Zit in kaas vlees?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:50

farahmunda schreef:
Een melkkoe gaat uiteindelijk meestal naar de slacht.
Maar dan alleen als zij niet meer geschikt is als 'melkkoe'.
Ter vergelijking: De "machine" is kapot, gaat kapot, werkt niet meer, etc.
De melkkoe die een ziekte heeft, die onvruchtbaar is, die slechte benen heeft, een ongelukje heeft gehad: zij gaat dan uiteindelijk naar de slacht. Soms per direct, maar ook wordt deze koe wel in de zomer in het land gedaan om lekker aan te sterken en dik te worden én dan naar de slacht.

Er zijn zeker melkveehouders die 'niet' goed genoeg voor hun vee zorgen. Maar uiteindelijk hebben zij zichzelf daar toch alleen maar mee? Want het is bewezen dat melkkoeien pas met goede verzorging/voer etc. goed produceren.
Over de van Drie groep? Tja laat ik daar over zeggen dat wij er thuis niet echt mee eens zijn.
Voor de contractmester waar wij voor mesten, zijn er wel zoveel regeltjes en kortingen op de uitbetalingen, dat er voor gezorgt wordt dat de kalveren het beter hebben.
Maar het zou vast nog wel beter kunnen worden. Wij denken bijvoorbeeld ook aan meer ruimte/ naar buiten? voor de kalveren. Maar ja dat moet financieel ook mogelijk zijn...

Inderdaad, dat financiele aspect, dat is het hele punt. De meeste mensen hebben geen cent extra over voor dierenwelzijn. Het is ook een kwestie van bewustwording. Mede door mijn argumenten eet mijn vriendje nu af en toe biologisch vlees, of soms geen vlees. Maar als jullie er nu naar betaald werden, zouden jullie dan ook biologisch gaan? Daar ben ik wel benieuwd naar.

En met het zien van koe als product/machine. Daar ben ik het, als veganist, gewoon niet mee eens, om dieren als machine te zien. Maar je moet ze wel als machine zien als je er winst op wilt maken (boerderij, manege, etc). Tsja, dat is volgens mij een fundamenteel meningsverschil tussen ons.

d_ruiter

Re: Zit in kaas vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:52

ik denk dat het hele topic over meningsverschillen gaat ;)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:55

HorsesWoman schreef:
Ik ben al blij als mijn ouders een keer mee doen met mijn vleesvervangers , en ik vind dat elke vegatariër dat moet zijn.
Je kan echt heel erg beperkt eten

Daar ben ik het niet mee eens. Het is niet beperkt. Als je vegetarisch/veganistisch eet, dan moet je niet denken in groente-vlees-aardappelen termen, maar in eiwit-koolhydraat-vitaminen-vetten-etc. termen. Als je vleesvervanger 'vleesvervanger' blijft noemen, dan IS het ook beperkt. Maar als je gewoon een gezonde maaltijd samenstelt waar alles in wat je nodig hebt (je hoeft echt niks te vervangen! Sommige volkeren hebben nooit vlees gegeten) zijn je opties ineens veel groter.

Inspiratie: http://www.veganisme.org/?receptoverzicht2

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:57

Over de afmetingen? Aangezien we voor 2007 alle groepshokken (en eenlingshokken voor de eerste weken die daar in gebruikt worden, daarna gaan ze echt in een groep), hebben moeten aanpassen. Verder hebben we een nieuwe stal gebouwd, om het aantal dieren even groot te houden. Kun je je voorstellen wat dit heeft gekost? Ik weet dan ook zeer zeker dat deze afmetingen regels verplicht zijn. De AID is dan ook een paar weken na het in gaan van die regel, wezen kijken of onze hokken inorde waren. Ja dus en geen boetes.

Misschien wel als het financieel beter betaald wordt, komt het dierwelzijn nog een stukje hoger idd.

Maar ik zal nooit biologisch worden. Want biologisch betekent ook veelal geen medicijnen gebruiken.
Terwijl ik gezondheid heel erg belangrijk vind. Natuurlijk ben ik niet voor te veel medicijnen gebruiken.
Maar als ik erge koorts/hoest/griep heb, meer dan een week lang, ga ik ook naar de dokter voor een kuur.
Dat mag een koe toch ook?

