Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:26

Interessant onderwerp!
Ik denk zeker wel dat voeding veel doet met je welzijn. Zo voel ik mij beter als ik niet veel troep eet, zowel lichamelijk als mentaal. Van troep krijg ik trek in troep, zo simpel is het.
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te koken, al pak ik bijv bij lasagne wel de vellen uit een pakje. De sausjes maak ik zelf, vlees marineer ik zelf etc. Maar ik ga wel voor de bijl als ik thuis kom met honger, dan verdwijnt er ook nog wel eens wat in wat ik niet zou moeten doen. Of ik maak zelf koekjes die ik zo lekker vind dat ik er 5 eet ipv 1, maar dan wel met roomboter en palmsuiker (en hazelnoten en gedroogde abrikozen) , is toch weer ietsje minder ongezond hoop ik dan maar.
Ook ik ben soms best bang voor alle troep die we binnenkrijgen, goed kan het niet zijn. Nu denk ik dat het goed is om in kokosolie te bakken, maar dat zal straks toch ook wel ongezond blijken te zijn.
Ik probeer wel een beetje te denken aan zo natuurlijk mogelijk eten.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:38

Anoniem schreef:
Spuiten ze ook gif om het onkruid op de akkers tegen te gaan? Toch niet alleen om ziektes ?

Volgens mijn opa (een voormalig landbouwer) worden aardappelen om de volgende reden bespoten met bestrijdingsmiddelen: plagen, ziektes, schimmels en insecten. In mindere mate ook tegen onkruid.

Overigens heeft mijn opa nog steeds zijn eigen moestuin en geen van zijn groenten en aardappelen worden bespoten. Wel gebruikt hij natuurlijke middelen om ziektes, schimmels en plagen tegen te gaan. Zo zet hij aardappelen nooit twee jaar achtereen op dezelfde plaats neer. En worden er na het oogsten andere planten gezaaid zoals gras of afrikaantjes ook om problemen te voorkomen. Op deze manier heeft hij eigenlijk nooit problemen. In de huidige intensieve landbouw is dit echter een stuk lastiger.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:50

Anoniem schreef:
Ja nou ja, je hoeft voor een ander zijn leed jouw kind ook niet in het leed te storten. Maar dat is weer een heel ander topic.

Pure graze vlees is beter dan bio. Maar niet zo makkelijk aan te komen.

http://www.puregraze.com/consument.html

Jij was anders wel degene die daar over begon, dan kan je reacties verwachten.
Maar verdiep je daar eerst eens in met goed onderbouwde bronnen waarom wel/niet.
Want tegenwoordig krijgen we overal maar alles van en is iedereen autistisch of hebben ze adhd maar als we nu gewoon eens beginnen met die suikers uit het eten te halen ben je m.i. al een heel eind.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:00

Ach, over ADHD en dergelijke: kinderen krijgen ook gewoon minder beweging, terwijl ze dat nu eenmaal wel nodig hebben: op de pc ipv buiten spelen, gymles die wordt wegbezuinigd, steeds minder klusjes hoeven doen, liever binnen blijven dan naar buiten gaan etc. Denk wel dat er meerdere factoren zijn die bijdragen aan dat soort problematiek, al is suiker er vast en zeker 1 van:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:02

Blacky94 schreef:
[naam] schreef:
Ja nou ja, je hoeft voor een ander zijn leed jouw kind ook niet in het leed te storten. Maar dat is weer een heel ander topic.

Pure graze vlees is beter dan bio. Maar niet zo makkelijk aan te komen.

http://www.puregraze.com/consument.html

Jij was anders wel degene die daar over begon, dan kan je reacties verwachten.
Maar verdiep je daar eerst eens in met goed onderbouwde bronnen waarom wel/niet.
Want tegenwoordig krijgen we overal maar alles van en is iedereen autistisch of hebben ze adhd maar als we nu gewoon eens beginnen met die suikers uit het eten te halen ben je m.i. al een heel eind.

Dat mag je tegen deze moeder vertellen.

http://vimeo.com/m/106835235

En tegen mijn dochter die zware vaccinatie schade opliep. Zal ze leuk vinden.
Maar het gaat hier over voedsel. Ik had het ook over uitlaatgassen en asbest, gaan we daar mischien ook nog te diep op in hier ?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:03

Sussie85 schreef:
Anoniem schreef:
Spuiten ze ook gif om het onkruid op de akkers tegen te gaan? Toch niet alleen om ziektes ?

