Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Re: Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 09:45

Leuk dat je volgt!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:08

Leuk topic dit! Ik zou het liefst ook volledig afstappen van de rommel ,maar ik heb echt een verslaving :') Lukt helemáál niet dus. Zodra ik thuis ben ga ik vreten, Milka-Oreo repen, Oreo koekjes met witte chocola, Cote d'or repen... Ben ontzettend moe, lusteloos, zie er slecht uit, slechte huid en heel neerslachtig, lichamelijk veel pijn vooral in de buikstreek dus vanbinnen zit het wel echt niet lekker :(

Als drinken vind ik als suikerverslaafde trouwens smoothies een mooi alternatief. Die van Innocent zijn heerlijk en vrij natuurlijk dacht ik, maar het beste is uiteraard zelf wat fruit in de mixer gooien. Heb je igg lekker smaakje en geen geraffineerde suikers.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:17

8nnemiek schreef:
Maggieplantje is een idee inderdaad! En dat kun je gewoon vers door de maaltijd doen?

Ja, je kan het vers door de maaltijd doen, en als je 'te veel' aan je plant hebt, zoals wij met onze struik, kan je het ook invriezen/drogen zodat je in de winter ook nog hebt :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:24

klinkt heel ouderwets nu maar ik heb sinds 2 weken een Weckketel mét ontsapper. Ik ga dus de honderden peren voor het grootste deel ontsappen dus liters eigen pure perensap, die gaan in de Weckketel en dan zijn de potten gesteriliseerd, nee, geen toevoegingen dus :-). Eigen jam etc. komt helaas bergen suiker bij kijken maar ik ga ook uitjes inmaken, groenten ( nu als ze ergens op de aanbieding zijn lekker veel mee maar straks uit de groententuin :-) ) en zelf sterke drank maken of fruit op drank ( altijd leuk cadeau te geven in een mooie fles met een mooi kaartje :-) ) .
Ook koop ik nog een voedseldroger, in eerste instantie om de kipfilet rreepjes uit de winkel te maken voor mijn honden ( stervensduur per zakje in de winkel) en ander vlees te drogen maar ook de kruiden uit eigen tuin, appels etc... kunnen gedroogd worden en in weckpotten bewaard :-). Ik probeer zo beetje zelfvoorzienend te worden, hopelijk veel varieteit erin te brengen en het gebruik van grote vriezers die stroom eten te vermijden :-).

De Innocent had ik gisteren 2 pakken aardbei/ banaan smoothie van, was idd heerlijk :-) en alleen maar fruitvermelding op pak, daar word je vrolijk van hihi.

@Bailymix, je moet zelf een knop kunnen omdraaien... ik heb geen zoet tik ( behalve 1 x per maand :+ plotse chocoladevisioenen }:) ) en ik denk dat fruit enorm lekker tussendoortje is of voor 's avonds :-). je moet het zelf echt sturen in je hersenen en gewoon niet kopen = niet in huis en niet kunnen pakken ;-).
Mijn man was ook een enorme snoepkont, altijd wel koekjes of chips 's avonds en die eet nu allerhande nootjes zonder zout, super! Straks onze eigen walnoten... zijn lievelingsnoot dus we kunnen dan minimaal jaar vooruit hihi.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:40

Gaaf hoor! Maar chocolade kun je wel aan toegeven toch? Die zijn er ook volledig natuurlijk!

Ik zit aan het ontbijt, en ik heb een goede start vandaag! Magere yoghurt (toevallig een pak niet-biologische die lief meegenomen heeft, staat bij ingredienten behalve 'magere yoghurt' ook 'melkeiwit' op?), frambozen en bramen en honing. Mocht melkeiwit onschuldig zijn heb ik dus een zeer onschuldig ontbijt te pakken! :-)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:45

Ik moet zeggen dat ik laatst voor de gein eens keek op wat producten, maar van al die E-nummers werd ik er echt geen wijs uit .. Moet zeggen dat ik zelf al amper frisdranken etc drink maar 't kan altijd minder. Misschien is Ice Tea Green een vervangende optie?

