Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:13

_Tara_ schreef:
Kip is inderdaad extreem duur :j Ik heb zelf altijd 't idee dat scharrelkip, om 't even grof te zeggen, geen reet opschiet zeg maar :P Dat je dan net zo goed gewone kip kunt kopen. Zelf eet ik eigenlijk gewoon geen kip meer :P Uberhaupt geen vlees meer eigenlijk. Alleen bij m'n ouders nog.
Wat jij zegt is ook lastig inderdaad. Dan koop je zo'n bio kipje maar dan liep die boer misschien wel heel de dag tegen ze te schreeuwen.
Klinkt wel lekker wat je gaat eten!

Weet nog niet wat ik eet eigenlijk. Heb nog bloemkool liggen en champignonnen van gister en heb perongeluk te veel tomaten gekocht := Dus denk dat ik dat maar bij elkaar gooi met een vleesvervanger erbij.

Nee, dat idee heb ik ook niet maar aangezien het in de bonus was en dezelfde prijs was als een 'normale' kip.. ach ja. En inderdaad, dat van de losse kruiden kan inderdaad, heb hier al wat anijs liggen (we hadden uit duitsland een keer een pakje rooibos thee met anijs gehaald maar nergens te verkrijgen hier dus hop, pakje rooibos gekocht en opzoek gegaan naar anijskruiden en dat bij elkaar in, jummie!) En heb ook tijmthee van de biologische winkel omdat dat goed schijnt te zijn bij keelpijn etc. Maar dat is eigenlijk de enige 'lossé thee die ik heb, de rest is allemaal van pickwick, drink ook alleen thee als ik het echt koud heb en gooi er dan ook nog eens anderhalve schep suiker in. := Tja, hoe erg kan je jezelf soms tegenspreken he met 'gezond' willen doen maar wel suiker in je thee doen etc. :P

En kruidenplantjes... ik heb een paar maanden geleden een bieslook plant gehad maar dat ding had op de één of andere manier zoooveel water nodig en groeide enorm en ging stukken dood en zoveel bieslook aten ik en mijn huisgenoten nou ook weer niet... (Plus het feit dat we soms alle 3 het weekend weg waren en als we dan terugkwam hing die op apengapen. :+ ) Wilde wel uit onze eigen tuin bij me ouders een muntstekje meenemen maar dat is er steeds niet van gekomen.

_Tara_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:16

Dat jezelf tegenspreken heb ik ook wel eens hoor :j Mja ik denk altijd maar van dat je voor een groot deel iig al goed bezig bent! Dat is altijd al beter dan helemaal nergens bij nadenken en iedere dag pakje/zakje eten om maar wat te noemen.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:20

Oeh, klinkt erg lekker Hesterve!

Bij mij verschilt t of ik biologisch of gewoon vlees eet. Ik heb in 2010 een half jaar volledig suikervrij, tarwevrij en maisvrij gegeten. En toen moest ik haast wel aan biologisch vlees gaan, want kijk maar eens aan hoeveel vlees die dingen zijn toegevoegd!
Maar bij bijv worstjes van de ah (chipolata?) maakt het prijsverschil niet eens zo heel veel uit meen ik me te herinneren.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:21

EsBianc schreef:

Bij mij verschilt t of ik biologisch of gewoon vlees eet. Ik heb in 2010 een half jaar volledig suikervrij, tarwevrij en maisvrij gegeten. En toen moest ik haast wel aan biologisch vlees gaan, want kijk maar eens aan hoeveel vlees die dingen zijn toegevoegd!
Maar bij bijv worstjes van de ah (chipolata?) maakt het prijsverschil niet eens zo heel veel uit meen ik me te herinneren.

Die worstjes zijn zo lekker :oo Maar zit wel E621 in geloof ik of iig gistextract.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:24

als je een anijsachtige smaak lekker vind moet je de venkelthee van zonnatura is proberen!

Ik probeer hier gezonder te eten. Zoveel mogelijk producten met 100% volkoren (daar kies ik dus ook mijn crackers op uit). Melk producten heb ik alleen in huis voor vriendlief, ik gebruik ze niet.
Vlees wordt altijd de magere of extra magere variant (in het geval van gehakt) of kipfilet. Geen varkensvlees.
Sap uit een pak drink ik niet, sinasappelsap bv vind ik echt vies uit een pak (en de flessen versgeperste vind ik ook niet denderend :o ). Verse zelfgemaakte sapjes drink ik dan weer wel, zowel sap als smooties (bv appelsap, sinasappelsap, bramen/frambozen/aardbeien er doorheen, wortelsap en andere groente sapjes met bv kool, bleekselderij, venkel en gember)

Nu ik veel thuis ben is mn lunch meestal salade (sla, komkommer, tomaat, pijnboompitjes, appeltje/sinasappeltje er doorheen en wat dressing)

Met fruit eten moet ik erg oppassen, ik krijg nog wel is allergische reacties.
Door een smootie doe ik trouwens ook zemelen, voor de extra vezels :)

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:26

_Tara_ schreef:
EsBianc schreef:

Die worstjes zijn zo lekker :oo Maar zit wel E621 in geloof ik of iig gistextract.