Idd het gaat hier over meningsverschillen! Ik vind het prima dat iedereen anders denkt, maar dan wil ik toch wel een stukje realiteit er bij gooien, of je het gelooft? Dat maakt me dan niet uit, ik hoop natuurlijk van wel. Want ik ben gek van deze sector (van de goeie boeren dan ;) ). En ik wil niet dat de gehele sector als slecht wordt afgeschildert door een paar slechte voorbeelden

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:01

Ik heb het hele topic globaal eens doorgelezen en er zijn even een paar kleine punten waar ik op wil reageren. Overigens, ik studeer diergeneeskunde en heb net (vorige week maandag) examen gedaan in Veterinaire Volksgezondheid en net (vanochtend) examen gedaan in dierhygiëne en huisvesting. Dus heb er wel een klein beetje verstand van.

- Beenderen in snoepjes. Dit gebeurt nog wel degelijk! Enkel van koeien ouder dan 24 maanden, die onder verdachte omstandigheden dood zijn gegaan, of die positief zijn getest op BSE worden volledig vernietigd. In principe wordt elke koe gecontroleerd op BSE in het slachthuis (daarom is identificatie zo belangrijk > SANITEL bijvoorbeeld)

- Een boer is tegenwoordig niet meer alleen een boer. Hij is bedrijfsmanager, accountant, moet een heel wat van de wet weten, enz. Wat farahmunda zegt is ook helemaal waar. Het is een apart beroep waar weinig mensen nog echt weet van hebben. Ik heb ook stage gelopen op een rundvee bedrijf. Slechts een week, maar als snel had ik door van voor een enorm management er achter zit. Ook heb ik stukken van de wet moeten leren. Als je ziet hoeveel regels er opgesteld worden....pffft daar zou ik als boer ook horendol van worden. Hiermee zeg ik niet dat die wetten en regels niet goed zijn, maar het zijn er gewoon enorm veel. Vooral het geklaag van vele dierenrechten organisaties die niet eens willen luisteren waarom bepaalde dingen gebeuren waarop ze gebeuren. Even een simpel voorbeeld, wie van jullie is tegen onverdoofd castreren van biggen? En wie van jullie heeft het daadwerkelijk eens in het echt gezien? Ik heb het 'live', in het echt gezien, en het biggetje gaf geen kick. Ik ben er van overtuigd dat het biggetje meer stress ondervind aan het verdoven dan aan de hele ingreep zelf. Dit is maar een klein voorbeeld, maar zo zijn er nog veel meer. Houd er rekening mee dat aan elke vorm van huisvesting voor en nadeling zitten, zowel op dierenwelzijn gebied, als op dierengezondheid. Er mag geen antibiotica in ons vlees zitten, maar tegelijkertijd willen we wel dat de koeitjes vrij rond kunnen lopen waardoor de infectiedruk stijgt (meer kans op infecties) en we dus wel antibiotica moeten spuiten.

-Ik heb het afgelopen semester ongelofelijk veel geleerd over het slachtproces en het productie proces. Ik ben naar RENDAC (afvalverwerkingsbedrijf) geweest. Ik ben er geen vlees minder om gaan eten. Maar ik waardeer het stukje vlees op mijn bord veel meer. Ik wist wel hoe het systeem in elkaar zat, maar als je alles met eigen ogen ziet, dan besef je het pas hoeveel tijd en energie er in dat ene stukje vlees gestopt wordt. Wisten jullie bijvoorbeeld dat er ELK dier gekeurd wordt door dierenartsen, zowel voor de slacht als na het slachten (inwendige keuren, keuren organen enz...), zo wordt er bijvoorbeeld van een dierenarts verwacht dat hij ongeveer 10000 kippen per uur controleert, dat is 2,7 kip per seconde! Niet te doen toch? Als dieren arts hebben we een halve minuut per rund om te controleren... Dan laten we de keten toch langzamer draaien? Het gevolg: iedereen staat op zijn achterste poten dan het vlees (veel) duurder wordt. Wisten jullie dat ELK dier verdoofd moet worden voordat het geslacht wordt? Men heeft nauwelijks weet hoe de prijs van een stukje vlees opgebouwd is. Nee we hebben het niet meer over dieren, we hebben het over producten in een product gerichte maatschappij. Het is een fabriek vergelijkbaar met een speelgoed fabriek.

