Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:42

Het klopt wel wat Jenny zegt
Ik kan de hele ochtend op havermout of quinoa met ongezoete amandelmelk of kwark. Eet ik 2 boterhammen dan eet ik er nog 2 om 10.00 en ben ik blij als het lunchtijd is

Ik had vroeger 2 klontjes suiker in mijn koffie en thee
Gewoon gestopt en nu gruwel ik ervan. Ik ben er niet van afgevallen trouwens

Ik hoop dat er een ommekeer komt en er niet meer in alles suiker wordt gestopt en vooral verstopt. Koop je zalm, zit er suiker in! Speltbrood is geen spelt. Al die kreten op de verpakkingen 0% dit en dat en het zit vol rommel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:52

6 boterhammen op een dag is toch ook volgens de richtlijnen?
En om 10 uur ipv brood 2 stuks fruit? Dan kan je weer door tot 12 uur.
En of je er wel of niet van afvalt hangt ook samen met wat je op je brood doet.
Lekker dik beleggen levert veel calorieën op.

Met het laatste ben ik een [***],..overal doen ze suiker in om een gebrek aan kwaliteit te verhullen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:56

Ik probeer al jaren mijn suiker inname te verminderen. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer.

Ik heb een hele tijd mijn brood vervangen door, groenten en fruit, noten en bonen e.d.
Omdat mijn HA ook wel in was voor een klein testje heb ik voor dat ik begon een bloed onderzoek gehad. Daar bleek uit dat o.a. mijn schildklier te traag werkte en mijn suiker was te hoog.
Ik ben toen zoveel mogelijk koolhydraat arm gaan eten en heb na twee maanden nogmaals getest. Mijn suiker was prima en mijn schildklier was nog niet optimaal maar wel verbeterd. Ik heb toen besloten dit door te zetten. Ik voelde me ook super destijds.

Later verviel ik toch weer in mijn oude gewoonte. Niks makkelijkers dan even twee boterhammen smeren om mee te nemen naar het werk of een broodje te kopen in de kantine. De kilo's kwamen er ook direct weer bij aan + 5 extra.
En nu baal ik, want ik ben weer moe, heb weer dezelfde lichamelijke klachten.
Ik ben dus vanaf vandaag mijn brood weer gaan schrappen.

Ik ontbijt nu met een flinke bak kwark waar ik rauwe cacao, noten, chaizaad, gojibessen, lijnzaad en wat extra eiwit door doe. Tussen de middag lunch ik weer met een salade waar ik echt van alles en nog wat bij gooi, tis maar net wat er in de koelkast ligt.
Het avond eten is hier altijd een beetje een struikelblok, omdat mijn vriend een zeer lastige eter is.
Ik heb nu wel met mezelf afgesproken dat ik stampotten in elk geval niet laat staan, die kwelling is te groot :+ en zo eens in de 2 weken moet dat geen probleem zijn.

Ja het kost allemaal wel wat meer tijd , maarik hoop dat ik me net zo goed ga voelen als destijds.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:58

Probleem met brood is weer fytinezuur, waardoor opname van goede zaken geremd of geblokkeerd worden. Dit is geen probleem als je het brood lekker ouderwets langzaam laat rijzen, aangezien de fytase dan kortemette maakt met het zuur. Maar alles moet snel en makkelijk tegenwoordig.
Ik maak dus tegenwoordig zelf m'n brood.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:06

Misschien is het al ergens genoemd maar lees het Voedselzandloper boek eens, en zo zijn er nog veel meer boeken en op internet te vinden.
Wij zijn inmiddels 6 maanden bezig met het minderen van geraffineerde suikers en toegevoegde troep maar het is zo makkelijk nog niet! We hebben nog regelmatig dat we er ineens achter komen dat iets waarvan we dachten dat het gezond was, niet gezond blijkt te zijn. Het lijkt inmiddels wel een hele studie, ik wordt er soms wel redelijk gek van, normaal boodschappen doen zit er niet meer in, ik ben een eeuwigheid bezig met uitzoeken wat we wel of niet willen eten :x
Sta er nog steeds versteld van hoeveel troep overal in verwerkt wordt, bizar :r

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:09

NatasjavE schreef:

Met het laatste ben ik een [***],..overal doen ze suiker in om een gebrek aan kwaliteit te verhullen.

