Wie kookt er nog meer zo graag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Re: Wie kookt er nog meer zo graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:54

't gaat snel hier, leuk om te lezen dat er meer kookliefhebbers zijn! :))

Iemand vroeg om 't recept van de zalm met spinaziepesto in bladerdeeg:
(voor 2personen)
- zak bladspinazie (400 gr)
- 2 zalmfilets
- pakje bladerdeeg
- geitenkaas
- honing
- pijnboompitten
- 1 ui, 1 teen knoflook
- kruidenroomkaas

- helft van de spinazie zonder boter/olie in wok laten slinken, evt vocht eruit knijpen
- Ui en knoflook in stukjes snijden, dit met spinazie in blender doen en tot een fijne puree laten malen.
Ik heb er naar smaak peper & zout bijgedaan, evt. kun je wat basilicumblaadjes erbij doen maar mijn plantje was kaal, dus doe ik volgende keer.

- plak bladerdeeg bedekken met wat spinaziepesto, zalmfilets insmeren met kruidenroomkaas en op bladerdeeg leggen, daar weer laag pesto op en vervolgens plak geitenkaas met wat honing en de pijnboompitten. Bedekken met bladerdeeg en randen omvouwen en met vork aandrukken.

Ik heb ze ca. 35 minuten in de oven gehad om 200 graden, de resterende spinazie heb ik gewokt met wat spekjes en daaroverheen nog wat geitenkaas gekruimeld en dit naast de bladerdeegpakketjes geserveerd.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:11

Oeh die klinkt erg lekker, die ga ik bewaren! Bedankt ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:15

Inderdaad klinkt heerlijk.
Hier ook vaak kip enkel scharrel biologisch koop ik niet (niet door het geld maar doordat ze in mijn ogen vaak te lang moeten lijden bij ziekte en ze zeker niet meer uitloop mogelijkheden hebben dan een scharreldier) daarnaast eten we ook veel rund di komt veelal van runderen hier uit een natuur gebied.

Vandaag eten we groene curry met rijst en komkommer salade mn eerste groene curry ooit zelf gemaakt ik vind dat zo lekker dat ik dacht word tijd deze eens zelf te maken :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:29

Zo had ik laatst een lekker recept van de appie met groene curry, in principe vegetarisch:
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... oentecurry

Maar mijn all-time favorite curryrecept is deze, die kan ik altijd eten, kan je me echt 's nachts voor wakker maken :~
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... leescurry/

Ik vind scharrel wel ook echt veel lekkerder dan gewone kip, steviger en je hebt veel minder nodig. Inmiddels eten we ook echt nog maar weinig vlees, vroeger ruim 100 gram p.p. tegenwoordig nog maar 60 gr. p.p. vaak als het gaat om kipblokjes oid. Meer dan genoeg :j

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:22

Ik hou ook van koken en van recepten uitproberen! :D

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:37

Oeh, dat curryrecept ga ik ook nog eens proberen, lekker! :9

Hier staat zometeen, voor 't eerst, tagliatelle met bospaddenstoelen in portsaus op 't menu.
Wilde eens een andere saus, dus flesje port gehaald en maar wat geprobeerd. Voorproeven net was al erg lekker, dus als lief zo belt dat hij er bijna is gaat de pasta 't water in en ben ik benieuwd hoe het straks 'af' smaakt :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:46

Grappig dat is het curry recept die ik gebruikt heb. Britt maar dan om gezet naar een groene curry hij staat lekker te sudderen heel lekker al :D

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:04

Ik eet straks spruitjes stamppot

Recept is
Aardappelen
Spruitjes
Spekjes
Champignons
Ui
Knoflook
Aardappelen en spuitjes koken
Spekjes bakken in een wok ui, knoflook meebakken
Champignons kort mee bakken
Van de aardappelen aardappelpuree maken
Aardappelpuree en spruitjes erbij doorroeren
Mag gerust lekker grof blijven

