Koolhydraatarm & Gezond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Koolhydraatarm & Gezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:57

Overigens is m'n enige minder goede verslaving nou ja verslaving :+ ) rode wijn. ik drink overdag alleen rooibos thee of groene thee en water (op m'n werk) thuis drink 's morgens zwarte thee met melk en 's avonds ook 1 beker. Verder drink ik dus water, soms suikervrije limbo met spa rood en dus 's avonds een paar wijntjes. Maar goed ik drink zelden sap, zelden fris, weinig melk, dus ach.....Iedere gek mag z'n gebrek hebben toch

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:04

Collie2008 schreef:
Latruda schreef:
Ik meld me!

Ik ben met de richtlijnen van Atkins begonnen in eerste instantie om af te vallen.
Dit gaat ook erg goed! -10 sinds half januari.

Maar ik merk nu ook veel andere voordelen.
Ik heb namelijk Fibromyalgie, en sinds ik met dit dieet begonnen ben
heb ik bijna geen spierpijn meer, bergen energie! En veel soepeler in mijn gewrichten..
Daar waar ik eerst bij bukken met de handen niet voorbij mijn knien kon kan ik nu bijna
De grond aanraken.
Ik slik geen pijnmedicatie meer en kan veel meer!

Ik ben echt om!

kan je nagaan wat voeding met je doet :)

Ik heb de laatste tijd veel last van stijve stramme spieren, futloze 'spieren' (weinig kracht), slecht slapen en dat i.c.m. moeheid maakt dat ik ook weer ga minderen met 'slechte suikers' en sowieso minder koolhydraten wil gaan eten. Als ik daar nu mee begin ben ik ook tegen de zomer weer net wat 'strakker' in m'n velletje.

Alleen dat ik dat vorige keer deed was ik op een gegeven moment zo energiek en hyper de pieper (en dat ben ik sowieso al) dat ik 's avonds om 23:00uur nog dansend in de keuken eten maakte voor de volgende dag :+

Haha komt me erg bekend voor!
Ik word al een duracel konijn genoemd hihi... _O-

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:25

Mijn 'dag' ziet er vandaag zo uit;
O: 1 (kha) cracker, 1 oopsie, 1 plak kaas, 2 plakken kipfilet
T: 6 (+-100gr) aardbeien
L: 3 oopsies, 1 plak kaas, 5 plakken kipfilet, mandarijn
T: 125gr griekse yoghurt, mandarijn
A: ? nader te bepalen.
T: ? meestal niets hier.

Wij eten met zijn 2 thuis. Vriendlief eet niet kha. Avondeten doen we wel kha. Zijn +- rond de €50 tot €75,- per week kwijt aan eten. :)

Ik ben overigens door zo te eten sinds 12 januari 6,5kg afgevallen. Val nu al 4 weken niet af omdat ik ongesteld ben (ja, al 4 weken) . Mag vanmiddag pillen ophalen bij de huisarts om 't bloeden te stoppen, dus hoop dat het afvallen dan weer doorzet. :+
Laatst bijgewerkt door Ier op 04-03-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:27

Ier, waarom kies je niet meer voor noten/zaden en oergranen om het wat completer te maken?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:29

Collie, ik eet ook regelmatig noten! :) Haal regelmatig iets als cashewnoten (ongezouten/ongebrand), paranoten en walnoten. Toevallig vandaag niet. Op maandag en woensdag is het fruitdag op werk, dus daar maak ik dankbaar gebruik van!

Waar denk je aan als het gaat om zaden/oergranen? :) Kun je daar wat meer over vertellen?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:13

Ik had vanochtend een kiwi met volle yoghurt met een handje noten (amandelen en walnoten)
en net als lunch een banana pancake gehad, die zijn lekker! 2 eieren met 1 banaan.

vanavond wordt het simpel vis met groente denk ik. En tussen door moet ik nog even kijken

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:28

hallo, ik meld me hier ook
ben al een tijdje bezig met kha
ik haal veel recepten van https://www.gobento.nl/ misschien ook een tip voor jullie.
net griekse yoghurt op met noten en een mandarijntje. Welke yoghurt nemen jullie altijd ik haal bij de ah 0% van total en hoeveel gram nemen jullie dan in een schaaltje?
vanavond neem ik tomatensalade met fettakaas & kipfilet
tussedoortje? daar denk ik nog even over na!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:32

marizkaa schreef:
Welke yoghurt nemen jullie altijd

Soya yoghurt van Alpro! Ik zit qua hoeveelheid op 150 ml denk ik. & dan het liefste met aalbessen, aardbeien of banaan er doorheen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:48

Ik neem juist de volle griekse yoghurt. Ik geloof niet in 0% producten en light. Daarbij is wat vet helemaal zo slecht niet, zeker als je schrapt in koolhydraten.

overigens zit in veel producten met 0% vet, juist toegevoegde suikers, want als je het vet eruit haalt, haal je een deel van de smaak weg die ze weer aanvullen met suiker en smaakversterkers. Dus je kan maar beter puur eten