Volgens mijn opa (een voormalig landbouwer) worden aardappelen om de volgende reden bespoten met bestrijdingsmiddelen: plagen, ziektes, schimmels en insecten. In mindere mate ook tegen onkruid.

Overigens heeft mijn opa nog steeds zijn eigen moestuin en geen van zijn groenten en aardappelen worden bespoten. Wel gebruikt hij natuurlijke middelen om ziektes, schimmels en plagen tegen te gaan. Zo zet hij aardappelen nooit twee jaar achtereen op dezelfde plaats neer. En worden er na het oogsten andere planten gezaaid zoals gras of afrikaantjes ook om problemen te voorkomen. Op deze manier heeft hij eigenlijk nooit problemen. In de huidige intensieve landbouw is dit echter een stuk lastiger.

Dit klopt! Mijn vriend heeft een akkerbouwbedrijf, en inderdaad, de aardappels moeten veel gespoten worden.

Als een aardappel het in je tuin goed doet, betekent dit niet automatisch dat het in zulke grote aantallen op het land ook goed gaat. Door het beroerde weer afgelopen zomer (warm, vochtig) was er in de buurt van mijn vriend een fytoftora uitbraak, wat dus besmettelijk is -O- Ook om deze besmetting tegen te gaan moet er gespoten worden, mede hierdoor is de ziekte bij hem onder controle gebleven. Doe je er niks aan, kun je als boer je perceel aardappelen opgeven. Dus gewoon niet spuiten is op zulke intensieve bedrijven gewoon bijna geen optie.

Mijn vriend zet aardappelen maar eens in de 4 tot 6 jaar op het zelfde perceel. Na aardappelen komt er tarwe op het perceel. Dit zowel voor de grond, zodat deze bij kan komen (aardappelen zijn intensief voor de grond), als ook om problemen zo veel mogelijk te voorkomen.

Wat onkruid betreft... De uien waren niet goed gespoten tegen het onkruid. Je moest ze letterlijk zoeken. Net als de rode kool, deze waren niet eens meer te zien tussen al het onkruid. We hebben dit jaar bijzonder veel uren in het land door gebracht om met de hand het onkruid te wieden :+

Let wel, niet alles wat er uit die spuit komt is rotzooi! In de spuit zit veelal héél veel water. Daarnaast wordt ook bladvoeding voor de planten via de spuit over het land verdeeld :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:26

danoesje schreef:
Ach, over ADHD en dergelijke: kinderen krijgen ook gewoon minder beweging, terwijl ze dat nu eenmaal wel nodig hebben: op de pc ipv buiten spelen, gymles die wordt wegbezuinigd, steeds minder klusjes hoeven doen, liever binnen blijven dan naar buiten gaan etc. Denk wel dat er meerdere factoren zijn die bijdragen aan dat soort problematiek, al is suiker er vast en zeker 1 van:)

Mijn probleem hiermee is dat het door boe roepers voornamelijk op van alles en nog wat gooien terwijl dat er helemaal niet mee te maken heeft en dokters imo te snel maar overal stempels op plakken. Iemand had er een tijd geleden ergens een interessante post op bokt over maar zou zosnel het topic even niet meer weten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:28

MWS -> VT

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:50

Dat er uit duizenden kinderen 1 of 2 tussenzitten die heftig reageren is heel vervelend maar net als met alle medicijnen niet onmogelijk. Als je de pil, antibiotica of wat dan ook voor medicijnen gebruikt staat er ALTIJD de bijwerkingen bij. Meestal zijn deze zeer zeldzaam maar dat betekend niet gelijk dat niemand er last van zal krijgen of dat als het wel gebeurt het een verschrikkelijke remedie is.