Ik dacht dat je maximaal 5 boterhammen per dag mocht...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:10

Voedselzandloper ben ik nu ook aan het lezen, best interessant allemaal!
(en de recepten zijn ook prima te doen :P )

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:10

Ik eet 's ochtends havermout, zit dan sowieso tot 12 uur wel vol, en 's middags gewoon brood (liefst spelt). Wanneer ik dan later nog trek krijg eet ik fruit. Dat werkt voor mij erg goed en ik vind brood veel te lekker om het volledig weg te laten (wat ook tegen m'n 'principes' is maar dat terzijde)..

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:13

Ansich is suiker helemaal niet slecht, maar teveel van suiker wel! Maar dat is met alles zo :j

En maximaal brood etc. gaat helemaal nergens over en is allang achterhaald. Wil je afvallen ga je onder je onderhoudt eten, wil je aankomen erboven :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:14

Ik let er niet op. Maar voor thee, zou je de korreltjesthee van Zonnatura kunnen proberen. Deze heb ik in kruidenmelange en in de rooibos variant. Ik lustte voorheen ook echt geen thee zonder suiker, en deze vindt ik heerlijk. Is te verkrijgen bij de AH, Jumbo, Coop enz. maar bij de Jumbo het goedkoopst.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:16

Ik neem per dag 3 sneetjes speltbrood. Die zijn ovale sneetjes dus gelijk aan 2 gewone sneetjes.

En s middags een ik 2 volkoren crackers.

Tussendoor heb ik maar weinig trek. Mocht ik trek hebben neem ik wat nootjes, 1 handje. Of een stukje fruit.

Sinds ik dit als basis neem, heb ik veel minder lekkere trek. En veel minder behoefte aan suiker

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:19

Sababber schreef:
NatasjavE schreef:

Ik dacht dat je maximaal 5 boterhammen per dag mocht...

Kan kloppen hoor. :)

Ik eet er inderdaad 5 per dag. Tussendoor fruit.
En ja,...ik snoep er ook nog wat bij :o

Maar ik ben 178 en weeg 58 kilo...denk dat het wel ok is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:21

Gewicht zegt niet alles. Hangt er ook vanaf waar je vet zit. Zit het op de heupen, op de buik etc etc. In de womans health staat daar deze keer een heel interessant stuk over :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:21

Winged schreef:

Ik lees het ook, maar denk dat de recepten me minder zouden bevallen. Wij Belgen hebben ook ietwat andere eetgewoontes dan Nederlanders denk ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:22

sanne1992 schreef:
Ik let er niet op. Maar voor thee, zou je de korreltjesthee van Zonnatura kunnen proberen. Deze heb ik in kruidenmelange en in de rooibos variant. Ik lustte voorheen ook echt geen thee zonder suiker, en deze vindt ik heerlijk. Is te verkrijgen bij de AH, Jumbo, Coop enz. maar bij de Jumbo het goedkoopst.

Die korrelthee zit juist vol suiker.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:23

hwn schreef:
Winged schreef:

Ik lees het ook, maar denk dat de recepten me minder zouden bevallen. Wij Belgen hebben ook ietwat andere eetgewoontes dan Nederlanders denk ik.

Staan - naar mijn mening - niet specifiek Nederlandse recepten in. Had laatst komkommer gevuld met kippengehakt en groentes uit de oven bijvoorbeeld :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:29

Brood laten staan is voor mij echt geen optie. Ik ben een echte brood eter, het liefst alleen maar brood, ook ipv groenten bij het avondeten :+

Brood zonder suikers zou wel weer een optie zijn dan voor mij. Ik eet 4 plakken brood op een dag. 'S ochtends ontbijt met ontbijt drink (pure mix van fruit en de sappen daarvan) en een banaan.

Mijn doel is om producten waar onnodig suikers in zitten te vermijden. En blikjes energy en rosé bier iig door de weeks laten staan :(

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:30

Toevallig heb ik dit filmpje pas geleden ook gezien!
Het heeft mij wel aan het denken gezet, maar ik heb zelf ook geen idee hoe ik me kan aanpassen zonder veel meer moeite te doen. En gezonde producten zijn ook zo duur :(
Ik voeg alleen nooit suiker aan dingen toe, zoals aan thee. Maar ik ben wel iemand die misschien verslaafd is aan suiker. Gisteren wilde ik heel graag een boterkoek kopen, gelukkig was mijn vriend erbij en die verbood het me :+ Toch was ik wel even chaggie ervan...Nu ben ik trots dat ik het niet heb gedaan :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:38

SAKKIA schreef:
Ik probeer al jaren mijn suiker inname te verminderen. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer.

