Gezonde snack recepten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:57

Citaat:
Ik weet eigenlijk niet in hoeverre het daadwerkelijk een "gezonde" snack is maar is het is ook lekker om een handje droge cruesli te nemen :) moet je alleen op passen dat je niet weer bij gaat pakken. Er zit namelijk wel veel suiker in maar bij mij vult het wel goed.

Cruesli stikt inderdaad van de suiker, niet echt gezond dus ;-).

Jinte

Re: Gezonde snack recepten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:09

Ik volg ook! Sinds maandag begonnen net afvallen, maar het zit m voornamelijk in dat snaai-werk voor de tv. Vreet rustig een zak chips, een reep chocola en een pak koekjes weg :x
Probeer nu steeds iets van fruit, crackers of rijstwafels te pakken maar ik blijf maar eten. Iets wat meer vult is dan wel handig
Tevens ben ik begonnen met sporten (zelf krachttraining en 1 tot 2 keer per week paaldansen), want de hoeveelheid kilo's die eraf moet gaat niet alleen lukken met gezonder eten :)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 17:14

Jinte schreef:
Ik volg ook! Sinds maandag begonnen net afvallen, maar het zit m voornamelijk in dat snaai-werk voor de tv. Vreet rustig een zak chips, een reep chocola en een pak koekjes weg :x
Probeer nu steeds iets van fruit, crackers of rijstwafels te pakken maar ik blijf maar eten. Iets wat meer vult is dan wel handig
Tevens ben ik begonnen met sporten (zelf krachttraining en 1 tot 2 keer per week paaldansen), want de hoeveelheid kilo's die eraf moet gaat niet alleen lukken met gezonder eten :)

Van sporten krijg je spieren. Spieren zijn zwaarder dan vet. Alles wordt wel strakker!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:29

rapunzelx schreef:
Jinte schreef:

Van sporten krijg je spieren. Spieren zijn zwaarder dan vet. Alles wordt wel strakker!

Ja dat is ook meer de bedoeling ja, niet goed verwoord :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:44

Ik heb vandaag het kwarkbrood gemaakt (staat geloof ik op pagina 2). Het was niet heel verkeerd, maar ik ga er de volgende keer een zakje vanillesuiker en wat meer bakpoeder doorheen doen. Het mag van mij namelijk iets zoeter en luchtiger! Maar zoals hij nu is, is het heel lekker met een beetje halva jam erop.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:16

Ik maak vaak zelf guacamole (2 avo. + 1 rode ui + 1 tomaat en wat peper en zout +(lepeltje creme fraiche)) en dan met komkommer, paprika, nacho's etc etc. ZOOOO lekker <3

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:31

Als je echt zin hebt in chips kan je natuurlijk ook nog zelf magnetron chips maken. Stuk gezonder dan die uit de zak

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:39

Hm, bedenk mij dat ik laatst een heel lekker bananenbrood heb gebakken met speltmeel.
Ben het recept alleen kwijt -O-

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:16

Ik vind wortel lekker al snack. Wel een gewone wortel en dan zelf in stukjes snijden. Die snackworteltjes hebben bijna geen smaak.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:22

joyce2 schreef:
Ik heb vandaag het kwarkbrood gemaakt (staat geloof ik op pagina 2). Het was niet heel verkeerd, maar ik ga er de volgende keer een zakje vanillesuiker en wat meer bakpoeder doorheen doen. Het mag van mij namelijk iets zoeter en luchtiger! Maar zoals hij nu is, is het heel lekker met een beetje halva jam erop.

Thanks voor de tip, moet m zelf ook nog steeds een keer maken. Bakpoeder mag dus wel wat meer zijn dan wat in het recept staat! :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:23

Ja, zou ik wel doen! Het is nu echt een super stevig en "compact" brood geworden en nagenoeg niet gerezen. Het is verder echt niet verkeerd hoor, maar ik denk dat het nog lekkerder wordt met wat kleine aanpassingen!

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 07:02

Rijstewafels of crackers zijn ook erg lekker (en best gezond toch? :o ) .

