zoetstoffen puur vergif

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:22

Riraito schreef:
Normaal blijf ik een beetje weg van dit soort topics, ze geven me het gevoel dat ik niks meer kan eten zonder risico te lopen.

Niet eten en drinken geeft nog een groter risico :Y)

cindy1000

Re: zoetstoffen puur vergif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:28

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, alleen de OP.
Maar ik weet indd dat het zo is, ik heb ook wel eens gehoord dat het kankerverwekkend was, en dat zat nota bene in mijn medicijnen !

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:46

vuurneon schreef:
Riraito schreef:
Normaal blijf ik een beetje weg van dit soort topics, ze geven me het gevoel dat ik niks meer kan eten zonder risico te lopen.

Niet eten en drinken geeft nog een groter risico :Y)

Weet je wát pas een risico geeft? Leven! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:51

Dat is waar, niemand overleeft het leven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:54

Ach er kan wel over gegekt worden maar er zit langzamerhand wel heel veel troep in ons eten..
En die grote hoop kan wel problemen geven.

Ik ben erg van de smoothies en ik gebruik geen melk, gluten en soja en zeer beperkt varkensvlees.
Bewust, maar er zijn nog steeds reumatologen die denken dat voeding geen invloed heeft op reuma, dan doe je je patienten dus echt tekort in mijn ogen!
Alle mensen die hier gek doen over dit stuk zijn zelf nog nooit goed ziek geweest geloof ik, sommige mensen reageren wel degelijk raar op bepaalde dingen.
Ik gebruik bewust geen aspartaam omdat ik bang ben dat ik er weer pijn van krijg.
Melk is ook knudde voor mij, en ik geloof ook niet dat we het echt nodig hebben. Soja is zoveel aan gerotzooid niets gezonds aan..
Varkensvlees geen idee, maar algemeen bekend dat het problemen kan geven bij o.a. reumatologische aandoeningen.

Wacht maar tot je wél iets hebt waar ze regulier niets mee kunnen, wedden dat je dan uiteindelijk bij dit soort zaken uit komt?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:00

moonfish13 schreef:
Alle mensen die hier gek doen over dit stuk zijn zelf nog nooit goed ziek geweest geloof ik, sommige mensen reageren wel degelijk raar op bepaalde dingen.
[...]
Wacht maar tot je wél iets hebt waar ze regulier niets mee kunnen, wedden dat je dan uiteindelijk bij dit soort zaken uit komt?

Het zou je sieren om wat minder stellig in je uitspraken te zijn:

Dani schreef:
Overigens drink ik al jaren light frisdrank bij 't leven, heb ik minstens 10 klachten gehad die op die lijstjes voorkomen, en -surprise surprise- zijn ook 9 van de 10 klachten weer verdwenen door andere oplossingen terwijl hooguit méér ben gaan drinken (en daarmee dus ook meer aspartaam binnenkrijg).

Eén van die klachten was chronische vermoeidheid, iets wat toch flink beperkend kan werken -en dat in mijn geval ook deed- en wat regelmatig genoemd wordt als gevolg van aspartaam. Ik heb er toen ook absoluut informatie over opgezocht maar ben toen ook al tot de conclusie gekomen dat ik niet geloof ik de hele aspartaam-hype, om eerdergenoemde reden. Met als anekdotisch bewijs voor mijn gelijk dat mijn klachten inmiddels 80% verminderd zijn en ik gelijke hoeveelheden aspartaam binnen krijg als toen het begon.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:02

pleiada schreef:
Toch is het goed om dit soort dingen te lezen..Dat aspartaam goedgekeurd is voor consumptie snap ik echt niet, het is inderdaad grote rotzooi!

Suiker niet dan?
Als suiker nu werd uitgevonden dan was dat wel de boosdoener geweest.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:05

Mijn mening, mag gewoon Dani.
Iemand die van zijn klachten af wil, en dat echt niet lukt gaat echt wel in andere richtingen zoeken, zoals Aspartaam.
Heel fijn hoor dat het op andere manieren ook weg ging, maar niet idereen is daar mee gezegend.
Daarbij weet je niet hoe je je zou voelen zónder.

Ik was namelijk ook net zo nuchter, en je moet nu eens zien wat ik beperkt of niet eet/drink.
Zou je nou echt echt echt vooral lekker doorgaan met chronisch cola-light drinken als er een kans was dat het zou helpen om te stoppen mogelijk?
Dat is in mijn ogen echt geen zorg dragen voor je lichaam, maar dat is mijn mening en dat mag.
Even daargelaten mijn mening over Aspartaam, gewoon het feit dat het misschien zou kunnen helpen maar je het dus niet doet.