- Over biologische productie gesproken. In theorie is het allemaal zo mooi, 80% van de mensen beweert in enquêtes dat het biologisch vlees/producten zal kopen. Wat wijst de praktijk, dat slecht 20% dat ook daadwerkelijk doet. Waarom: de prijs....

Ik ben van mening dat het niet nodig is om vegetarisch te worden. Wel ben ik van mening dat er veel meer onderwezen moet worden in waar het vlees vandaan komt. Laat men een maatschappelijke stage doen op het middelbaar. Krijg eens besef wat het is dat je eet. Dan denk ik dat men er wel bereid voor zal zijn er meer voor te betalen.

Zo het is een heel verhaal geworden. Deels off topic, deels ontopic. Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel te zeggen...

P.S. Legbatterijen worden in 2012 verboden (belgie).

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:03

Fitch schreef:
[

Dus... in jouw ogen mogen veganisten niet op asfalt lopen? Niet in de trein zitten? Anders ben je geen veganist? Dan wordt 't leven verrekte lastig als veganist.

Nee in mijn ogen moet je geen labels plakken op levenswijzen van mensen en de keuzes die ze daarbij maken. Niemand leeft hetzelfde, niemand volgt dezelfde regels.
Jij had het over echte vegetariers dan heb ik het over echte veganisten:

Citaat:
Veganisten gaan een stap verder dan vegetariërs, die alleen afzien van voedsel afkomstig van gedode dieren. Veganisten mijden ook eieren, zuivel, leer, wol, zijde, honing en in principe alle producten, die dierlijke bestanddelen bevatten. Daarvoor in de plaats gebruikt men bij voorkeur plantaardige producten. (Fruitariërs gaan nog weer een stap verder dan veganisten. Zij eten ook geen planten.)

Het bovenomschreven veganistische principe leidt in de praktijk tot onder meer het volgende:

* Geen dierlijk voedsel betekent: geen vlees, vis, gevogelte, zuivelproducten (zoals melk, boter en kaas), eieren, honing, gelatine, dierlijk stremsel,
* Geen dierlijke materialen betekent: geen scheerwol, leer, ivoor, dons, kamelenhaar, balein, traan, hoorn en zijde.
* Dieren worden niet gevangen en gevangen gehouden. Dus ook niet gebruikt als proefdier, huisdier, honingbij, rijpaard, springpaard, trekpaard, lastezel, circusdier, dansende beer, dierentuinattractie, wedstrijddier (bij o.a. hondengevechten, hondenrennen, duivensport, hippische sport inclusief de military), enzovoort.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:06

Ik heb nu trouwens wel weer veel geleerd over vegetariers en veganisten. Poeh dat is niet niets om zo iets vol te houden! Echte doorzetters lijkt me dat dan, als je het echt goed wilt doen!

Dat ik er niet mee eens ben heeft daar niets mee te maken.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:11

IcePrincess schreef:
Nee in mijn ogen moet je geen labels plakken op levenswijzen van mensen en de keuzes die ze daarbij maken. Niemand leeft hetzelfde, niemand volgt dezelfde regels.
Jij had het over echte vegetariers dan heb ik het over echte veganisten:

Hm....
a. Je spreekt jezelf tegen: je wil geen labels plakken maar bent in elke post enigszins hysterisch bezig om dat toch te doen.
b. Ik dacht dat ik duidelijk was met mijn quote van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme: als een VERENIGING het op een dergelijke manier uitdraagt, lijkt dat me meer autoriteit hebben dan een andere definitie waar je de bron niet eens van vermeldt, dus wat is je punt?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:12

farahmunda schreef:
Ik heb nu trouwens wel weer veel geleerd over vegetariers en veganisten. Poeh dat is niet niets om zo iets vol te houden! Echte doorzetters lijkt me dat dan, als je het echt goed wilt doen!

Dank je! :)
En ik heb weer iets geleerd over boerderijen: namelijk dat 't er niet op elke boerderij zo aan toe gaat als bij mijn verzorgpony; dat koeien op andere boerderijen vaak wel degelijk stro hebben, etc. :j

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:13

:) & :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 15:26

Fitch schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Het is niet beperkt. Als je vegetarisch/veganistisch eet, dan moet je niet denken in groente-vlees-aardappelen termen, maar in eiwit-koolhydraat-vitaminen-vetten-etc. termen. Als je vleesvervanger 'vleesvervanger' blijft noemen, dan IS het ook beperkt. Maar als je gewoon een gezonde maaltijd samenstelt waar alles in wat je nodig hebt (je hoeft echt niks te vervangen! Sommige volkeren hebben nooit vlees gegeten) zijn je opties ineens veel groter.