TEVENS zijn dit soort kinderen/mensen OOK afhankelijk van groepsimmuniteit. Als iedereen dus maar stopt met vaccineren van hun kinderen zullen dus ook degene die niet gevaccineerd konden worden omdat ze er WEL ziek van werden veel gemakkelijker ziek worden.
Decennia lang is de VS oa polio vrij geweest en nu is er blijkbaar een tijd geleden toch weer een zaak van polio gesignaleerd.
Als ik mijn kind tegen dat soort dingen kan vaccineren en beschermen, prima. Lukt dat niet is dat heel vervelend maar niet anders. Maar als iedereen om je heen wel gevaccineerd dan is de kans nu eenmaal veel kleiner dat ze zo'n ernstige ziekte kunnen oplopen.
Omdat het nu niet (veel) voorkomt omdat heel veel mensen gevaccineerd zijn betekent niet dat al deze ziektes er niet meer zijn.

Maar goed, ik heb zo een gevoel dat we hier toch niet uit gaan komen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:52

Sussie85 schreef:
Anoniem schreef:
4x per jaar de gifspuit over de akkers wat ik vaak zie gebeuren wordt het voor mij niet smakelijker van.
Ga er maar eens langs rijden met je kachelventilatoten van je auto op stand max en de wind in jouw richting. :r
Als je alleen al ziet hoe vaak de gifspuit per seizoen over 1 tarwe akker gaat.

Achter mijn ouders lag een akker met aardappelen. Meer dan twintig weken lang zijn de aardappelen iedere (!!!) week bespoten. In de zomer soms wel twee keer in de week. Voorheen stond er altijd mais op en dit werd haast nooit bespoten. Ik vind persoonlijk dat de aardappelen wel erg vaak bespoten worden. Dan heb ik liever een aardappelras wat niet meer ziek wordt en dus niet bespoten hoeft te worden omdat ze genetisch gemanipuleerd zijn dan al deze giffen. Dat deze stoffen echt niet gezond zijn kon ik goed merken aan mijn longen. Wat kreeg ik het benauwd als er gespoten was! Ook kon je het heel goed ruiken.

Even wat anders. Hoe wil je mais bespuiten wat 4 meter hoog is :')

Voor de rest moet jij je even goed inlezen. Beide bovenstaande trouwens. Iedereen trouwens die voor de groene natuur kiest...................

http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:56

Leuk topic om eens door te lezen!

Thuis zijn wij meer van het wel WILLEN, maar er niet zoveel moeite voor DOEN :')

We hebben allebei een drukke baan en als we 's avonds laat eens een keer thuis zijn, hebben we geen zin in uitzoekwerk naar gezonde spullen of boodschappen halen in verschillende winkels. Koken vinden we gewoon niet zo leuk. Lekker eten daarentegen wel :Y)

Sinds kort zijn wij Hello Fresh eens gaan proberen. Ontzettend makkelijk! We hoeven niet meer na te denken over boodschappen of wat we gaan eten. Je krijgt een doos vol verse (seizoen)spullen thuis, waarvan een deel biologisch is en/of afkomstig bij lokale leveranciers. Lekker afwisselend (= ook gezond). Wat me daarnaast wel aanspreekt aan dit initiatief is bijvoorbeeld hun samenwerking met de voedselbank. Enne; het was errug lekker :9

Misschien niet helemaal 100 % "groen", maar wij hebben in ieder geval het gevoel dat we goed bezig zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:58

eenitraM schreef:
Sussie85 schreef:

Achter mijn ouders lag een akker met aardappelen. Meer dan twintig weken lang zijn de aardappelen iedere (!!!) week bespoten. In de zomer soms wel twee keer in de week. Voorheen stond er altijd mais op en dit werd haast nooit bespoten. Ik vind persoonlijk dat de aardappelen wel erg vaak bespoten worden. Dan heb ik liever een aardappelras wat niet meer ziek wordt en dus niet bespoten hoeft te worden omdat ze genetisch gemanipuleerd zijn dan al deze giffen. Dat deze stoffen echt niet gezond zijn kon ik goed merken aan mijn longen. Wat kreeg ik het benauwd als er gespoten was! Ook kon je het heel goed ruiken.

Voor de rest moet jij je even goed inlezen. Beide bovenstaande trouwens. Iedereen trouwens die voor de groene natuur kiest...................

