Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:09

ik kende beef wellington nog niet, maar na het filmpje van gordon ramsey gezien te hebben, hmmmmm moet ik ook maar eens maken! Vingers aflikken Thanks voor het idee en jij veel succes met kerst, maar het klinkt goed. Ga je ook een proefavondje doen?
(http://www.youtube.com/watch?v=SHQNV_5wozg)

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:52

Hmm het desert klinkt heel lekker Vingers aflikken

je schoonmoeder doet me denken aan de schoonmoeder van susan uit desperate housewifes! Clown (zal je vast niet kennen, maar dat was ongeveer hetzelfde verhaal)
Ik vind dat je een rare schoonmoeder hebt, maar ik snap het wel hoor, dat je wilt laten zien dat je wél kan koken!

Veel succes Knipoog

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:19

Bij smaken verschillen hebben ze altijd lekkere dingen. Laatst had iemand een prachtig uitziende amuse met Sint Jacobs schelpen. Op hun site staan al hun recepten. Lachen

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:35

Hoi meid! Ik zal je niet vervelen met al dat schoonmoeders daar moet je schijt aan hebben gezeur (ik heb ook een walgelijk exemplaar), maar ik begrijp dat je graag en goed kunt komen en ideetjes zoekt. Ik kook altijd voor zijn tweeen met kerst (schoonmoeders is niet welkom) en heb de volgende suggesties die denk ik behoorlijk betaalbaar zijn:

salade met gerookte eendenborst (beetje honingmosterdressing)
wildbouillon, bijvoorbeeld met bospaddo's
gevulde kalkoen met winterse groenten
ijs met warme kersen en slagroom

of
kalfscarapaccio (prijs viel toen echt wel mee, klinkt duurder dan het is, maar je moet het maar net vinden)
kangoeroebiefstuk/struisvogel, verzin een lis, met bijvoorbeeld gecarameliseerde witlof
creme brulee toe
kaasplateau
koffie/thee met truffeltjes

Ik haal over het algemeen alles bij de AH en soms het vlees bij de plusmarkt (hebben ze tegen kerst soms net wat meer keus aan vlees). zoals je haar beschrijft; trek iets aparts van vlees uit de kast, wild, kangoeroe, struisvogel, verzin een list. Op www.ah.nl kun je leuke menukaartjes maken, doen het ook erg goed. En last but not least, doe het voor jezelf en je vriend en als zij het niks vindt, vette pech!

Succes, laat je weten wat het wordt?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:36

van de ene kant heb ik ook zoiets, ze eet maar wat de pot schaft, ze hoeft zelf al allemaal dat werk niet te doen en anders ga jij toch daar eten, hahahaha.
van de andere kant kan ik me voorstellen dat het wel leuk is om wat "speciale" dingen te maken.

Wij rouleren altijd waar we eten met Kerst.
Ik moet meestal met de kerst werken dus daar moeten we ook op aanpassen, de ene keer eten we ergens anders, en de andere keer weer eens bij ons.
het kan varieren van alle gerechten tot gourmetten/fonduen tot lekker luxe uitpakken.
Vorig jaar hebben mijn ouders en schoonmoeder weer bij ons gegeten.

van onderstaande gerechten heb ik de recepten nog in de keukenkast hangen, dus als je interesse hebt stuur even een pb staan stuur ik je de recepten door.

Amuse: buideltje met paddestoelenragaout

Koud voorgerecht: Italiaanse garnalensalade

Dessert: Crumble met appel en ananas

Alle drie de recepten zijn heel eenvoudig te maken en zien er toch luxe uit.
dus als je de recepten wilt dan hoor ik het wel

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:04

Ik weet nog een optie: schoonmoeders ruilen? Jij de mijne, ik de jouwe? Dan kunnen we lachen! Jammer dat ze zo kunnen zijn, acceptatie is kennelijk erg lastig...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:24

Dat toetje klinkt lekker (pas alleen op met kaneelijs, het kan erg overheersend zijn).

Als je probeerd om je schoonmoeder te imponeren met je kookkunst heb je bij voorbaad verloren, hoe goed je ook kan koken. Je maakt meer kans op een beetje respect/neutrale houding van haar als ze de indruk heeft dat je rekening houdt met wat je vriend lekker vindt. Ik krijg uit de verhalen nl de indruk dat zij jouw niet goed genoeg vindt voor haar zoon?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:06

Als ze zo vervelend is zou ik expres boerenkool met worst maken denk ik Huilen van het lachen .

Als toetje kun je ook wat vanille ijs serveren met warme chocoladesaus (Dame Blanche) met een stukje brownie erbij. Dat ziet er leuk uit, is makkelijk te maken en ontzettend lekker!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:21

Wat ik persoonlijk heul erg lekker vindt:

Amuse: Gazpaccio (schrijf je het zo? is een koude tomatensoepje...)

