De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:34

ik geloof dat een kennis de zaadjes uit tomaten altijd laat drogen in koffiefilters en ze het jaar erop gewoon zaait. ik was ook van plan te proberen dit jaar zelf overal zaad van te drogen. ik zal nog wel even navragen hoe ze het precies doet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:36

Maartje_M

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:47

De paprikazaadjes heb ik niet eens gedroogd, gewoon vanuit de paprika in de grond :+ Het is in ieder geval goedkoper dan ze in de winkel halen :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:52

ik heb heel veel geruild via moestuinfora etc
ook erg leuk en je komt soorten tegen die je niet snel vind in de winkels (heirlooms uit verschillende landen)
hier zijn de courgettes eindelijk op gang aan het komen kwa vruchten, de paprika,s en pepers gaan als een dolle , de tomaten zijn er veel, maar allemaal nog groen op 1 san marzano na :P
de sperziebonen kan ik leeg gaan plukken en dan zijn ze plantjes wel op, even kijken wat ik daar nog ga zaaien op die plek

de laatste ronde bietjes slaat goed aan en de broccoli en de boerenkool ook :j

hoop ook dat de pompoenen leuk gaan produceren, ze bloeien in ieder geval lustig

en de augurken lijken ook goed te gaan vormen nu :j

mijn komkommer heeft het helaas niet gered
ow, en de heilige boontjes zijn echt gigantische planten := ietsje onderschat :p

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:02

Ik heb alleen zaadjes en plantjes van het tuincentrum, vind de tip over zaadjes uit de vruchten zelf halen wel erg slim :j Lijkt me ook leuk om verschillende soorten te hebben.

Moet je bonen trouwens per se leiden? Want ik wil ze uitzaaien in de tuin, maar dan moet ik een hele stellage gaan fabriceren. Dan is het misschien handiger om ze langs het hek te zetten en ze daarlangs te leiden.

Verder wil ik vandaag (Als het niet te heet wordt) een net gaan spannen over de tuin. We hebben nog een paar partytenten liggen. Als ik daar nou de pijpen van zet en daar een net over span lijkt het me dat ik een mooie netkas heb :D Ben benieuwd of het ook zo gaat werken als het in m'n hoofd zit...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:29

Bromfiets, ik heb palen in de tuin geslagen (gewoon houten paaltjes die in de grond tot mijn middel komen ongeveer) en daar gaas aan gespijkerd voor de sperziebonen en doperwten.
Foto toen de planten nog niet uitgekomen waren:
Afbeelding

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:05

Goh dat is handig! Ik heb mijn indeling niet zo goed dus de bonen zijn niet gelukt en ook opgevreten. Zag ineens ook dat een rups mijn mooie broccoli aan het opvreten is. De andere stronkjes zijn nog te klein m te oogsten.
Hoe weet ik of de bieten klaar zijn? OP verpakking staat na 3 maand, dus over een week of 2, of zou het nu wel kunnen. Heb ook geen idee hoe je ze klaar maakt, ik koop altijd van die voorgekookte :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:07

ik zag gisteravond ook rupsen op m'n broccoli. het was al bijna donker dus heb ze maar laten zitten, maar straks ff goed checken.

mijn broccoli doet het goed trouwens, ze schieten alleen nogal snel in bloei met dit weer. ben al een paar keer te laat geweest met oogsten.
courgette doet het ook super goed.
sla moet ik op nieuw gaan zaaien, die schiet nu allemaal door.
aardbeien is echt helemaal niks, die laat ik nu maar allemaal uitlopers produceren, misschien volgend jaar dan meer geluk.
tomaten heb ik ook al echt veel, die zijn alleen nog allemaal groen.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:05

Spetter schreef:
Goh dat is handig! Ik heb mijn indeling niet zo goed dus de bonen zijn niet gelukt en ook opgevreten. Zag ineens ook dat een rups mijn mooie broccoli aan het opvreten is. De andere stronkjes zijn nog te klein m te oogsten.
Hoe weet ik of de bieten klaar zijn? OP verpakking staat na 3 maand, dus over een week of 2, of zou het nu wel kunnen. Heb ook geen idee hoe je ze klaar maakt, ik koop altijd van die voorgekookte :+

Bieten gewoon in een pan water koken, daarna pas het velletje en de uiteinden eraf halen. Daarna kan je ze raspen of snijden of wat je er mee wilt doen :D
Nooit de uiteinden er afhalen voordat je ze kookt, dan lopen ze "leeg".

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:23

ik haal het blad wel van de rode bieten als ik ze kook, ik laat ongeveer 5 cm zitten nooit leeg gelopen bietjes.
Je kan ze in 15 min koken is voor flinke bieten genoeg je kan het vel er zo af duwen dan gaat ook het laatste reste stengel er makkelijk af.
Ik doe ze dan in blokjes en laat ze afkoelen later met een appel en een uitje even mee bakken in de pan heerlijk :j
Laatst bijgewerkt door Seven op 27-07-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:49

Hi hi, grappig, ik heb geen eens erg in het blad dat er natuurlijk aan zit, want die is er al af als ik rauwe bieten koop :D Het blad mag er zeker af, het gaat ook meer om het "kontje", mensen zijn al snel geneigd die eraf te halen voor het koken maar dat doe je naderhand dus pas bij het pellen :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:51

