Wat gebeurt er met ons eten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:16

Ik vind het ook een beetje onzin hoor...
De ene keer is dit weer goed voor je, en de andere keer dat.

Zelf studeer ik Voeding en Gezondheid, en als je de onderzoeksartikelen leest over dit soort dingen staat het eigenlijk nooit in één keer vast dat het onderzochte goed of slecht voor je is. Meestal blijft het een beetje vaag en zeggen de auteurs dat er een heleboel vervolgonderzoek nodig is voor we echt iets weten.

Na lang onderzoeken en onderzoeken met elkaar vergelijken komt men dan op een gegeven moment tot een conclusie die meer 'zeker' is.

Ik denk dus dat het belangrijk is om alles wat over gezonde voeding in het nieuws komt een beetje te relativeren en niet met de eerste de beste hype mee te gaan. Als je dat zou doen, eet je de ene maand geen brood, de andere maand stop je jezelf vol met gojibessen en chiazaad en vervolgens ban je alle e-nummers uit je dieet.
Luister inderdaad gewoon naar je eigen lichaam en pas je daarop aan. Enne... ik geloof dat de schijf van vijf helemaal niet zo achterhaald is als soms wordt gedacht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:20

Janine1990 schreef:
Ik heb een poosje mijn eten bijgehouden in MyFitnessPal, maar inderdaad, kreeg hele scheve verhoudingen. Voornamelijk veel suikers :')
Aangezien jij er wel behoorlijk dicht op zit, wat zijn volgens jou de gevolgen van scheve verhoudingen? Want ik ben destijds ondanks scheve verhoudingen wel 9 kilo afgevallen.

Dat ligt aan je doelen. Als je enige doel is om kilo's kwijt te raken is het enige belangrijke (om even heel plat te zijn en over verdere gezondheid maar niet te spreken) om minder binnen te krijgen dan je verbruikt. Dus als jij de hele dag alleen maar pakjes roomboter eet, maar toch in een kcalrestrictie blijft, zal je afvallen.

Zijn je doelen anders, zoals spier opbouwen, vind ik het wel erg belangrijk dat je de juiste hoeveelheden eiwitten en koolhydraten binnen krijgt. Ik denk dat je met scheve verhoudingen geen optimale resultaten zal boeken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:28

Kayleigh_ schreef:
Dat ligt aan je doelen. Als je enige doel is om kilo's kwijt te raken is het enige belangrijke (om even heel plat te zijn en over verdere gezondheid maar niet te spreken) om minder binnen te krijgen dan je verbruikt. Dus als jij de hele dag alleen maar pakjes roomboter eet, maar toch in een kcalrestrictie blijft, zal je afvallen.

Zijn je doelen anders, zoals spier opbouwen, vind ik het wel erg belangrijk dat je de juiste hoeveelheden eiwitten en koolhydraten binnen krijgt. Ik denk dat je met scheve verhoudingen geen optimale resultaten zal boeken.

Oké, verder dan geen optimale resultaten gaat het niet volgens jou dus.
Nou dat is opzich wel een geruststelling. Ik krijg namelijk wel eens het idee dat het ten koste gaat van je lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:40

Janine1990 schreef:
Oké, verder dan geen optimale resultaten gaat het niet volgens jou dus.
Nou dat is opzich wel een geruststelling. Ik krijg namelijk wel eens het idee dat het ten koste gaat van je lichaam.

Daarvoor heb ik niet genoeg onderzoeken gelezen.

Enige wat ik wel heb ervaren is dat een 'slecht' voedingspatroon (veel snoep, snacks, etc.) mij geen goed gevoel gaf. Dat had ik nooit in de gaten, tot ik mijn dieet aanpaste en voornamelijk producten ging eten waar mijn lichaam wél wat aan had. Aanzienlijk verschil. Maar goed, dat is vrij logisch :')

Ik voel mij ook beter op een eiwit- en vetrijker dieet dan op een dieet dat overloopt van de koolhydraten. Ik heb veel minder snaaidrang en geen dipjes gedurende de dag.

shadowflower

Re: Wat gebeurt er met ons eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:00

Enige wat ik doe is E-nummers en extreem bewerkt voedsel vermijden. Veel zelf maken zoals sausjes en soepen en geen vlees/vis eten want ik ben vegetarisch. Voor de vitamines neem ik supradyn en bij een extreem moedeloos gevoel bruistabletten van supradyn. Verder veel groenten en fruit en weinig snoepen. Veel thee en water en soms veel drankjes:P gewoon om de + en - in balans te houden. Werkt voor mij prima en ik weeg met mijn 1.55m netjes 51 kilo.
Verder geloof ik niet zo in al die speciale diëten.... gewoon gezond en in balans

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:03

Slaan we door? Misschien.
Maar ons eten wordt wel degelijk veel bewerkt. Dit allemaal om alles langer houdbaar te maken.
E nummers, suikers, te veel aan zout, transvetten, niet bepaald goed voor je hoor!