Zo noem ik het nu eventjes,
normaal noem ik ze groenten brugers ,
maar daar zit genoeg eiwit-koolhydraat-vitaminen-vetten in die je mist als je geen vlees eet ,
+ dat ik daar pillen bij slik.

Ik ga binnenkort omdat ik vegatarisch ben naar een dieetiste. :)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:50

Mag ik even vragen waarom je er pillen bij slikt? Normaal is dat toch nergens voor nodig (tenzij je veganist bent, voor je B12-voorziening). Nu, ik weet ook wel dat sommige mensen moeilijker bepaalde stoffen opnemen, zowel vleeseters als veg*s. Het is gewoon omdat je erbij vermeldt dat je pillen slikt, dat het voor anderen kan lijken alsof je pillen moét slikken als vegetariër.

Niet alle mensen zijn trouwens veg* (vegetariër/veganist) om het dierenleed, daar heeft ieder zijn eigen redenen voor. Bij mij was het in het begin vooral het dierenleed dat mij aanspoorde om vegetariër te worden. Nu begeef ik mij meer en meer op het pad naar veganisme omwille van ecologische redenen en omdat ik het hypocriet vindt om andere wezens te ge/misbruiken.

Wat ik trouwens uit ervaring ondervonden heb, is dat veg*s vaak een creatiever eetpatroon hebben dan 'omni's'.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:50

Fitch schreef:
farahmunda schreef:

Dank je! :)
En ik heb weer iets geleerd over boerderijen: namelijk dat 't er niet op elke boerderij zo aan toe gaat als bij mijn verzorgpony; dat koeien op andere boerderijen vaak wel degelijk stro hebben, etc. :j

Kijk, zo hoort het. We leren van elkaar, respecteren elkaar en laten elkaar in onze waarden. Dit topic is een voorbeeld voor heel Bokt! _/-\o_

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:01

Niet alleen voor Bokt, voor heel de wereld. Hoe dikwijls heb ik al wel geen discussies gehoord/gelezen tussen veg*s en omni's. Ook tussen veg*s zijn er vaak meningsverschillen, die niet altijd even rustig uitgepraat worden.
Het enige waar ik echt niet tegen kan, zijn omni's die mij veroordelen, uitschelden of anders behandelen omdat ik ervoor kies om zoveel mogelijk plantaardig te leven. Zolang wij hen niets aandoen of verplichten hun 'dierbaar stukje vlees' weg te laten, heb ik hun toch niets misdaan?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:07

cissy schreef:
hoe doen de veganisten het dan met hun hobby paardrijden: een kunsstof zadel en kunsstofhoofdstel? geen leren laarzen of handschoenen? daar ben ik dan wel benieuwd naar....
of rijden ze helemaal geen paard omdat het beoefenen van sport met dieren ook onder noemer ´niets van dieren gebruiken´ valt?

Ja dit vraag ik me dan inderdaad ook af.
Gebruiken jullie (de vegetariërs en/of veganisten) leren hoofdstellen/zadels/laarzen/handschoenen??

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:11

MarjonTampon schreef:
cissy schreef:
hoe doen de veganisten het dan met hun hobby paardrijden: een kunsstof zadel en kunsstofhoofdstel? geen leren laarzen of handschoenen? daar ben ik dan wel benieuwd naar....
of rijden ze helemaal geen paard omdat het beoefenen van sport met dieren ook onder noemer ´niets van dieren gebruiken´ valt?

Ja dit vraag ik me dan inderdaad ook af.
Gebruiken jullie (de vegetariërs en/of veganisten) leren hoofdstellen/zadels/laarzen/handschoenen??

