Pakjes drinken, suikerbommen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:38

Iris82 schreef:
Mijn kleine man moet voor sochtends en smiddags drinken mee naar school. Hij krijgt sochtends een fles aanmaaksiroop en smiddags een pakje Roosvicee Eftelingsap. Daar zitten minder toegevoegde suikers in. Thuis drinkt hij veel water, maar op school zijn ze daar niet zo mee bezig. Dus gewoon net als de rest een pakje drinken. Krijgt sowieso geen yoghurtdranken of chocomel want daar krijgt hij buikpijn van. (Niet gek als je ziet wat een rommel daar in zit)

Maar dan geef je toch gewoon water en/of melk mee ?
Dit is toch heel ongezond om aan je kind te geven

Iris82

Re: Pakjes drinken, suikerbommen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:40

Hij mag geen melk. Alleen havermelk of sojamelk en dat vindt ie vreselijk. ;)
Hij krijgt zn calcium op andere wijze binnen in overleg met de dietiste.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:40

Sja wat is slecht he, ik denk dat vooral de combinatie meespeelt zoals hierboven iemand ook al schrijft.
Ik weet nog heel goed dat mijn dag begon met 2 boterhammen met hagelslag en koffie met suiker en melk ( ja, toen ik op de basisschool zat ).
Pakje drinken kreeg ik geloof ik niet mee, wel koek en brood met jawel, hagelslag. Van school uit kregen we melk.
Als je het zo bekijkt, ook behoorlijk ongezond allemaal, maar in die tijd hadden wij geen computer/smartphone/tablet, je speelde dus buiten.

Naar mijn idee zouden de kinderen van tegenwoordig echt veel meer moeten bewegen.
Neemt niet weg dat er ook zeker op voeding moet worden gelet, want dat slaat soms ook nergens op wat sommige kinderen krijgen :+

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:42

Hoe leren jullie je kinderen water drinken?
Mijn dochter spuugt er letterlijk van. Al als baby zijnde. En zelf heb ik helaas het zelfde..
Dan denk ik weleens in de zomer. Oh heerlijk koud water, erg dorst even een slokje, maar echt het zitten tussen mijn oren, maar krijg het gewoon niet doorgeslikt.
Mijn man en zoon drinken het wel gewoon.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:43

BloemBloem schreef:
akishino schreef:
Dat probeer ik mijn kinderen mee te geven, een keer iets ongezonds eten of drinken is prima maar met mate.

Precies het bewust worden van :)

Ze wil ook graag als ze op school eet een boterham met pasta, dat mag, als
ze eerst haar boterham met gezond beleg opeet. Helaas voor mijn dochter is de leidster van de overblijf een bekende, dus ze wordt in de gaten gehouden }>

Mijn zoon (6 jaar) kan prima 8 boterhammen per dag eten, maar hij "moet" van mij ook gezond en zoet om en om op de boterham. Dat vind hij prima.
Op school mogen ze hier alleen water en fruit in de ochtendpauze (gruitschool), dat vinden mijn kinderen ook geen probleem, want dat vinden ze lekker.
En als ze 's middags uit school komen mogen ze van mij best een koekje/snoepje en een glaasje ranja. Hebben ze daarna nog "honger" pakken ze zelf nog wel fruit of rauwkost. Zo gaat dat hier in huis. Ik drink zelf alleen thee en water en snoep bijna nooit, dus ze zien thuis niet anders.
Chips, pakjes drinken, frisdrank enz is bij ons voor speciale gelegenheden.

Ik ken kinderen die "lusten" geen water en liever ook geen fruit en zitten het liefst de hele dag op hun kont. De ouders idem en die gaan hier helemaal in mee. Die kinderen zijn (nog)niet dik, wel fors. Maar ze mankeren altijd iets. Ze zien er gewoon niet energiek uit.
Ik ben geen "geitenwollensok" of een "gezondheidsfreak" maar gebruik gewoon je gezonde :D verstand denk ik wel eens.

Ik kreeg vroeger geen snoep/koek en pakjes drinken mee naar school. Gewoon fruit en schoolmelk. Heb ik nog een trauma van, want ik lust geen melk meer :o
En wij waren altijd buiten aan het spelen, we hadden geen computer. Dat was bij ons gewoon.