En ja, tot in hoeverre E-nummers dan weer schadelijk zijn en in welke maten qua hoeveelheid voeding .. Anders kun je haast niks meer eten denk ik. Fruit word ook behandeld, vlees, alles. Dat zal ook lang niet allemaal even 'goed' zijn.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:50

Nee Ice Tea kan echt niet. Wel zelfgemaakte ijsthee. Fruit, vlees, een hele hoop wordt behandeld maar dat kun je dus beter niet eten, maar er alternatieven voor zoeken. Biologische groenten en fruit zijn oke, net als biologische noten, couscous, rijst en veel pasta wordt ook zonder E-nummers bereid. Bijna alle zuivel is E-nummer-vrij te krijgen (bepaalde kaas, biologische boter, biologische melk, yoghurt en kwark), eieren zijn E-nummer-vrij dus prima als beleg en aardappels zijn ook onbespoten te krijgen. Bij mij gaat het ook nog om dierenleed, dus ga sowieso al vaak voor biologisch!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:04

Ik vraag me wel af of we soms niet in dingen te ver gaan .. Ik bedoel, tegenwoordig is alles bijna 'slecht' voor je en ja, het gene wat wel 'goed' is is hartstikke duur (waarvan over 2 jaar misschien weer iets gevonden word wat 'mogelijk kankerverwekkend kan zijn'). Ik ben er niet blind voor o.i.d, maar tegenwoordig word van 99% van de voeding geroepen dat het kankerverwekkend is en tja .. In zekere maten na een bepaalde hoeveelheid zou dit misschien ook wel kunnen maar op die manier kunnen we verder haast niks meer eten. Vroeger aten ze ook allerlei vlees en andere dingen, toen zochten ze ook niet uit of er bepaalde E-nummers wel of niet inzaten. Natuurlijk waren er toen bepaalde stoffen nog niet maar verbrand vlees werd bijvoorbeeld toen ook gegeten en dat is voor mij ook iets waarvan ik denk 'Never niet'. Ik snap best dat je op je voeding wilt letten maar werkelijk alles uitbannen lijkt mij toch wel heel lastig.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 13:17

Is ook lastig, ik ben eigenlijk gek op eten, maar dit is werkelijk zoeken naar een oplossing voor lichamelijke klacten (zie OP).

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:31

Nee, begrijpelijk hoor :) Echter lijkt het mij sowieso in de huidige maatschappij erg lastig. Maar wel slim dat je het qua voeding zo drastisch wilt aanpakken want naar mijn idee zijn er alsnog inderdaad een hoop dingen die niet goed voor je zijn. Zo probeer ik zelf aspartaam zoveel mogelijk uit m'n voeding te bannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:34

[MW] > [VT]

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:11

Courses schreef:
Ik vraag me wel af of we soms niet in dingen te ver gaan .. Ik bedoel, tegenwoordig is alles bijna 'slecht' voor je en ja, het gene wat wel 'goed' is is hartstikke duur (waarvan over 2 jaar misschien weer iets gevonden word wat 'mogelijk kankerverwekkend kan zijn'). Ik ben er niet blind voor o.i.d, maar tegenwoordig word van 99% van de voeding geroepen dat het kankerverwekkend is en tja .. In zekere maten na een bepaalde hoeveelheid zou dit misschien ook wel kunnen maar op die manier kunnen we verder haast niks meer eten. Vroeger aten ze ook allerlei vlees en andere dingen, toen zochten ze ook niet uit of er bepaalde E-nummers wel of niet inzaten. Natuurlijk waren er toen bepaalde stoffen nog niet maar verbrand vlees werd bijvoorbeeld toen ook gegeten en dat is voor mij ook iets waarvan ik denk 'Never niet'. Ik snap best dat je op je voeding wilt letten maar werkelijk alles uitbannen lijkt mij toch wel heel lastig.

vroegah ;) zaten die E nummers in veel zaken niet omdat ze toen nog niet bestonden en er dus ook niet door fabrikanten werden ingestopt. sinds dat voeding veel geraffineerder is geworden , veel meer half klaar of kant en klaar is , eten we die E nummers pas echt met grote regelmaat, en de hoeveelheden suiker .
de oude generatie, degene die nu bejaard zijn, in verzorgingshuizen en aanleunwoningen huizen, die hadden het grootste gedeelte van de producten die nu al als normaal worden gezien niet .
is het toevallig dat overgewicht en andere welvaartsproblematiek een beetje precies er achter aan komt huppelen?
nu is het voor mij vrij simpel, mijn lichaam en koppie geven duidelijk aan als iets niet goed is (overgevoelig voor geraffineerde suikers, kleurstoffen, een bak E nummers zoals bijvoorbeeld msg) dus mijd ik het als de pest, heel veel zaken zijn zo ontzettend makkelijk te mijden , ipv kant en klaar pastasaus kun je ook gewoon passata (ingredienten : tomaat en wat zout)een teen knoflook, zout en peper en je hebt een pastasaus basis.
en zo kun je vrijwel alles zelf maken

