Try before you die: Paardenbiefstuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: Try before you die: Paardenbiefstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:16

Ik heb een slager in alphen a/d rijn gevonden die paardenbiefstuk verkoopt, dus bij ons vanavond ook paardenbiefstukje op t menu.. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:52

Volgens mij is het toch wel een beetje positief, het hele paardenschandaal. Er zullen nu mensen zijn die willen weten hoe het smaakt en dus trekt de vleesmarkt wel een beetje aan :+

Mijn moeder wil er trouwens niet aan geloven, had het al voorgesteld. :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:04

Ook mijn nieuwsgierigheid is gewekt en ik denk dat er binnenkort een paardenbiefstukje hier de pan in gaat.

Ik vraag me af: ik maak wel eens hertenbiefstuk met gewelde pruimen in rodewijnsaus, volgens mij kan dat met paardenbiefstuk ook prima! Is in ieder geval een stuk leuker voor de portemonnee.

Maar waarom is paardenbiefstuk goedkopen dan rund?

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:06

Omdat er weinig vraag naar is/was.. Er werden meer paarden geslacht dan dat er vraag naar is.. Ook wordt in veel landen weinig paard gegeten, dus is exporteren lastiger als met rundvlees..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:07

Ja dat dacht ik inderdaad al... Hahaha economie op de havo komt toch nog ergens van pas. Maar ben heel benieuwd hoe dat dan nu gaat. Het lijkt me dat de vraag inmiddels al is toegenomen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:08

Nou ja, als we meer paardenvlees gaan eten dan gaat de slachtprijs ook weer omhoog. Misschien ook wel gunstig.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:09

En daarbij, de vraag zal nooit de vraagn van rundvlees overgroeien. Het blijft een "poelier" product denk ik

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:10

Hier in Zwolle heb ik nog geen slager kunnen vinden die paardenvlees verkoopt. Jammer want ik vind het erg lekker ( toen ik nog in Utrecht woonde aten we regelmatig paardenbiefstuk of paardenworst)

biefstuk vind ik heerlijk en ook een stoofschotel van paardenvlees ipv rund vind ik veel lekkerder.

Als iemand nog een slager weet in Zwolle die het verkoopt, laat het me alsjeblieft weten haha.

Tof trouwens dat je het gewoon geprobeerd hebt i.p.v te gillen dat je het niet lust terwijl je het nog nooit geprobeerd hebt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:11

Hahahaha, ik zal je wat zeggen, ik lust alles. Serieus. Dus ik zal dat niet zo snel roepen. En daarbij, ik ben niet zo Penny op die manier (vroeger wel) maar een paard heeft sowieso een beter leven gehad dan de gemiddelde koe. En het is biologisch. Ik zie het probleem niet! }:0

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:13

In Drachten is nog wel een slager die ookm paardenvlees verkoopt.

Slagerij de vos.

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:16

Gimme_Spurs schreef:
Hahahaha, ik zal je wat zeggen, ik lust alles. Serieus. Dus ik zal dat niet zo snel roepen. En daarbij, ik ben niet zo Penny op die manier (vroeger wel) maar een paard heeft sowieso een beter leven gehad dan de gemiddelde koe. En het is biologisch. Ik zie het probleem niet! }:0

Grrrr...!!! Zie een van mijn vorige posts.. :') _O-

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:20

Ik weet niet goed wat je bedoeld, maar ik weet wel het verschil tussen biologisch of niet hoor... of bedoelde je dat niet?! :+ 8)7

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:23

Gimme_Spurs schreef:
Ik weet niet goed wat je bedoeld, maar ik weet wel het verschil tussen biologisch of niet hoor... of bedoelde je dat niet?! :+ 8)7

O.a. wel, maar paard is niet biologisch hoor! + dat het gemiddelde paard een veel beter leven gehad zou hebben als de gemiddelde koe..
Is ook niet waar.. Ik denk dat paarden en runderen qua welzijn ongeveer op gelijk niveau zitten!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:24

Super leuk stuk! Krijg spontaan trek!

Gimme_spurs: Dat een paard een zoveel beter leven gehad heeft als een koe ben ik het absoluut niet met je eens. Paarden die 23/7 op stal staan vind ik tenminste ' zieliger' dan een melkkoe die in een loopstal (eigenlijk een HIT-aktief, maar dan 'old-skool' ) heeft geleefd. En van die paarden die alleen maar op stal staan, zijn er volgens mij procentueel een hele hoop meer dan melkkoeien die hun hele leven op stal staan. Ik weet wel wat diervriendelijker is in ieder geval.

Wat dat betreft vind ik dat argument 'dat je tenminste weet dat een paard een goed leven gehad heeft' je reinste koeienpoep. Ik vind namelijk (en ik weet een hele hoop bokkers met mij) dat een heel groot deel van de paarden in Nederland helemaal niet zo'n geweldig leven heeft.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 19-02-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:25

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:28

Wat ik heb geleerd dat Biologisch is:

met respect voor de natuur
met respect voor dieren
zonder chemische bestrijdingsmiddelen
zonder kunstmest
zonder preventieve antibiotica
onder strenge controles van onafhankelijk insituut Skal.