Erg commercieel stuk :')

Mais spuiten ze vaak wanneer het nog laag is. Ik vind het mais trouwens steeds hoger worden. Frankenmais :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:59

eenitraM schreef:
Sussie85 schreef:

Misschien een ietwat vreemde suggestie; heel misschien hebben sommige mensen hier zich meer dan voldoende ingelezen maar zijn ze het gewoonweg niet met je eens.

Just an educated guess ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:00

Anoniem schreef:
Erg commercieel stuk :')

Mais spuiten ze vaak wanneer het nog laag is. Ik vind het mais trouwens steeds hoger worden. Frankenmais :')

Frankenmais? :=
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 22-10-14 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:02

Ailill schreef:
Misschien een ietwat vreemde suggestie; heel misschien hebben sommige mensen hier zich meer dan voldoende ingelezen maar zijn ze het gewoonweg niet met je eens.

Just an educated guess ;)

Hoe kun je het er niet mee eens zijn dat biologisch voedsel wel wordt gespoten. Of dat wanneer de hele wereld biologisch groen gaat, er een nog grotere hongersnood komt? Het zijn de feiten. :o

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:09

eenitraM schreef:

Hier val ik nogal over, het komt denigrerend over (zal vast aan mij liggen). Wie ben jij om zo over een ander te oordelen? Om zelfs te verwachten dat deze mensen zich "even goed" moeten inlezen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:12

Ailill schreef:
eenitraM schreef:

Hier val ik nogal over, het komt denigrerend over (zal vast aan mij liggen). Wie ben jij om zo over een ander te oordelen? Om zelfs te verwachten dat deze mensen zich "even goed" moeten inlezen?

Oooh, val je daar over. Ik dacht al.

Nee dat had ik het anders neer moeten zetten. Klopt! Niet zo bedoelt. Mijn fout :)
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 22-10-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:12

EenitraM: ik vind je erg aanvallend over komen. Hopelijk heb je het zo niet bedoeld. Mais wordt zeker wel bespoten als het laag staat, maar dan nog steeds minder vaak dan de aardappelen in dezelfde tijd. Nu is mais ook een gewas dat minder last heeft van ziektes, schimmels ed dan aardappelen. Onkruid moet echter ook bij mais bestreden worden. Als het mais hoog staat is dat er immers niet meer tussenuit te halen. Bij lage gewassen als rode kool wordt het onkruid veelal met de hand verwijderd. Bij mais is dat niet mogelijk. Dit topic gaat over gemanipuleerde gewassen/groenten. Mijn reactie was bedoeld als: ik heb liever genetisch gemanipuleerde aardappel die minder vatbaar is voor ziektes dan een aardappel die minimaal één maal per week bespoten moet worden om deze ziektes en schimmels buiten te houden. Een genetisch gemanipuleerde aardappel lijkt me dan gezonder voor de consument en voor omwonenden van de landbouwakkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:15

Blacky94 schreef:
Dat er uit duizenden kinderen 1 of 2 tussenzitten die heftig reageren is heel vervelend maar net als met alle medicijnen niet onmogelijk. Als je de pil, antibiotica of wat dan ook voor medicijnen gebruikt staat er ALTIJD de bijwerkingen bij. Meestal zijn deze zeer zeldzaam maar dat betekend niet gelijk dat niemand er last van zal krijgen of dat als het wel gebeurt het een verschrikkelijke remedie is.

TEVENS zijn dit soort kinderen/mensen OOK afhankelijk van groepsimmuniteit. Als iedereen dus maar stopt met vaccineren van hun kinderen zullen dus ook degene die niet gevaccineerd konden worden omdat ze er WEL ziek van werden veel gemakkelijker ziek worden.
Decennia lang is de VS oa polio vrij geweest en nu is er blijkbaar een tijd geleden toch weer een zaak van polio gesignaleerd.
Als ik mijn kind tegen dat soort dingen kan vaccineren en beschermen, prima. Lukt dat niet is dat heel vervelend maar niet anders. Maar als iedereen om je heen wel gevaccineerd dan is de kans nu eenmaal veel kleiner dat ze zo'n ernstige ziekte kunnen oplopen.
Omdat het nu niet (veel) voorkomt omdat heel veel mensen gevaccineerd zijn betekent niet dat al deze ziektes er niet meer zijn.