Eet smakelijk

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:06

Ah ik meld mij ook! Ik vind het echt heerlijk om te koken en dan met name voor anderen! Voor mijzelf maak ik eigenlijk altijd een simpel prakje, maar als ik voor mijn vriend of vriendinnen ga koken dan trek ik het liefste alles uit de kast! Zoals vandaag ;) Mijn vriendinnen ( 12 meiden) komen eten en dus heb ik 3 quiches gemaakt. Een Lorraine, eentje met spinazie en geitenkaas en eentje met broccoli en zalmstukjes. HeerlijK!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:12

Oh lekker, quiches! Kun je zo heerlijk eindeloos mee variëren! :j

M'n tagliatelle was zalig, ik heb er later nog een potje rode kool doorheen gegooid en het was echt een heerlijk verrassende, herfstige combinatie! Daarom 't recept voor wie ook wil proberen:

- tagliatelle of andere grove/sliert pasta
- champignons (ik had kastanje en witte)
- spekjes
- 150 ml rode port
- 100 ml room (ik had gewoon light kookroom)
- potje rode kool (ca. 300 gram)
- rode ui
- teentje knoflook

Heb de spekjes met de champignons, gesnipperde ui en geperste knoflook uitgebakken, toen de port en room erbij gedaan en lekker laten pruttelen. Later de rode kool erbij en ondertussen de pasta gaar koken.
In één pan nog even door elkaar roeren en serveren met verkruimelde geitenkaas erover en wat streepjes honing (stroop lijkt me ook lekker). Echt een heerlijke herfstpasta! :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:28

Dank voor de tips over het gasstel allemaal. Ik ben alleen een beetje lui, kan er zo een van marktplaats afhalen maar heb me er nog niet echt in verdiept :P Dus dat ga ik van de week eens doen. M'n ouders hebben ook wel zo'n campingding, maar om die nou heen en weer te gaan slepen is ook zowat.. Dan kook ik wel 'n weekje in de oven, word je creatief van! :P

Lekkere recepten heb ik weer voorbij zien komen! Ik ga ze maar eens opslaan! :9

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:21

x_Rebecca schreef:
Mag ik me ook melden?

Ik vind koken ook erg leuk! Ik heb alleen het probleem dat ik veel niet lust, of in mijn hoofd zit dat ik het niet lust.. Ondertussen ben ik heel veel aan het experimenteren en kan ik al steeds meer toevoegen aan een lijstje dat ik wél lust!

Ik vind gewoon koken heel erg leuk, lekker standaard groente vlees en aardappeltjes, maar wat apartere dingen vind ik nog veel leuker, zoals rosevalaardappeltjes uit de oven of een keer lekker wokken! Gebakken aardappels of gebakken bloemkool met ei is ook altijd een succes :D Verder ben ik gek op wraps in alle variaties :D De ene keer als lekkere frisse griekse wrap met sla, komkommer, yoghurt, komijnzaad en dat soort dingen en de andere keer een lekkere scherpe wrap met een scherp sausje en lekkere paprika, ui en dat soort dingetjes.

Wraps met broccoli, bloemkool, wortel en wat kip is trouwens ook écht lekker :D

Ik maar bijna alles vers, omdat er in veel dingen spul zit wat ik niet lust (champignons bijvoorbeeld lust ik écht niet - net als boontjes, (dop)erwten en sperziebonen).

Ik ben trouwens ook alleen of met mijn vriend en vaak gaat wat ik niet op krijg de dag erna in de pan als prutteltje, de ene keer kan dan gewoon alles opgebakken worden en de andere keer kan alles even in de wok en dan lekker op een wrap.

Ik ben natuurlijk wel student, dus hele dure dingen kan ik niet doen, maar het is wel altijd lekker en gezond! :D

Bloemkool met ei, hoe moet ik da voor me zien?? :P Dat ken ik niet!

ohh ja wraps, heerlijk! In alle mogelijke variaties :9 Vooral mijn zelfgemaakte Satéwraps <3

Laurahh schreef:
Ik ben ook lastig, ik lust bijna geen vlees.