Ik denk dat de toename van overgewicht bij kinderen tegenwoordig gewoon een combi is van: minder bewust bezig zijn met goede/slechte voeding en veel minder bewegen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 12:46

Mijn moeder maakt voor mijn dochter een bordje gezelligheid na
school :D Vind ik ook zo'n leuke oplossing, worst, kaas, komkommer, en
een paar chipjes :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:47

Ik heb 3 kinderen waarvan er 1 wel af en toe koud water (uit de machine) drinkt.
De andere willen het niet.
In de zomer zet ik regelmatig een kan (hele dunne) ranja of zelf gemaakte ijsthee in de koelkast.
Heb een ijsmachine, dus ze gooien er vaak nog ijs in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:48

Citaat:
Ik ken kinderen die "lusten" geen water en liever ook geen fruit en zitten het liefst de hele dag op hun kont. De ouders idem en die gaan hier helemaal in mee. Die kinderen zijn (nog)niet dik, wel fors. Maar ze mankeren altijd iets. Ze zien er gewoon niet energiek uit.
Ik ben geen "geitenwollensok" of een "gezondheidsfreak" maar gebruik gewoon je gezonde :D verstand denk ik wel eens.

Dat is een lekker vooroordeel.
Mijn kinderen zijn goed qua gewicht en 2 zelfs aan de dunne kant.
Die drinken geen water en meestal gewoon cola met een chippie.
Fietsen meerdere km's per dag dus hebben ook nog eens een goede conditie.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:49

Mijn dochter drinkt eigenlijk altijd water.
Naar school geef ik haar een pakje optimel mee.....
Ga toch eens kijken zo op t pakje :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:56

Gwahir schreef:
Wat bedoel je dan met vroeger? Ik kreeg in de 80s 90s nooit iets anders dan melk, bruine boterhammen en een appel mee naar school. Nooit pakjes of liga en dergelijke en ik kan me ook niet herinneren dat ik daarmee een uitzondering was is mijn klas. En ja, daar ben ik dus gezond groot mee geworden :) ik ben van plan met mijn kinderen hetzelfde te doen. Overgewicht bij kinderen (en volwassenen) heeft zeker te maken met het voedingspatroon van nu, dat is in veel gezinnen heel anders dan 30 jaar geleden.

Edit: en dat er daarnaast ook meer bewogen moet worden ben ik het helemaal mee eens trouwens!

idem hier..

degene die met pakjes rondliepen hadden ouders die het breed lieten hangen :')
van die gewone plastic flexibele drinkflesjes met een schroefdop (hoezo lekken, gebeurd niet met die dingen), en sommigen met van die hardplastice dure, lekkende bekers.

en daar zat een melk en sapje in..

iedereen had eigenlijk bruin brood, want wit vulde minder en was verhoudingsgewijs duurder.
als mijn moeder mij wilde verassen deed ze half om half met een speculaasje er tussen..
dus plak wit, plak bruin, boter een speculaasje.. dat was echt een feestje als je dat aantrof..

meestal liga erbij, volkoren met krenten.. en als het een keer meezat trof ik een pakje sultana aan..
en natuurlijk een stukje fruit.. en soms als verassing een minimarsje..

was ongeveer ook standaard wat iedereen mee had..

pakjes en zakjes waren gewoon duur.. we hadden twee jongens in de klas die nog wel eens een pakje van dit een zakje van dat mee hadden, maar dat waren ook gelijk de 'patsers' met de nike's.

----

over het niet lusten van water..

kinderen kunnen daar wel degelijk een punt hebben hoor.. Heb nu op meerdere plekken in het land gewoond.. maar het ene water is absoluut het andere niet. lekkerst vond ik het in mijn jeugd, Friesland was prima te doen .. Maar ik woon nu in Helmond en vind het water hier een chloorsmaakje hebben.. als ik het koel dan valt het nog wel mee, maar zo uit de kraan vind ik het echt echt niet lekker.. helaas woon ik in een appartement op de bovenste etages, dus zelfs midwinter is mijn leidingwater niet koud genoeg om het te laten smaken haha.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:58

Onze puber neemt al sinds de basisschool een flesje met aanmaaklimonade mee naar school.
Op school vult hij het flesje, als de limonade op is, met water.

