studenten recepten en ideen! laten we elkaar helpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:18

Eelmo schreef:
no--a schreef:
Valt me trouwens op dat het grootste deel van de recepten hier nauwelijks groenten bevatten. Eten jullie dan overdag nog groente of doen jullie het echt hier mee?

Ik eet vooral veel dezelfde groenten. Eet eigenlijk altijd alleen, en dan is het moeilijk om voor 1 persoon groente in te kopen en niet iedere dag hetzelfde te eten... (Helaas geen oneindige ruimte in de vriezer).
Vaak zijn het dus wortels, tomaten, ui, prei, sla, blikjes peulvruchten, ... Dingen die lang houdbaar zijn buiten de vriezer en eigenlijk overal bij kunnen.

Zeker in de zomer eet ik veel cherrytomaatjes of komkommer als snack, en fijngesneden selderstengels zijn onwijs lekker met kip op een broodje ^^

Ik zorg trouwens dat ik altijd een zak soepgroente in de vriezer heb zodat ik altijd groente heb voor door de pastasaus :D

Das nog behoorlijk wat groente :)
Het viel me vooral op dat er zoveel mensen bijvoorbeeld past maken met alleen maar een blikje tomatenpuree of met kaassaus bijv. vraag me dan af waar alle vitamientjes vandaan moeten komen haha

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:31

Denk dat het wel scheelt dat ik altijd wel iets in huis heb, als is het maar een handje soepgroente of een blikje erwten :)
Ik zou wel graag wat gevarieerder willen eten.. Maar dat blijft echt wel lastig.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:02

Trouwens nog een hele makkelijke en lekkere pasta!

Je hebt voor 1 persoon slechts 1 blikje tonijn nodig, 1 klein bakje creme fraiche, 1 bakje roomkaas en 1 halve ui. Oja, en pasta :D

Beetje bakboter in de pan, water uit het blikje tonijn laten lopen en de tonijn in de pan. Dan crème fraiche erdoorheen. Dat opwarmen en dan een half bakje kruidenkaas. (Nouja, hoeveel je lekker vind :D) Mixen, eventueel wat knoflookpoeder, peper en zout. Als de pasta klaar is het gesneden uitje erdoor.

En klaar is je overheerlijke pasta :D

Loretteeee

Re: studenten recepten en ideen! laten we elkaar helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:14

Wel student, alleen woon nog lekker thuis. Qua prijs weet ik het niet precies ect. Wat aan te raden is en wat voedzaam is. Is...... *\o/*

Pasta (macaroni, spagetti maakt niet uit) met spinazie en shoarma. Alles apart klaar maken en op het laatst door elkaar husselen! Beetje knoflooksaus erdoor om het af te maken. Et voila!

Klinkt vies, vond ik. Maar het is zoooo lekker. En nog een gedeelte gezond ook! :j

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:18

Iemand suggesties voor bloemkool? Ik heb over, maar ben een beetje inspiratieloos -O-

Pasta met spinazie is idd ook een goed combo :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:24

Ik eet nooit pasta, het is ontzettend dikmakend :=

Bloemkool met kaas vind ik lekker, met koolraapfrietjes erbij misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:27

Er is zoveel dikmakend, zolang je daar maar niet teveel en te vaak van eet :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:28

Ik eet altijd volkorenpasta.
Komende week 2 dagen. De eerste dag pesto met creme fraiche en champignons en paprika. De tweede dag left over paprika/champignongs/creme fraiche met spinazie (verse, in de aanbieding bij de lidl)
Genoeg groentes, maar wel veel vet. De rest van de week ga ik ook wat "magerder" eten.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:14

Pasta probeer ik ook te minderen om diezelfde reden. Maar ik kan iedereen speltpasta aanraden :9 En toch wat gezonder :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:43

xFioon schreef:
Een paar van mijn favoriete gerechtjes:

Spaanse tomatentaart (oven):
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R4 ... matentaart
Broccoli spinazie taart (de noten maken het wel iets duurder en ik gebruik altijd gewone kaas) (oven):
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R7 ... nazietaart

Pasta's:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R3 ... n-roomkaas
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... ieroomsaus
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R5 ... p-en-pesto
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R3 ... oli-en-kip
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R3 ... olischotel
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R2 ... -pestosaus Deze is heel lekker, mmmmm :)

Of kip kerrie:
rijst, kip, courgette en annasstukjes, en kerriesaus uit een zakje.