Voorgerechtje Carpaccio (dun gescneden Ossehaas met tuinkruiden dressing evt. Parmezaanse kaas en pijnboompitjes op een bedje van veld/rucolasla)

Hoofdgerecht: Heul veel knoflook + paprika + chryy tomaatjes in een ovenschaal met olijfolie goed warm maken (knoflook teentjes worden zacht) En dat (het is super vet maarja...) over de spaghetti. En daar vers gegrillde pijnboompitten overheen... Gewokte bladspinazie (verse) kun je er ook nog door doen... smaakt echt niet verkeerd...)

Nagerecht: (water)meloenijs met geschaafde citroenschil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:24

muizenkeutels op een schaaltje. doe je net alsof het kaviaar is, dat zal dr leren Whoosh!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:56

Die kan ik wel voor je vinden... heb met die kou weer muizen in mijn zadelhok Boos!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 14:00

nou hehe mensen, ik heb het helemaal uitgestippelfiseerd hoor... Lachen

Voorgerecht

Meloen en mango in parma en/of seranoham met honing mosterd dressing!!!

Hoofdgerecht

Beef wellington met peper-room saus,
gevulde aardappel met knoflook, *wacht nog op een recept van iemand hier muwhahaah*
boontjes met spekjes en gesmolten kruidenboter.

Nagerecht

Warm winterfruit in kaneelroom en vanilleijs

Dit blijft m zo, mag donderdag MISSCHIEN uit het gips, en dan als ik weer een beetje te been ben, gaan we het menu ff testen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:15

Klinkt verrukkelijk. Succes met klaarmaken!

dijkzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:19

goede keuze! Klinkt echt ontzettend lekker, ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:49

En die boontjes met een gefruit sjalotje? Doet het goed in combi met de spekjes! Zoek je nog een oefenpanel?!?!?!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:57

Heeft iemandn ou nog een lekker recept voor ewen gevulde aardappel?

Zat zelf te denken de aardappel uit te hollen, de uitgeholde kant te koken, en dan pureren met knoflook, room, en andere kruiden, terug stoppen, en in zilverfolie in de oven..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:05

ik ben aan het zoeken geweest maar ik kan het recept dat ik toen had niet meer vinden. Maar het komt daar idd wel op neer, er zat trouwens ook boursin doorheen.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:24

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:31

er komen hier heerlijke gerechten voorbij. Tip: probeer het wel een keertje uit, voor je voor het "echie" moet koken.

Maar ik verbaas me ook over dit topic. Jij bent die je bent, en je schoonmoeder is die ze is. Dat is een gegeven, maar met kerst zou ik me dus niet in allerlei bochten wringen om het mijn schoonmoeder dan toch maar naar de zin te maken en dingen doen/maken/koken die ik anders niet zou doen.
Zelf ben ik geen held in de keuken, en als ik eters krijg dan probeer ik altijd iets te maken dat meestal wel lukt, en waarbij ik niet zelf de hele dag in de keuken hoef te staan. Regelmatig eten wij met kerst heerlijke boerenkool met worst!!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:01

texelse schreef:
er komen hier heerlijke gerechten voorbij. Tip: probeer het wel een keertje uit, voor je voor het "echie" moet koken.

Ik ga het dit weekend ook uitproberen met me gipspoot Tong uitsteken

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:06

texelse schreef:

Maar ik verbaas me ook over dit topic. Jij bent die je bent, en je schoonmoeder is die ze is. Dat is een gegeven, maar met kerst zou ik me dus niet in allerlei bochten wringen om het mijn schoonmoeder dan toch maar naar de zin te maken en dingen doen/maken/koken die ik anders niet zou doen.
Zelf ben ik geen held in de keuken, en als ik eters krijg dan probeer ik altijd iets te maken dat meestal wel lukt, en waarbij ik niet zelf de hele dag in de keuken hoef te staan. Regelmatig eten wij met kerst heerlijke boerenkool met worst!!

Precies..........................jij zou dat dus niet doen, maar anderen dus wel................ Haha!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:07

en dat is ieders goed recht natuurlijk, maar bij het idee alleen al dat ik moeilijk moet gaan lopen doen, anders dan anders omdat er iemand langs komt die dat van mij verwacht, of omdat hij of zij dat zo gewend is, breekt het zweet me al uit.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:08

[/quote]

Ik ga het dit weekend ook uitproberen met me gipspoot Tong uitsteken[/quote]

Euhhh, wanneer precies en waar moet ik zijn.............ik kom wel testen........ Vingers aflikken Vingers aflikken

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:26

@pinkybubble: eerst de aardappel koken, daarna uithollen lijkt me? Anders raak je smaak kwijt en je tobt je rot (wordt nooit mooi glad vanbinne!)

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 11:38

MirjamN schreef:
@pinkybubble: eerst de aardappel koken, daarna uithollen lijkt me? Anders raak je smaak kwijt en je tobt je rot (wordt nooit mooi glad vanbinne!)

Oke, ik neem aan niet helemaal door koken tot hij gaar is, gezien het geheel ook nog de oven in moet..