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:58

Ik gebruik ook griekse volle yoghurt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:09

Collie2008 schreef:
Ik neem juist de volle griekse yoghurt. Ik geloof niet in 0% producten en light. Daarbij is wat vet helemaal zo slecht niet, zeker als je schrapt in koolhydraten.

overigens zit in veel producten met 0% vet, juist toegevoegde suikers, want als je het vet eruit haalt, haal je een deel van de smaak weg die ze weer aanvullen met suiker en smaakversterkers. Dus je kan maar beter puur eten

Volle yoghurt is net zo puur als magere... Het vet wordt er eerst uitgehaald en dan weer later teruggestort. Dat laatste stapje mist bij magere kwark. En in magere kwark of yoghurt naturel is geen suiker toegevoegd. Daarvoor kun je gewoon de verpakking raadplegen.
Yoghurtjes ed met smaakjes, ja, daar zit kunstmatige zooi doorheen en vaak hetzelfde met producten waar light opstaat, dus dat ben ik met je eens.
Volle melk bevat minder eiwitten in verhouding dan magere, dus ik kies bewust de magere varianten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:18

Ohhhh dat wist ik niet dat daar toch een verschil in zat. Ben meteen effe gaan googlen :)

1. Griekse yoghurt 0% vet (Total): geen suiker en 10,3 gram eiwit.
2. Yoghurt Griekse Stijl (Katharos): geen suiker en 9 gram eiwit.
3. Griekse Yoghurt (Total): geen suiker en 9 gram eiwit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:21

Ja, want als in 100gram volle yoghurt 0 gram suiker zit en bijvoorbeeld 30gr vet is er 70gram over voor eiwitten.
Als ze uit diezelfde yoghurt zodanig veel vet halen dat er nog 10gram in zit, blijft 90gram over voor eiwitten.
Eigenlijk heel logisch dus :)

Verschillende merken vergelijken heeft niet zoveel zin, maar vergelijk maar eens volle en magere melk van 1 merk met elkaar :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:22

Ier schreef:
Mijn 'dag' ziet er vandaag zo uit;
O: 1 (kha) cracker, 1 oopsie, 1 plak kaas, 2 plakken kipfilet
T: 6 (+-100gr) aardbeien
L: 3 oopsies, 1 plak kaas, 5 plakken kipfilet, mandarijn
T: 125gr griekse yoghurt, mandarijn
A: ? nader te bepalen.
T: ? meestal niets hier.

Nou heb ik werkelijk geen idee wat (een) oopsie is, maar het klinkt als een honger-dieet dit.
Ik overleef een ochtend werken echt niet op 1 cracker met beleg en 6 aardbeien.

Nou is mijn bedoeling ook helemaal niet om af te vallen met kha dus ik eet ook gewoon normaal.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:30

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:31

Ier schreef:
Haal regelmatig iets als cashewnoten (ongezouten/ongebrand)

Rooster je die dan zelf? Want cashewnoten zijn rauw best wel heel giftig.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:36

thanks marizkaa handige site ik heb er wat ideetjes opgedaan +:)+

en over die griekse yoghurt ik ben geen zuivel eter
maar kwark lust ik wel dus ik eet kwark ;)
over die eieren ik eet nu ook meer eieren dan ik normaal deed maar ik vind het heerlijk
het verveeld mij nooit
ik ben nu 2,5 week bezig en ben 4 kilo kwijt

oopsie had ik ook nog nooit van gehoord maar op de site van marizkaa staat het recept
ik ga het eens proberen

mijn dag ziet er ongeveer zo uit avondeten is natuurlijk altijd verschillend en lunch en ontbijt wissel ik geregeld om ;-)

O:200 gram kwark met beetje kaneel,amandelschaafsel,pompoenpitten en walnoot + halve banaan of een kiwi
T:komkommer met rookvlees (niet altijd alleen als ik echt honger heb)
L:omelet met avocado en tomaat of een beetje champignons (of eiwitpannekoekjes met halve banaan)
t:bouillion (niet altijd net of ik honger heb of niet)
A:zalm met groene asperges , courgette met pijnboompitten
en ik drink water minimaal 2 liter en verder tussendoor thee

ps:ik heb het receptenboek van jasper alblas
http://www.jasperalblas.nl/het-7x7-afsl ... eptenboek/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:48

Oopsies zijn eiwitbroodjes toch? Lijkt op brood maar dan zonder de kh? Vind het een beetje een karig lijstje maar in principe lijkt het nog niet als te weinig.

Ik maak vanavond mijn favoriete kharme diner <3 Stukjes gebakken kip met wokgroenten en wat woksaus. Denk teriyaki want dat staat nog in de koelkast.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:51

Ik volg ook, wil er graag meer over leren.