Ik meende in die biologische niet?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:28

@ Mri: Ja is die wel lekker, die venkelthee? M'n moeder heeft dat laatst voor me gekocht maar 't leek me niet zo... Zal vanavond eens een kop proberen dan.

@ EsBianc: Volgens mij ook in de bio variant :j Daar baalde ik toen zo van :P Maar durf 't niet 100% zeker te zeggen! Zal er nog eens op letten volgende keer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:31

ik vind het heeeerlijk
Drink zo'n 5 koppen venkel thee per dag :)

maar moet heel eerlijk zeggen dat, sinds ik overben op zonnatura thee, ik andere merken niet lekker meer vind. De rooibos is echte rooibos thee bv. Dus dat deel van de reclame klopt wel.

EN venkel thee? je haathet of je houdt er van ;) ik vind het gewoon echt heerlijk.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:38

Even voor degene die ernaar vroegen: kerrie naar smaak(ik gebruik 1 eetlepel) en bij het bouillonblokje hoeft geen water als je voldoende vocht van de groenten hebt en er eventueel nog een scheutje melk bij doet.
Vlees koop ik ook zoveel mogelijk ongekruid/zonder paneermeel enz. Gewoon puur vlees.Niet altijd biologisch maar zeker geen kiloknallers. De kip die je in zo'n grote bak koopt voor nog geen €5 de kilo :(
hoe kunnen ze nou voor dat geld een beestje gezond opfokken ,slachten en verpakken zonder dat dat ten koste gaat van het beestje?(en er nog op verdienen!)
Bij ons in de buurt zijn ook nog boeren die producten aan huis verkopen. Is meestal biologisch verbouwd en daar betaal je niets extra's voor.
Ik weet niet of ze aan de 20+ kaas iets toevoegen maar zou me niets verbazen als het wel zo is om het soepel/zacht te maken.
Om in te bakken gebruik ik meestal maiskiemolie,rijstolie of zonnebloemolie(die laatste kan je alleen niet heel heet maken daar verandert het product al bij 180graden, rijstolie kan je juist wel heel heet maken)
en ik eet ook alleen goede roomboter en geen bewerkte producten als margarine.

@ EsBianc Was het voor een dieet dat je volledig suikervrijenz at of was het een experiment voor jezelf? Heb je veranderingen bij jezelf opgemerkt?

Bepaalde kruiden om thee van te zetten verkopen wij op het werk ook zoals venkel(vochtafdrijvend) goudsbloem,brandnetel enz. daar zitten geen theeblaadjes bij zijn puur de kruiden. We hebben ook ayuurverdische thee zijn ook allemaal kruiden zonder theeblaadjes maar verschillende kruiden door elkaar. Ook erg lekker!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:47

Citaat:
@ EsBianc Was het voor een dieet dat je volledig suikervrijenz at of was het een experiment voor jezelf? Heb je veranderingen bij jezelf opgemerkt?

Ik was ivm mijn migraine bij een arts voor Biologische Geneeskunde. (reguliere geneeskunde hielp niet). Die heeft mij na een aantal testen dat dieet voorgeschreven (+een heleboel meer dingen waar ik op moest letten). Had eerst zo'n 4-5x per week migraine, en de rest van de week spanningshoofdpijn. En heb nu ongeveer 1x per 3 weken migraine, en daarbij heb ik mijn medicijnen tot de helft kunnen minderen. Een hele verbetering dus.. En als mooie bijkomstigheid ben ik 23 kilo afgevallen (is nu wel weer iets aan, maar ben druk bezig om weer te minderen :) )

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:11

_Tara_ schreef:
Dat jezelf tegenspreken heb ik ook wel eens hoor :j Mja ik denk altijd maar van dat je voor een groot deel iig al goed bezig bent! Dat is altijd al beter dan helemaal nergens bij nadenken en iedere dag pakje/zakje eten om maar wat te noemen.