Warme chocomel met slagroom list hij wel, krijgt hij maar zelden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:58

Wij kregen vroeger gewoon schoolmelk..... Maar van 1 pakje gaan die kids niet dood.... Als je het maar afwisselt met gezondere dingen. Anderzijds een kind alleen maar water geven of iets met zoetstoffen is ook niks.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:00

Wat ik me afvraag is als er in en pak vruchten sap bijvoorbeeld uit 100% geconcentreerd vruchten sap is gemaakt en er verde geen suiker of zoetstoffen bij de ingrediënten staan. Dan zijn die toch ook niet toegevoegd?
In fruit zit veel suiker en beter kun je een stuk fruit eten dan drinken ook vers. Maar meer ook omdat als je een stuk fruit eet je langer en vol gevoel hebt dan je een glas vruchtensap drinkt.

Hier krijgt mijn dochter van bijna 2 jaar gedurende de dag water. Staat altijd een beker die ze kan pakken. Na der avond eten krijcht ze een beker sinaasappelsap of appelsap. En wat over blijft drinkt ze in de ochtend op.

Soms krijgt ze chocolademelk maar meestal maar een paar slokken uit mijn beker. Ze vind het heel lekker maar van veel krijgt ze buikpijn.

Verder aan snoep krijcht zet niet veel. Vaak een klein koekje in de middag. Maar vaak wil ze liever een rijstenwavel.

Als we op pad gaan dan neem ik wel pakjes drinken mee en een beker water. Dit omdat het makkelijker is. Maar zo vaak gaan we niet en hele dag op pad.

Ik denk dat je als je alles met maten doet het net erg is. En ze zo ook leren dat af en toe niet erg is. Maar dat er ook andere dingen zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:07

conejo,

100 procent geconcentreerd vruchtensap.
is feitelijk vruchtensap, zonder vezels of vruchtvlees dat ze eerst concentreren (indikken) en dan met water aanvullen om je sapje te maken.

er horen geen suikers aan toegevoegd te zijn, anders dan de fruitsuikers die er in het fruit zaten..
maar omdat eigenlijk alle goede dingen uit het fruit (behalve de vitaminen, maar die kun je dus ook toevoegen aan 'slechte' drankjes) zoals de vezels ontbreken, heeft het weinig toegevoegde waarden om te kiezen voor 100% geconcentreerd vruchtensap.. het lijkt 'gezonder' dan het is..

opletten met sapjes waar vruchtvlees in zit.. want dat vertekent helemaal.. dat is namelijk 100 geconcentreerd vruchtensap + vruchtvlees. met andere woorden.. ze concentreren het vruchtensap en doen los ervan ook weer wat vruchtvlees erin terug, zodat het gezonder lijkt.

als je het je kunt veroorloven kun je betere flevo appelsap nemen (die glazenflessen) dat is puur appelsap voor zover ik weet, inclusief het bezinksel..

als je er wat meer van wilt maken.. dan kun je het altijd zelf aanlengen met een beetje water.

pakjes voor een dagje weg is ook prima toch? daar zijn ze wat mij betreft ook voor.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:11

Hier een juf van groep 8. Vorige week heb ik eens voorlichting gegeven over dit onderwerp en de kinderen geleerd etiketten te lezen en dan vooral het suikergedeelte. 4 gram suiker staat gelijk aan een klontje. Ze leerden dat ze gerust de hoeveelheid suiker gelijk aan 5-10 klontjes binnenkregen, en schrokken zich echt rot!

Wij hebben een klassikale afspraak dat we proberen water, thee of spa-rood te drinken en fruit en groente mee te nemen als tussendoortje. Overgewicht is ook best wel een issue in de klas, veel kinderen zijn te dik.

Ik denk dat het ook belangrijk is om kinderen te gaan leren over voeding, keuzes en wat nou eigenlijk goed en slecht is. Het is al bekend dat kinderen de ouders toe moeten zetten tot verandering, omdat andersom veel lastiger is.
Zo bizar hoe er gemanipuleerd wordt via zogenaamde gezonde etiketten en plaatjes.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:21

Brainless schreef:
Citaat:

Dat is een lekker vooroordeel.
Mijn kinderen zijn goed qua gewicht en 2 zelfs aan de dunne kant.
Die drinken geen water en meestal gewoon cola met een chippie.
Fietsen meerdere km's per dag dus hebben ook nog eens een goede conditie.

