Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kinke schreef:Ik ben eigenlijk wel verbaasd hoeveel reacties hier zijn over drankjes als crystal clear, slimpie siroop etc. en dan met de vermelding erbij dat er 0 calorieën in zitten, blijkbaar staat dat gelijk aan 'gezond'? Ik drink voornamelijk water, zelfs bij m'n ontbijt, ik vind het heerlijk
vuurneon schreef:Tov cola is Crystal clear wel een betere keuze. Niet de beste uiteraard. Sommigen moeten langzaam wennen aan water en vanuit cola naar crystal clear of sterk verdunde slimpie is qua smaak al een hele stap en weer 1 stap dichterbij water
wat natuurlijk erg goed is!
dnieSz schreef:Ja maar halveren is toch ook nog niet gezond? daar gaat dit topic toch over over gezond drinken.. ik vind het zelf onzin om te zeggen 'ik wil gezond drinken want ik drink altijd cola dan maar crystal clear want ja dat is de helft gezonder want ik vind water niet lekker'
Dan ben je toch nog niet gezond bezig, wie hou je dan voor de gek?
maar je moet toch ergens beginnen
zoet is ook een verslaving, dus als je cola gewend bent, snap ik ook dat water wel heel erg smaakloos is bij de overstap. Maar dat is een kwestie van wennen en na een tijdje vind je cola en sap uit pak echt veel te zoet.
vuurneon schreef:Verooo: En met dank aan de prachtige etiketjes 'ik kies bewust' en de vermelding van de vitamines erin. Consument wordt ook heerlijk voor de gek gehouden
Mbt tot verlies van vezels door fruit in de infuser te stoppen: Ik eet ook fruit en limoen vind ik heerlijk in de infuser maar niet als snack

UhNee schreef:Water drinken went heel snel! Je moet gewoon een flesje vullen met water en dat naast je neer zetten gedurende de dag, als er niks anders te drinken is ga je het vanzelf lekker vinden.
Ik dronk ook nooit water, inmiddels alleen maar. Even doorzetten dus, er is niks gezonders dan water
Jezzi schreef:Je gaat niet dood aan e-nummers, niet aan zoetstoffen zoals aspartaam en ook niet aan suiker.
En light producten maken je stofwisseling langzamer? Is dat een tegeltjeswijsheid of heb je daar een wetenschappelijke bron bij?
De vraag is wat voor jou gezond inhoudt, is dat onbewerkt voedsel? Is dat zonder geraffineerde suikers? Is dat laag in kcal?
gezond is het ook niet. Bovendien is uit onderzoek gekomen dat je lichaam hetzelfde reageert op zoetstoffen als op de suiker zelf. je lichaam zal de 'suiker' dus willen opruimen met insuline... Echter kan de insuline niks met de zoetstoffen waardoor je bloedsuiker weer heel snel daalt. Hierdoor neemt je behoefte aan suiker verder toe en zal je neigen naar meer zoet voedsel te eten waar je lichaam niks aan heeft. Het zijn nl lege calorieën waar je lichaam hard voor moet werken maar niks aan heeft. verootjoo schreef:Nee dood zal je er niet aan gaangezond is het ook niet. Bovendien is uit onderzoek gekomen dat je lichaam hetzelfde reageert op zoetstoffen als op de suiker zelf. je lichaam zal de 'suiker' dus willen opruimen met insuline... Echter kan de insuline niks met de zoetstoffen waardoor je bloedsuiker weer heel snel daalt. Hierdoor neemt je behoefte aan suiker verder toe en zal je neigen naar meer zoet voedsel te eten waar je lichaam niks aan heeft. Het zijn nl lege calorieën waar je lichaam hard voor moet werken maar niks aan heeft.
Resistance schreef:Ik voel me sowieso véél beter nu ik alleen maar water drink. M'n hele leven appelsap en ice tea enzo gedronken, en nu voel ik me veel beter dan ooit tevoren.

Jezzi schreef:verootjoo schreef:Nee dood zal je er niet aan gaangezond is het ook niet. Bovendien is uit onderzoek gekomen dat je lichaam hetzelfde reageert op zoetstoffen als op de suiker zelf. je lichaam zal de 'suiker' dus willen opruimen met insuline... Echter kan de insuline niks met de zoetstoffen waardoor je bloedsuiker weer heel snel daalt. Hierdoor neemt je behoefte aan suiker verder toe en zal je neigen naar meer zoet voedsel te eten waar je lichaam niks aan heeft. Het zijn nl lege calorieën waar je lichaam hard voor moet werken maar niks aan heeft.
"Postprandial insulin levels at 20 min after consumption of the preload were significantly lower in the aspartame condition compared to the sucrose condition" [Anton et al, 2010]
"Aspartame with carbohydrate significantly lowered insulin levels during exercise versus carbohydrate alone" [Siegler et al, 2012]
"[...]may be caused by the significant increase of insulin, on which aspartame had no effect" [Møller, 2009]
Gaan mensen meer eten na het innemen van light frisdrank of light maaltijden? Nee. [Rodin, 1990; Anton et al, 2010]
Krijg je hoofdpijn van aspartaam? Nee. [Schiffman et al, 1987]
Beïnvloed aspartaam je cognitieve capaciteiten? Nee. [Spiers et al, 1998]
Bestaat er overgevoeligheid voor aspartaam? Nee. [Sathyapalan et al, 2015]
Is aspartaam kankerverwekkend? Soffritti et al [2006] beweerde van wel, maar dit bleek een slecht opgezette studie [Magnuson en Williams, 2008].
Proefdierenstudies vinden geen negatieve effecten van aspartaam tot een dosis van 4000mg per kg lichaamsgewicht per dag, een liter cola light bevat ongeveer 250mg aspartaam. [Magnuson et al, 2007]Resistance schreef:Ik voel me sowieso véél beter nu ik alleen maar water drink. M'n hele leven appelsap en ice tea enzo gedronken, en nu voel ik me veel beter dan ooit tevoren.
Behalve dat dit een studie is met N=1 waar je dus totaal geen algemene conclusies aan kunt verbinden, kan ik me inderdaad voorstellen dat je je beter voelt als je niet zoveel suiker drinkt
Vind ik dat je elke dag maar liters light frisdrank naar binnen moet gieten? Nee. Maar het is niet nodig om aspartaam (of wat voor een e-nummer dan ook) te vermijden alsof het de duivel is. Water vormt een hele goede basis van een gezond drinkpatroon, maar je kunt best een paar glazen light drank per dag nemen als jij dat wilt. Daar is niets mis mee