deel een koe/varken/kip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:27

FjordHorse schreef:
Nachtlampje schreef:
Wat een hoop mensen die hun eigen koeien gebruiken voor vlees! Ik heb tientallen sites bekeken en mis inderdaad, wat hier ook wordt genoemd, vaak de achtergrond. Koopeenkoe is niet goed te vinden wat voor leven de koeien hebben, wat voor voer en huisvesting en dergelijke.

Ja dat is dus ok mijn zorg.

Huisvesting en meer worden imo helder uitgelegd in dit filmpje:

Ik ben iig erg tevreden met het vlees van koopeenkoe (eet het zelf niet) maar mijn eters zijn erg blij met het vlees, zit erg veel smaak aan zeggen ze :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:38

Sinterklaasdag komt mijn koetje aan, ik kijk er al enorm naar uit. :)

Flabbergast

Re: deel een koe/varken/kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:30

Wij hebben van het weekend ons pakket ontvangen en vind het echt een aanrader!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:18

Heb ook een proefpakket besteld bij koopeenkoe. Wordt as. vrijdag bezorgd, ben benieuwd.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:45

Afbeelding
Leuk topic....ik had samen met een bevriende melkveehouder, 2 bonte bentheimers gehad. die hadden een topplekje voor 10 mnd, en we eten er nu al jaar van, ze waren waren wel wat dik...120 kilo wogen ze per stuk, en er kwam 80 kilo vlees af om op te eten...en daar eten we nu al een jaar van en smaakt echt top! En er loopt nog een halve belgische blauwe x melkkoe, en die word as lente geslacht. Die is van die boer, maar ik betaal hem de helft Van alle kosten die hij er aan heeft gemaakt, dus opfok/slachten en de waarde van het vlees..... dus weer een stuk vlees, waar ik achter kan staan, kwa leven van t dier.

En ik koop altijd biologisch vlees, bij een biologisch melkveebdrijf wat ik goed ken, en dat is tegen een hele nette prijs. En die smaken ook geweldig.

Op zich maakt t mij niet uit wat t kost, als t maar goed smaakt, en dier een goed leven heeft gehad naar mijn mening.

Ik ga de websites hier genoemd eens even bekijken....misschien zit daar ook nog wat voor mij bij om te bestellen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:50

Het lijkt me echt ideaal om zelf je varken, schaap en koe te houden. Maar om hem/haar dan na een jaar goed verzorgen in de vriezer ligt, heeft het diertje heeft dan wel een naam gekregen. Ik vind het dan emotioneel lastig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:58

Wij hebben vorige week weer een half varken van de buurman gekocht; we pakken zelf in en vriezen het bij de slager in. 2 Dagen later halen we het dan op en dan gaat het hier in de vriezer. Ik neem altijd wel wat vers mee voor de 1e dagen, de worsten waren vooral om van te smullen!
Nu maken we eerst nog even het vlees van vorige keer op, er liggen nog wat karbonades, worsten en schnitzels en dan gaan we verder met het verse vlees. We laten ook altijd een hammetje pekelen en roken.
Damian23, het is inderdaad wel even slikken als je eigen dieren eet, wij hebben een aantal jaar geleden 2 varkens opgefokt hiervoor. Maar we eten ook onze eigen "overschot" hanen, die lopen hier ca. 7 maanden om het huis heen.
Je moet ze geen naam geven en van te voren realiseren waarom je ze houdt. Je weet op die manier wel 100% zeker dat je vlees eet van blije, gezonde dieren en als ik aangewezen zou zijn op supermarkt vlees zou ik meteen vegetariër worden.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:01

Dat kan, maar elk dier gaat dood als je het op eet, dus voor mij geen probleem, om mn eigen die een goed leven heeft gehad te laten slachten, dan een varken wat op paar vierkante meter op beton leeft en nooit varken heeft kunnen zijn, en die met 24 wkn naar slager gaat en die dan opeten...dat laatste doe ik dus niet, dat vlees koop ik niet, want voor mij ga je dan akkoord met het leven wat ze hebben gehad.