Ik krijg ook gegarandeerd meer pijn van al die suikerrijke drankjes, welke stof weet ik niet kan ook zomaar de suiker zijn.
Suiker is echt ook zo verslavend als het maar kan, ik probeer het zoveel mogelijk te beperken maar zonder kan ik niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:21

Ik weet niet precies wanneer Aspartaan geïntroduceerd is, maar weet wel al een jaar of 15 volgens mij dat het troep is.... rond die tijd begon me op te vallen dat light-sappen en frisdranken soms zo'n gore chemische smaak hadden, en begon het op te vallen dat altijd als die gore smaak er aan zat, er aspartaam in zat.

Ik kon het echt na 1 slok al proeven: gàtver daar zit die zooi weer in..en ja hoor, dan stond het er weer op bij het goed bekijken van de verpakking.

Dat heb ik nu al een paar jaar met die E621... als ik heel onrustig wordt en hartkloppingen krijg dan kan ik ook terug gaan zoeken op verpakkingen van wat ik heb gegeten....en dan blijkt dat het weer in de soep of een pakje van de Knorr wereldgerechten ofzo zat -O-

Echt heel erg naar effect heeft die rommel.

Wel vind ik het verdraaid lastig om te bepalen wat dan wèl gezond is, aan alles lijken wel weer nadelen te zitten -O-

Dan denk je in eerste instantie gewoon een boterham met kaas en een appel. Is dat weer niet goed, want die boterham wordt direct omgezet in suiker en dat is niet gezond als je al wat spekjes hebt :P En die kaas is zuivel en daar zijn je darmen niet op gemaakt. Die appel zitten ook weer teveel suikers aan en door de zuren die er in zitten gaat de tandarts weer steigeren -O-

Die kaas hoef je ook niet door vlees te vervangen, want dat is ook weer slecht voor je darmen en het milieu. Hagelslag en jam zijn weer suiker.
Maarja het maakte toch al niet uit want dat brood op zich was al niet goed :P

Wat dan, een cracker? Zijn weer granen en dat is ook weer niet goed schijnt het, granen zat weer niet in het oer-dieet en we zijn niet gebouwd op de verwerking ervan blijkbaar :?

Schaaltje met yoghurt dan? Is weer zuivel....raaah. En tja daar je moet je vezels (Havermout schijnt wel weer goed te zijn... :? ) toch ook ergens in doen en met water is het ook niet te vreten :P

Enz. enz. enz.

Kun je wel de hele dag noten en fruit gaan eten en 's avonds rijst met groenten (want tja pasta wordt ook weer direct suiker), maar zat mensen willen gewoon een boterham tussen de middag en een prak 's avonds... ik heb er wat moeite mee om die 2 behoeftes (gezond en traditioneel bordje eten) op 1 lijn te krijgen :)

En Stevia is niet te vreten, wat een bitter spul :P

Poging om dan tenminste de 3 klonten suiker in 1 van de vele bakken koffie op een dag van manlief te vervangen door Stevia (in de categorie: je moet toch ergens beginnen :Y) ) is dan ook meteen weer jammerlijk gestrand.

Manlief wil "gewoon" liefst de hele dag door koffie drinken met veel suiker, geen fruit eten, brood met vlees / hagelslag enkele keer kaas of jam, lekker een blik tomatensoep en 's avonds liefst een bak pasta met saus en gehakt :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-08-13 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:31

Alleen wit brood en witte rijst en witte pasta wordt gelijk omgezet in suikers. Als je volkorenbrood, pasta en zilvervliesrijst eet is het prima hoor ;)

Bovendien zijn fruitsuikers geen probleem, maar kristalsuiker wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:35

Kom ik dan op doorgeslagen websites terecht ofzo, als ik weer eens een poging doe om een strijdplan te bedenken tegen slecht eten? :P

Dan heb ik net bedacht dat ik nòg meer volkoren of spelt e.d. pasta aanhoud, en zie ik dat dat ook alweer afgeraden wordt met die anti-granen propaganda -O-

En zouden rietsuiker-klonten dan ook al beter zijn in de koffie dan die witte klonten?
Of maakt dat geen flaus aus?

Ik word er een beetje moedeloos van eerlijk gezegd.

Goed, ik ga wat rode bietjes uit m'n moestuin trekken, Biologische aardappeltjes van de Lidl klein snijden en bakken in kokos-olie en het pakje Biologisch gehakt van de Coop dat ik net gehaald heb, omtoveren in een paar ballen.

