Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:02

anneve schreef:
Melk is voor de kalfjes inderdaad. In landen waar na de zoogtijd (van mensenbaby's bedoel ik) geen melk meer wordt gedronken komt osteoporose veel minder voor. Wij zijn het enige zoogdier dat nog melk drinkt na de zoogperiode. Er is een theorie die zegt dat wij onze Ca - stofwisseling daardoor lui maken.
@ Hermelijn, je mag veel meer eten dan ik suggereerde in het menu hierboven. Zoveel je wilt eigenlijk, als het maar geen koolhydraten zijn. B.V 4 stukken vlees ipv 1. In de praktijk eet je van koolhydraatloos voedsel minder dan je zou denken, omdat het veel beter verzadigd dan voedsel met carbs. Maar dat heb ik geloof ik al uitgelegd.

Ik heb je al eerder gezegd, ik ga daar niet vol(ler) van zitten dan van koolhydraten eten, en dan eet ik liever wel koolhydraten want ik vind ze heerlijk. Ik eet regelmatig 's avonds alleen groenten met flink wat vlees (meer dan wordt aangeraden voor vrouwen), maar ik merk geen verschil wanneer ik dat eet of wanneer ik er pasta bij eet. Als ik het verschil niet merk, zie ik niet in waarom ik een voedingsgroep uit m'n eetpatroon zou moeten halen. Dat het voor jou werkt is prima ;) Perfect zelfs. Maar ik zou niet willen leven zonder pasta en brood.

Ook heb ik gemerkt dat ik zéker baat heb bij zuivel. Vroeger dronk ik flink wat zuivel op een dag (melk in m'n thee en kaas op m'n brood) en schommelde ik altijd rond hetzelfde gewicht. Toen ik op mezelf ging wonen kwam daar veel bij, nu ben ik weer begonnen met meer zuivel te nemen en ik kom niet meer bij (val zelfs langzaam af). Dat heeft natuurlijk ook met andere factoren te maken, maar ik merk dat een beker thee met melk mijn honger veel meer onderdrukt dan een kop soep ofzo.

Ik denk dat ieder mens behoefte heeft aan iets anders, en dat je zulke generalisaties wel kunt maken voor het gemiddelde, maar niet voor het individu. Daar zijn ze tenslotte ook niet voor bedoeld...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:51

Red_Savage schreef:
Ook Atkins heb ik geprobeerd. Vriendin van me is er veel van af gevallen, maar ik hield het zelf niet vol omdat mijn energie niveau drastisch omlaag ging.

Mag ik vragen hoe lang je het geprobeerd hebt? :)
Bij mij was het ook zo dat mijn energie als een pudding in elkaar stortte. Dat heeft een week of 3 a 4 geduurd en toen was het ineens over. 'k Vond het trouwens ook wel een vervelend verschijnsel hoor, want als ik een kwartiertje wandelde was ik helemaal uitgeput, echt compleet totalloss.

Grapjasjes12

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:58

Zo, gister voor het eerst zonder aardappelen/pasta/rijst avondeten gemaakt, vandaag de tweede keer. Ben nog een beetje aan het zoeken naar goede recepten :j

Brood schrappen overdag vind ik erg moeilijk. Niet omdat ik het anders zo mis, maar omdat het anders erg duur wordt en ik vind het op m'n werk ook niet praktisch.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:02

@oscar: Ik heb het nog net geen 2 weken volgehouden. Helaas, ik dacht dat ik er wel door heen zou komen, maar het leek elke dag erger te worden. Toen ik zelfs nog buiten adem raakte van mijn veters strikken, vond ik het zat. :\

@Phormicola: Goed begin zeg. En brood weglaten is inderdaad erg lastig, dat vond ik zelf ook lastig. Brood eten is ook gewoon zo 'logisch' :=
Veel succes verder!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:03

Ik zat er aan te denken om een soort van brood van vlees te maken en daar dan gewoon kaas enzo op te doen ofzo.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:07

Dat is geen slecht plan. Ik gebruikte zelf dikke hamlapjes, en dan vulde ik die wat met kaas en rolde ik ze op. Was eigenlijk best lekker :)
Of een dikke hemaworst (zonder broodje natuurlijk :+ )

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:31

Red_Savage schreef:
@oscar: Ik heb het nog net geen 2 weken volgehouden. Helaas, ik dacht dat ik er wel door heen zou komen, maar het leek elke dag erger te worden. Toen ik zelfs nog buiten adem raakte van mijn veters strikken, vond ik het zat. :\

Begrijpelijk, ik heb het zelf ook zo ervaren en het was niet bepaald leuk. Gelukkig hoorde ik op dat moment dat het er even bijhoorde, ik was al bang dat het constant zo zou blijven. Vandaar dat ik nog even volgehouden heb, en kort daarna had ik er eigenlijk ineens geen last meer van.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:35

phormicola schreef:
Zo, gister voor het eerst zonder aardappelen/pasta/rijst avondeten gemaakt, vandaag de tweede keer. Ben nog een beetje aan het zoeken naar goede recepten :j

Brood schrappen overdag vind ik erg moeilijk. Niet omdat ik het anders zo mis, maar omdat het anders erg duur wordt en ik vind het op m'n werk ook niet praktisch.