Deze stamppot had ik laatst gemaakt en was erg lekker:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R3 ... speklapjes
Stamppot kan je vaak ook goedkoop voor veel mensen maken, helemaal met zoals deze spinazie uit de diepvries.

Deze stamppot had mn huisgenootje laatst gemaakt, maar die was wel wat duurder per persoon:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... geitenkaas

En pannenkoeken bakken is ook niet duur als je het gewoon maakt van bloem, melk en ei :D

Nou scheelt het dat wij met zn 10en wonen en ik dus vaak wel voor ongeveer 6 man kook, dan houd je niet de helft van de ingredienten over.

Valt het jullie trouwens op dat ik van broccoli houd := Hihi
Ik lust geen paprika, champignon, ui en wortel. Wat helaas toch wel goedkopere ingredienten zijn dan broccoli en bonen bijvoorbeeld. En ik eet veel prei en courgette en tomaat :)

Allerhande is altijd goed _/-\o_

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:19

Risotto met tonijn :3 yumyum. Wel even een werkje maar erg lekker. En als je met z'n 2en of meer eet kun je erg goed samen koken, weer goed voor je sociale contacten.

Ingredienten:
- risotto
- kipbouillon
- paprika
- courgette
- tonijn in blik
- "Blokjes witte kaas in olie met kruiden", de AH basic versie van Fetablokjes

Halve liter tot een liter heet water op een zacht vuurtje met kipbouillonblokje erin.
Uitje fruiten in een wokpan/(diepe) koekepan, en dan de risotto erin. Dan steeds een soeplepel bouillon bij de risotto en BLIJVEN ROEREN. Constant, op een middel tot laag vuur. Als de risotto al het vocht heeft opgenomen en weer plakkerig is, doe je weer een nieuwe lepel bouillon erbij.

Ondertussen 1 courgette en 2 paprika's (of andersom, waar je van houdt) in kleine blokjes snijden. Zo nu en dan even een risottokorrel proeven om te kijken hoe hard ze nog zijn. Als je ongeveer halverwege de bouillon bent, doe je een beetje olie van het tonijnblikje (of gewone olijfolie als je tonijn in water hebt) in een andere koekepan, doe je daar nog een uitje bij en roerbak je de groenten. Als laatste de tonijn en de fetablokjes erbij, en gelijk opdienen (anders word de risotto heel plakkerig)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:36

Ik had gisteren die gemaakt: http://allrecipes.nl/recept/4527/pasta- ... opRecipe_4

Maar daar zat naar mijn idee veel te veel boursin in. (Kan ook aan de afwezigheid van een weegschaal liggen :+ ). Ik heb vandaag dan de rest verwarmd met wat extra spinazie en die vind ik dan wel heel goed :) Zeker met de nootjes is het superlekker! (Misschien niet superbudget vriendelijk, maar boursin en noten kun je ook nog voor allerlei andere gerechten gebruiken :) )

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:52

Ik zit niet op kamers, maar wel een heerlijk recept; Kip boursin

Kip in stukjes snijden en opbakken. Champignons snijden en bij de kip gooien, even bakken voor een mooie kleur. Uitje erbij of een stukje prei. Dan champignonsoep erbij en en blok boursin. Wachten tot de boursin is gesmolten en dan serveren met pasta of rijst!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:55

Ik zit ook niet op kamers maar goedkoop recept zonder pasta

Nodig

Rundergehakt
soepgroente ( of zelf groente samenstellen)
Aardappels om puree van te maken
geraspte kaas
Kruiden om gehakt te kruiden ( doe er vaak een boulionblokje in) of worchster saus (schrijf je vast anders)
Blikje tomatenpuree

Gehakt bakken, groente erbij en ook bakken
Tomatenpuree erdoor en kruiden
Dit onderin ovenschaal

Puree maken en hier geraspte kaas door doen

Half uurtje in de oven.

Wij eten hier met 2 personen 2 dagen van bij normale maat ovenschotel

Nog een goedkope ovenschotel

voor 3 personen denk ik

1 zakje aardappelpartjes ( of zelf snijden en koken = nog goedkoper)

2 blikjes tonijn op water

diepvriesdoperwten

rode ui

geraspte kaas

pak de ovenschaal, doe de uitgelekte tonijn erin met de bevroren doperwten en rode ui in reepjes

aardappel partjes daarover en geraspte kaas.

