Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:51

Ik Kahawa! Vleesvervangers zijn vaak hartstikke ongezond. Ik eet gewoon veel meer groenten dan vriend die wel vlees eet :)

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:59

Een flexitariër meldt zich! Ik eet zo vaak mogelijk vegetarisch, maar mijn man krijg ik nog niet mee om volledig over te stappen. En met maar twee man in huis vind ik het niet zo handig om dan voor mezelf wél vegetarische maaltijden te maken. Dat heeft ook te maken dat ik niet zo van de standaard gerechten ben (vlees(vervanger), groenten, aardappels), dus het is lastig om dan hetzelfde gerecht zowel vegetarisch als met vlees te maken. Mijn drijfveer is trouwens dat ik denk dat we niet elke dag vlees nodig hebben en het stukje duurzaamheid, het zou al een hoop schelen als iedereen één dagje minder vlees eet in de week.

Mijn favoriete recepten:
- Vegetarische broodje hamburger (met hamburgers van de vegetarische slager of Jumbo)
- Sushi Bowl met komkommer, avocado en zeewier
- Portobello gevuld met gorzonzola (http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R3 ... gorgonzola)
- Sinaasappel-avocado salade (http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R4 ... cadosalade)
- Curry (http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R4 ... n-en-mango)
- Lekkere winterse salade met stoofpeertjes, ik vervang de spek door de spekjes van de vegetarische slager, de 'zoutje bite' heb je wel nodig in dit recept (http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R4 ... ofpeertjes)
- Aubergine met sinaasappeldressing (http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... eldressing)
Laatst bijgewerkt door Croo op 04-12-15 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:00

Selka schreef:
Ik Kahawa! Vleesvervangers zijn vaak hartstikke ongezond. Ik eet gewoon veel meer groenten dan vriend die wel vlees eet :)

Ja ik houd ook van groente en bij avgmaaltijden is mijn portie groenten altijd het grootst. :)

Laatst trouwens dit gemaakt. Heerlijk en vult lekker. Ik ga hem binnenkort nog een keer maken en dan in porties invriezen.
http://www.degroenemeisjes.nl/low-budge ... kokosmelk/

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 20:19

Net mijn cheeseburger achter de kiezen.

Van de vegetarische slager. Was echt superlekker. Compleet met augurkjes en uitjes.

Dat die vleesvervanger ongezond zijn geloof ik helemaal niet overigens.
(tenzij dat daar echt bewijs voor is)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:30

Natasja, gaat mij om de kcal. Gemiddelde vleesvervanger zijn er 200 minstens :wow:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 20:35

Selka schreef:
Natasja, gaat mij om de kcal. Gemiddelde vleesvervanger zijn er 200 minstens :wow:

Ohhhh

Ja die heb ik dus bitter hard nodig.

voor mij dus erg gezond.

Vlees heeft overigens ook veel kcal.

Pakt die van de vegaslager er even bij(de wikkel)
per 100 gram 166. Die wegen per stuk 80 gram dus dat valt nog tegen qua kcal.

Een van echt vlees 260 per 100 gram....dat scheelt dus nogal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:00

Ik wou net zeggen, in bijna alle soorten vlees zit ook zo veel kcal hoor :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:44

De meeste normale vleesvervangers uit de super zijn idd qua caloriën helemaal niet schokkend hoog
Vaak lager en magerder dan echt vlees .
En een gezonde maaltihd daar passen die dingen prima in...
Ik pak even het voorbeeld van Natasja er bij , die is 133 cal (naar boven afgerond) per stuk.
Gooi daar 300 gram groente tegenaan w dan ben je als je heul hard je best doet bij de 300 calorieen... eetlepel olie om in te bakken
Dan nog rijst bijvoorbeeld, zilvervliesrijst, 148 cal per 100 gram. Zeg dat je dan 150 gram pakt dat is 222 kcal
Kom je op 655 kcal voor een hoofd maaltijd
een vrij normaal laag totaal is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:20

Ik bespaar waar ik kan besparen op kcal hahaha ;) drink daarom ook geen alcohol etc. Wist het echter niet van vlees :) alweer zo lang geleden dat ik dit gegeten heb.

Vanavond wel vega rookworst op. Is toch lekker bij stamppot :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:39

Je kunt beter de rijst of aardappels weglaten, doe ik ook nog al eens(vaak) ik beperk de zetmeel/koolhydraatbommen en pak wel regelmatig vervangers, maar liever nog eieren , griekse yoghurt , en plantaardige eiwitbronnen .
Maar goed. Ik heb een veel te labiele bloedsuikerspiegel die van aardappel rijst en pasta over de zeik gaat...
(En hier word dus ook wel bezuinigd op de kalorietjes.. noodzakelijk kwaad ;) )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 09:34

Oh ik heb voor mijn bloedsuikerspiegel juist veel volkoren graan en rijstproducten nodig.

