Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anoniem schreef:Spuiten ze ook gif om het onkruid op de akkers tegen te gaan? Toch niet alleen om ziektes ?
Anoniem schreef:Ja nou ja, je hoeft voor een ander zijn leed jouw kind ook niet in het leed te storten. Maar dat is weer een heel ander topic.
Pure graze vlees is beter dan bio. Maar niet zo makkelijk aan te komen.
http://www.puregraze.com/consument.html
Blacky94 schreef:[naam] schreef:Ja nou ja, je hoeft voor een ander zijn leed jouw kind ook niet in het leed te storten. Maar dat is weer een heel ander topic.
Pure graze vlees is beter dan bio. Maar niet zo makkelijk aan te komen.
http://www.puregraze.com/consument.html
Jij was anders wel degene die daar over begon, dan kan je reacties verwachten.
Maar verdiep je daar eerst eens in met goed onderbouwde bronnen waarom wel/niet.
Want tegenwoordig krijgen we overal maar alles van en is iedereen autistisch of hebben ze adhd maar als we nu gewoon eens beginnen met die suikers uit het eten te halen ben je m.i. al een heel eind.
Sussie85 schreef:Anoniem schreef:Spuiten ze ook gif om het onkruid op de akkers tegen te gaan? Toch niet alleen om ziektes ?
Volgens mijn opa (een voormalig landbouwer) worden aardappelen om de volgende reden bespoten met bestrijdingsmiddelen: plagen, ziektes, schimmels en insecten. In mindere mate ook tegen onkruid.
Overigens heeft mijn opa nog steeds zijn eigen moestuin en geen van zijn groenten en aardappelen worden bespoten. Wel gebruikt hij natuurlijke middelen om ziektes, schimmels en plagen tegen te gaan. Zo zet hij aardappelen nooit twee jaar achtereen op dezelfde plaats neer. En worden er na het oogsten andere planten gezaaid zoals gras of afrikaantjes ook om problemen te voorkomen. Op deze manier heeft hij eigenlijk nooit problemen. In de huidige intensieve landbouw is dit echter een stuk lastiger.
Ook om deze besmetting tegen te gaan moet er gespoten worden, mede hierdoor is de ziekte bij hem onder controle gebleven. Doe je er niks aan, kun je als boer je perceel aardappelen opgeven. Dus gewoon niet spuiten is op zulke intensieve bedrijven gewoon bijna geen optie.
danoesje schreef:Ach, over ADHD en dergelijke: kinderen krijgen ook gewoon minder beweging, terwijl ze dat nu eenmaal wel nodig hebben: op de pc ipv buiten spelen, gymles die wordt wegbezuinigd, steeds minder klusjes hoeven doen, liever binnen blijven dan naar buiten gaan etc. Denk wel dat er meerdere factoren zijn die bijdragen aan dat soort problematiek, al is suiker er vast en zeker 1 van:)
Sussie85 schreef:Anoniem schreef:4x per jaar de gifspuit over de akkers wat ik vaak zie gebeuren wordt het voor mij niet smakelijker van.
Ga er maar eens langs rijden met je kachelventilatoten van je auto op stand max en de wind in jouw richting.![]()
Als je alleen al ziet hoe vaak de gifspuit per seizoen over 1 tarwe akker gaat.
Achter mijn ouders lag een akker met aardappelen. Meer dan twintig weken lang zijn de aardappelen iedere (!!!) week bespoten. In de zomer soms wel twee keer in de week. Voorheen stond er altijd mais op en dit werd haast nooit bespoten. Ik vind persoonlijk dat de aardappelen wel erg vaak bespoten worden. Dan heb ik liever een aardappelras wat niet meer ziek wordt en dus niet bespoten hoeft te worden omdat ze genetisch gemanipuleerd zijn dan al deze giffen. Dat deze stoffen echt niet gezond zijn kon ik goed merken aan mijn longen. Wat kreeg ik het benauwd als er gespoten was! Ook kon je het heel goed ruiken.

