Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje0504

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:01

Bijvoorbeeld eieren/omelet met groente, banaanbrood, kaneel-amandelbrood, banaan-ei pannekoek of restjes van het avondeten van de vorige dag. :j

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:40

wat is banaanbrood en kaneel-amandelbrood, dat is ook brood?
En val je ook af met dit soort eten?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:58

Huberta schreef:
en ik lees dat sommigen helemaal geen brood en aardappelen eten.
Wat eten ze dan?
Wat eten ze dan met het ontbijt?
En wat dan bij het avondeten?

havermout
rijstwafels
(zelfgemaakte)crackers
linzen ,diverse soorten bonen,zilvervliesrijst

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:00

Huberta schreef:

daar zit veel banaan in verwerkt en het andere is met amandelmeel gemakt. Bijde wel redelijk wat calorieen. Maar het is maar net hoeveel je ervan eet en hoeveel je ernaast beweegt...

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:48

En ja, bonen/peulvruchten zijn júist heel gezond! Daar eet ik nog te weinig van omdat ik er niet zoveel van hou, maar ik neem me regelmatig voor het toch vaker te gaan eten ;-)
In plaats van aardappels kun je bijvoorbeeld puree maken van bloemkool of knolselderij, of frietjes van knolselderij 'getest en lekker bevonden) of pastinaak.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:57

Huberta schreef:
en ik lees dat sommigen helemaal geen brood en aardappelen eten.
Wat eten ze dan?
Wat eten ze dan met het ontbijt?
En wat dan bij het avondeten?

Bij t avond eten;
Spelt pasta
Zilvervliesrijst
Quinoa
Linzen
Etc.etc.

Ontbijt;
Spelt brood
Zuurdesem brood
Havermout met amandelmelk

Qua ontbijt kan ik ook nog wel wat variatie gebruiken maar zonder aardappelen kan je nog zat andere dingen verzinnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:01

Lalidan schreef:
Vraagje, ik zit met een lactoseintolerantie, dusdanig dat ook bijvoorbeeld kaas problemen veroorzaakt. Ik vermijdt dus zoveel mogelijk alle zuivel. Veel gezonde kookboeken vallen daardoor voor mij af, omdat het overgrote meerendeel van de recepten met room of kaas of melk wordt bereid.
Nou las ik ergens in dit topic al dat zij niet zoveel room en melk gebruikte, maar veel cocosmelk. En laat ik nu een gruwelijke hekel aan cocos hebben.....

Is het dan nog zinvol om haar kookboeken te kopen of blijven er dan ook maar een paar recepten over die ik kan gebruiken?

Ik wil zo graag wat meer zelf koken, maar heb niemand om het van te leren en door de zuivel weg te laten is het gewoon erg moeilijk recepten te vinden.

geen kokosmelk :n, kokosolie :j ipv olijfolie of iets dergelijks om mee te bakken/braden
smaakt ook niet naar kokos trouwens :n

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:01

hesterve schreef:
Huberta schreef:

daar zit veel banaan in verwerkt en het andere is met amandelmeel gemakt. Bijde wel redelijk wat calorieen. Maar het is maar net hoeveel je ervan eet en hoeveel je ernaast beweegt...

Idd wel redelijk wat calorieen, maar wel goede vetten en veel vezels. Ik eet het 1 of 2 dagen in de week als ontbijt, echt een goed energierijk begin van de dag en niet snel weer honger. Dus ik kan het aanraden om in je dieet op te nemen als je wil afvallen. Hoe wij het nu doen; Zo min mogelijk granen en als je granen gebruikt niet voor tarwe maar bijv. Spelt of zilvervliesrijst kiezen. Weinig aardappels (zetmeel) en veel goede vetten (vis, avocado etc) en dat aangevuld met veel groente en fruit en mager vlees en noten/zaden. We zijn beide al veel afgevallen *\o/*

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:22

Dus als je dit volgt, gezond eten, geen koolhydraten. Maar wel speltbrood, dan val je af en word fitter?
Maar moet je dan ook nog weinig eten?
Hoeveel brood mag je dan nemen?
En hoeveel fruit op een dag?
Sorry dat ik veel vraag.
Maar ik ben hier echt benieuwd naar.
Heb al zo vaak gelijnd, en ik eet weer 'gewoon' en het vliegt er weer aan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:23

Misschien is 't een idee om het boek aan te schaffen?

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:40

Huberta schreef:
Dus als je dit volgt, gezond eten, geen koolhydraten. Maar wel speltbrood, dan val je af en word fitter?
Maar moet je dan ook nog weinig eten?
Hoeveel brood mag je dan nemen?
En hoeveel fruit op een dag?
Sorry dat ik veel vraag.
Maar ik ben hier echt benieuwd naar.
Heb al zo vaak gelijnd, en ik eet weer 'gewoon' en het vliegt er weer aan.

Ik zou ook zeker het boek aanschaffen of lenen! Daar staat alles in wat je wilt weten. Het blijft uiteraard belangrijk om er ook veel bij te bewegen! Met voeding alleen zul je misschien ook wel afvallen, maar het werkt vele malen beter en sneller als je er ook bij beweegt.
En qua hoeveelheden - ik heb geen moment honger gehad toen ik vrij strikt volgens AA at en toch vlogen de kilo's eraf! Zolang je maar de juiste combinaties eet, en zorg vooral dat je ook goede tussendoortjes eet. De truc is om je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden, dus als je honger krijgt zit dat al niet goed.

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:01

_Tara_ schreef:
Misschien is 't een idee om het boek aan te schaffen?