Onze 2 varkens met 7 weken oogehaald en ze de namen waren gelijk sparerib en schnitzel. Vonden wij leuke humoristische namen. En als je ze met het intentie koopt om ze te laten slachten, weet je dat, maar bij ons werd de behandeling er niet anders van. We gingen er goed mee om, ik zat vaak bij hun en dan gingen ze beide tegen me aanliggen en dan jeukte ik op hun buik. Ze waren super lief, kwamen altijd naar me toegerend, want ja ze kregen vaak wat te eten van mij.

Nuchter en realistisch zijn, is goed, als je er teveel emoties in steekt kwa laten slachten, dan moet je er niet aan beginnen..

Ik vind een koe of een varken geen huisdier zoals een hond of kat. Ik vind een koe/varken kip ed, dieren om te eten, dus een goed leven zolang ze leven. En hoe lang dat duurt, ben je zelf baas in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:07

ohhh dat waren mooie knorries Sigrid!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:09

Kinke schreef:
ohhh dat waren mooie knorries Sigrid!

Dank je...

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:47

Ik heb van koopeenkoe.nl het proefpakket besteld. Ik wilde eigenlijk de luxe koe, maar mijn vriend vond het te veel en te duur, dus eerst maar eens proberen! Ben heel benieuwd.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:53

Wij hebben ook de luxe koe, maar hoeveelheid is eigenlijk naar hoevaak je het eet. Als je het omrekend is het eigenlijk helemaal niet zo duur. Ik betaal bij de slager hier 15euro voor 2 biefstukken van een black angus.

En het scheelt dat het makkelijk in te vriezen is zonder dat het enorm veel ruimte in beslag neemt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:56

Hier ook de luxe koe, ook omdat er meer soorten vlees in zit wat wij doorgaans eten. Nu zijn er maar 2 porties vlees wat normaal niet standaard op het menu staat, anders meer porties. En het is ook maar hoe je het bekijkt qua kosten, want het is toch goedkoper als bij een supermarkt of slager. Alleen je koopt in 1 keer meer in.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:06

Ja dat zei ik ook al tegen mijn vriend, maar die vind het alsnog heel duur. Terwijl ik het betaal, haha.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:08

Haha, je bent baas over je eigen portomonnee! Maanlicht....

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:22

Kan me wel voorstellen dat het veel lijkt in een keer. Maar als je het berekend valt het echt mee gelukkig.

Anders je bonnetjes bewaren en aantonen dat het goedkoper is hahaha :')

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:50

Zo, de diepvriezer zit weer vol.
Natuurlijk kost het wat als je een grote hoeveelheid koopt, maar als je de rekening maakt ben je beterkoop af dan bij de beenhouwer en heb je een voorraad voor een lange tijd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:33

sigrid1182 schreef:
Dat kan, maar elk dier gaat dood als je het op eet, dus voor mij geen probleem, om mn eigen die een goed leven heeft gehad te laten slachten, dan een varken wat op paar vierkante meter op beton leeft en nooit varken heeft kunnen zijn, en die met 24 wkn naar slager gaat en die dan opeten...dat laatste doe ik dus niet, dat vlees koop ik niet, want voor mij ga je dan akkoord met het leven wat ze hebben gehad.

Onze 2 varkens met 7 weken oogehaald en ze de namen waren gelijk sparerib en schnitzel. Vonden wij leuke humoristische namen. En als je ze met het intentie koopt om ze te laten slachten, weet je dat, maar bij ons werd de behandeling er niet anders van. We gingen er goed mee om, ik zat vaak bij hun en dan gingen ze beide tegen me aanliggen en dan jeukte ik op hun buik. Ze waren super lief, kwamen altijd naar me toegerend, want ja ze kregen vaak wat te eten van mij.

Nuchter en realistisch zijn, is goed, als je er teveel emoties in steekt kwa laten slachten, dan moet je er niet aan beginnen..

