"tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Re: "tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:17

Ik kijk en ruik inderdaad of het nog te doen is. Met zuivel (behalve kaas) en vlees let ik er wel extra op maar voor de rest nauwelijks. En anders is het goed voor de weerstand denk ik dan maar :')

Ben nog nooit ziek geweest van mijn eigen eten dus het zal waarschijnlijk nog werken ook, als het nog maar lekker is :))

Mijn ouders hebben een poos in het buitenland gewoond en de zakken uit NL gehaalde zuurkool en potten appelmoes (ongeopend weliswaar) werden jaren later gewoon nog gegeten hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:18

Zwerte schreef:
Zo te lezen ben ik gelukkig toch niet zo'n uitzondering. Ik heb vooral mensen om me heen die er panisch mee om gaan. Mijn ouders gooien ook alles op de datum gewoon weg. Zo zonde! Hier staat de kast vol met spullen die over datum zijn. Alsof blikken en gedroogde kruiden zo snel vergaan....
Even voor de mensen die die datum wel (te) serieus nemen: voordat we dit stempeltje er op plakten, hoe denk je dat mensen het toen deden? Vertrouw wat meer op je eigen zintuigen. Ziet het er normaal uit, ruikt het normaal? Zo ja, smaakt het normaal? Dan is er dus niks aan de hand.
Vlees test ik door een stukje aan de kat te geven, die hebben een extreem gevoelige neus voor de stoffen die vrijkomen als vlees vergaat, veel gevoeliger dan wij. Als de kat het rustig op eet, dan kan ik het zeker weten nog eten.
Ik pakte gister een blok kaas uit de koelkast die letterlijk groen was. Hoppa mes erlangs en de rest was nog prima. Melk over datum? Weet je wel hoe goed je proeft dat melk ook maar iets niet goed is? Dat is zulke zure rommel, daar vergis je je niet snel in. Ik kijk hier dus zelden naar data. Vind het zonde om goed eten weg te gooien namelijk.

Voor dat we dat stempeltje er op plakten hadden we nog geen HAK sperziebonen uit blik _O-

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:27

Doanique schreef:
Zwerte schreef:
Zo te lezen ben ik gelukkig toch niet zo'n uitzondering. Ik heb vooral mensen om me heen die er panisch mee om gaan. Mijn ouders gooien ook alles op de datum gewoon weg. Zo zonde! Hier staat de kast vol met spullen die over datum zijn. Alsof blikken en gedroogde kruiden zo snel vergaan....
Even voor de mensen die die datum wel (te) serieus nemen: voordat we dit stempeltje er op plakten, hoe denk je dat mensen het toen deden? Vertrouw wat meer op je eigen zintuigen. Ziet het er normaal uit, ruikt het normaal? Zo ja, smaakt het normaal? Dan is er dus niks aan de hand.
Vlees test ik door een stukje aan de kat te geven, die hebben een extreem gevoelige neus voor de stoffen die vrijkomen als vlees vergaat, veel gevoeliger dan wij. Als de kat het rustig op eet, dan kan ik het zeker weten nog eten.
Ik pakte gister een blok kaas uit de koelkast die letterlijk groen was. Hoppa mes erlangs en de rest was nog prima. Melk over datum? Weet je wel hoe goed je proeft dat melk ook maar iets niet goed is? Dat is zulke zure rommel, daar vergis je je niet snel in. Ik kijk hier dus zelden naar data. Vind het zonde om goed eten weg te gooien namelijk.

Voor dat we dat stempeltje er op plakten hadden we nog geen HAK sperziebonen uit blik _O-

Ik weet niet sinds wanneer hak bestaat, maar de AH is in 1973 begonnen met data op eigen merkproducten te zetten. Verder googlen kom ik op dat het pas vanaf 1991 verplicht is.
Dus zo lang geleden is dit echt nog niet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:33

Er liggen nu pannenkoeken in de pan met beslag dat 11 maanden over datum is :Y)
Smaakt prima, zonde om weg te gooien :9

Ik doe niet moeilijk over de datum, behalve bij zuivel of vlees of zo, maar ook dan ruik ik er eerst aan en inspecteer ik het goed. Komt vaker voor dat ik melk pak die al een tijdje 'om' is, maar als deze nog dicht is(houdbare melk) dan kun je die meestal prima gebruiken.