Maar ik vind dat je niet hoeft door te slaan wil je goed eten.
Ik eet veel surinaams, veel kip, pittig en kruiden.
Ook brood bak ik van bananen en kokosmeel, wel een werk, maar voel me er wel fitter bij!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:56

Het leven is anders dan 20 jaar geleden. We hebben meer en meer haast, drukkere levens, minder lichaamsbeweging.... en de supermarkt puilt uit van het bewerkte eten. Dat kan toch niemand ontgaan zijn :) Al die pakjes en zakjes en snel klaar maaltijden... mensen weten niet meer hoe ze zonder pakjes moeten koken.

Ik mag die tegenbeweging wel. Ik snap echt niet wat we moeten met al dat bewerkte voedsel. Ik moet wel lachen om de hypes, soms probeer ik eens wat maar ik laat me niet gek maken.

Ik eet zoveel mogelijk lactose- en glutenvrij vanwege allergieen (gediagnostiseerd in het ziekenhuis door een gewone arts!). Geloof me, gluten en lactose vrij brood is niet te eten :') dus ik maak salades voor lunch. De meeneemkoekjes zijn ook niet te eten, dus ik eet bv een avocado met wat geitenkaas als tussendoortje. Veel lekkerder en gezonder! Snaaien in de middag probeer ik tegenwoordig te voorkomen door geraspte worteltjes te eten: net zo lekker zoet en remt mijn suikerbehoefte.

Maar ik laat niet alle lekkere traktaties op het werk staan, eet graag chocola en houd van een feestje. En na een feestje ga ik gerust om 5 uur smorgens vette happen eten in de snackbar. Probeer de 80-20 regel te hanteren (vast ook een hype!). Maar voor 80% gezond (dus hoofdmaaltijden en tussendoortjes) en regelmatig zondigen werkt voor mij goed :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:57

MyrtheJ schreef:
Het leven is anders dan 20 jaar geleden. We hebben meer en meer haast, drukkere levens, minder lichaamsbeweging.... en de supermarkt puilt uit van het bewerkte eten. Dat kan toch niemand ontgaan zijn :) Al die pakjes en zakjes en snel klaar maaltijden... mensen weten niet meer hoe ze zonder pakjes moeten koken.

Ja, dát vind ik pas raar! Als ik mensen vraag hoe ze spaghetti/lasagne maken dan kijken ze me verbaasd aan omdat je dat toch gewoon in de winkel koopt in een zakje/pakje?! "Moet daar iets bij dan?" :') 8)7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:09

Pakjes hebben voor en nadelen.
Er zijn nu ook (oudere) alleenstaande mensen die voor zichzelf niet uitgebreid zouden koken en vroeger zouden aftakelen die nu gewoon een magnetronmaaltijd nemen.
Mijn broer zou inmiddels zware tekorten gehad hebben zonder prefab voedsel, dan at hij enkel chips en snoep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:12

Mijn opa van 86 kookt nog heel veel zelf, maar ook hij is enorm blij dat hij tijdens zijn weekboodschappen ook een aantal magnetronmaaltijden mee krijgt. Dan kan hij alsnog lekker keutelen met zijn soepjes en zijn stukken vlees, maar als hij er even geen energie voor heeft dan gooit hij zo'n bakje een paar minuten in de magnetron en dan heeft hij gewoon een voedzame maaltijd.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:29

In echt kant-en-klaar maaltijden zit in ieder geval nog wat groenten/vitamines/ect, en het is inderdaad beter dan niets. Maar zelf een bolognese saus kost echt niet meer tijd dan zo'n zakje gedroogd poeder opentrekken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:33

Maar minder nadenken.
Er zijn gewoon veel mensen die weinig zelfredzaam zijn.

Als student at ik trouwens ook vooral dingen uit zakjes. Dan had ik echt geen tijd voor een maaltijd die langer dan 10 minuten moest koken.
Ben er echt niet slechter van geworden.
Zou het echter nu niet meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:35

Ik ben student en eet zelf dan niet uit pakjes, maar ik snap heel goed waar het vandaan komt. Het is makkelijk en je hoeft er niet zo veel over na te denken. Ik gooi liever wat verse groente met wat erwten of bonen in een pan, kost me ook maar vijf minuten maar haal er een stuk meer voldoening uit

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:43

Sizzle schreef:
Maar minder nadenken.

Vooral dit...
De drukke werkende huismoeder moet wel even blijven bedenken wat er allemaal in die bolognesesaus zit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:28

Janine1990 schreef:
Sizzle schreef:
Maar minder nadenken.

Vooral dit...
De drukke werkende huismoeder moet wel even blijven bedenken wat er allemaal in die bolognesesaus zit.

Standaard in een kladblok opschrijven?
Doe ik ook met alle nieuwe zelfgemaakte recepten.