Ja inderdaad,je moet ergens een begin maken, dat zei mijn moeder ook al. Die was beetje trots dat ik zo´n ommezwaai had gemaakt qua eten en er bewuster me om ga. Je kan ook niet in één keer 180 graden veranderen, alle kleine beetjes helpen. :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:58

@EsBianc zoveel migraine?Heeft het ook metje eigen hormonen te maken? Het is gelukkig voor je dan nu al een heel stuk minder ! Heb je ook meer last als je je minder aan het dieet houdt? Ik heb het zelf hooguit 2 tot 3 x per jaar en dan is het in het voor en najaar als het hel heldere/lichte dagen zijn. Vorig jaar september bij mn moeder op verjaardag en was met mn oom aan het praten roen voelde ik het al opkomen en we zijn redelijk snel daarna naar huis gegaan (half uurtje rijden) maar werd zo misselijk van de hoofdpijn dat we onderweg even moesten stoppen...(alles eruit gegooid) dan ben ik 1 tot 2 dagen van de wereld en nog een paar dagen voel ik me raar in mn hoofd en weg is het weer.

Heb net even op de site van de bakparade gekeken en heb wel een paar recepten gezien om uit te proberen :~

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:01

Ik meld me :D

Ik ben op zoek naar smoothierecepten... Als in: de gezondst mogelijke smoothie :P Heeft iemand ervaring met lijnzaad in smoothies? En kan ik als basis altijd gewoon magere yoghurt gebruiken? :)

SamsonLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:42

Heb nog wel recepten voor je, moet ik ze even voor je opzoeken. Met lijnzaad helaas nog geen ervaring. Weet wel dat ze goed zijn voor de stoelgang.

Tip, zou apro soya producten gebruiken. Deze zijn nog gezonder omdat het plantaardige eiwitten zijn. Ook zitten er belangrijke aminozuren in... ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:42

Dankje voor de tip! :)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:33

Hallo! ik meld mij hier ook even!

sinds ik de beschikking heb over een eigen keuken op mijn kot eet ik daar zo gezond mogelijk. dit houdt voor mij in dat ik daar alleen biologisch vlees eet, volkoren en 'hele' producten en verse groenten en fruit (enige groenten wat ik uit blik eet zijn bruine bonen en rode kool) verder gebruik ik weinig zuivel maar wel veel soja producten (dit vooral vanwege de positieve effecten op je cholesterol gehalte ed)
in het weekend ben ik thuis bij mijn ouders en staat er eigenlijk voornamelijk 'ongezondere' producten op tafel.

na het topic te hebben doorgelezen moet ik echt eens na gaan denken over de E nummers :oo zelf drink ik wel light redbull, coca cola en fanta
dit omdat ik de echte varianten veel te zoet vind.

SamsonLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:44

Graag gedaan...;)

De hormoonfactor van dr. Moorman is intressant boek. Staat ook een lijst in van E-nummers die we zeker moeten vermijden!

De light producten lijken leuk, maar zitten meer chemische stoffen in die weer slecht zijn. @ blazelover, misschien iedee om meer water te drinken? Zuiverd ook je lichaam!

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:56

Ik lees ook mee, interessant. Ik houd vooral van brood van de bakker (supermarkt brood hoef ik niet). Het liefst zo donker mogelijk! Maar is dit nou echt gezond , of welke granen moet ik hebben?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:08

Hier nog iemand!

Ik ben een poging aan het doen, nouja, doe het al de afgelopen 7 weken, dus ben al even onderweg. Moet zeggen dat ik er nu echt aan gewend begin te raken. Nu ben ik ook niet extreem gezond bezig... Eet af en toe nog steeds een broodje met een dikke laag kruidenkaas, en wat chips gaan er ook nog wel eens in. Maar nu gebeurd het met mate!

Eerder nam ik altijd 4 boterhammen mee naar school, en dan twee grote koeken (Prince oid, met veel chocolade etc), maar dan at ik vaak maar 2 of 3 boterhammen. Nu eet ik ze wel alle vier maar laat die koeken staan. Thuis is het ook geen chipszak leegvreten maar een appel of een peer. 's Avonds als toetje magere yoghurt met fruit erdoorheen geblend. Op de bank soms nog een bakje cashew-noten ipv de chips.

En als ik iets lekkers neem, dan wil ik er ook vooral van genieten. Ga dan ook echt een halfuur met een klein bakje chips doen. Bewust eten, zegmaar! :)

Mijn enige probleem is water drinken. Ik drink sowieso al weinig, en water vind ik niet lekker. Ik drink het wel eens, noodgedwongen, maar trek dan ook altijd een gezicht alsof ik moet overgeven. :') Ik ben wel van de frisdranken en dan vooral Cola afgestapt, en het is nu vooral sapjes en aanmaaklimonade... Maar dat is het natuurlijk ook niet helemaal.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:22

@ samsonlot: het is niet zo dat ik alleen maar dat drink he! ik drink vooral veel evian water (ander water lust ik niet :+ ) maar als ik frisdrank drink is het dus voornamelijk die light dranken of lipton icetea.
@ eydis: mij is verteld dat de kleur van het brood niets uit maakt (uitgezonderd witbrood) qua vezels enzo schijnt het hetzelfde te zijn.

zelf zou ik graag meer vezels binnen krijgen buiten de 'normale' manier van volkoren producten enz. hebben jullie nog tips?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:36

@ blazelover: brood gemaakt van 100% volkorenmeel geeft sneller een voldaan gevoel dan een lichtbruin brood (zoals tijgertarwe bv).