Ik eet echt super veel dingen die over datum zijn, mede omdat wij meestal grote aantallen kopen en er dan nog tien in de kelder hebben staan of zo. Pindakaas, nutella ed, gewoon eten die hap :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:44

Marije_jiplover schreef:
Eieren over datum? Ik haal ze bij een boer en die zet er geen datum op! Ze zijn gemiddeld wel bijna 2 weken verser dan die je in de supermarkt kunt kopen (jaja, 'verse eieren' zijn vaak al 2 weken terug gelegd voor ze in de supermarkt belanden).

Ja op supermarkteieren staat wel een datum. Maar die negeer ik gewoon, laatst wel het laatste ei weggegooid. Rook niet heel fris en was wat dunnetjes dus die vertrouwde ik niet meer..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:47

imd schreef:
Marije_jiplover schreef:
Eieren over datum? Ik haal ze bij een boer en die zet er geen datum op! Ze zijn gemiddeld wel bijna 2 weken verser dan die je in de supermarkt kunt kopen (jaja, 'verse eieren' zijn vaak al 2 weken terug gelegd voor ze in de supermarkt belanden).

Ja op supermarkteieren staat wel een datum. Maar die negeer ik gewoon, laatst wel het laatste ei weggegooid. Rook niet heel fris en was wat dunnetjes dus die vertrouwde ik niet meer..

Ik had laatst een rot ei :(
Dat was echt goor, was gewoon zwart van binnen en het hele huis rook letterlijk naar rotte eieren.. Geen feest kan ik je vertellen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:51

Ik heb een kat. Die ruikt veel beter dan ik. Dus mag even voorproeven. Als hij weigert gaat het weg.
Laatst zat ik een broodje zalm te eten. Vers gekocht, maar hij kwam niet eens kijken ontdekte ik na een paar happen. Hem een stukje gegeven en hij liep weg. Heel de dag buikkramp gehad en erg blij dat ik niet het hele broodje op had....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:55

Hier let ik wel op de datum maar gooi echt niet alles weg als het wat over de datum is. Dan ruik ik eraan en als het nog goed ruikt dan eet of drink ik het gewoon op. Zuivel kan best wel een paar dagen over de datum zijn meestal. Vleeswaren ruik ik altijd goed en anders geef ik de hond wat. Als die het niet hoeft dan is het niet goed.
Er wordt wel erg veel waarde gehecht aan die datums soms. Zelfde als met wormenkuren voor de paarden. Die geef ik ook nog gewoon als ze over de datum zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:58

Vlees en gevogelte gaan enkele reis, geldt ook voor melk en ham .
Kaas, snoep, brood, pasta ed zolang er geen pluis op zit of beestjes :D
Beleg als spek of bacon geen probleem, slaan uit=zout. Wordt het grijs? enkele reis.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:22

SuperAssie schreef:
imd schreef:

Ik had laatst een rot ei :(
Dat was echt goor, was gewoon zwart van binnen en het hele huis rook letterlijk naar rotte eieren.. Geen feest kan ik je vertellen

Hebben wij één keer gehad. Sindsdien tik ik ze kapot in een kopje voor ik ze bij de rest in de pan - of erger: quiche - gooi :P

Het ruim een jaar over datum knorr wereldgerecht was prima te eten trouwens :P

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:24

Ei moet je in water gooien. Als tien zinkt is te goed. Als toe niet vlot zinkt of blijft drijven is toe niet goed meer. Ik kijk nooit naar de datum.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:36

Ook met de watertest hebben we een keer een rot ei gehad, dus we scheiden het altijd netjes.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:38

Ja ik doe het sowieso altijd eerst in een mok omdat ik een onhandige eierbreker ben :')
Heb 9/10 keer stukjes schil erin omdat ik het niet fatsoenlijk kan doen dus dan kan ik mooi de stukjes schil eruit vissen met een lepeltje :+

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:42

Ik eet heel veel voedsel over de houdbaarheidsdatum. Koop meestal veel met de 35% korting stickers van de AH, en laat ze dan nog wel een week in de koelkast liggen. Heb er nog nooit iets van gehad.

Eieren doe ik ook met de test met water.

Alleen als kind ben ik eens heel ziek geworden van sinaasappelsap die over de datum was, dus met fruitsappen ben ik wel voorzichtig :D

En ik deed laatst een pak pannenkoekenmix open dat er uit zag als koffie :wow: Bleek ook al uit 2012 te zijn...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:45

hier ligt het puur aan wat er over de data is...vlees en zuivel en verse sappen goed aan ruiken en vooral kijken naar de kleur hoe t er uit ziet..

maar ingeblikte spullen enz maak ik nog rustig open en eet t op

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:02

Ik ben er persoonlijk niet zo moeilijk mee :+
Laatst een pak appeltaartmix van 5 jaar over de THT uit de kast gevist, de taart was nog hartstikke lekker :9