20 minuutjes in oven

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:30

wat een lekkere recepten komen hier toch voorbij! Zelf kijk ik vaak naar Jamie Oliver programma's, en dan met name Money saving meals. Hier koopt hij vaak een stuk vlees (wat misschien wat meer kost) en vervolgens gebruikt hij het voor zoveel gerechten dat het uiteindelijk heel veel scheelt in kosten. Moet zeggen dat het best goed werkt voor mij. Kocht een hele kip (ongerekend 8 euro) en heb er uieindelijk 5 dagen van kunnen eten (met z'n tweeen, ben een student maar woon samen met mijn vriend). Dus al met al kostte de kip maar 0.80 cent per persoon per gerecht. Niet gek dus!

Een erg lekker recept wat je kunt eten bij een salade of eigenlijk vanalles, is met couscous gevulde filorolletjes. Heb ze nu zelf ook een paar keer gemaakt en al is het rollen van warme couscous in filodeeg best een kunst, ze zijn het absoluut waard!

Je kookt wat couscous in de ene pan, en in een andere pan warm je een uitje met kurkuma (specerij), koriander, zout, peper, nootmuskaat, gember en peterselie (en eigenlijk wat je ook maar lekker vindt qua kruiden. Zelf laat ik de koriander weg aangezien ik er niet zo gek op ben). Daarnaast doe je er vlees in, wat je maar over hebt. Zelf heb ik het eens gedaan met kip dat ik over had en met lam, maar alles is mogelijk. Wanneer dat allemaal warm is, doe er wat rozijnen door. Klinkt misschien raar, maar is erg lekker. En ook wat feta. Dan de couscous erdoor en als het ietsjes is afgekoelt rol je het in filodeeg. Daarbij natuurlijk de zijkanten meenemen zodat het er niet uit valt. Dan invetten met wat olie en 20 a 25 minuten in de oven op 180C. Ze zijn zo lekker! Ze zien er indrukwekkend uit, maar echt vrij makkelijk te maken. Lekker met wat salade of frietjes, of gewoon zo.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:36

Marije112 schreef:
Ik zit niet op kamers, maar wel een heerlijk recept; Kip boursin

Kip in stukjes snijden en opbakken. Champignons snijden en bij de kip gooien, even bakken voor een mooie kleur. Uitje erbij of een stukje prei. Dan champignonsoep erbij en en blok boursin. Wachten tot de boursin is gesmolten en dan serveren met pasta of rijst!

klinkt lekker, wat voor merk championnesoep doe je erbij en hoeveel?

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:38

Geen student hier, maar ik ben dol op de pasta met spinazie, boursin, champignons, spek en ui die ik vaak maak! Ontzettend makkelijk en snel te maken, en verschrikkelijk lekker!

Edit: recept vergeten :+

Ik maak de saus altijd in een wokpan.
Ik gooi eerst dobbeltjesspek (voor 2 personen 1 pakje) ZONDER bakvet/boter oid en ga een ui snijden. Ik snijd hem altijd in ' blokjes; (weet niet hoe ik het anders moet noemen) en gooi ze bij de spek in de pan. Ik gebruik 100-200 gram champignons (naar eigen wens) die ik was en in reepjes snijd, en daarna ook bij de rest voeg. Ik laat de boel een beetje bruinbakken (er komt vet van de spekblokjes af) en kook intussen de pasta. Ongeveer 5 minuutjes voor de pasta klaar is voeg ik 150 gram spinazie à la boursin (van Iglo) toe. Als deze uitverkocht is, is 'gewone' spinazie uit pak + 1 pakje boursin ook goed :) zorg ervoor dat dit goed heet is en dan ben je klaar :) Smullen maar :9
Laatst bijgewerkt door Judigno op 21-03-14 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:42

Al lang student af, maar een simpele tip om broccoli te pimpen: "kip-champignon-broccoli-schotel"

Kipfilet in blokjes gaar bakken (al dan niet met uitje en knoflook) evt wat champignons meebakken
Broccoli in roosjes, even de kook erover (niet te lang!)

Doe je in een ovenschaal, daarover:
Blik champignonsoep, liefst geconcentreerde, evt gemengd met een bekertje creme fraiche
En natuurlijk lekker geraspte kaas bovenop, 20 minuutjes in de oven en klaar!