Vriendin van mij was veganist. Kom ik aan met mijn leren jas. Dat ding werd meteen afgekeurd, maar zij reed wel met een leren zadel. Maar dat kwam omdat dat zadel gewoon goed op dat paard paste en zij het onzin vond om te gaan hannessen met zadels. Zij is veganist, paard hoeft daar geen last van te hebben... Daar had ze ook wel gelijk in vind ik.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:12

In principe gebruiken veganisten geen leer, dus ook geen leren zadels etc. Sommigen maken daar een uitzondering op, als ze van mening zijn dat leren zadels beter zijn voor hun paard. Ook als leren (of ander dierlijk product) al langer in bezit is dan dat de eigenaar veganist is, wordt het meestal verder gebruikt tot het versleten is.
Ik heb bijvoorbeeld nog wel een donsdeken, leren schoenen, wollen wanten, op dieren geteste make-up ed., maar deze stammen van voor ik het veganisme leerde kennen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:18

Leonie schreef:
In principe gebruiken veganisten geen leer, dus ook geen leren zadels etc. Sommigen maken daar een uitzondering op, als ze van mening zijn dat leren zadels beter zijn voor hun paard. Ook als leren (of ander dierlijk product) al langer in bezit is dan dat de eigenaar veganist is, wordt het meestal verder gebruikt tot het versleten is.
Ik heb bijvoorbeeld nog wel een donsdeken, leren schoenen, wollen wanten, op dieren geteste make-up ed., maar deze stammen van voor ik het veganisme leerde kennen.

Sterker nog. De oog-irritatie test bij konijnen is vooralsnog VERPLICHT (voor onze eigen veiligheid zegt men...)... dus daar ontkom je niet aan.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:41

[quote="Leonie"]Niet alle mensen zijn trouwens veg* (vegetariër/veganist) om het dierenleed, daar heeft ieder zijn eigen redenen voor. Bij mij was het in het begin vooral het dierenleed dat mij aanspoorde om vegetariër te worden. Nu begeef ik mij meer en meer op het pad naar veganisme omwille van ecologische redenen en omdat ik het hypocriet vindt om andere wezens te ge/misbruiken.[quote]

Ik denk dat iedereen inderdaad zijn eigen redenen heeft om wel of niet veg* te worden, dus ook zijn eigen "regels" (wat je wel of niet eet)

Ondanks de discussies net vind ik het ook knap als mensen het consequent volhouden hoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:55

HorsesWoman schreef:
Fitch schreef:

Zo noem ik het nu eventjes,
normaal noem ik ze groenten burgers ,
maar daar zit genoeg eiwit-koolhydraat-vitaminen-vetten in die je mist als je geen vlees eet ,
+ dat ik daar pillen bij slik.

Ik ga binnenkort omdat ik vegatarisch ben naar een dieetiste. :)

je kunt als vegetarier prima zonder pillen en vega burgers leven hoor die heb je echt niet nopdig voor de eiwitten en vitamientjes :n
gewoon gevarieerd eten met voldoende groenten en voldoende granen en volkoren graanproducten en peulvruchten en dergelijke

kaas kan trouwens prima, er zijn tegenwoordig vrij veel verschillende kazen die met vegetarisch stremsel worden gemaakt
kijk even op de kaaslijst op http://www.vegatopia.nl daar kun je trouwens vrijwel alle info over gezond vegetarisch eten vinden die je je maar kunt wensen

melkkoe typische stierenkalfjes worden trouwens geen vleeskalfjes, daar zijn ze in zijn geheel niet geschikt voor
melkkoe is kapstok en geen spekbeest
dat kun je er ook niet in voeren ,
ze gaan wel voor de opfok weg, maar niet voor het biefstuk of de braadlap :n

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:50

ik ben een slechte vega ik eet wel eens vis en soms ook kaas :\
en gelatine heb ik in een pilletje zitten :(

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:04

farahmunda schreef:
Idd het gaat hier over meningsverschillen! Ik vind het prima dat iedereen anders denkt, maar dan wil ik toch wel een stukje realiteit er bij gooien, of je het gelooft? Dat maakt me dan niet uit, ik hoop natuurlijk van wel. Want ik ben gek van deze sector (van de goeie boeren dan ;) ). En ik wil niet dat de gehele sector als slecht wordt afgeschildert door een paar slechte voorbeelden

+:)+ _/-\o_

Ik heb even verder gelezen nadat ik was gestopt met reageren (moet toch ook eens werken voor m'n geld), maar de discussie is aardig verlopen! Heb er weinig aan toe te voegen. :D

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:45

Moderatoropmerking:
Aangezien de vraag van de TS al lang beantwoord is en het hieris verzand in een discussie waar men niet zomaar uit komt, plaats ik hier een slotje.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:26

Moet het slotje wel geplaatst worden :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:26

beetje onhandig :P