Vlees en vis ben ik wel een beetje voorzichtig mee. Voorderest niet hoor. Ik kijk er vaak niet eens naar. Als iets raar ruikt of smaakt kijk ik vaak pas naar de datum :o Ik ben nog nooit ziek geweest van eten.
Ben wel altijd een beetje huiverig voor die klonten wat je wel eens hoort in ijsthee ofzo, maar dat drink ik niet meer :+ Voor mij alleen maar kraanwater of Spa bruisend met citroen <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:09

Warboel schreef:
Laatst een pak appeltaartmix van 5 jaar over de THT uit de kast gevist, de taart was nog hartstikke lekker :9

5 jaar over datum??
:') _O- _O- _O- _O- :9
Dat is wel heel extreem.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:10

Dan vraag ik me nu serieus af wat er in mijn pannenkoekenmix van 2 jaar oud zat dat niet in die appeltaartmix zat of andersom :D

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:15

Bij pakken melk enzo is het ook nog flink afhankelijk hoe lang het pak al open is. Als het nog dicht is is er grotere kans dat het nog goed is na de datum dan als het al een tijdje open is.

Bij meel en pasta enzo kan het meestal prima lang bewaard worden, maar dan moet je kijken of er geen beestjes in zijn gekropen. Ik heb op Aruba wel eens een pak pasta in de pan gegooid waar toen allemaal zwarte beestjes boven kwamen drijven. Nou dan hoef je dat ook niet meer. Maar over het algemeen kan je dat gedroogd spul prima lang na de datum nog eten :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:19

Brr bah ja, die vervelende beestjes. Hier zitten ze ook veel, kijk gedroogd spul dan ook altijd goed na voor ik het maak, heb al te vaak beestjes ergens uit moeten vissen en dan kan ik echt niet meer zorgeloos eten :')

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:20

Wij hebben hier ook genoeg kruiden die maar tot 2006 'goed zijn' :')
Ach, iets minder sterk, maar verder :j

Verder is het bij mij ook kijken en ruiken. En als het niet smaakt gaat 't gewoon de kliko in :P

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:37

Alleen vlees krijgt hier een enkeltje prullenbak, maar voor de rest eerst kijken, ruiken, proeven.
Vaak zat dat hier bijvoorbeeld de melk niet op tijd op gaat, maar ondanks dat het al enige tijd open staat is het een week na de datum nog goed te drinken. Als het niet meer goed is merk je het gelijk... En de jam die al zeker een jaar over datum was smaakte ook nog goed.
Aan de andere kant heb ik met verse groenten (roerbakmix, sla etc) ook vaak zat gehad dat het volgens de datum nog goed is, maar je slaat wel achterover als je de verpakking open trekt...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:40

Ik vind het fijn om te horen dat er veel mensen niet meteen van alles weggooien na de datum! We gooien zo ontzettend veel voedsel weg...

Eieren vind ik niet zo eng, dat merk je meestal erg goed als die niet goed meer zijn (andere textuur/structuur, geur). Zuivel moet je opletten, maar melk is meestal nog wel een paar dagen houdbaar en yoghurt kan meestal nog vrij lang mee. Vlees ruik ik altijd goed.
Ik ben erg blij met mijn vriezer! Gaat het niet op tijd op, dan hup de vriezer in!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:41

Mijn vlees heeft nooit een tht datum. Dat haal ik nl bij de slager en die snijdt het dan ter plekke af en verpakt het, zonder datumstempel.
Dus geen idee wanneer dat 'over de datum' is.
Nu kopen we doorgaans vers en eten het dezelfde of de volgende dag op en zo niet, dan vriezen we het in.
Maar het vleeswaar ligt hier zomaar een week in de koelkast voor het op is, soms1,5 week.
Daarbij werken de zintuigen 'zicht' 'reuk' en 'smaak' prima.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:46

Datum op eieren? Waar? :+ Tikken het in een mok en als het niet goed is gooien we het weg, alle eieren komen door elkaar in de koelkast in de eierhouders, weet ik veel wat we wanneer kopen.

Ach, honing staat hier altijd eeuwen in de kast. Laatst volgens mij een pot gezien die ruim jaaaaren over de datum was. Even op de verwarming gezet en toen was het weer eetbaar, want het was deels hard geworden.

Maar op alles wat in een pak zit, ben ik toch wat voorzichtiger mee. Datum maakt niet uit, wel hoelang die al open is. Maar dat is omdat ik alles direct uit pak drink (ook vla) dus dat zie je niet.

Kaas haal ik de schimmel vanaf.