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:39

Nee, dat snap ik ook :)
Echter vraag ik me wel af in welke maten het zeg maar schadelijk word. Ik heb er vanmiddag nog eens wat op zitten zoeken en ik ga sowieso E621 en Aspartaam vanaf nu erg mijden. Echter, als ik kijk naar deze website; http://www.moween.eu/evrij/producten.html en zie hoe weinig producten er in verhouding met alles wat er verkocht word E-nummer vrij zijn (althans, slecht E-nummer vrij) dan word je voeding ook vrij gelimiteerd en vraag ik me af of je alle nodige aspecten wel binnen krijgt? Ik denk ook dat we er deels nu wel een beetje aan gewend zijn o.i.d (op de positieve of negatieve manier ..) dus in zoverre er wel 'ietwat' tegen kunnen.

Wat ik echter wel opvallend vind is dat ik net ergens las dat E621 en dergelijke stoffen bijvoorbeeld in het buitenland veeeeel minder gebruikt word (Engeland etc) terwijl overgewicht in dat soort landen nog best een issue is, dat vind ik dan ook best apart. Misschien komt het door een hogere concentratie vetten o.i.d echter blijf ik 't wel frapant vinden.

Ik heb trouwens net voor de gein even gekeken, maar de Green Tea van Pickwick die ik drink heeft geen schadelijke stoffen voor zover ik 't kon beoordelen.

Afbeelding
Die voorste :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:43

Wat zijn de ingredienten?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:45

Pak staat beneden momenteel, zal 'm straks even halen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:31

het gros van de mensen zal er niet direct iets van merken vermoed ik, maar van een heel setje chemische/syntethische/zwaar bewerkte toevoegingen word ik niet blij, wat is er mis met gewoon kruiden en specerijen gebruiken om iets smaak te geven ipv allerlei zaken die ik met goed fatsoen met moeite uitgesproken krijg :?
ook weet ik niet of er van veel van die stoffen de echte lange termijn effecten bekend zijn, in de tijd dat de E nummers verzonnen zijn zijn er ook al weer een aantal verboden voor menselijk gebruik geraakt, of verboden voor gebruik in baby voeding,
hier zitten zaken bij waar we ons volwassenen nog steeds mee volproppen, die we onze dieren geven etc terwijl het gewoon schadelijk is, alleen als volwassene kun je er gewoon een hoop van hebben voor het iets doet.
maar dan nog, ik zie gewoon het nut er niet van in , zelfde als al die halfklaar pakketten : voeg vlees en groente toe aan deze zakjes suiker , zout , smaakversterkers en wat kruiden/specerijen en have fun, al die gerechten zIjn heel makkelijk zonder die troep te maken .
nogmaals, bij mij lekker makkelijk, geef me een drupje chemisch geel en ik sta twee uur zo strak als een weet niet wat, gabbertje is er niets bij :n
lekker aan de msg en ik krijg alleen maar meer trek en koppijn en gut, waar zou die spastische darm toch van komen? (krijg ik ook vrijwel alleen maar last van na het eten van kant en klaar producten of geraffineerde producten die bol staan de de Etjes en suikers...)

overgewicht , ik denk dat je dat eerder kan linken aan vet en suiker content van veel voedingsproducten (vooral idd kant en klaar en gemaksproducten ) en eventueel wat smaakversterkers waar mensen alleen maar meer trek van krijgen dan aan E nummers in het algemeen ,
maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat het beter is dingen zo onbewerkt mogelijk te kopen ipv al die Kant en klaar en halfklaar troep.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:55

Courses, ik lees op internet dat er glucose-fructose stroop in die green tea zit? De grootste zooi die er, naar mijn mening, bestaat (samen met aspartaam en E621 idd). Dus voor mij zou dat ook een nee zijn, die drank.