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:42

Duuk2011 schreef:
Pff jeetje wat lastig als je dus overal ingetuimd wordt? Dat alles toch vol met suiker blijkt te zitten

Erg eigenlijk toch?!

Leuk om te lezen dat zoveel mensen bewust bezig zijn met eten!
Hier vandaag een wat mindere dag omdat we op werk een themalunch hadden waarbij een heleboel mensen allerlei lekkers had gemaakt: soep, eiersalade, quiche, gehaktballetje... Wel veel fruit gegeten, maar merk nu dat ik weinig gedronken heb. DORST!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:05

blazelover schreef:
@ samsonlot: het is niet zo dat ik alleen maar dat drink he! ik drink vooral veel evian water (ander water lust ik niet :+ ) maar als ik frisdrank drink is het dus voornamelijk die light dranken of lipton icetea.
@ eydis: mij is verteld dat de kleur van het brood niets uit maakt (uitgezonderd witbrood) qua vezels enzo schijnt het hetzelfde te zijn.

zelf zou ik graag meer vezels binnen krijgen buiten de 'normale' manier van volkoren producten enz. hebben jullie nog tips?

Er zijn inderdaad(donker)bruine broden die bruin zijn gemaakt met kleurstof. Volkorenbrood heeft volgens mij de meeste vezels van de "normale"bruine broden. Zelf eet ik brood met lijnzaad erdoor. Om meer vezels binnen te krijgen kun je kijken of je door bepaalde gerechten tarwezemelen kunt doen. Eet fruit met schil (als dat smaak haha zie al een mandarijn voor me)volkoren pasta's aardappelen in de schil. Maar bijvoorbeeld een beetje tarwezemelen door je avondmaaltijd daar proef je niets van (al voel je ze soms wel in je mond).
Door je smoothies kan je ze ook doen net als door de kwark of yoghurt daar kan je dan ook weer wat gebroken lijnzaad en havermout in doen.

Nu het zo koud is vind ik water uit de kraan eigenlijk te koud en drink dan ook te weinig. Als ik nu naar mn werk ga neem ik een flesje (behoorlijk)lauw water mee en die gaat dan wel op. :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:10

Hier vandaag op mijn werk gegeten, wordt ook alles vers gemaakt en volgens mij is alle fruit sowieso biologisch.. :j

Ik vroeg me af, heeft iemand een lekker recept voor een smoothie met veel groente? Ik hou wel van groente, maar dan koud: tomaat, komkommer, radijs, paprika en wortel, dat soort dingen. Maar warme groente is gewoon niet echt mijn ding.. := Maar misschien dat als ik het blend, met bijvoorbeeld fruit, ik toch wat meer variatie kan krijgen wat betreft het eten van groente. Wat zijn aanraders? Is groente lekker in een smoothie met fruit bijvoorbeeld?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:35

Woow, zijn echt best veel mensen bezig met proberen ´gezonder te eten´, wat leuk! :D En water drinken, tja denk dat het gewoon een kwestie van wennen is. Ik weet niet precies waar het bij mij vandaan komt, misschien omdat mijn moeder eigenlijk altijd water dronk en bij mijn oma ze altijd heel chique water hadden: Barleduc, en dat klonk zo sjiek dat wilde ik ook! Haha, sindsdien drink ik eigenlijk altijd water. Heb altijd wel een flesje water in de koelkast liggen en de glazen water staan overal. :+ Drink ook gewoon cola, maar haal het nooit speciaal voor mezelf in huis, als er vriendinnen langs komen ofzo maar eigenlijk nooit voor mezelf. Heb ook altijd wel een fles aanmaaklimonade in de kast staan, voor een beetje 'variatie' met water. Maar ook al staat er 0% toegevoegde suikers en kleur-geur en smaakstoffen, ik geloof het nog steeds niet. :') Het is meer dat ik het toch gewoon wel lekker vind en echt best lang met zo'n fles doe, beetje variatie met water is ook lekker. :)

Heb vanavond een mango-banaan-grapefruitsap gehad, het was weer héérlijk! :D Op deze manier krijg ik me 2 stuks fruit wel naar binnen iedere dag. ik vraag me alleen af of er ook gezonde/werkzamen stoffen verloren gaan met dat blenden? Iemand misschien een idee hierover?

Nog 1 zelfgemaakt chocoladekoekje om het af te leren. :Y)