Je kan me niet vertellen dat kistkalferen, of vleeskoeien die gefokt worden voor de massaproductie niet via voer preventieve antibiotica krijgen. Nu steeds minder, omdat er strenger wordt gecontroleerd. Maar binnen de toegestane richtlijnen gebeurd het nog steeds. Een "biologische" koe valt bij mij niet onder de gemidelde koe. En natuurlijk worden niet alle paarden biologisch gehouden (of geslacht), maar het is beter dan de bio-industrie. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:29

Peppertree schreef:
Super leuk stuk! Krijg spontaan trek!

Gimme_spurs: Dat een paard een zoveel beter leven gehad heeft als een koe ben ik het absoluut niet met je eens. Paarden die 23/7 op stal staan vind ik tenminste ' zieliger' dan een melkkoe die in een loopstal (eigenlijk een HIT-aktief, maar dan 'old-skool' ) heeft geleefd. En van die paarden die alleen maar op stal staan, zijn er volgens mij procentueel een hele hoop meer dan melkkoeien die hun hele leven op stal staan. Ik weet wel wat diervriendelijker is in ieder geval.

Wat dat betreft vind ik dat argument 'dat je tenminste weet dat een paard een goed leven gehad heeft' je reinste koeienpoep. Ik vind namelijk (en ik weet een hele hoop bokkers met mij) dat een heel groot deel van de paarden in Nederland helemaal niet zo'n geweldig leven heeft.

Ik heb op wat tenen getrapt... Excuus

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:32

Ik zou inderdaad ook geen probleem hebben met paardenvlees eten hoor, is gewoon vlees net als ieder ander stukje vlees :+

Ik zou alleen zelf nooit een stuk puur paard halen, puur omdat ik die markt niet wil stimuleren, maar dat is meer principe want dat ene biefstukje dat ik niet haal zal geen verschil maken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:33

Gimme_Spurs schreef:
Ik heb op wat tenen getrapt... Excuus

Nee hoor, zo lang zijn mijn tenen niet. Ging mij meer om het woordje 'sowieso'. Zat al wat langer te broeden op dat argument dat je tegenwoordig om de oren vliegt, maar wat dus eigenlijk niet klopt. In mijn ogen in ieder geval. Dus het was niet alleen op jou, ook al noem ik jouw naam, maar meer in het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 19-02-13 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:33

Wat een mooi bedrag zeg. Ik ga binnenkort maar eens naar de slager. Ben totaal niet anti paard eten maar op de een of andere manier komt het er niet van. Heb het ooit geloof ik eens gegeten en vond het erg lekker dacht ik.

AnimalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:38

Gimme_Spurs schreef:
Wat ik heb geleerd dat Biologisch is:

met respect voor de natuur
met respect voor dieren
zonder chemische bestrijdingsmiddelen
zonder kunstmest
zonder preventieve antibiotica
onder strenge controles van onafhankelijk insituut Skal.

Je kan me niet vertellen dat kistkalferen, of vleeskoeien die gefokt worden voor de massaproductie niet via voer preventieve antibiotica krijgen. Nu steeds minder, omdat er strenger wordt gecontroleerd. Maar binnen de toegestane richtlijnen gebeurd het nog steeds. Een "biologische" koe valt bij mij niet onder de gemidelde koe. En natuurlijk worden niet alle paarden biologisch gehouden (of geslacht), maar het is beter dan de bio-industrie. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Geen tenen getrapt hoor! Maar ik zie graag dat mensen zich oprecht interesseren in hun voedsel en herkomst.
En dat misverstanden de wereld uitgeholpen worden..

Paarden worden niet gehouden met respect voor de natuur.. Ze krijgen namelijk meestal krachtvoer en ook het
ruwvoer wordt niet millieubewust gewonnen. Ook wordt er vaak kunstmest gestrooit op de percelen waar het ruwvoer voor
paarden vandaan gehaald wordt. Preventieve medicatie werd bij paarden tot voor kort ook veel toegepast in de vorm van ontwormingsmiddelen.
Ook de huisvesting bij paarden is niet altijd even goed.

Enneh, kistkalveren bestaan al jaren niet meer hoor ;)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:01

Heerlijk, ik eet al sinds ik klein ben gewoon paardenvlees. Wat voor mij nu het voordeel is, is dat het veel goedkoper is dan rundvlees. Hoewel dat nu met de hype waarschijnlijk gaat veranderen... :\

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:30

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:34

ik heb hier ook nog geen adres gevonden waar ze paardenvlees verkopen :n was al eens opzoek geweest voor het grote schandaal, maar ik kan op fietsbare afstand nog niets vinden.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:38

Waar woon je Eleionomae ?
In drachten is namelijk wel een die het verkoopt. en wat ik begreep een slager in Bolsward ook..