hij op tijd thuis is, zodat we leuke dingen kunnen doen :Y) Dan werkt hij bijvoorbeeld thuis en ruimt hij zijn laptop op als ik ook thuis kom en mag ik lekker relaxen en gaat hij koken. Het wisselt een beetje per periode, er zijn ook tijden geweest dat hij het hele huishouden regelde omdat ik van huis was van 7 tot 7.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:45

Ik vraag mijn man elke dag waar hij zin in heeft, vandaag kreeg ik spontaan twee opties dus voor morgen en overmorgen weet ik het. Zegt hij niks of (even irritant) 'iets lekkers' dan bepaal ik. (En weet ik het dan op zondag eens niet als we wat gaan halen dan zucht hij als ik zeg 'ik moet al heel de week kiezen! Ieder op toer is niks te veel' :D
Ik weet wat hij graag eet en wat echt niet dus op zich is het hier niet zo moeilijk.