Gezond drinken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Gezond drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:15

Ik ben eigenlijk wel verbaasd hoeveel reacties hier zijn over drankjes als crystal clear, slimpie siroop etc. en dan met de vermelding erbij dat er 0 calorieën in zitten, blijkbaar staat dat gelijk aan 'gezond'? Ik drink voornamelijk water, zelfs bij m'n ontbijt, ik vind het heerlijk :D

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:38

Dat verbaast mij inderdaad ook.. maar goed dat is wel wat de verpakking vermeld natuurlijk dat het zogenaamd zo gezond zou zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:41

Kinke schreef:
Ik ben eigenlijk wel verbaasd hoeveel reacties hier zijn over drankjes als crystal clear, slimpie siroop etc. en dan met de vermelding erbij dat er 0 calorieën in zitten, blijkbaar staat dat gelijk aan 'gezond'? Ik drink voornamelijk water, zelfs bij m'n ontbijt, ik vind het heerlijk :D

Maar, maar... op de pakken staat dat het gezond is, en bij de waterkraan niet :') :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:43

Tov cola is Crystal clear wel een betere keuze. Niet de beste uiteraard. Sommigen moeten langzaam wennen aan water en vanuit cola naar crystal clear of sterk verdunde slimpie is qua smaak al een hele stap en weer 1 stap dichterbij water

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:46

vuurneon schreef:
Tov cola is Crystal clear wel een betere keuze. Niet de beste uiteraard. Sommigen moeten langzaam wennen aan water en vanuit cola naar crystal clear of sterk verdunde slimpie is qua smaak al een hele stap en weer 1 stap dichterbij water

Ja inderdaad tov Cola is het een 'betere' keuze, maar als je dan toch helemaal gezond wil is het helemaal geen goede keus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:50

Dat staat er toch ook?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:52

Ja dat klopt wel vuurneon. Als je je liter cola vervangt door een liter slimpie halveer je je suikerinname al. :) wat natuurlijk erg goed is!

Maar de vraag van het topic is 'gezond drinken' en het verbaast mij ook dat mensen dan alsnog met allerlei kant en klaar pakken komen die niet in de categorie gezond vallen :=

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:56

Ja maar halveren is toch ook nog niet gezond? daar gaat dit topic toch over over gezond drinken.. ik vind het zelf onzin om te zeggen 'ik wil gezond drinken want ik drink altijd cola dan maar crystal clear want ja dat is de helft gezonder want ik vind water niet lekker'
Dan ben je toch nog niet gezond bezig, wie hou je dan voor de gek?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:58

Hmm. Het is soms wel lastig om iets 'lekkers' te drinken te vinden. Ik ben een slechte drinker en vind gewoon water ook niet echt lekker. Vooral kraanwater vind ik echt gewoon vies.

Wat ik vaak doe is echt een mini drupje aanleng limonade met water zodat het net niet naar water smaakt. En als ik mezelf 'verwen' om het zo te zeggen dan neem ik een kwartje of minder appelsap aangevuld met spa rood of spa henriette. Of kruidenthee zonder zoetjes/suiker.

Zo kom ik in ieder geval redelijk gezond aan mijn vochtinname.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:59

dnieSz schreef:
Ja maar halveren is toch ook nog niet gezond? daar gaat dit topic toch over over gezond drinken.. ik vind het zelf onzin om te zeggen 'ik wil gezond drinken want ik drink altijd cola dan maar crystal clear want ja dat is de helft gezonder want ik vind water niet lekker'
Dan ben je toch nog niet gezond bezig, wie hou je dan voor de gek?

Nee, dat is ook wat ik bedoel :') maar je moet toch ergens beginnen ;) zoet is ook een verslaving, dus als je cola gewend bent, snap ik ook dat water wel heel erg smaakloos is bij de overstap. Maar dat is een kwestie van wennen en na een tijdje vind je cola en sap uit pak echt veel te zoet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:00

Verooo: En met dank aan de prachtige etiketjes 'ik kies bewust' en de vermelding van de vitamines erin. Consument wordt ook heerlijk voor de gek gehouden

Mbt tot verlies van vezels door fruit in de infuser te stoppen: Ik eet ook fruit en limoen vind ik heerlijk in de infuser maar niet als snack :')

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:05

Water drinken went heel snel! Je moet gewoon een flesje vullen met water en dat naast je neer zetten gedurende de dag, als er niks anders te drinken is ga je het vanzelf lekker vinden.
Ik dronk ook nooit water, inmiddels alleen maar. Even doorzetten dus, er is niks gezonders dan water :j

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:06

Crystal Clear of Rivella?