Leuk TS, dat je je wat meer gaat verdiepen in voeding! Staar je alleen niet blind op E-nummers. Een van de 'ergsten', E621, wordt vaak niet meer aangeduid als E621 maar met allerlei synoniemen. Ook komt dit stofje dan weer voor, zoals Femke al zei, in andere ingrediënten. Maar hier moet je een beetje je eigen weg in zoeken. Hoe 'streng' wil je zijn, welke ingrediënten wil je echt niet binnen krijgen, welke eventueel nog wel. En 't belangrijkste, hou 't leuk voor jezelf. Thuis bak ik m'n eigen brood, eet ik veel groente, bak ik in kokosolie enz. Maar als ik zin heb in melkchocola, haal ik daar wat van. Of als ik bv bij iemand op bezoek ben en ik eet daar mee, eet ik ook gewoon wat de pot schaft. Dat moet ook iedereen weer voor zichzelf weten natuurlijk, hoe ver je daar in gaat. Maar voor mij zou de lol er af zijn als ik niet meer ook gewoon eens een keer een diepvriespizza kon eten.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:57

Voor mij zal het hetzelfde zijn, ik zal zeker verjaardagen mee maken op die manier. Ik ga ook gewoon eten wat de pot schaft... Zeker! Maar wil het wel verbeteren.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:15

Ik probeer er ook op te letten maar ik vind het erg lastig.

Ik zou graag biologisch willen eten, ik woon tegen een biologische winkel aan maar ik vind het zo ontzettend duur.
De e-nummers ga ik een beetje uitproberen waar ik op reageer.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:16

Biologisch eten kan al een heel gedeelte door dingen NIET te kopen, veel goedkoper juist.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:19

_Tara_ schreef:
Courses, ik lees op internet dat er glucose-fructose stroop in die green tea zit? De grootste zooi die er, naar mijn mening, bestaat (samen met aspartaam en E621 idd). Dus voor mij zou dat ook een nee zijn, die drank.

Leuk TS, dat je je wat meer gaat verdiepen in voeding! Staar je alleen niet blind op E-nummers. Een van de 'ergsten', E621, wordt vaak niet meer aangeduid als E621 maar met allerlei synoniemen. Ook komt dit stofje dan weer voor, zoals Femke al zei, in andere ingrediënten. Maar hier moet je een beetje je eigen weg in zoeken. Hoe 'streng' wil je zijn, welke ingrediënten wil je echt niet binnen krijgen, welke eventueel nog wel. En 't belangrijkste, hou 't leuk voor jezelf. Thuis bak ik m'n eigen brood, eet ik veel groente, bak ik in kokosolie enz. Maar als ik zin heb in melkchocola, haal ik daar wat van. Of als ik bv bij iemand op bezoek ben en ik eet daar mee, eet ik ook gewoon wat de pot schaft. Dat moet ook iedereen weer voor zichzelf weten natuurlijk, hoe ver je daar in gaat. Maar voor mij zou de lol er af zijn als ik niet meer ook gewoon eens een keer een diepvriespizza kon eten.

Ik kan 't niet vinden op 't pak, er zijn verschillende varianten van de Green Tea van Pickwick, en een aantal staan ook op de website van 'producten zonder schadelijke E-nummers'.

Allright, even het pak opgehaald;

Water, Suiker, Vruchtensap uit concentraat (0.2% granaatappel, 0.2% cranberry) voedingszuur (citroenzuur), groene thee-extract (0.12%) zuurteregelaar (trinatriumcitraat), aroma, zoetstof* (steviolglycosiden).

Dit is de Pomegranate/Cranberry variant, je hebt ook citroen, green tea en nog wat andere.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:27

_Tara_ schreef:

Mooi gezegd!

Overigens wil ik wel even zeggen dat 'slecht' niet hetzelfde is als 'niet meer gewend zijn aan'. Ik ben vegetariër en als ik per ongeluk vlees binnen krijg (laatst nog via de soep van mijn geliefde mama -O- ) dan ben ik de dag erna ook ziek. Niet omdat vlees per definitie slecht is, maar omdat mijn lichaam het niet meer gewend is.
Dus als je weinig E-nummers eet en het toch een keer binnen krijgt, en daar schiet je helemaal van door, ja dat wil zeggen dat je het niet meer gewend bent :) maar om dan maar gelijk te zeggen dat het slecht is?