Ik heb een hele tijd mijn brood vervangen door, groenten en fruit, noten en bonen e.d.
Omdat mijn HA ook wel in was voor een klein testje heb ik voor dat ik begon een bloed onderzoek gehad. Daar bleek uit dat o.a. mijn schildklier te traag werkte en mijn suiker was te hoog.
Ik ben toen zoveel mogelijk koolhydraat arm gaan eten en heb na twee maanden nogmaals getest. Mijn suiker was prima en mijn schildklier was nog niet optimaal maar wel verbeterd. Ik heb toen besloten dit door te zetten. Ik voelde me ook super destijds.

Later verviel ik toch weer in mijn oude gewoonte. Niks makkelijkers dan even twee boterhammen smeren om mee te nemen naar het werk of een broodje te kopen in de kantine. De kilo's kwamen er ook direct weer bij aan + 5 extra.
En nu baal ik, want ik ben weer moe, heb weer dezelfde lichamelijke klachten.
Ik ben dus vanaf vandaag mijn brood weer gaan schrappen.

Ik ontbijt nu met een flinke bak kwark waar ik rauwe cacao, noten, chaizaad, gojibessen, lijnzaad en wat extra eiwit door doe. Tussen de middag lunch ik weer met een salade waar ik echt van alles en nog wat bij gooi, tis maar net wat er in de koelkast ligt.
Het avond eten is hier altijd een beetje een struikelblok, omdat mijn vriend een zeer lastige eter is.
Ik heb nu wel met mezelf afgesproken dat ik stampotten in elk geval niet laat staan, die kwelling is te groot :+ en zo eens in de 2 weken moet dat geen probleem zijn.

Ja het kost allemaal wel wat meer tijd , maarik hoop dat ik me net zo goed ga voelen als destijds.

Herkenbaar..... het sluipt er dan toch weer stiekum in en dan ga je jezelf weer slecht voelen ...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:46

Winged schreef:
Gewicht zegt niet alles. Hangt er ook vanaf waar je vet zit. Zit het op de heupen, op de buik etc etc. In de womans health staat daar deze keer een heel interessant stuk over :j

Ben ik met je eens.

Te veel buikvet is veel schadelijke dan teveel vet op de heupen.

Ik heb beide niet.(te veel)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:47

Leuk om de reacties van iedereen te lezen. Ik vind het moeilijk om suikervrij te eten. Overdag heb ik weinig honger. Ik ontbijt 's ochtends met twee meergranen rijstwafels. Tussendoor vaak wat droge crackers. Tussen de middag of een salada (bv de Italiaanse van de AH) of 2 bruine zuurdesem boterhammen met kaas en komkommer. Dan tussendoor nog veel appels, tomaat etc. Avondeten is vaak groente en rijst en een aantal keer per week een vleesvervanger.

Overdag heb ik totaal niet de behoefte om te snoepen, maar 's avonds... ik heb altijd zo'n trek in iets zouts.

Ik probeer steeds meer op mijn voeding te letten omdat ik ook gigantisch vaak last heb van een spastische darm. Ook altijd alleen maar 's avonds en 's nachts. In de ochtend is het dan weer over.

Ik drink verder heel de dag thee of water en 's avonds vaak 1 of 2 glaasjes Boomfruit of een ander vruchtendrankje.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:08

Ik begin de ochtend meestal met havermoutpap(met normale melk) waar bosvruchten (uit de diepvries, ontdooid) inzit en vers fruit wat ik heb liggen(meestal banaan). Als ik daar geen zin of tijd voor heb pak ik een broodje ei(met alleen ei, verder niks) op het station. 's Ochtends drink ik meestal thee of water, soms niks.

Overdag eet ik fruit en salade, soms een broodje in de kantine met brie. 's Avonds heel afwisselend, meestal iets met aardappel groente en vlees. Of rijst groente vlees, pasta groenten vlees. Vlees is wel altijd het kleinste aandeel, ik ben niet zo super gek op vlees namelijk.