Ik hoop dat het mij ook gaat lukken ondanks fruit en noten allergie.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:52

secricible schreef:
Ja, want als in 100gram volle yoghurt 0 gram suiker zit en bijvoorbeeld 30gr vet is er 70gram over voor eiwitten.
Als ze uit diezelfde yoghurt zodanig veel vet halen dat er nog 10gram in zit, blijft 90gram over voor eiwitten.
Eigenlijk heel logisch dus :)

Verschillende merken vergelijken heeft niet zoveel zin, maar vergelijk maar eens volle en magere melk van 1 merk met elkaar :)

Inderdaad vrij logisch
overigens haalde k bovenstaand rijtje van een site af ;-) ik dacht dus dat die 0% griekse Yoghurt minder goed voor je was, maar da's dus niet zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:53

MaritB schreef:
Ik volg ook, wil er graag meer over leren.

Ik hoop dat het mij ook gaat lukken ondanks fruit en noten allergie.

Ben je voor alle soorten fruit allergisch? Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten grijpen als ik niet voor fruit als tussendoortje zou kunnen gaan.

Bij mij is de eerste stap het schrappen van pasta's en dergelijke in ieder geval. Af en toe een broodje vind ik nog wel lekker maar eet het al zo weinig dat ik dat nog even zo wil laten. Heb wel een hele tijd bijna elke dag pasta gegeten, dat mag wel eens afgelopen zijn

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:53

tinker_tje: heb je die digitaal? :)

Lijstje voelt voor mij niet als weinig. Ik heb geen hongergevoel gelukkig. Ook geen drang naar suiker oid dus dat is positief.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:56

Ik eet wel pasta (spelt pasta) maar gewoon niet zoveel. Aardappelen eet ik al weinig. Soms notenrijst

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:00

Ik ben in 2006 bijna 20 kg afgevallen met South beach, dus ook kha dieet. Daarna langzaam weer kh gaan toevoegen en eigenlijk alles eraf gehouden, behalve als ik een periode (vakantie ofzo) echt stout ben met eten ;)
Nu wilde ik de laatste tijd weer meer letten op mijn kh's want wilde er eigenlijk 2/3 kg af, maar merk dat ik er wel meer moeite mee heb en dat ik maar blijf hangen in gewicht :( Ik ben helemaal niet te zwaar hoor, 71 kg bij 186 cm is keurig, maar het mag net ietsje strakker allemaal zeg maar. Ben ook veel moe en weet dat ik me beter voel als ik minder kh eet.

Ik eet nu vaak tussendoor een appel of peer of banaan omdat dat makkelijk is, maar mijn meeste kh's zitten vaak wel in het avondeten. Ik zie hier dat jullie dat juist vermijden, waarom is dat? Ik kan er zo snel niets over terugvinden?

Mijn dag ziet er ongeveer zo uit:

O (9u): 200 gram Griekse yoghurt met zoetstof
T (11u): appel of banaan of peer
M (13u): salade (zo'n kant en klare bak van Jumbo of Lidl)
T (15u): appel of banaan of peer
A (18u): omelet met toast of spaghetti (volkoren) bolognese of volkoren wraps met gehaktmengsel of groenten (met 2 kleine aardappeltjes) met vlees of soepje met toast

Iemand tips om mijn afvallen weer een kickstart te geven? Ik rij 4x per week paard en probeer daarnaast regelmatig hard te lopen, maar dat blijft momenteel steken op 1x per week.

In het weekend is het haast onmogelijk om kha te eten omdat ik dan bij mijn vriend ben en we altijd buiten de deur eten. Ik probeer dan zoveel mogelijk kha te eten, maar daar zitten wel vaak stokbroodjes filet americain, sushi en dat soort slechte dingen bij. Maar je moet toch 2x per week iets 'slechter' kunnen eten als je de rest van de week goed oplet en ook voldoende sport? Of zou het toch daar aan liggen?

De oopsies kende ik ook nog niet, maar die ga ik zeker maken volgende week!! Goede oplossing om toch iets van 'brood' binnen te krijgen, daar heb ik soms zo'n trek in!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:01

Collie2008 schreef:
Vanmorgen ontbeten met 2 flinke glazen smoothie met griekse yoghurt, verse ananas, banaan, avocado en sinaasappel en een beetje havermout müsli. Straks crackertje met beleg en dan om een uur of 11 een omelet (koud) met zalm en honingdille. Half 1 een dikke gevulde kip kerrie soep (zelf gemaakt). Voorlopig zit ik nog propvol

Overigens valt jouw lijstje (in mijn ogen) niet helemaal onder koolhydraadarm/beperkt. Ananas en banaan bevatten veel koolhydraten net als muesli, crackertje en honing. Die voedingsmiddelen hebben een behoorlijke invloed op je bloedsuikerspiegel waardoor je nog steeds last kan hebben van snoepaanvallen en trek hebben in suikerrijke producten.

In kh-arm wordt aangeraden ook te minderen met fruit (ivm de suikers erin). Zelf ben ik daar geen voorstander van. Een appel is altijd beter dan een roomboterkoek :-)

Kip Kerrie soep klinkt lekker, heb je een recept daarvan?