Anders word ik net als Joan Collins in de Snikkers reclame.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:49

Ik ga even leuk... maar dan word ik juist weer sjago van de dip... en het jaagt alleen maar een constant hongergevoel aan bij mij.
Maar ik ben ook genetisch belast , 3 generaties diabeter boven mij voor zover bekend.
Dus sja.... irritant gedoe.
Als ik koolhydraatbeperkt eet(dus heel erg beperkt granen en zetmelen) gaat het super.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:07

Ik kom even binnenvallen. Sinds ik verhuisd ben eet ik sowieso vegetarisch en eigenlijk zo veel mogelijk veganistisch. Dingen als lactose kan ik sowieso niet verdragen en ei lus ik niet. Het enige waar ik moeite mee heb is de lunch. Op mijn stage is een soort lopend buffet met brood en wat salade. Maar ik krijg altijd na de lunch last van een opgezette buik en buikpijn. Moet eigenlijk vaak gelijk naar de toilet (if you know what I mean). Hebben jullie misschien tips? Zou eventueel gewoon wat van huis mee kunnen nemen, dat kan prima, maar ik weet niet zo goed wat.

Ik eet veeeeeel fruit, maar ook van bananen krijg ik buikpijn en een opgezette buik. Heel gek.

Ik ben gek op de vegaburgers van de Albert Heijn, vind die echt super lekker! En waar ik dol op ben zijn recepten die ik met 1 pan kan maken. Ben vaak pas rond half 8 thuis en heb dan geen zin om uitgebreid te koken. Dus vaak gooi ik wat bonen in een pan en nog wat andere groente (wortels, uien, knoflook enzo) en eet dat met een wrap of gewoon zo. Heeeeerlijk.

Zit er overigens aan te denken om dat boek The green happiness aan te schaffen. Heb helaas geen oven en begreep dat er wel een aantal oven recepten in zitten. Maar dat neem ik voor lief. Iemand dat boek al gekocht?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:01

Ik heb het boek niet dus kan je er niet mee helpen.

Vandaag weer iets lekkers gemaakt (Koelkast is bijna leeg, winkels waren al dicht, dan wordt het improviseren)

Benodigdheden:
Wrap
Avocado
Tomaat
Komkommer
Cashewnoten of walnoten of wat je maar in huis hebt
Gekookt ei
Zuivelspread of roomkaas

Wrap besmeren met spread/roomkaas en avocado, nootjes klein hakken en op de wrap leggen. Tomaatje en komkommer snijden in plakjes, eitje ook in stukjes alles op de wrap en klaar :D
Met sla erbij is het nog lekkerder, maar dat had ik niet. Hoeveelheden, gewoon een beetje gokken/wat past op je wrap

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 21:04

Sonja_vR schreef:
Ik ga even leuk... maar dan word ik juist weer sjago van de dip... en het jaagt alleen maar een constant hongergevoel aan bij mij.
Maar ik ben ook genetisch belast , 3 generaties diabeter boven mij voor zover bekend.
Dus sja.... irritant gedoe.
Als ik koolhydraatbeperkt eet(dus heel erg beperkt granen en zetmelen) gaat het super.

Oh ja snap ik dan wel ja. Type 2 diabetes is erfelijk.

Zorg dat je niet te zwaar wordt. Is voor iedereen belangrijk maar als je kans op diabetes hebt al helemaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:25

Das dus het volgende nadeel... op gewicht ben ik niet , maar das work in progress ;)
Maar goed, voeding kan een hoop helpen, dus veel groen en weinig zetmeel/hoog khd dingetjes om bloedsuiker stabiel te houden en veel bewegen :D
En vega voelt het fijnst qua energie etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:50

Ik ga vandaag voor simpel.
Savooiekool met ui, champignons en halloumi met wat sambal(eigen genaakt) sojasaus en gember als kruiden .
En een paar verdwaalde pinda's die op moesten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:10

Ik lees ook graag mee! Ik ben geen vegetariër, maar wil niet iedere dag vlees. Maar vind het soms toch lastig om origineel te blijven in mijn vega recepten. Ik ben dol op falafel! En pastasauzen vind ik een eitje om vega te maken. Maar veel verder kom ik nog niet.. Vriendlief vind de meeste vleesvervangers niet lekker, dus die vlieger gaat helaas niet op.

Wat voor groentes gebruiken jullie veel? :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 19:25

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:29

Mijn vriend en ik eten ook maar beperkt vlees (en dan ook alleen biologisch). Vandaag hadden we een vegetarische wrap:

- Volkoren Wraps
- Vegetarische kipstukjes
- Kropsla
- Paprika
- Advocado
- Tomaten
- Klein beetje yogonaise.

Erg van gesmuld :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:51

Ik heb besloten om vaker iets in dit topic te plaatsen. Ik ben nu 10 jaar vegetariër en eet bijna elke dag wat anders en zo gevarieerd en gezond mogelijk, dus misschien kan ik mensen inspireren :)

Vanavond at ik heerlijke zelfgemaakte sajoer lodeh, met kleefrijst en gebakken "eend"stukjes van de vegetarische toko. Sajoer lodeh is zo lekker! Heerlijke verse groente erin en een licht pittige saus, die niet té kokosachtig was. Geen recept gebruikt, een beetje op gevoel gemaakt.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:08

Ik maak vanavond pasta, met paddenstoelen-roomsaus en noten :9

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:15

Vandaag op het menu:
Pannenkoeken. Met champignons, ui, alfalfa, en kaas..
Salade erbij,...klaar. :9

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:51

Vandaag stond op het menu: couscous met courgette, tomaat, avocado, munt, olijf, veldsla, zongedroogde tomaatjes. En daarnaast wat gezouten sojabonen die je uit de schil eet (zo lekker!!) en een vis van de vegetarische toko, gebakken in peking eend saus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:08

Klinkt lekker!
Waar haal je die sojabonen?