Vind ik dat ik het weer redelijk gedaan heb :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:39

Je kan ook proberen om een lactosedieet, glutenvrij dieet en eetschema van een suikerpatiënt na te leven, maar dan zit je ook best krap volgens mij.
Had een keer een patiënt op stage die denk ik geen kalium meer mocht. God wat was dat beperkt zeg! En dan at hij zo graag een banaan, mocht dat ook weer niet omdat hij er constant erg verstopt van raakte. Godzijdank mocht hij af en toe nog een tafelbiertje.
Moest het echt allemaal zo rotslecht zijn in de hoeveelheden die de gemiddelde mens overal van binnenkrijgt, dan zouden we zo oud niet worden. Uiteraard moet je opletten en alles met "te" voor is nooit goed, maar je moet nou ook niet gaan overdrijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:43

Rietsuiker is volgens mij beter inderdaad.. Is minder goede stoffen uitgehaald. Suikerriet en suikerbieten zitten vol vitaminen en mineralen en vezels en bevatten ongeveer 15% sucrose of suiker. Nadat dit is bewerkt tot kristalsuiker zijn alle vitaminen, mineralen en vezels verdwenen en blijft er 95% sucrose over.
Witte suiker ontrekt zuurstof, vitamine B en calcium uit je lichaam.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:47

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:50

Palmsuiker is nog beter, palmsuiker is nog een stuk completer waardoor het wat minder effect heeft op je bloedsuiker.
Want dat is het punt, suiker is zo ver bewerkt dat de stoffen om het goed te verwerken er niet meer zijn zover ik weet.
Of Agavesiroop, stevia ben ik geen fan van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:04

Als je fruit eet maakt je lichaam methanol aan als bijproduct.
Levensgevaarlijk die fruchten....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:05

E621 is zo gek niet hoor pmarena. Dat is een zondebok aanwijzen. Sommige mensen zeggen er idd allergische reacties op te vertonen maar dat is nog niet bewezen. Het is net zo slecht als zout.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:12

Wendy schreef:
Blon_D schreef:
Aspartaam gedraagt zich in het lichaam hetzelfde als suiker en werkt dus ook dik makend. Aldus mijn diëtiste. Ik ben er sinds gisteren mee gestopt volgens mijn diëtiste is gewone suiker nog beter dan aspartaam

De dietiste zegt het, dus het is zo -O-
Dit soort uitspraken geeft al aan waarom ze wat mij betreft de vergoedingen voor dietisten wel uit het pakket mogen halen, die heeft duidelijk de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

Anders gooi je ff alles op een hoop. Ten eerste kan het zijn dat blon_d het compleet verkeerd begrepen heeft, of ze heeft gewoon een ezel van een dietist. Maar jeetje, wat ben jij kort door de bocht. Ik voel me als dietist soort van aangevallen -O-

Feit is namelijk dat het lichaam zoet proeft en daarom ook reageert als bij zoet: er wordt insuline aangemaakt e.d. Het lichaam wordt voor de gek gehouden maar het reageert hier wel op. Daardoor zie je bij mensen (mn met het metabool syndroom) dat ze een hongerkick krijgen na het drinken van lightproducten. Ook denken mensen "light, dus ik kan meer gebruiken" wat het afvallen natuurlijk niet helpt.
Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die veel lightproducten gebruiken meer problemen hebben met afvallen dan mensen die met mate suiker eten. Ik kan me dus best de onduidelijkheid voorstellen.

Ook heb je tegewoordig de stroming van oervoeding, waarin alles zoveel mogelijk natuurlijk moet zijn. Hierbij zijn granen, e-nummers e.d. En ook zoetstoffen uit den boze. De onderzoeken op dit moment zijn positief maar het staat allemaal nog zeer in de kinderschoenen.

Nog even over de tomaat. Als een tomaat een ingrediëntendeclaratie zou hebben, dan zouden daar maar liefst 8 E-nummers op staan; van kleurstof E160d (lycopeen) tot smaakversterker E621 (natriumglutamaat). Niet 1 dus maar wel 8 :) zelfs de levensgevaarlijke en dodelijke E621. (Ja, dat laatste was sarcastisch)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:32

Ik weet het allemaal niet meer met dat eten, ik probeer als tiener gewoon gezond te eten. Maar E nummers dit, dan zijn granen ineens weer slecht?

Ik hou het gewoon op m'n 2x per dag boterhammen, 's avonds m'n prakkie en tussendoor fruit...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:30

Ik drink geen frisdrank, maar water. Ik probeer zo veel mogelijk suiker en nepsuiker te vermijden. En kijk eens aan! Sinds april maar liefst 16 kg kwijt.