Light producten maken wel je stofwisseling langzamer dus let daar ook op ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:06

vuurneon schreef:
Verooo: En met dank aan de prachtige etiketjes 'ik kies bewust' en de vermelding van de vitamines erin. Consument wordt ook heerlijk voor de gek gehouden

Mbt tot verlies van vezels door fruit in de infuser te stoppen: Ik eet ook fruit en limoen vind ik heerlijk in de infuser maar niet als snack :')

Die etiketjes moet je ook anders lezen :P
Zonder toegevoegde suiker betekent over het algemeen: vol met toegevoegde zoetstoffen en andere chemicaliën. Zonder e-nummers betekent: we noemen de nummers niet, maar de volledige namen en dan valt het niet zo op. En gezonde keuze betekent: ik ben iets minder slecht dan een fles cola per dag.

En 'ik kies bewust' kan je maar beter bewust niet kiezen :+

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:08

Je gaat niet dood aan e-nummers, niet aan zoetstoffen zoals aspartaam en ook niet aan suiker.
En light producten maken je stofwisseling langzamer? Is dat een tegeltjeswijsheid of heb je daar een wetenschappelijke bron bij?

De vraag is wat voor jou gezond inhoudt, is dat onbewerkt voedsel? Is dat zonder geraffineerde suikers? Is dat laag in kcal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:12

UhNee schreef:
Water drinken went heel snel! Je moet gewoon een flesje vullen met water en dat naast je neer zetten gedurende de dag, als er niks anders te drinken is ga je het vanzelf lekker vinden.
Ik dronk ook nooit water, inmiddels alleen maar. Even doorzetten dus, er is niks gezonders dan water :j

Precies dit. Ik werd er altijd misselijk van. Uiteindelijk doorgezet en na een weekje dronk ik niets anders meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:19

Jezzi schreef:
Je gaat niet dood aan e-nummers, niet aan zoetstoffen zoals aspartaam en ook niet aan suiker.
En light producten maken je stofwisseling langzamer? Is dat een tegeltjeswijsheid of heb je daar een wetenschappelijke bron bij?

De vraag is wat voor jou gezond inhoudt, is dat onbewerkt voedsel? Is dat zonder geraffineerde suikers? Is dat laag in kcal?

Nee dood zal je er niet aan gaan :+ gezond is het ook niet. Bovendien is uit onderzoek gekomen dat je lichaam hetzelfde reageert op zoetstoffen als op de suiker zelf. je lichaam zal de 'suiker' dus willen opruimen met insuline... Echter kan de insuline niks met de zoetstoffen waardoor je bloedsuiker weer heel snel daalt. Hierdoor neemt je behoefte aan suiker verder toe en zal je neigen naar meer zoet voedsel te eten waar je lichaam niks aan heeft. Het zijn nl lege calorieën waar je lichaam hard voor moet werken maar niks aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:22

Ik voel me sowieso véél beter nu ik alleen maar water drink. M'n hele leven appelsap en ice tea enzo gedronken, en nu voel ik me veel beter dan ooit tevoren.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:08

verootjoo schreef:
Nee dood zal je er niet aan gaan :+ gezond is het ook niet. Bovendien is uit onderzoek gekomen dat je lichaam hetzelfde reageert op zoetstoffen als op de suiker zelf. je lichaam zal de 'suiker' dus willen opruimen met insuline... Echter kan de insuline niks met de zoetstoffen waardoor je bloedsuiker weer heel snel daalt. Hierdoor neemt je behoefte aan suiker verder toe en zal je neigen naar meer zoet voedsel te eten waar je lichaam niks aan heeft. Het zijn nl lege calorieën waar je lichaam hard voor moet werken maar niks aan heeft.