En nog steeds uitbreidend...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:21

Er zal vast nog iets van vitamines in kant en klaar maaltijden, maar niet heel veel. Wat er wel veel in zit zijn e nummers en andere toevoegingen om het langer houdbaar te maken. Het zal best je honger stillen maar je bent dan meer bezig met 'vullen' dan 'voeden' :)

Je hoeft niet alle recepten uit je hoofd te kennen, Google is your best friend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:24

Ik heb een app op mijn ipad waar ik alle lekkere en makkelijke recepten in zet die ik op internet vind. Foto erbij, en zo kan ik gewoon door de foto's bladeren of op bereidingstijd filteren bijvoorbeeld :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:44

Ja, we zijn doorgeslagen. Er zijn tegenwoordig zowel kinderen met obesitas als ondervoede kinderen die enkel superfoods mogen eten van moeder... :x

Persoonlijk blijf ik ook zoveel mogelijk bij de schijf van 5. Dat wil zeggen: veel afwisselen, voldoende groente & fruit en af en toe lekker snaaien.

Ik kan met een overgevoelige maag sommige producten zoals o.a. (vet) vlees, zuivel, volkorenbrood en rauwkost minder goed verdragen en het was een heel gepuzzel om te kijken wat wel en wat niet goed gaat, maar inmiddels heb ik het aardig uitgevogeld. Afwisselen en alles met mate is eigenlijk de clue.

Pakjes en zakjes gebruik ik wel (vooral als er weinig tijd is), maar ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Doordat je zelf de kruiden toevoegt, smaakt het vaak nog beter ook. :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:44

Paar stukjes uit de quest van ik denk juli over e nummers. Om even te relativeren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:52

Citaat:
Klopt, die honger ontstaat juist door de verslaving aan suikers (koolhydraten). Als je daarvan bent afgekickt, kan je prima vol zitten van alleen groenten en vlees.

Dit is niet waar. Ik heb een aantal jaar geleden een streng dieet gehad waarbij ik geen suikers en zoetstoffen mocht hebben, geen koemelkproducten, geen gist, geen peulvruchten en nog meer dingen niet. Ik ben toen in een jaar meer dan 10 kilo afgevallen en kwam bijna op ondergewicht. Toen sportte ik ook nog eens nauwelijks.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:05

Ik eet vooral groente en fruit en geen dierlijke producten en suiker/toegevoegd vet en ik ben zelfs bijgekomen. Peulvruchten eet ik dan wel, en ik denk dat je daar ook wel van bijkomt.

E-nummers zijn inderdaad zeker niet altijd slecht, maar er zijn zeker E-nummers die je beter helemaal kan mijden. Ik had een erg handige app hiervoor. De slechte E-nummers waren rood, de neutrale oranje en de goede groen, en je kon zoeken op nummer of naam. Bleek dat in veel kant-en-klaar eten toch best wat slechte E-nummers zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:12

Je moet lezen, Supervixen. Ik heb het hier over één maaltijd (bijv avondeten waarbij je alleen groenten en vlees eet) waarbij koolhydraten verminderd worden, niet een dieet waarbij er extreem weinig koolhydraten zijn toegestaan.

Met jouw dieet heb je duidelijk extreme tekorten opgelopen en dat is gewoon niet slim.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:18

maralyn schreef:
Standaard in een kladblok opschrijven?
Doe ik ook met alle nieuwe zelfgemaakte recepten.

En nog steeds uitbreidend...

Die neem jij standaard mee naar je werk? :')

Oplossing van 8nnemiek is een stuk logischer, alleen kan ik niet de hele tijd eten op zoeken tijdens mijn werk :P

Leuk ook om te lezen over die E-nummers die best wel onschuldig zijn :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:17

Nee janine dat pluis ik de dag van te voren uit en kruiden heb ik vaak al in de kast...

Daarnaast kost het écht niet veel tijd meer extra en vind ik het n stuk smakelijker.
Ik hou niet van standaarf eten... dan moet je er maar wat voor doen.

Japp n klein boodschappen lijstje heb ik wél bij me...

Plus dat ik groente uit eigen tuin eet.

Jammer van je emoticon... want creativiteit doet wonderen in deze maatschappij

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:19

maralyn schreef:
Nee janine dat pluis ik de dag van te voren uit en kruiden heb ik vaak al in de kast...

Daarnaast kost het écht niet veel tijd meer extra en vind ik het n stuk smakelijker.
Ik hou niet van standaarf eten... dan moet je er maar wat voor doen.

Japp n klein boodschappen lijstje heb ik wél bij me...

Plus dat ik groente uit eigen tuin eet.

Jammer van je emoticon... want creativiteit doet wonderen in deze maatschappij

Maar wat doe je die dag van te voren dan? Heb jij 's avonds niets te doen dan?

Ik zeg nergens dat ik van standaard eten hou. Ik zeg alleen dat ik de drukbezette huismoeders heel goed kan begrijpen. Ik woon nog thuis, werk maar 4 dagen per week en heb geen kinderen, maar vrije avonden zijn erg zeldzaam!!!