Zelfs de bladeren van een zomer rode biet kan je eten even kort wokken en ze zijn heerlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:53

en als je te dicht op elkaar zaait kun je bij het uitdunnen het jonge blad van de plantjes die te veel zijn in de sla mikken
bromfiets: ligt aan de soort, ik heb struikboontjes en klimmers...die struikboontjes doen het prima(sperzie) zonder steun, de klimmers zijn hier de caravanstalling van de buren in aan het klimmen inmiddels :+ (is 4 meter hoog)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:09

Mijn eerste courgette is een siameesje :D

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:11

Aaahw, die is cute!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:11

Wat lief! :D Ga je nog sectie plegen? :o

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:22

Vanavond gaat ie op de barbecue!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:37

Eet smakelijk alvast! :Y) Maak je nog een foto van de binnenkant?

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:52

Spetter schreef:

http://3.bp.blogspot.com/-BiKzfXJKiDQ/U ... at+011.JPG

Als je de biet zelf uit de grond ziet komen zeg maar zonder dat je aan het blad hoeft te trekken. Het wijst zichzelf :j

Ik heb vandaag 40 andijvieplantjes in de kas geplant. Het was wel even passen en meten, maar het past! En verder ongeveer 15 boerenkoolplantjes buiten geplant.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:02

wat ga je doen met 40 andijvieplanten die bijna gelijktijdig groot zijn?
Hier een komkommer uit de tuin (ik heb geen kas) al meerdere courgettes gegeten ook. Aan de tomaten planten zitten wel wat groene tomaten maar die moeten nog behoorlijk wat zon zien. Paprika plantjes zijn ook wel groot en zitten bloemen aan maar of we ook vruchten krijgen... ik weet het niet... en ze zijn nu te groot voor de tunnel die ik erover had ... dus ben bang dat ze ook niet een enorme regenbui overleven.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:30

Evelijn schreef:
wat ga je doen met 40 andijvieplanten die bijna gelijktijdig groot zijn?
Hier een komkommer uit de tuin (ik heb geen kas) al meerdere courgettes gegeten ook. Aan de tomaten planten zitten wel wat groene tomaten maar die moeten nog behoorlijk wat zon zien. Paprika plantjes zijn ook wel groot en zitten bloemen aan maar of we ook vruchten krijgen... ik weet het niet... en ze zijn nu te groot voor de tunnel die ik erover had ... dus ben bang dat ze ook niet een enorme regenbui overleven.

Ja, dat vraag ik mezelf ook nog af. Cavia's (onderschat ze niet :') ), veel andijviestamppot en een hoop weggeven denk ik. Gelukkig is de familie groot. :P
Ik kreeg ze van mijn opa, hij had over. Het zouden er ongeveer 15 zijn. Vervolgens krijg ik een plastic zak met 40 plantjes. :Y) Ik wil geen plantjes weggooien, dus mettertijd zie ik wel wie ik er allemaal blij mee kan maken.

Hier zijn de tomaten ook nog groen, maar de eerste bloemkool kan binnenkort geoogst worden!
De sperziebonen waren niet echt denderend, maar we hebben er wat van kunnen eten. De kapucijners eten we morgen en de doorgeschoten sla moet ik nog steeds weghalen.
En de heiligenbonen ga ik morgen een paal geven. Er was er vandaag eentje die mijn tomaat begon in te snoeren. :oo

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:31

Waarom zet je andijvie in de kas? Schiet dat niet meteen door?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:59

ik heb dus echt super veel vieze rupsen in m'n broccoli. iemand tips om ze eruit te krijgen?

ik had ff niet op gelet bij m'n courgettes en vandaag twee mega courgettes eraf gehaald. de grootste was ruim 1150 gram, oeps haha

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:52

Ibbel schreef:
Waarom zet je andijvie in de kas? Schiet dat niet meteen door?

Oh sorry, verwarrend - Ik bedoel de koude kas/bak. (Nou ik het teruglees lijkt het idd net alsof ik de kas-kas bedoelde :+ )
Het is een houten frame met van dat dikke plastic dat er aan vast getimmerd is en dat je eroverheen kunt rollen zodat de 'bak' dicht kan. Dat plastic laat ik er nu gewoon af, zodat ze eigenlijk gewoon in de volle grond staan. Maar mocht het over een paar weken nou slecht weer worden of te koud worden dan kan ik het zeil er altijd weer overheen leggen. De andijvie is nu nog heel klein, dus het is meer bescherming voor later.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:11

loulou schreef:
ik had ff niet op gelet bij m'n courgettes en vandaag twee mega courgettes eraf gehaald. de grootste was ruim 1150 gram, oeps haha

Wat vind je van deze dan? :')
Afbeelding

Even later zag hij er zo uit:
Afbeelding
Ik heb hem een beetje moeten bijsnijden, want anders paste hij niet in ons oventje. :D De zaden en draden heb ik maar aan de kippen gegeven. Wat ik verder aan de binnenkant weg kon schrapen heb ik gebakken met wat ui, paprika, tomaat, knoflook, (vega)gehakt en kruiden. Beetje kaas erover en smullen maar. De schil was wat taai dus die hebben we laten liggen, maar de rest was erg lekker.