"Postprandial insulin levels at 20 min after consumption of the preload were significantly lower in the aspartame condition compared to the sucrose condition" [Anton et al, 2010]

"Aspartame with carbohydrate significantly lowered insulin levels during exercise versus carbohydrate alone" [Siegler et al, 2012]

"[...]may be caused by the significant increase of insulin, on which aspartame had no effect" [Møller, 2009]

Gaan mensen meer eten na het innemen van light frisdrank of light maaltijden? Nee. [Rodin, 1990; Anton et al, 2010]

Krijg je hoofdpijn van aspartaam? Nee. [Schiffman et al, 1987]

Beïnvloed aspartaam je cognitieve capaciteiten? Nee. [Spiers et al, 1998]

Bestaat er overgevoeligheid voor aspartaam? Nee. [Sathyapalan et al, 2015]

Is aspartaam kankerverwekkend? Soffritti et al [2006] beweerde van wel, maar dit bleek een slecht opgezette studie [Magnuson en Williams, 2008].
Proefdierenstudies vinden geen negatieve effecten van aspartaam tot een dosis van 4000mg per kg lichaamsgewicht per dag, een liter cola light bevat ongeveer 250mg aspartaam. [Magnuson et al, 2007]

Resistance schreef:
Ik voel me sowieso véél beter nu ik alleen maar water drink. M'n hele leven appelsap en ice tea enzo gedronken, en nu voel ik me veel beter dan ooit tevoren.

Behalve dat dit een studie is met N=1 waar je dus totaal geen algemene conclusies aan kunt verbinden, kan ik me inderdaad voorstellen dat je je beter voelt als je niet zoveel suiker drinkt :Y)

Vind ik dat je elke dag maar liters light frisdrank naar binnen moet gieten? Nee. Maar het is niet nodig om aspartaam (of wat voor een e-nummer dan ook) te vermijden alsof het de duivel is. Water vormt een hele goede basis van een gezond drinkpatroon, maar je kunt best een paar glazen light drank per dag nemen als jij dat wilt. Daar is niets mis mee :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:15

In kraanwater schijnt ook antibiotica te zitten, dus valt dat dan nog onder "gezond"?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:31

antje_vip schreef:
In kraanwater schijnt ook antibiotica te zitten, dus valt dat dan nog onder "gezond"?

'Schijnt' ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:40

Jezzi schreef:
verootjoo schreef:

"Postprandial insulin levels at 20 min after consumption of the preload were significantly lower in the aspartame condition compared to the sucrose condition" [Anton et al, 2010]

"Aspartame with carbohydrate significantly lowered insulin levels during exercise versus carbohydrate alone" [Siegler et al, 2012]

"[...]may be caused by the significant increase of insulin, on which aspartame had no effect" [Møller, 2009]

Gaan mensen meer eten na het innemen van light frisdrank of light maaltijden? Nee. [Rodin, 1990; Anton et al, 2010]

Krijg je hoofdpijn van aspartaam? Nee. [Schiffman et al, 1987]

Beïnvloed aspartaam je cognitieve capaciteiten? Nee. [Spiers et al, 1998]

Bestaat er overgevoeligheid voor aspartaam? Nee. [Sathyapalan et al, 2015]

Is aspartaam kankerverwekkend? Soffritti et al [2006] beweerde van wel, maar dit bleek een slecht opgezette studie [Magnuson en Williams, 2008].
Proefdierenstudies vinden geen negatieve effecten van aspartaam tot een dosis van 4000mg per kg lichaamsgewicht per dag, een liter cola light bevat ongeveer 250mg aspartaam. [Magnuson et al, 2007]

Resistance schreef:

Behalve dat dit een studie is met N=1 waar je dus totaal geen algemene conclusies aan kunt verbinden, kan ik me inderdaad voorstellen dat je je beter voelt als je niet zoveel suiker drinkt :Y)

Vind ik dat je elke dag maar liters light frisdrank naar binnen moet gieten? Nee. Maar het is niet nodig om aspartaam (of wat voor een e-nummer dan ook) te vermijden alsof het de duivel is. Water vormt een hele goede basis van een gezond drinkpatroon, maar je kunt best een paar glazen light drank per dag nemen als jij dat wilt. Daar is niets mis mee :)

Amen!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:00

Val hier even binnen met een vraag.....

Weten jullie waar ik die flessen kan kopen waar je fruit in kunt doen en wat zijn lekkere combi's met fruit ?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:41

viphorse schreef:

Weten jullie waar ik die flessen kan kopen waar je fruit in kunt doen en wat zijn lekkere combi's met fruit ?

Zag ze bij de da drogist in de aanbieding.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:41

viphorse schreef:

Zoek eens op 'fruit infuser' :)