Testrecepten thema november: herfst.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: Testrecepten thema november: herfst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:34

Die spruitjessoep hierboven klinkt lekker. Ik maak op die manier eigenlijk ook altijd mijn courgette of broccolisoep, maar dan voeg ik nog aardappel en room/cremefraiche/kruidenkaas toe.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:26

inge81 schreef:
Tussengerecht: geen idee nog - maar heb nog tot de kerst >> wellicht iemand een idee wat ik zondag mee kan nemen

Zo'n grote paddestoel (naam kwijt) in balsamico met geitenkaas op een toastje?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 26-11-10 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:29

Zo'n portobello bedoel je? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:51

ja die ja :Y)

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:24

Vanavond ga ik m'n recept uitproberen...
Herfstcouscous met pompoen en kikkererwten... :)

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:54

F_Orumster schreef:
inge81 schreef:
Tussengerecht: geen idee nog - maar heb nog tot de kerst >> wellicht iemand een idee wat ik zondag mee kan nemen

Zo'n grote paddestoel (naam kwijt) in balsamico met geitenkaas op een toastje?

Lijkt mij heerlijk, maar helaas kaas dus gaat m niet worden vrees is. (en geitekaas trapt ze niet in, heb ik al geprobeerd)
Denk dat ik maar voor de boontjes katenspek ga.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:32

Aeris schreef:
Vanavond ga ik m'n recept uitproberen...
Herfstcouscous met pompoen en kikkererwten... :)

Oh, lekker, ik ben gek op alledrie de ingrediënten :9 . Ben benieuwd hoe je ze verwerkt, en met welke kruiden :j .

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:55

inge81 schreef:
Lijkt mij heerlijk, maar helaas kaas dus gaat m niet worden vrees is. (en geitekaas trapt ze niet in, heb ik al geprobeerd) Denk dat ik maar voor de boontjes katenspek ga.

Doperwten en katenspek gaan ook goed samen, maak een puree van de erwten evt met munt en draai er quenelles van (met 2 lepels heb je dat zo gepiept) Is italiaans

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:56

Wat ik ook erg lekker vind is een zoete stampot:
Stampot van wortel, rode bietjes, aardappel en desnoods ook nog een appeltje. Erg lekker een wat pittiger vlees(vervanger) sausje. Mijn variant is met sojabrokken met pindasausje!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:46

Nou ik heb gisteren het vega stoofpotje gemaakt, lekker! :))

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:31

Ik heb net Gaby's spruitjessoep gemaakt voor de lunch. Erg makkelijk en lekker!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:39

Ik heb me uitgeleefd gisteren.

Voorgerecht was gegratineerde geitenkaas met truffelhoning, geserveerd met een dadelwalnootbrood en citroen chutney.
(geitenkaasje onder de grill tot die net zacht is, dan wat honing erover en serveren op wat rucola. Sneetje dadelwalnootbrood (van de AH) ernaast en een lepeltje citroenchutney (had mijn moeder gemaakt, die heeft het recept).

Hoofdgerecht was een stoofschotel van hamlappen, ui, spekjes, courgette, wortel, shiitakes en rode wijn. Allemaal eerst even fruiten in wat olijfolie en dan gaar sudderen in de rode wijn. Evt aanvullen met wat bouillon. Lekker simpel en prima te eten. Ik had er nog pastinaak doorheen, dat was iets te zoet, maar krieltjes kan ook prima.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:13

Afgelopen zondag heb ik een lekkere stoofpot gemaakt; en wel Boeuf bourguignon volgens dit recept:
Allerhande 10 2010 schreef:
Ingrediënten
750 g riblappen, in stukken
2 uien, in ringen
1 winterpeen (250 g), in plakjes
3 tenen knoflook, in plakjes
750 ml rode volle wijn
180 g gerookt ontbijtspek (stukje), in reepjes
1 blikje tomatenpuree (70 g)
2 takjes tijm
2 laurierblaadjes
1 zakje verse peterselie (30 g)
1 bakje champignons (250 g)
1 pot zilveruitjes (340 g)
Materialen
keukentouw
Bereiden
1. Meng de stukken rundvlees, de uien, de wortel en de knoflook in een kom en schenk de wijn erover. Laat minimaal 2 uur afgedekt in de koelkast marineren. Haal 30 min. voor gebruik uit de koelkast.
2. Schep het vlees uit de marinade en dep droog met keukenpapier. Bak het ontbijtspek in een braadpan zonder olie of boter op laag vuur in 10 min. uit. Schep uit de pan. Doe het rundvlees in de pan en bak goudbruin. Schep uit de pan. Haal de groenten uit de marinade, doe in dezelfde pan en bak zachtjes 5 min. Bak de tomatenpuree 1 min. mee. Voeg rundvlees, spek en marinade toe en breng zachtjes aan de kook.
3. Bind de tijm, de laurierblaadjes en de helft van de peterselie bij elkaar met een stukje keukentouw. Voeg dit bouquet garni toe aan het vlees. Laat 2 1/2 uur zonder deksel op de pan zachtjes stoven.
4. Veeg de champignons schoon en doe ze in de pan. Laat de zilveruitjes uitlekken en voeg toe. Laat het vlees en de groenten nog 30 min. sudderen.
5. Proef of het vlees mals is en breng eventueel op smaak met peper en zout. Snijd de blaadjes van de rest van de peterselie fijn en strooi over de boeuf bourguignon. Lekker met aardappelpuree en haricots verts.

Eenvoudig te bereiden en ik was niet veel geld kwijt aan de ingrediënten. Terwijl ik toch echt het idee had wat chiquer te eten dan normaal. Heb het geserveerd met aardappelpuree, wat het in mijn ogen ook zeker nodig had. Het vlees was echt boterzacht, zo mals had ik het nog nooit gegeten. Moet zeggen dat ik het ook wel wat langer (gok een uurtje of 3) heb laten stoven. Vooral de champignons vond ik er heerlijk in, de volgende keer doe ik daar het dubbele van in. Vond het een prima manier om de riblappen te bereiden, goed op smaak, maar het is niet iets waar ik bij ga watertanden als ik er weer aan terug denk. Hier vonden we het ook errug zwaar op de maag liggen, echte boerenkost. :D

Afbeelding

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:09

Ik zal morgen nog even fotootje van mijn rodewijnbiefstuk plaatsen :)