Ziet er leuk uit, niet duur, met broccoli voor de dagelijkse plantjes-intake en te serveren met een zetmeelcomponent als je dat wil, of weglaten als je dat niet hoeft.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:58

Ik heb vorige week bij de AH in de aanbieding een kilo kip voor 5 euro gekocht, ingevroren in 5 portie's dus daar kan ik ook wel een aantal keer van eten! :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:00

Ielw, kiloknaller kip??

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:10

Ja gatver, zou 't bijna niet durven eten.

Niet iedereen heeft geld voor dure kip :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:13

Want je moet per sé kip eten? :') Ik denk dat jij per maand meer inkomen hebt dan ik trouwens :=

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:47

Ik eet wel gerechten waar kip in zit ja. Ik denk niet dat het heel relevant is deze discussie te gaan hebben. Als ik 't niet koop kopen de andere het wel. Ik ga verder ook niet openbaar zetten wat mijn inkomen is en dat heeft er verder ook weinig mee te maken 'hoeveel' ik wel niet verdien. Dus mooi dat jij 't niet eet, maar je hoeft niet voor mij een conclusie te trekken dat ik 'meer inkomen heb' of dat het 'slecht is dat te kopen' :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:53

lieveli schreef:
Want je moet per sé kip eten? :') Ik denk dat jij per maand meer inkomen hebt dan ik trouwens :=

Waar slaat dit nou op.. Vlees eten is heel normaal. Niet iedereen heeft geld om biologische producten te kopen, jammer maar helaas. Biologisch is nou eenmaal veel duurder dan gewoon. Om nou te zeggen dat zij meer verdient.. Kun je ook niet ruiken en jij weet ook niet wat voor kostenposten zij heeft..

OT: ik kijk vaak op de allerhande site! Vaak ga ik naar de AH en koop groenten/vlees e.d. met 35% en gooi die dan in de vriezer. Heel handig. Soep is altijd lekker en goedkoop om te maken, net zoals pasta of lekkere salade.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:22

Courses schreef:
Ik eet wel gerechten waar kip in zit ja. Ik denk niet dat het heel relevant is deze discussie te gaan hebben. Als ik 't niet koop kopen de andere het wel. Ik ga verder ook niet openbaar zetten wat mijn inkomen is en dat heeft er verder ook weinig mee te maken 'hoeveel' ik wel niet verdien. Dus mooi dat jij 't niet eet, maar je hoeft niet voor mij een conclusie te trekken dat ik 'meer inkomen heb' of dat het 'slecht is dat te kopen' :)

Oh ik trok die conclusie wbt jouw inkomen niet hoor, ik ging alleen even door op het feit dat jij zei dat niet iedereen geld heeft voor dure kip :D Wauw, niet zo op je teentjes getrapt hoor, ik bedoelde het een stuk minder onaardig dan jij het opvatte denk ik.

MyHorseGirl schreef:
lieveli schreef:

Waar slaat dit nou op.. Vlees eten is heel normaal. Niet iedereen heeft geld om biologische producten te kopen, jammer maar helaas. Biologisch is nou eenmaal veel duurder dan gewoon. Om nou te zeggen dat zij meer verdient.. Kun je ook niet ruiken en jij weet ook niet wat voor kostenposten zij heeft..

OT: ik kijk vaak op de allerhande site! Vaak ga ik naar de AH en koop groenten/vlees e.d. met 35% en gooi die dan in de vriezer. Heel handig. Soep is altijd lekker en goedkoop om te maken, net zoals pasta of lekkere salade.

Joe, ik vind het een interessante discussie, niet zo venijnig.

Maar zelfs toen ik nog niet biologisch at kocht ik geen kiloknallers. En mensen die roepen dat biologisch zoveel duurder is, hebben het wellicht nog nooit geprobeerd. Ik ben per maand niet eens zo heel veel meer kwijt, je moet creatief boodschappen doen. Even uitrekenen, ik betaal 7,50 voor een vitatas. Daar doe ik gemiddeld 3 dagen mee, soms korter en soms langer. Dat is 2,50 per dag. Dan hoef ik alleen nog een vleesvervanger, aardappelen/rijst/quinoa of vis.

Maar goed, ik heb een ander topic gestart [VT] Gezonde!!!! studenten recepten, elkaar helpen en inspireren? want ik vind het idee van dit topic heel leuk, maar ik kan er vaak niet zoveel mee.