Zelfde geldt voor 'chemisch' en 'kunstmatig', uiteindelijk is het allemaal terug te voeren op atomen en natuurlijke stoffen waar alles uit is opgebouwd...

Ik vind overigens een zelfgemaakte pastasaus ook veel lekkerder dan die uit een pot hoor, maar vaak is het gewoon makkelijk :) ik heb nu eenmaal maar een klein studentenkamertje met een nog kleiner koelkastje en een mini vriezertje, en een niet-bestaand leefritme (net als mijn vriend overigens) dus dan is er helaas weinig aan te doen. :)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:37

De truffels van de Lidl bevatten slechts 1 groen e-nummer, gelukkig :D

Verder heb ik vandaag zelf ijsthee en smootie gemaakt met biologische groente en fruit. Heb ook mijn eigen meergranen brood gemaakt :D komt van de molen en zit niets anders is dan natuurlijke ingrediënten.

Heb al een stukje geproefd; heerlijk! Ijsthee is niet heel lekker, daar moet ik even mee experimenteren. Haal altijd al losse thee van een reform zaak.

Vanmorgen had ik cruesli met yoghurt, 2 koppen ontbijt melange thee en een appel.
Vanmiddag had ik een geroosterd supermarkt broodje met filet american en 2 glazen spa rood munt.
Vanavond had ik biologische aardappels, mayonaise met 1 oranje e-nummer, biologisch varkenshaasje en sla, komkommer en tomaat uit eigen tuin. Zelf sausje gemaakt van olijfolie met kruiden :) had er een glas cola, glas water en een kop koffie bij.

Ik wil er ook niet in doorslaan, als ik ergens anders eet, eet ik mee. Als ik chocolade wil, eet ik dat. Maar wil sowieso de E612 en aspartaam gaan mijden.

Ik drink nu sinds 2 weken bijna geen frisdrank meer en heb extreem gezond gegeten bedacht ik mij vandaag (veel rijst van de toko, biologisch vlees, biologische groente en fruit ed) en wat ik wel merk is dat ik uitgeruster ben. Normaal was ik tegen 12 uur wakker in het weekend, nu sta ik om 9 uur vrolijk voor mijn vriend koffie te zetten :D weet natuurlijk niet of het ermee te maken heeft, maar mijn vriend kwam ermee. Hij zei dat ik veel vrolijker en uitgerust was sinds we 'gezond' doen.
Heb trouwens helemaal niet meer gesnoept, alleen 1 x een bolletje ijs

Hebben jullie ook gezond gegeten vandaag?
Laatst bijgewerkt door Liess__ op 25-08-13 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:38

Ja, die E621 en Aspartaam hoeft er van mij ook niet weer in.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:17

Courses schreef:
_Tara_ schreef:

Ik kan 't niet vinden op 't pak, er zijn verschillende varianten van de Green Tea van Pickwick, en een aantal staan ook op de website van 'producten zonder schadelijke E-nummers'.

Allright, even het pak opgehaald;

Water, Suiker, Vruchtensap uit concentraat (0.2% granaatappel, 0.2% cranberry) voedingszuur (citroenzuur), groene thee-extract (0.12%) zuurteregelaar (trinatriumcitraat), aroma, zoetstof* (steviolglycosiden).

Dit is de Pomegranate/Cranberry variant, je hebt ook citroen, green tea en nog wat andere.

Nja een product met suiker als 2e ingrediënt, zou ik liever niet gebruiken. Net als dat aroma. Maar het is ook allemaal heel persoonlijk. En dat ze er op zetten dat 't zonder schadelijke E-nummers is, betekent niks :P Dat doet Knorr ook en daar zit volgens mij ook gistextract in.

Margrathea, de term slecht gebruik ik zelf sowieso liever niet. Word daar sowieso nogal moe van. M'n ouders zijn hier ook nogal mee bezig (verbouwen ook veel eigen groenten enzo). Als ik dan eens vertel dat ik een diepvriespizza heb gegeten is 't meteen van: o dat is wel slecht.

Liess, zelfgemaakt brood is veel lekkerder inderdaad!