Gehakt, worstjes, spekjes etc lust ik wel. Maar al het échte vlees lust ik niet, zoals karbonades en biefstuk etc. Maar gelukkig accepteren ze dat thuis wel :P

:oo Biefstuk, varkenshaas ed. daar kan je mij voor wakker maken O:)

Oh, klinkt lekker Mae, dat ga ik eens opslaan!

En Quiche is ook een van mijn favo dingen om te maken, lekker veel groente erin, en de oven in, klaar! Jammie!
Ik heb toevallig eergisteren eens een shoarmaquiche gemaakt.. Kwam op het idee en leek me wel lekker, en dat was het ook..! :9

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:31

oja quiche is heerlijk :j
Bloemkool luste niemand hier tot ik het ging paneren en dan even kort in de olie iedereen vind het heerlijk :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:35

Die tagliatelle klinkt goed.
Behalve het potje rode kool dan...

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:56

Bloemkool met een ei is een traditioneel lets gerecht, dat serveren ze zelfs in restaurants.

Je kookt de bloemkool een minuutje zodat het goed warm is en iets zachter en dan giet je het af en gooi je het in de koekenpan. Wel.zorgen dat de olie al goed heet is en dan een paar minuten bakken, tot ze bruinig worden, dan gooi je er een losgeklopt ei overheen zodat het een laagje wordt doe er op komt te liggen, als het ei gaar is, is het klaar :)

In letland doen ze in plaats van het ei ook wel eens plakjes kaas, naar ik ben niet dol op kaas!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:22

Oh dat klinkt best goed! Laat ik nou nog net een bloemkool hebben liggen :D
Ik ben juist een echte kaas freak, dus wie weet kaas EN ei :P Vanavond eens proberen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:28

Jammie dat klinkt lekker die bloemkool.
Jammer dat ik het gisteren niet wist hahaha toen hadden we bloemkool op het menu.
Ik zou inderdaad ook kaas EN ei doen. Wij eten hier in huis echt kilo's kaas.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:16

Ik meld me ook als het mag! :D
Ik ben Jessica 19 jaar. Woon samen met me vriend en 2 honden. Sinds kort heb ik een grote keuken waar ik dan ook graag gebruik van maak! :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 18:49

Hoi Jessica :D

Had ik maar een grote keuken.. Mijn keuken is helaas klein, mede dankzij mijn gigantische koelkast en vriezer.. Waar ik dan wel weer heel blij mee ben :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:51

Heerlijk is dat he eindeijk bewegings ruimte in de keuken, ik ben van een 1.25 x 2,50 m keuken naar een keueken van 5 x5 gegaan wat heerlijk grote tafel er in en eindelijk bewegings ruimte.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 18:54

Ik heb vandaag trouwens die bloemkool met ei geprobeerd, maar dan met een eigen draai eraan.. Best lekker :9

Ik heb het ei geklutst met wat sojasaus, en de bloemkool geroerbakt met aromat, en het zo samen gedaan.. Was goed te doen!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:01

Klinkt goed miracle! Ik had vandaag restjes, broccoli, wat kip, stukje paprika en een stukje ui. Lekker in een wrap gedaan met sla en komkommer en tijdens het koken de kip gekruid met tijm en peper, hmmm was erg lekker!

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:16

Die bloemkool ga ik ook eens uitproberen, wel met kaas want manlief eet geen eieren.

Ik had een rest rode kool. Heb er een ovenschotel van gemaakt. Laag rode kool, laag appelringen, puree erop en daarop weer appelringen en veel kaneel. Gerookte forel erbij, het was heerlijk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:35

Die ovenschotel met kool klinkt ook goed!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 19:51

De kaas was ik vergeten kwam ik achter toen het op tafel stond _O-

Morgen komen schoonouders eten, en donderdag mijn ouders, dus dat word weer 2 dagen in de keuken doorbrengen :D
Morgen denk ik Indisch, donderdag nog geen idee.. Iemand suggesties? :D