eenitraM schreef:Sussie85 schreef:
Achter mijn ouders lag een akker met aardappelen. Meer dan twintig weken lang zijn de aardappelen iedere (!!!) week bespoten. In de zomer soms wel twee keer in de week. Voorheen stond er altijd mais op en dit werd haast nooit bespoten. Ik vind persoonlijk dat de aardappelen wel erg vaak bespoten worden. Dan heb ik liever een aardappelras wat niet meer ziek wordt en dus niet bespoten hoeft te worden omdat ze genetisch gemanipuleerd zijn dan al deze giffen. Dat deze stoffen echt niet gezond zijn kon ik goed merken aan mijn longen. Wat kreeg ik het benauwd als er gespoten was! Ook kon je het heel goed ruiken.
Even wat anders. Hoe wil je mais bespuiten wat 4 meter hoog is
Voor de rest moet jij je even goed inlezen. Beide bovenstaande trouwens. Iedereen trouwens die voor de groene natuur kiest...................
http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm
eenitraM schreef:Sussie85 schreef:Achter mijn ouders lag een akker met aardappelen. Meer dan twintig weken lang zijn de aardappelen iedere (!!!) week bespoten. In de zomer soms wel twee keer in de week. Voorheen stond er altijd mais op en dit werd haast nooit bespoten. Ik vind persoonlijk dat de aardappelen wel erg vaak bespoten worden. Dan heb ik liever een aardappelras wat niet meer ziek wordt en dus niet bespoten hoeft te worden omdat ze genetisch gemanipuleerd zijn dan al deze giffen. Dat deze stoffen echt niet gezond zijn kon ik goed merken aan mijn longen. Wat kreeg ik het benauwd als er gespoten was! Ook kon je het heel goed ruiken.
Even wat anders. Hoe wil je mais bespuiten wat 4 meter hoog is
Voor de rest moet jij je even goed inlezen. Beide bovenstaande trouwens. Iedereen trouwens die voor de groene natuur kiest...................
Ailill schreef:Misschien een ietwat vreemde suggestie; heel misschien hebben sommige mensen hier zich meer dan voldoende ingelezen maar zijn ze het gewoonweg niet met je eens.
Just an educated guess
eenitraM schreef:Even wat anders. Hoe wil je mais bespuiten wat 4 meter hoog is
Ailill schreef:eenitraM schreef:Even wat anders. Hoe wil je mais bespuiten wat 4 meter hoog is
Hier val ik nogal over, het komt denigrerend over (zal vast aan mij liggen). Wie ben jij om zo over een ander te oordelen? Om zelfs te verwachten dat deze mensen zich "even goed" moeten inlezen?
Blacky94 schreef:Dat er uit duizenden kinderen 1 of 2 tussenzitten die heftig reageren is heel vervelend maar net als met alle medicijnen niet onmogelijk. Als je de pil, antibiotica of wat dan ook voor medicijnen gebruikt staat er ALTIJD de bijwerkingen bij. Meestal zijn deze zeer zeldzaam maar dat betekend niet gelijk dat niemand er last van zal krijgen of dat als het wel gebeurt het een verschrikkelijke remedie is.
TEVENS zijn dit soort kinderen/mensen OOK afhankelijk van groepsimmuniteit. Als iedereen dus maar stopt met vaccineren van hun kinderen zullen dus ook degene die niet gevaccineerd konden worden omdat ze er WEL ziek van werden veel gemakkelijker ziek worden.
Decennia lang is de VS oa polio vrij geweest en nu is er blijkbaar een tijd geleden toch weer een zaak van polio gesignaleerd.
Als ik mijn kind tegen dat soort dingen kan vaccineren en beschermen, prima. Lukt dat niet is dat heel vervelend maar niet anders. Maar als iedereen om je heen wel gevaccineerd dan is de kans nu eenmaal veel kleiner dat ze zo'n ernstige ziekte kunnen oplopen.
Omdat het nu niet (veel) voorkomt omdat heel veel mensen gevaccineerd zijn betekent niet dat al deze ziektes er niet meer zijn.
Maar goed, ik heb zo een gevoel dat we hier toch niet uit gaan komen.