Hoezo een vooroordeel?
Ik ken deze kinderen persoonlijk. De moeder is een nicht van mij en spreek en zie hun regelmatig.
Ik praat toch niet over jouw kinderen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:25

Je doet overkomen of dat de reden is dat ze geen conditie hebben en/of altijd iets mankeren.
Ik ken het nl juist andersom; maar dat wil niet zeggen dat suikers en geen water drinken alleen maar gezond is.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:33

Ik denk dat dat er zeker iets mee te maken heeft en de kinderarts denkt dat ook. Mijn nicht vertelde laatst dat bij de oudste de bloeduitslagen van oa vitamine's bedroevend was. Dus de kinderarts raadde aan om ze gezonder te laten eten, meer buiten te laten bewegen en voor het drastische vitamine tekort wat hij nu had krijgt hij supplementen. Lijkt me toch dat je je dan even achter je oren moet krabben. Tenminste dat zou ik in haar geval doen.

Edit: ik heb het dus alleen over de situatie van de kinderen van mijn nicht.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:38

ze krijgen hier water of diksap mee. Vinden ze prima! En als tussendoortje, fruit, gedroogd fruit of noten
Vandaag gedroogde cranberries met een mandarijntje in 't trommeltje.

appelrijstwafeltjes zijn ze dol op! (2, 5 en 7).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:45

Ik heb nu een baby en om te voorkomen dat ze toch meer wil "eten" dan de richtlijnen of mijn voedingschema, leer ik haar nu al water (2 maanden) te drinken.

Was zeker van plan dat dadelijk ook te doen en anders pakje aanleggen met water voor 1x pw

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:57

Yv_ schreef:
Ik blijf het toch grappig vinden dat vroeger IEDEREEN groot is geworden met al dat spul wat nu zo onder de loep wordt genomen. Niks is momenteel nog gezond, maar overgewicht wordt wel steeds een groter probleem. Ik zeg, gooi al die stomme tablets en dingen weg en zorg voor een extra blokuurtje gym voor die kinderen. Buitenspelen na school, niet gamen en al die onzin. OVergewicht? Wat was dat? Wij hadden welgeteld 1 meisje in de klas die aan de vollere kant was.

Ik deed het overigens prima met mijn pakjes wicky en caprisonne, paar boterhammen met kaas en hagelslag en als het me even lukte en mama niet keek, graaide ik vaak ook nog een roze koek mee. Maar wij gingen daarentegen niet na schooltijd binnen zitten in een muffe kamer met oordoppen op om online "sociaal" te zijn, wij gingen boomhutten bouwen, slootje springen, knikkeren, tikkertje spelen enz enz enz.

Dat dus. Vroeger is iedereen er groot op geworden en nu moeten kinderen groeien op komkommer, tomaat en water.
Kom op zeg, give a kid a break.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:58

Goof schreef:
Yv_ schreef:
Ik blijf het toch grappig vinden dat vroeger IEDEREEN groot is geworden met al dat spul wat nu zo onder de loep wordt genomen. Niks is momenteel nog gezond, maar overgewicht wordt wel steeds een groter probleem. Ik zeg, gooi al die stomme tablets en dingen weg en zorg voor een extra blokuurtje gym voor die kinderen. Buitenspelen na school, niet gamen en al die onzin. OVergewicht? Wat was dat? Wij hadden welgeteld 1 meisje in de klas die aan de vollere kant was.

Ik deed het overigens prima met mijn pakjes wicky en caprisonne, paar boterhammen met kaas en hagelslag en als het me even lukte en mama niet keek, graaide ik vaak ook nog een roze koek mee. Maar wij gingen daarentegen niet na schooltijd binnen zitten in een muffe kamer met oordoppen op om online "sociaal" te zijn, wij gingen boomhutten bouwen, slootje springen, knikkeren, tikkertje spelen enz enz enz.

Dat dus. Vroeger is iedereen er groot op geworden en nu moeten kinderen groeien op komkommer, tomaat en water.

Have a kitkat... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:58

Ik kreeg vroeger altijd een beker met ranja of roosvicee mee naar school. Later is dit vervangen door water, maar het was ook wel eens melk.
Pakjes drinken kregen we alleen af en toe op vakantie, verder niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:04

Wij hadden alleen (boter)ham(worst), kaas en bruinbrood in het weekend (dit was nl luxe en duur).
Door de weeks kregen wij gewoon zoet beleg (jam, suiker/(appel)stroop/pindakaas (blehh)) en witbrood.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 14:05

Goof schreef:

Vind ik ook hoor Goof, maar ik kies wel bewust, en met mate.
Volgens mij kan dat geen kwaad. Wil ook geen hypocriete mama zijn, ik gooide mijn boterhammen ook wel eens weg om vervolgens stiekem ergens een vette hap te scoren :D :+