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 07:46

Kroepoek ipv. Chips als je graag iets zoute wil . Gewoon naturel een handje en dan de zak ver weg stoppen.
Crackers met beleg ? Of 1 boterham minder in de lunch en deze ruilen voor een goed belegde cracker of een bakje yoghurt.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:04

rapunzelx schreef:
Jinte schreef:

Een kilo spieren weegt hetzelfde als een kilo vet uiteraard. Het verschil is dat een kleiner "stuk" spier meer weegt dan een even groot stuk vet.
Zie o.a. http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/zijn-spier ... er-dan-vet

Makkelijk dip-tip: kleine beetje magere yoghurt met klein beetje magere mayo, hierdoor heen een theelepel kerrie poeder. Erg lekker, beetje spicy, lekker bij wortels enz. en minder calorieën dan alleen mayo ;)

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:08

faunty schreef:
Kroepoek ipv. Chips als je graag iets zoute wil . Gewoon naturel een handje en dan de zak ver weg stoppen.
Crackers met beleg ? Of 1 boterham minder in de lunch en deze ruilen voor een goed belegde cracker of een bakje yoghurt.

In kroepoek zit iets minder calorieën dan in chips (chips: 541kcal/100gr -> kroepoek: 510kcal/100gr.), maar meer natrium, minder eiwit, meer koolhydraten, en minder voedingsvezels.
Ik eet dan liever een handje chips ;) Blijft geen gezonde snack natuurlijk.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:50

Ik maak wel eens aan bakje met gesneden appel stukjes, een beetje kaneel erover heen, wat havermout en moerbeien of chiazaad er door heen en dan een beetje magere yogurt erover.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:16

Geweldig topic. Komen lekkere dingenvoorbij! Vooral met komkommer jum.

Ik hoorde van iemand die een soort dieettist (hoe schrijf je dat) dat een rijstewafel niet zo gezond is? Zou iemand weten waarom?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:21

Ik denk dat het belangrijk is om te zeggen wat je met gezond bedoelt.
Is dat weinig caloriën, weinig suiker (en dan alleen ongeraffineerde suiker, of alle suiker?), weinig vet (en dan alle vetten of alleen specifieke vetten?), geen e-nummers, geen synthetische ingrediënten?
Maakt nogal wat uit voor welke recepten uiteindelijk overeind blijven staan ;).

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:28

wortelsussie schreef:

Ik hoorde van iemand die een soort dieettist (hoe schrijf je dat) dat een rijstewafel niet zo gezond is? Zou iemand weten waarom?

Ben ik ook wel heel erg benieuwd naar. :j Ik neem als tussendoortje namelijk wel eens rijstewafel met komkommer oid.

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 19:34

Xivura schreef:
wortelsussie schreef:

Ben ik ook wel heel erg benieuwd naar. :j Ik neem als tussendoortje namelijk wel eens rijstewafel met komkommer oid.

Dit komt doordat er weinig tot geen voedingsstoffen in zitten, het vult wel maar je zou beter iets van een appel of een banaan kunnen eten om vitamines binnen te krijgen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:40

Maar omdat er niks in zit is het dus wel de ideale snack als je eigenlijk al voldoende gegeten hebt die dag ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 22:07

Sofy schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om te zeggen wat je met gezond bedoelt.
Is dat weinig caloriën, weinig suiker (en dan alleen ongeraffineerde suiker, of alle suiker?), weinig vet (en dan alle vetten of alleen specifieke vetten?), geen e-nummers, geen synthetische ingrediënten?
Maakt nogal wat uit voor welke recepten uiteindelijk overeind blijven staan ;).

Phoe geen idee! Dat is voor mij te ingewikkeld haha. Ik kijk meestal naar de calorieën.

Sofy schreef:
Maar omdat er niks in zit is het dus wel de ideale snack als je eigenlijk al voldoende gegeten hebt die dag ;)

Maar als er niks in zit hoe kan het dan 'slecht' zijn?
Iedergeval jij zegt dat het dus gewoon als lekkere snack kan? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 23:07

In water zitten ook e-nummers dus daar moet je echt niet te veel naar kijken hoor. Zolang je van dingetjes niet te veel eet en bv. ongezouten popcorn eet in plaats van chips, of kroepoek (en dan een handje en niet de hele zak) zit je al gauw goed.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:13

Danique schreef:
In water zitten ook e-nummers dus daar moet je echt niet te veel naar kijken hoor. Zolang je van dingetjes niet te veel eet en bv. ongezouten popcorn eet in plaats van chips, of kroepoek (en dan een handje en niet de hele zak) zit je al gauw goed.

Ik weet echt niet ontzettend veel over e nummers maar weet wel behoorlijk zeker dat ze niet in water zitten!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:25

wortelsussie schreef:

Zal wel met de arsenicum te maken hebben :)