Maar goed, ik heb zo een gevoel dat we hier toch niet uit gaan komen.

[NM] Boink wil ongevaccineerde kinderen weren van KDV

Ga daar maar verder

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:17

Sussie85 schreef:
EenitraM: ik vind je erg aanvallend over komen. Hopelijk heb je het zo niet bedoeld. Mais wordt zeker wel bespoten als het laag staat, maar dan nog steeds minder vaak dan de aardappelen in dezelfde tijd. Nu is mais ook een gewas dat minder last heeft van ziektes, schimmels ed dan aardappelen. Onkruid moet echter ook bij mais bestreden worden. Als het mais hoog staat is dat er immers niet meer tussenuit te halen. Bij lage gewassen als rode kool wordt het onkruid veelal met de hand verwijderd. Bij mais is dat niet mogelijk. Dit topic gaat over gemanipuleerde gewassen/groenten. Mijn reactie was bedoeld als: ik heb liever genetisch gemanipuleerde aardappel die minder vatbaar is voor ziektes dan een aardappel die minimaal één maal per week bespoten moet worden om deze ziektes en schimmels buiten te houden. Een genetisch gemanipuleerde aardappel lijkt me dan gezonder voor de consument en voor omwonenden van de landbouwakkers.

Zostraks ging het fout bij mij bij het bericht editen waardoor ik alles heb weggehaald. Ja, mais wordt gespoten als het laag is. Onkruid wil je immers niet aan de koeien voeren aangezien het grootste gedeelte stalvoer wordt voor de winterdag.

Schiet mij maar lek. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat iemand er van uitging dat biologisch niet werd gespoten en dat dat te proeven was. :+ Ik snap t niet meer :')

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:19

Suiker wordt ook wel het witte gif genoemd, maar het zit in zoveel producten. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten maar ik ga zeker in het weekend voor de bijl met een zak chips en ik drink iedere dag een glas cola light. Maar ja ik vind dat weer zo lekker...... Bewust zijn van wat je in je mond stopt is denk ik de eerste stap. Suiker kan helemaal weg en groente en fruit van het seizoen dan ban je al een heel eind denk ik.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:29

eenitraM schreef:
Ailill schreef:

Oooh, val je daar over. Ik dacht al.

Nee dat had ik het anders neer moeten zetten. Klopt! Niet zo bedoelt. Mijn fout :)

Je hebt zeker wel punten, althans zaken die logisch klinken en waar je gelijk in hebt. Maar er is meer dan de waarheid van een individu ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 17:00

Ik heb net het boek 'ik ben een planteneter' besteld. Zag er goed uit. Het is een veganistisch boek. Klinkt heftig, ben benieuwd.

Ik heb er nog eens goed over na gedacht. Ik wil vanaf heden zoveel mogelijk vlees en andere voeding van dieren vermijden. Een keer vlees, een keer vis per week. We hebben zelf kippen en hier kan ik af en toe eens een ei van eten. Verder zo veel mogelijk groentes, fruit, granen. Ik ga het een maand proberen, daarna ga ik evalueren. Ookal vind ik het niets, ik wil het sowieso een maand gaan volhouden zodat ik er echt een beeld over kan vormen.

En geloof mij, op dit moment ben ik suikerverslaafd, eet ik iedere dag vlees, yoghurt etc. Ik ben echt een enorme snacker!

Ik denk dat mijn vriend mij vanavond wel zal willen vermoorden als ik dit hem mededeel. Als jullie niets meer van me horen, dan weten jullie hoe het zit :+

Wie eet hier nogmeer behoorlijk plantaardig? Wat is bvb dan een ontbijt? Een smoothie? Ik ga maar eens zo'n ding aanschaffen!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:13

Wat een interessant topic ! Ik had vanmorgen al een stukje gelezen en vanmiddag toen ik een cuberdon at toch maar eens op de verpakking gekeken... Ik viel achterover van de manier waarop ze aan rode kleurstof komen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:03

Elise_0o schreef:
Ik vind dit altijd zo'n leuk en hypocriet onderwerp, heerlijk :)

Ik denk dat veel mensen eerst na moeten gaan bij zichzelf waarom dat ze anders willen gaan eten. Wat is het motief? Is het omdat je een gezondere wereld wilt, omdat je vind dat dieren het goed moeten hebben gehad, omdat je geen 'rotzooi' in je lijf wilt, is het omdat je jezelf psychisch beter voelt of omdat je af wilt vallen?

