anneve schreef:Melk is voor de kalfjes inderdaad. In landen waar na de zoogtijd (van mensenbaby's bedoel ik) geen melk meer wordt gedronken komt osteoporose veel minder voor. Wij zijn het enige zoogdier dat nog melk drinkt na de zoogperiode. Er is een theorie die zegt dat wij onze Ca - stofwisseling daardoor lui maken.
@ Hermelijn, je mag veel meer eten dan ik suggereerde in het menu hierboven. Zoveel je wilt eigenlijk, als het maar geen koolhydraten zijn. B.V 4 stukken vlees ipv 1. In de praktijk eet je van koolhydraatloos voedsel minder dan je zou denken, omdat het veel beter verzadigd dan voedsel met carbs. Maar dat heb ik geloof ik al uitgelegd.
Ik heb je al eerder gezegd, ik ga daar niet vol(ler) van zitten dan van koolhydraten eten, en dan eet ik liever wel koolhydraten want ik vind ze heerlijk. Ik eet regelmatig 's avonds alleen groenten met flink wat vlees (meer dan wordt aangeraden voor vrouwen), maar ik merk geen verschil wanneer ik dat eet of wanneer ik er pasta bij eet. Als ik het verschil niet merk, zie ik niet in waarom ik een voedingsgroep uit m'n eetpatroon zou moeten halen. Dat het voor jou werkt is prima

Ook heb ik gemerkt dat ik zéker baat heb bij zuivel. Vroeger dronk ik flink wat zuivel op een dag (melk in m'n thee en kaas op m'n brood) en schommelde ik altijd rond hetzelfde gewicht. Toen ik op mezelf ging wonen kwam daar veel bij, nu ben ik weer begonnen met meer zuivel te nemen en ik kom niet meer bij (val zelfs langzaam af). Dat heeft natuurlijk ook met andere factoren te maken, maar ik merk dat een beker thee met melk mijn honger veel meer onderdrukt dan een kop soep ofzo.
Ik denk dat ieder mens behoefte heeft aan iets anders, en dat je zulke generalisaties wel kunt maken voor het gemiddelde, maar niet voor het individu. Daar zijn ze tenslotte ook niet voor bedoeld...