Kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:04

Wat ik is heb gemaakt voor 10 personen is een plaat met daarop koolraap, rode ui winterpeen en aardappels met roosmarijn, tijm en zeezout. Hup de oven in en klaar. Daarnaast had ik varkenshaas daar omheen spek gewikkeld en daarover barbeque saus en ook hup in de oven :') het voorgerecht deed iemand anders en als toetje had ik een bodem casis in een glas gedaan dan merengue verkruimelen, rood fruit erdoor en mengen met slagroom. Dat doe je in t glas erbij en als decoratie een kletskop erop.

Ohana_91

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:06

Mijn schoonmoeder houdt van uitgebreid koken en maakt voor elke visite dan ook altijd uitgebreid en veel hapjes. Hierdoor ligt de lat voor mij hoog :') Dat toetje klinkt echt heel lekker moonsparkle! Die ga ik even opslaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:07

Voor de varkenshaas heb ik een heerlijk recept.
Ik snij de varkenshaas in de lengte in 3en
Daar tussen doe ik plakjes brie
Dan omwikkel ik hem in ontbijtspek
Even aan bakken in de pan
En vervolgens de oven in.
Overigens kan je er ook nog cranberry jam tussen doen
Dat maakt het nog lekkerder.
Maar dat vindt mijn man niet lekker.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:10

Nicolien, kun je je niet gewoon lekker door je schoonmoeder laten uitnodigen? :D

Oeh dat klinkt wel lekker ponyparadijs!

Hoe doen jullie dat met de oven? Ik heb een kleine keuken met 1 oven (een combi dus ook geen grote), dus als ik er voor kies vlees in de oven te doen, moet de rest op t gas... vind dat altijd zo'n lastige keuze!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:12

Ik lees ook even mee :)
Een paar jaar geleden kwam ik hier het gefrituurde ijs tegen en dat was een succes, dus ik hoop nog wat meer aparte ideeën te kunnen opdoen!

Ons kerstdiner is sowieso vegetarisch, liefst zelfs veganistisch dit jaar, en de schoonouders bereiden altijd een gedeelte en wij dan het andere deel.

Vorig jaar hebben we als voorgerecht gevulde champignons gemaakt, en die worden ook altijd gewaardeerd :D

Ik ga het topic eens doorlezen :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:12

Ook ik heb maar een kleine oven.
Dat is soms ingewikkeld maar dan moet je een beetje improviseren.
Ik doe het vaak in 2en klaar maken.
En vervolgens de eerste onder alu folie zetten en na de 2de beide in alu folie op een lage temp warmte geven

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:22

miccamaaike schreef:
Nicolien, kun je je niet gewoon lekker door je schoonmoeder laten uitnodigen? :D

Oeh dat klinkt wel lekker ponyparadijs!

Hoe doen jullie dat met de oven? Ik heb een kleine keuken met 1 oven (een combi dus ook geen grote), dus als ik er voor kies vlees in de oven te doen, moet de rest op t gas... vind dat altijd zo'n lastige keuze!

Jammer genoeg niet... Vanaf het moment dat we bezig waren met een huis te zoeken begon ze over het feit dat we nu kerst bij ons konden vieren. Dus ik ga daar niet onderuit komen ben ik bang!

Mijn schoonmoeder heeft hetzelfde en maakt altijd alles van tevoren klaar, zodat ze het 's ochtends na elkaar in de oven kan schuiven en later kan opwarmen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:26

Many schreef:
Mag ik even een heel andere suggestie doen? Ik heb zelf vorig jaar ook twee keer een feestelijk vegetarisch diner gekookt (1x 'Thanksgiving', 1x kerst) en ik wilde als hoofdgerecht toch graag een soort centerpiece, zoals je bij vlees bijvoorbeeld kalkoen hebt. Dus dat je hoofdgerecht bestaat uit één 'groot' ding en wat bijgerechten. Ik heb de eerste keer een gevulde pompoen gemaakt volgens dit recept: http://www.greenkitchenstories.com/holi ... d-pumpkin/. De tweede keer heb ik deze taart gemaakt (vooral erg leuk door alle laagjes): http://www.deliciousmagazine.co.uk/reci ... heese-pie/. De bijgerechten weet ik niet meer, maar hier past veel bij. Beide gerechten vielen hier erg in de smaak, ook bij vleeseters!

Heel gaaf inderdaad, zo'n centerpiece op tafel!
Ze zien er beide erg lekker uit. Heb ze meteen bij mijn favorieten gezet!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:15

Ik heb inmiddels besloten met de kerst lekkere afbakbroodjes, beleg en een versgeperst sapje op tafel te zetten voor de brunch en 's avonds te kiezen uit:
groentesoep met stokbrood (soep maak ik eerder en vries ik in)
quiche
chickenwings
biefstukje met champignons en ui

En met de jaarwisseling dan een fles Canei, 2 oliebollen/appelbeignets en een schaal met oude kaas, geitenkaas, grillworst, salami, paprika, komkommer, gevulde eieren, ham met monchou, wrapjes zalm/roomkaas/sla.
Heel mss bladerdeeghapjes, toastjes/stokbrood met smeersels en zoutjes erbij, beetje afhankelijk van of er visite komt.