Op deze website vind je een hoop lekkere low-carb recepten. :) http://www.lowcarbrecepten.nl/ Ik vind vooral het ontbijt moeilijk. Eieren krijg ik 's ochtends niet weg, eet vaak yoghurt (of twee wasa's als ik haast heb).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:20

Met avondeten KH weglaten is makkelijker te doen, ik eet wel vaak rijst/pasta maar ook vaak genoeg vlees en veel groenten, zo ook gister.
Maar brood vervangen... Ook met meenemen naar je werk, het wordt zo lastig. En hele dag vlees eten moet ik niet aan denken.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:25

Ik heb nu naast koolhydraatarm brood ook krackers van Atkins gevonden in een winkel in de buurt. Dat maakt het een stuk eenvoudiger. Kijk ook eens in de koolhydraatwijzer (google op Atkins om die te vinden) dan doe je misschien ook nog wat ideeën op.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:27

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:36

Als je koolhydraatarm eet, dan kun je toch nog wel fruit eten? Of laten jullie dat ook weg? Ik zat namelijk even op die wijzer te kijken uit de vorige post en ja dan zie je allicht dat er ook in fruit KH zit.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:39

Fruit beperk ik nog, zolang ik af wil vallen. (moet nog 2 kg). Aardbeien en grapefruit en citroen bevatten relatief weinig KH.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:57

ik eet nu boekweitcrackers ipv brood, enm verder dus vooral heel veel groentes (duh ;) ) , en hoewel ik een echte broodliefhebber ben 9rustig drie keer per dag :)) ) valt het me nog niet tegen. Vanochtend had ik courgette/komkommer/venkel 'sap' (gepureerd met citroensap en olijfolie), vanmiddag tonijnsalade (met appel, ui, tapenade) en wat fruitsla en vanavond denk ik nog een keer broccolisoep met gebakken kip.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:26

Ik zou koolhydraten uit fruit niet per definitie laten zitten. Het is een van de oudste en meest basic voeding uit het menselijk dieet. Vroeger leefden mensen op fruit (besjes en dergelijken) en vlees.

Bovendien is insuline toch een van de meest basic behoeftes van je hersenen om goed te kunnen nadenken. Het gaat dan niet om lichamelijk fit, maar om mentaal fit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:27

Waar kun je dat KH arm brood kopen, hoe duur is het en hoeveel mag je daarvan eten per dag?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:32

Bij Super de Boer kost een halfje KH-arm brood 2,10. Het is minder lekker dan gewoon brood, moet je wel even aan wennen. Mijn paarden lusten het trouwens ook niet en dat zijn echt alles-eters. :+

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:36

Bij de C1000 wordt het ook verkocht. Moet zeggen dat ik het ook niet echt lekker vind...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:37

Nou, dan ga ik zo even kijken :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:39

Oscar schreef:
Red_Savage schreef:

Begrijpelijk, ik heb het zelf ook zo ervaren en het was niet bepaald leuk. Gelukkig hoorde ik op dat moment dat het er even bijhoorde, ik was al bang dat het constant zo zou blijven. Vandaar dat ik nog even volgehouden heb, en kort daarna had ik er eigenlijk ineens geen last meer van.

Echt waar? Je bent de eerste waarvan ik het hoor. Mensen om me heen zeiden constant dat ze zich juist heel fit en energiek voelden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:43

ANTONIE KAMERLING (44) OVERLEDEN
Acteur Antonie Kamerling is overleden. Hij is 44 jaar geworden. Zijn lichaam werd gevonden in een woning in zijn woonplaats Zevenhoven.

Zelfmoord

Kamerling laat zijn vrouw Isa Hoes en twee kinderen achter, zijn zoon Merlijn en dochter Vlinder. De acteur heeft zelf een eind aan zijn leven gemaakt, zegt zijn zwager Albert Verlinde.
Depressies

In diverse interviews liet Kamerling eerder al doorschemeren aan depressies te lijden. In een reactie die Verlinde samen met Isa Hoes opstelde staat: "Helaas heeft de geboden hulp niet mogen baten."

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:51

IK zag het, heftig!

Overigens is de Natuurwinkel ook wel een aanrader voor KH arme producten, ik ben er de afgelopen week meer geweest dan in de 10 jaar ervoor :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:53

Shiloh schreef:
Ik zou koolhydraten uit fruit niet per definitie laten zitten. Het is een van de oudste en meest basic voeding uit het menselijk dieet. Vroeger leefden mensen op fruit (besjes en dergelijken) en vlees.

Bovendien is insuline toch een van de meest basic behoeftes van je hersenen om goed te kunnen nadenken. Het gaat dan niet om lichamelijk fit, maar om mentaal fit.

Goed om te lezen. Was net weer wat meer de routine van fruit als tussendoortje aan het oppakken om weer genoeg fruit binnen te krijgen. Hou van fruit, maar vergeet het soms gewoon te eten ;-)

Over Antonie, ik las het net ook. Wist niet dat hij depressief was, maar dat schoot wel direct door me heen, dat ik het er wel een type voor vond om depressief te zijn bedoel ik dan hoor!! Jemig wat definitief en wat erg voor Isa en zijn kinderen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:53

:oo Wat een heftig nieuws!

Natuurwinkel kom ik ook steeds vaker!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:54

ik moet zeggen dat ook het vlees er echt heel erg lekker is. Keuze is wel wat minder uitgebreid, maar het smaakt super.