Sussie85 schreef:EenitraM: ik vind je erg aanvallend over komen. Hopelijk heb je het zo niet bedoeld. Mais wordt zeker wel bespoten als het laag staat, maar dan nog steeds minder vaak dan de aardappelen in dezelfde tijd. Nu is mais ook een gewas dat minder last heeft van ziektes, schimmels ed dan aardappelen. Onkruid moet echter ook bij mais bestreden worden. Als het mais hoog staat is dat er immers niet meer tussenuit te halen. Bij lage gewassen als rode kool wordt het onkruid veelal met de hand verwijderd. Bij mais is dat niet mogelijk. Dit topic gaat over gemanipuleerde gewassen/groenten. Mijn reactie was bedoeld als: ik heb liever genetisch gemanipuleerde aardappel die minder vatbaar is voor ziektes dan een aardappel die minimaal één maal per week bespoten moet worden om deze ziektes en schimmels buiten te houden. Een genetisch gemanipuleerde aardappel lijkt me dan gezonder voor de consument en voor omwonenden van de landbouwakkers.
Ik snap t niet meer
eenitraM schreef:Ailill schreef:Hier val ik nogal over, het komt denigrerend over (zal vast aan mij liggen). Wie ben jij om zo over een ander te oordelen? Om zelfs te verwachten dat deze mensen zich "even goed" moeten inlezen?
Oooh, val je daar over. Ik dacht al.
Nee dat had ik het anders neer moeten zetten. Klopt! Niet zo bedoelt. Mijn fout

Elise_0o schreef:Ik vind dit altijd zo'n leuk en hypocriet onderwerp, heerlijk
Ik denk dat veel mensen eerst na moeten gaan bij zichzelf waarom dat ze anders willen gaan eten. Wat is het motief? Is het omdat je een gezondere wereld wilt, omdat je vind dat dieren het goed moeten hebben gehad, omdat je geen 'rotzooi' in je lijf wilt, is het omdat je jezelf psychisch beter voelt of omdat je af wilt vallen?
De eerste zal erg moeilijk worden. Dit begint namelijk niet bij eten, maar al bij wat je in het dagelijkse leven doet. Waar woon je? In de stad? Dan zou ik daar maar snel weg wezen, aangezien steden toch wel erg vervuilend zijn. Een dorp is niet heel veel beter, want ook daar rijden auto's en heb je milieu vervuiling.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/09/05/dit ... nederland/
http://www.milieuloket.nl/id/vhurdyxr08mj/fijn_stof
Dus ga verhuizen naar een zelfgebouwd hutje op de hei, zonder gas, water en licht (allemaal vervuilend) en ga overal naartoe te voet. Verbouw zelf je eten (met zelf gemaakt gereedschap) en houd zelf dieren voor voedsel en mest. Maak je eigen groene zeep en maak daar alles (ook jezelf) mee schoon. Maak je eigen kleding (van bv schapenwol) en koop vooral niets meer.
Dit is natuurlijk niet mogelijk, waar heb je nog een plek in Nederland waar je geheel zelfvoorzienend kan leven op deze manier?
Dus zul je compromis moeten sluiten, maarja dan kun je het net zo goed niet doen..
De 2e, de dieren die ik eet moeten een goed leven hebben gehad. Gaat dit alleen over de dieren die je op eet, of gaat het over alle dieren in de wereld? Is het de 2e, dan zie het verhaal hierboven.
Wil je dat de dieren het goed hebben gehad qua ruimte en dieren kunnen zijn of wil je dat ze biologisch worden gehouden? Hier zit namelijk nogal een groot verschil in. In de biologische dierhouderij krijgen dieren biologisch voedsel, maar worden ze nog in relatief kleine ruimtes gehouden.
Wil je echt weten hoe het precies in elkaar zit, lees dan eens de regelgeving over het biologisch houden van dieren. Het zal je echt tegenvallen..
Zelfde geld trouwens voor de biologische landbouw. Geen bestrijdingsmiddelen? Hoe kom je daar nou bij? Alleen bepaalde bestrijdingsmiddelen niet! (en zo zijn er nog heel veel dingetjes).
)
). Er staat niet dagelijks vlees op mijn menu. Drie keer per week vind ik meer dan genoeg (dan blijft er meteen genoeg geld over voor biologisch). Ik probeer zulke porties te koken dat ik zo min mogelijk weg hoef te gooien.