De eerste zal erg moeilijk worden. Dit begint namelijk niet bij eten, maar al bij wat je in het dagelijkse leven doet. Waar woon je? In de stad? Dan zou ik daar maar snel weg wezen, aangezien steden toch wel erg vervuilend zijn. Een dorp is niet heel veel beter, want ook daar rijden auto's en heb je milieu vervuiling.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/09/05/dit ... nederland/

http://www.milieuloket.nl/id/vhurdyxr08mj/fijn_stof

Dus ga verhuizen naar een zelfgebouwd hutje op de hei, zonder gas, water en licht (allemaal vervuilend) en ga overal naartoe te voet. Verbouw zelf je eten (met zelf gemaakt gereedschap) en houd zelf dieren voor voedsel en mest. Maak je eigen groene zeep en maak daar alles (ook jezelf) mee schoon. Maak je eigen kleding (van bv schapenwol) en koop vooral niets meer.
Dit is natuurlijk niet mogelijk, waar heb je nog een plek in Nederland waar je geheel zelfvoorzienend kan leven op deze manier?

Dus zul je compromis moeten sluiten, maarja dan kun je het net zo goed niet doen..

De 2e, de dieren die ik eet moeten een goed leven hebben gehad. Gaat dit alleen over de dieren die je op eet, of gaat het over alle dieren in de wereld? Is het de 2e, dan zie het verhaal hierboven.
Wil je dat de dieren het goed hebben gehad qua ruimte en dieren kunnen zijn of wil je dat ze biologisch worden gehouden? Hier zit namelijk nogal een groot verschil in. In de biologische dierhouderij krijgen dieren biologisch voedsel, maar worden ze nog in relatief kleine ruimtes gehouden.
Wil je echt weten hoe het precies in elkaar zit, lees dan eens de regelgeving over het biologisch houden van dieren. Het zal je echt tegenvallen..
Zelfde geld trouwens voor de biologische landbouw. Geen bestrijdingsmiddelen? Hoe kom je daar nou bij? Alleen bepaalde bestrijdingsmiddelen niet! (en zo zijn er nog heel veel dingetjes).
)

Ik vind dit een beetje een reactie van "als je niet alles kunt doen, dan kan je net zo goed niks doen." Da's niet helemaal hoe ik in het leven sta.

Voor mezelf bijvoorbeeld: ik kweek mijn eigen groenten en fruit. Als ik groenten in de winkel koop, dan kijk ik op de verpakking waar het vandaan komt. Ik krijg binnenkort een half varken in de vriezer dat bij vrienden van mij hier vlakbij is opgegroeid. Buiten, op een groot stuk land, een authentiek, langzaam groeiend ras. (ik geef toe: dat het veel beter smaakt is ook een grote drijfveer :D ;) ). Er staat niet dagelijks vlees op mijn menu. Drie keer per week vind ik meer dan genoeg (dan blijft er meteen genoeg geld over voor biologisch). Ik probeer zulke porties te koken dat ik zo min mogelijk weg hoef te gooien.

Maar er is ook nog een heleboel te verbeteren. Ik zoek naar groenten uit de buurt, maar ik ga wel met de auto boodschappen doen in plaats van met de fiets. Ik eet unfair-trade chocolade. Ik let bij paarden- en kippenvoer helemáál niet op de herkomst van de ingrediënten. Ik stop eten in een energieslurpende vriezer... Ik koop dingen in overbodige plastic verpakkingen. Enzovoort (dit lijstje kan ik héél lang maken).

Als ik nooit een genoegen neem met een compromis, wat blijft er dan nog over? Zo van "Als ik mijn hele huis niet grondig schoon kan maken, begin ik ook maar niet aan de afwas". ? :D

Gelukkig doen veel mensen een beetje om wat bij te dragen een een betere wereld. En hoe meer mensen een klein beetje doen, hoe beter. Mijn motto: kijk vooral naar wat je wél doet. Perfect worden we toch niet, maar ietsje beter is voor iedereen haalbaar.