Ik vind een koe of een varken geen huisdier zoals een hond of kat. Ik vind een koe/varken kip ed, dieren om te eten, dus een goed leven zolang ze leven. En hoe lang dat duurt, ben je zelf baas in.

Kan iedereen dit doen of moet je speciale vergunning hebben?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:07

Je moet een vergunning hebben voor varkens en runderen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:34

Je moet een UBN nummer hebben, zelf slachten mag enkel varkens maar dan mag je die niet verhandelen. Wij hebben ook altijd 2 bonte bentheimers staan (varkens) en verkopen die dan als vleespakketten aan mensen. Beesten hebben lekker de ruimte, krijgen geen voer waar ze onnatuurlijk veel van groeien en worden dan na een jaar geslacht, waar echt alles van gebruikt wordt. Hetzelfde doen wij met kippen, maar het blijft moeilijk om een doelgroep te vinden helaas, want de portemonnee speelt altijd mee. . :(

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:53

Inmiddels een aantal maaltijden verder. Volgens mijn mannen (ik eet zelf geen vlees) is het vlees van "koopeenkoe" zeer smaakvol. Ze willen nu al niks anders meer (laatste vleespakketjes uit de supermarkt worden niet meer aangeraakt) :D
Ook het scharrelvarken van de buurman van ElCid valt bijzonder goed in de smaak. Ben blij met deze vleeskeuzes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:57

NenaC schreef:
Je moet een UBN nummer hebben, zelf slachten mag enkel varkens maar dan mag je die niet verhandelen. Wij hebben ook altijd 2 bonte bentheimers staan (varkens) en verkopen die dan als vleespakketten aan mensen. Beesten hebben lekker de ruimte, krijgen geen voer waar ze onnatuurlijk veel van groeien en worden dan na een jaar geslacht, waar echt alles van gebruikt wordt. Hetzelfde doen wij met kippen, maar het blijft moeilijk om een doelgroep te vinden helaas, want de portemonnee speelt altijd mee. . :(

NenaC, waar zit jij? Wij gaan in januari een koe slachten, maar een goed adresje voor varkensvlees en kip is altijd welkom :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:08

Kinke, verkopen jullie ook delen van jullie koe? In kip zou ik ook nog wel interesse hebben. Zo jammer dat ik maar een kleine vriezer heb -O- heb nu nog alles vol liggen met varkensvlees en een beetje lamsvlees wat over is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:53

BusyMissy schreef:
Inmiddels een aantal maaltijden verder. Volgens mijn mannen (ik eet zelf geen vlees) is het vlees van "koopeenkoe" zeer smaakvol. Ze willen nu al niks anders meer (laatste vleespakketjes uit de supermarkt worden niet meer aangeraakt) :D
Ook het scharrelvarken van de buurman van ElCid valt bijzonder goed in de smaak. Ben blij met deze vleeskeuzes.

Lekker vlees, zeker weten. Een aantal collega's van mijn man hebben ook vlees bij de buurman gehaald en die zijn ook helemaal blij. Wij wachten nu nog op ons gepekelde hammetje, dat is ook altijd zo lekker. Supermarktvlees koop ik al jaren niet meer, de smaak is anders ( :r ) maar ik wil ook geen vlees meer eten van dieren die geen goed leven hebben gehad en die gezond gehouden zijn, dan zou ik stoppen met vlees eten.

Volgende week ga ik bij iemand langs voor rundvlees, type Galloway, dier is in natuurgebied geboren en heeft altijd, met een schuilstalletje buiten gelopen. Ook (h)eerlijk vlees }:0

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:13

secricible schreef:
Kinke, verkopen jullie ook delen van jullie koe? In kip zou ik ook nog wel interesse hebben. Zo jammer dat ik maar een kleine vriezer heb -O- heb nu nog alles vol liggen met varkensvlees en een beetje lamsvlees wat over is.

Wij verkopen het in pakketten van 10 of 15 kilo. Men kan dus niet voor een specifiek deel kiezen.
ElCid…meer haar dan vlees :D ;)