Ja dat is waarschijnlijk wel een goed idee.
Heeft ze er meerdere geschreven? en welke zou dan de beste voor mij zijn?
Ik heb totaal geen ervaringen over haar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:36

wat is het beste boek van haar ? Met veel uitleg waarom dingen goed of niet goed zijn ?

edit : oeps bijna zelfde vraag dus als hierboven

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:48

Het eerste boek: eet jezelf mooi, slank en gelukkig. Daar staat héél veel info in maar niet zoveel recepten. In haar kookboek staan uiteraard wel recepten, maar die vind ik niet allemaal even haalbaar. Ik wacht nu op haar vierde boek, met nog meer recepten en ook recepten gericht op kinderen. Maar voor de eerste aanpak zou ik zeker het eerste boek nemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:50

Dank je wel !

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:41

Ik heb gisteren haar kookboek ontvangen in de hoop het nu wel vol te kunnen houden. Ik weet inmiddels van alles van deze manier van eten (boeken van Ralph Moorman, consulten bij Vivian Reijs etc.) maar loop ik vooral vast bij het avondeten. Ik heb te weinig variatie en val dan snel terug in "verkeerd" eten. Maar ik weet dat als ik deze manier van eten kan volhouden ik me veel beter voel en allerlei kwaaltjes verdwijnen. Ik lus geen vis en weinig vlees dus ik vind het best moeilijk om gezond te blijven eten. Dus ik hoop met het kookboek nu eindelijk het te kunnen volhouden. Dus alle tips zijn welkom. Vooral het lekker maken van groente zonder dat alles hetzelfde gaat smaken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:39

Ik ben wel van plan haar boek te gaan kopen hoor, maar wat adviseert ze nou in grote lijnen ?
Geen melkproducten ( wel yogert ), geen tarwe ( liever spelt of haver etc ?) , zo weinig mogelijk suikers ( ook geen aardappelen ) ? Of ???

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:28

Pfoe, in grote lijnen... eigenlijk vooral geen onbewerkte producten eten maar puur natuur. Verder zo min mogelijk (koe-)melkproducten, i.p.v. tarwe (waar nog maar weinig voedingsstoffen in zitten) andere (graan)producten als spelt, boekweit, quinoa, kamut etc. Zo min mogelijk snelle koolhydraten maar in plaats daarvan langzame koolhydraten, oftewel producten met een lage glycemische index, zodat je bloedsuikerspiegel zo min mogelijk fluctueert en je lichaam dus ook geen enorme hoeveelheden insuline hoeft aan te maken om die spiegel weer te reguleren.
Verder vooral de gezonde vetten niet vergeten, zoals die in noten, zaden, olijfolie, vette vis, avocado etc. zitten.
En slimme combinaties van voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld een appel met een handje nootjes, bonen met een graan etc. Dat kan ik alleen ook niet helemaal navertellen, dus wie weet heb je nu genoeg inspiratie om toch maar dat boek te gaan lezen :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:48

Als het goed is, is het boek al naar me onderweg. Maar ik was benieuwd...... ;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:18

MiraMar, goede samenvatting hoor :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:03

Zou ik hier binnen mogen vallen met een vraag?

Ik heb het boek van Amber gelezen en bleek al een hele tijd op die manier te eten.
Ik vul sinds deze week de eetmeter in en kom er achter dat ik tekorten heb bij calcium en vitamine B.
Nu drink ik eigenlijk geen melk meer ( behalve zo nu en dan een scheutje in de thee)
Dus vandaar de calcium. Aangezien Amber koemelk afraad; hoe komen jullie aan je calcium?
Ik had altijd de langste nagels maar sinds ik geen melk meer drink zijn ze heel breekbaar en dus kort.

Ik kom verder ook ijzer en vitamine B tekort. Daar staat bij dat ik dat moet halen uit brood.
Ik probeer mn buik wat strakker te krijgen dus let op mn koolhydraten,
Zou ik dan wat meer speltbrood moeten gaan eten of hebben jullie andere tips?
(Eet wel veel groente maar kennelijk nog niet genoeg om deze tekorten op te heffen)

Alvast hartstikke bedankt!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:40

Geen idee eigenlijk ik denk dat het hier vanuit groente en kruiden komt. Wij eten al jaren volledig melkvrij en ik mag ook geen soya hebben en krijg op die manier dus geen calcium binnen. Toch is mijn calciumgehalte goed op peil dus ik zal het dan door groentes ed binnenkrijgen. Oa broccoli en peterselie zijn redelijk calcium houdend. Daarnaast zou je rijstmelk met extra calcium kunnen gebruiken. Doe ik niet omdat het vies is.

Ijzertekort kan komen door eten of teveel bloedverlies, b is meer vlees of peulvruchten eten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:59

De eetmeter kijkt naar wat je eet en rekent nog volgens de schijf van vijf. Volgens die schijf heb je dringend je zuivel nodig. Krijg je dat niet, geeft ie dus doodleuk een tekort aan, terwijl er heel veel discussie is of die zuivel wel zo noodzakelijk is als wij hier in nederland denken.
De vraag is dus hoe betrouwbaar hij is en of je écht een tekort hebt. En de enige manier om dat zeker te weten is bloed te laten prikken.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:18

Ik heb dit topic even doorgelezen en ik ben wel enthousiast. Ik denk dat ik ook maar 1 van haar boeken ga kopen. Ik probeer al een lange tijd gezond te eten, maar ik weet gewoon niet zo goed meer wat nou wel en niet gezond is. Zoveel informatie door elkaar...
Wel vraag ik me af waar jullie al die producten kopen. Zoals speltbrood, kokosolie e.d. En is het duurder?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:20

Speltbrood krijg je bij biologische supermarkten/natuurwinkels. Kokosolie krijg je ook bij bv De Tuinen. Let er dan wel op dat je de extra vierge versie neemt.
Het is wel wat duurder idd.