Niet heel bijzonder dus maar wel iets feestelijker dan normaal. :)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:09

Leuk topic! Ik ga ook even volgen om inspiratie op te doen. Denk dat ik dit jaar weer met mijn vader ga koken voor 4 of 5 mensen. Vorig jaar hebben we een voorgerecht met eendenborst en een hertenrack als hoofdgerecht gemaakt. Was erg lekker! Nagerecht weet ik al niet meer, volgens mij een crema catalana. :')

Ik heb nog niet uitgebreid nagedacht over wat ik wil maken, behalve dat het drie gangen worden met eventueel een amuse o.i.d. Zat te denken aan krokant buikspek, maar nog geen ideaal recept gevonden. Dus als iemand ideeën heeft? :D
Laatst heb ik bij Jamie Oliver ook polenta chips met rozemarijn en parmezaan gegeten als bijgerecht, vond dat heel lekker en zou zoiets zelf ook nog wel eens willen maken. Zou dat passen bij buikspek?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:56

Krokant Buikspek/Ribbe op traditionele Noorse wijze:

Het zwoerd moet je met een heeeel scherp mes in ruitjes snijden. ( het beste is een tapijtmes)
Zouten en peperen moet je zo'n 2 dagen vt voren doen, dat moet zo lang mogelijk intrekken in het vlees. En het goed in de "voegen" van het zwoerd wrijven. (dus insnijden en kruiden)
Het gezouten- en gepeperde vlees laat je dan in je koelkast liggen, met de zwoerd zijde onder, tot 1-2 uur voor je begint te koken.
(met een ribbe van 2-2,5 kg doe ik dat 2-3 dagen van te voren)

Verwarm de oven tot 230 graden C

Leg de ribbe een een ovenschaal met de zwoerdzijde maar beneden. Giet er ongeveer 1/2- 1 dl water over en dek de pan goed af met aluminiumfolie.
Zet de pan in het midden van de oven en en damp het vlees ca 35 min.
Dan "blaast" het vlees zich op en de zwoerd ruitjes gaan uit elkaar.
Verwijder daarna het aluminiumfolie en reduceer de temperatuur tot 200 graden C.
Zet de pan of schaal weer terug in de oven en braad verder ongeveer 1-1,5 uur. (Voor een ribbe van 2-5 kg)

In mijn recept staat dat:-
- ongeacht of de ribbe groot of klein is, de braadtemperatuur is even lang. Het is de dikte van heet vlees waar het op aan komt.

Als de ribbe klaar is:
Laat het vlees even " rusten" voor je er in gaat snijden.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 01:00

Afbeelding
Afbeelding

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:15

Wow klinkt goed Michelle!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:25

Wat fijn dat er al een topic is :D

Dit jaar ga ik koken voor mijn ouders, schoonouders, zwager, zus en nichtje (en mijn man en ik zelf).
Het menu heb ik al grotendeels klaar, maar ik kan voor het visgerecht echt niks verzinnen...
Of nou ja, ik heb te veel keuze _O-

Heeft er iemand een aanrader voor een lekker tussen gerecht met vis?
Het liefste geen garnalen of coquilles, dat hebben we de afgelopen 10 jaar afwisselend gegeten en ik wil nu eens wat anders.

Rest van het menu:
Ossenstaartsoep
Visgerecht
Spoom (om ff voor wat verfrissing te zorgen en mijn ouders en schoonouders zijn groot fan. Tja, als er maar alcohol in zit he... :') )
Rosbief met als bijgerechten spruitjes, rode kool, sperzieboontjes, aardappel gratin en aardappeltjes uit de oven met rozemarijn, uitjes en cherry tomaatjes.
Panna cotta met rood fruit
Koffie met chocolaatjes

Als er iemand nog een aanrader voor een lekkere saus bij de rosbief heeft hoor ik dat ook graag :D
Mag best ingewikkeld zijn, ik hou van koken en vind uren in de keuken staan heerlijk!
Als ik de dag van te voren iets voor kan voorbereiden is dat helemaal perfect.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:59

Tussen gerecht zou ik iets van zalm doen.
Bijvoorbeeld gerookte zalm rolletjes met kruidenroomkaas en wat sla

Voor mijn kerst zoek ik nog een hoofdgerecht
Voor hebben we aspergesoep met zalm
Hoofd is dus nog een vraagteken
Toe wordt door mijn vriendin geregeld.

Voorgaande jaren maakte ik gevulde varkenshaas of hadden we een biefstuk met gebakken aardappelen en iets van groente meestal asperges

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:45

Oh ja, ook niet geheel onbelangrijk: ik verafschuw gerookte zalm :=

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:48

DnT iets met een tartaartje van bijv zeebaars?
Of 2/3 verschillende bereidingswijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:54

Hmmm...
Tartaartje is wel een idee.

Zeebaars heb ik nog nooit klaar gemaakt of gegeten, is witvis toch?

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:00

Cocquilles met mosselsaus misschien een optie als visgerecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:09

Coquilles liever niet, ivm het feit dat we die de laatste 10 jaar heel vaak hebben gegeten en ik ben allergisch voor mosselen, dus dat lijkt me ook niet handig...

God, voel me ineens super lastig _O-

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:11

DnT schreef:
Oh ja, ook niet geheel onbelangrijk: ik verafschuw gerookte zalm :=

Hahaha dan had ik het niet voorgesteld sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:14

Geeft niet, ik was het vergeten te vertellen, kun jij niks aan doen ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:16

Hou je wel van zalm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:18

Ja, verse zalm vind ik heerlijk.
Heb heel veel gerookte zalm gegeten, te veel waarschijnlijk, waardoor ik het nu echt niet lekker meer vind.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:25

Als je een stuk zalm licht aan roostert met wat zout en peper op smaak gemaakt
Snij je het in dunne plakken en dan leg je het op geroosterd brood (lekker foccacia bijvoorbeeld) met wat kruidenroomkaas en rucola sla
Of met wat pesto in plaats van kruidenroomkaas maar dan zou ik geen rucola nemen maar een veldsla of ijsbergsla