Het grootste probleem van mij is dat ik te weinig drink denk ik, en verder ben ik altijd nog op zoek naar gezonde 'snacks'. ^^

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:22

Ik ben vegetariër, al 8 jaar, en eet daarnaast zo gezond mogelijk. Dat houdt voor mij in: zo min mogelijk verzadigde en transvetten, zo min mogelijk (geraffineerde) suikers. En zo veel mogelijk gevarieerd en biologisch en als het kan nog een beetje seizoensgebonden ook. Ik heb dit een hele tijd goed volgehouden, want ook ik merkte het verslavende effect van suiker. Dus nadat ik cold turkey gestopt was heb ik ongeveer een jaar zo gegeten. Maar ik begon te weinig te eten, uit angst dikker te worden (ik sloeg een beetje door, ik was/ben namelijk helemaal niet dik, eerder tegengestelde), waardoor ik in een nogal slappe, energiebesparende toestand kwam. Ik had het koud, had last van veel uitstekende botten waardoor zitten bijvoorbeeld al pijn deed aan mijn zitbeenknobbels, en dergelijke gezondheidskwaaltjes kwamen. Sinds oktober eet ik, voor mijn doen, erg ongezond. Wat ervoor zorgde dat ik weer meer kcal op een dag ging eten en die gezondheidsklachten weg zijn, maar ik merk dat ik aankom, wat ik niet wil, en voel me slecht door de hoeveelheid suiker die ik nu eet. Ik ben daar namelijk gevoeliger voor dan gemiddeld en een snel stijgende en dalen bloedsuikerspiegel zorgt bij mij echt voor hypo's. Ik kan niet kiezen voor een soort middenweg: dus af en toe suiker. Dat werkt echt niet voor mij, ik raak te veel verslaafd eraan en ik kan me dan niet inhouden, zoals ik sinds oktober vorig jaar dus heb. Dus mijn voornemen is nu om weer helemaal gezond te gaan eten, maar dan wel méér dan ik voorheen deed, om niet weer zo slapjes te worden. En in plaats van af te vallen, wil ik vet in spier gaan omzetten dmv sporten (wat ik ook wel een beetje deed, maar daar moet ik weer opnieuw mee gaan starten). Qua ontbijt en lunch eet ik vaak havermout of kwark met fruit en nootjes, of restjes avondeten (quinoasalades of zo), of omelet met van alles erin. En anders speltbrood of -crackers met interessant maar gezond beleg (qua zoetigheid af en toe halvajam of appelstroop). Of een grote bak sla met allerlei dingen erin. Ik heb daar over het algemeen inspiratie genoeg voor. En tussendoortjes zijn voor mij vaak groente (tomaatjes en worteltjes zijn echt veel lekkerder dan veel mensen denken. Ik voel me alleen af en toe een beetje een konijn :+ ) en fruit en nootjes (ongeroosterd, ongezouten, zonder toegevoegde spullen). Je hebt van die drie dingen zoveel verschillende soorten, dat je daar helemaal niet snel op uitgekeken raakt en goed kan variëren.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:22

Thesserd schreef:
Brood laten staan is voor mij echt geen optie. Ik ben een echte brood eter, het liefst alleen maar brood, ook ipv groenten bij het avondeten :+

Brood zonder suikers zou wel weer een optie zijn dan voor mij. Ik eet 4 plakken brood op een dag. 'S ochtends ontbijt met ontbijt drink (pure mix van fruit en de sappen daarvan) en een banaan.

Mijn doel is om producten waar onnodig suikers in zitten te vermijden. En blikjes energy en rosé bier iig door de weeks laten staan :(

Ik ben ook echt een brood eter en kon voorheen zo 6 sneetjes brood op. Ik wilde ook niet helemaal van het brood af dus haal nu echt zuurdesembrood bij de bakker (dus niet bij de supermarkt, dat is onzin). Dit brood is ontzettend lekker, en stevig, met 2 sneetjes zit je gewoon vol voor de rest van de middag. Geen grote suikerpieken dus geen honger na 2 uur, en nog lekker ook!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 14:48

Wat ik vaak maak is een soort van clubsandwich
met sla, komkommer, kalkoenfilet, gebakken spek, tonijn, kaas, kerriesalade.. ach.. bouw een torrentje en verbaas je soms over de combinaties die je kan maken