Verder eet ik nog maar 1 of 2x per week vlees, verder vis of kip en kies ik voor granen zoals quinoa en couscous.

Dit soort texten zeggen mij weinig, ik vertrouw op mijn eigen intuïtie. Werkt nog veel beter! :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:04

Riraito schreef:
Zo kan je wel bang voor alles zijn. Als je 50 liter water drinkt (gaat dat wel lukken?) dan voel je je ook niet echt goed. Mijn moeder heeft MS en iedereen vraagt telkens maar of ze ook light-spul drinkt. Want dan heeft ze misschien wel geen MS! Heel jammer, ze drinkt het niet.

Ik probeer en gewoon niet over na te denken, want niks is meer goed voor je. Zelfs als je helemaal niks eet ga je nog dood :(

Ik heb geleerd dat 8 liter water drinken al voldoende is om schadelijk te zijn voor je lichaam :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:13

Dat mensen daar serieus op letten. Alles wat je doet/eet/drinkt is wel voor iets of iemand verkeerd, alles, behalve met de ogen knipperen. :+

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:18

Laten we gewoon allemaal stoppen met eten en drinken.
Sorry, maar zoiets heet het leven. Het leven zit vol gezonde en ongezonde dingen. Vol gevaarlijke en ongevaarlijke dingen.
Dan kan dit er ook nog wel bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:24

SSDesign schreef:
Fred_Kroket schreef:
Stevia is een plant die nog goedkoper is en zoeter dan aspartaam en geen slechte bijwerkingen heeft ook niet in grote hoeveelheden. Bedrijven die met die zoetstof wilden werken zijn jarenlang tegengewerkt door bedrijven die aspartaam produceren.

Jouw berichten kun je blijkbaar ook met een korrel zout nemen, want stevia is pas sinds kort toegestaan in levensmiddelen ;)

Maar heb je ooit pure stevia geproefd (steviapoeder met 95% steviolglycoside)? In veel producten is het niet te eten. Ik heb zelf onderzoek gedaan naar ijs met stevia. 0.5 gram poeder in anderhalf liter ijs (95% steviolglycoside) was nog steeds te proeven en zo ontzettend vies...

Weet je ook waarom het zolang geduurd heeft voor Stevia was toegestaan in de EU? Is geheel te danken aan de lobbyisten van de Unilevers etc. De grote fabrikanten ware nog niet klaar om het op grote schaal te produceren en hebben dat zo tegengehouden in de EU.

Overigens vind ik lobbyen toch een raar fenomeen...

Hysterie om suiker snap ik niet zo goed. Het is geen nieuws dat het een dikmaker is en daarom moet je het gewoon met mate gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:49

Varekaj schreef:
Je kan ook proberen om een lactosedieet, glutenvrij dieet en eetschema van een suikerpatiënt na te leven, maar dan zit je ook best krap volgens mij.
Had een keer een patiënt op stage die denk ik geen kalium meer mocht. God wat was dat beperkt zeg! En dan at hij zo graag een banaan, mocht dat ook weer niet omdat hij er constant erg verstopt van raakte. Godzijdank mocht hij af en toe nog een tafelbiertje.
Moest het echt allemaal zo rotslecht zijn in de hoeveelheden die de gemiddelde mens overal van binnenkrijgt, dan zouden we zo oud niet worden. Uiteraard moet je opletten en alles met "te" voor is nooit goed, maar je moet nou ook niet gaan overdrijven.

Is echt eng gewoon hoe weinig je nog mag als er bepaalde stoffen vermeden moeten worden :=

Dat oud worden.... dan heb je het dus over mensen die dood zijn en een bepaalde leeftijd behaald hebben.

Het zou mij niet verbazen als we het over een eeuw nog eens bekijken, dat dan de conclusie is dat mensen in de 20e eeuw steeds ouder werden door verbeterde hygiëne en gezondheidszorg enzo.... en dat dat daarna weer bergafwaarts is gegaan door de opkomst van veels te veel hulpstoffen, gemaakt i.p.v. natuurlijk gegroeid voedsel en invloeden van vervuiling en straling enzo.

Vergeet niet dat dit soort dingen pas vrij recent ontwikkeld zijn, de mensen die nu 90 zijn hebben daar lang niet zo lang aan bloot gestaan dan de huidige generatie waarvan me nog maar af moeten wachten hoe oud wij gaan worden -O-

Al die kanker-gevallen, welvaartsziektes en zwakke gezondheid, spanning die we steeds verder op lopen jagen.... ik ben persoonlijk niet zo enthousiast over deze "stijgende lijn" en zou het best graag een tikje terugdraaien tot een wat gezonder niveau :=