Hoe kijk jij aan tegen paardenvlees in restaurants?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Hoe kijk jij aan tegen paardenvlees in restaurants?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:03

Vandaag heb ik een discussie gehad met iemand die een restaurant heeft over de volgende kwestie:

Door de hoge rundvleesprijzen momenteel wil hij paardenbiefstuk op het menu gaan zetten. Ik zei: denk er nog maar eens goed over na, zijn vrouw zei denk er nog maar 23x over na en zijn vader zei, doe het maar helemaal niet

Paardenvlees is nogal een moeilijke kwestie, mensen eten het gewoon -ongemerkt- als het in frikandellen ofzo zit (ik lust die ook niet) maarre het is wat anders om zo een stuk paardenbiefstuk te bestellen en op te eten, of niet?

Hij is een beetje bang dat de goede naam van zijn tent ook op de tocht komt te staan op deze manier - hijzelf vindt het wel een goed idee en zou het wel bestellen, maar de reacties die hij tot nu toe krijgt zijn toch niet echt positief.

Het restaurant zit overigens in zuid Nederland, schijnt ook nogal bepalend te zijn. In Haarlem waar mijn zusje woont is paardenvlees bij de slager heel normaal maar ik ben het niet echt gewend bijv.

Wat zou jij doen, ik ben erg benieuwd. Zou je het gewoon bestellen of juist niet, of zou je zelfs het restaurant gaan mijden?

Ik zou het zelf niet echt geweldig vinden om in een restaurant te zitten dat paardenvlees verkoopt maarja, ik ben nogal een zeur daarmee Bloos

Norway_girl

Re: Hoe kijk jij aan tegen paardenvlees in restaurants?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:07

Nee ik zou het niet bestellen, omdat ik geen paard eet. Ik vind het niet zielig, maar keer mij er wel tegen. Das persoonlijk natuurlijk. Maar om het restaurant te gaan mijden? Als ze andere lekkere menu`s hebben zonder paard vind ik het best.
Wat een ander doet vind ik prima hoor, zolang ik er maar niet in mee hoef.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:07

Persoonlijk zou ik het restaurant er niet om mijden Bloos
Ik zou het zelf niet bestellen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:08

Vingers aflikken Lekker toch, zet het maar op het menu kom ik vast een keer eten Knipoog

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:10

Ik vind het prima als een restaurant paardenvlees verkoopt. Je houdt het niet tegen. En die paarden zijn geen nare dood gestorven. Ik kan me ergere dingen voorstellen.
Maar het zelf eten, nee. Ik eet geen paardenvlees. Voelt raar.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:11

Ik zou het ook niet bestellen en ken ook genoeg mensen die niks met paarden hebben, maar die het ook niet eten omdat het vlees taaier is. Minder lekker dus.
Maar als er keuze is uit andere menu's zou ik het restaurant ook niet vermijden. Of hij moet geen ander vlees hebben dan paard, want dan zou ik wel naar een ander restaurant gaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:12

Bedankt voor de reacties tot nu toe, wij zagen al helemaal de paardendames het restaurant boycotten ofzo Nagelbijten / Gniffelen

Het gaat trouwens wel om een soort keuzemenu idd. Je betaalt een prijs x en kan dan uit allerlei gerechten kiezen voor dat geld.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:14

Als het lekker is zou ik het ook zeker proberen.. Tis niet zo dat ik geen paardenvlees eet uit principe Koeien en varkens eten we toch ook gewoon? Het wordt wat anders als ik wist dat mijn eigen paard op het bord lag.. Scheve mond

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:16

tja, het is dat ik het niet lekker vind. Maar ik geloof dat er best mensen zijn die het erg lekker vinden en het dan ook gewoon bestellen. Het kan voor de eigenaar van het restaurant heel goed uitpakken, vernieuwing e.d. Misschien slaat het wel heel goed aan. Of het kan idd zijn naam verpesten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:16

Ik eet geen paardenvlees, dus ik zou het nooit bestellen. Maar als het op de kaart staat: So What? Ik ga nu niet bepaald een restaurant bombarderen omdat er paardenvlees word opgediend. Slagers hier in de buurt verkopen ook paardenvlees, ik moet het niet maar anderen weer wel. Denk dat mensen zich beter zorgen kunnen maken om hoe een koe/kip/varken vóór zijn dood word behandeld. Een paard heeft over het algemeen een goed leven gehad met iemand die van hem hield. Kan je van andere dieren die als consumptie eindigen niet zeggen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:18

Er zijn zat restaurants die hert, konijn, fazant en eend aanbieden. Ook geen alledaagse kost. Ik zou niet weten wat paardenvlees dan voor verschil zou maken. Als dat op het moment goedkoper is dan rund, moet een restauranteigenaar gewoon verstandige keuzes maken en geen verlies gaan zitten lijden door geen paardenvlees te serveren.

Anoniem

ik eet het niet. omdat ik geen dieren eet waar ik een band mee heb. ergens heel hypocriet want ik eet wel koe, varken en lammetjes bijv. Maar daar 'ken' ik er geen een van, ik zie er geen dier bij, geen naam etc.

Bij paard/kat/hond/cavia bijv. zie ik meteen mijn eigen huisdieren op mn bord liggen Nagelbijten / Gniffelen dan is mn eetlust meteen weg Lips are sealed

ik zou het restaurant niet boycotten maar wat anders bestellen. iedereen moet zelf weten wat ie eet Lachen

Janine1990

Hoe denken jullie eigenlijk (als ik dit mag vragen) over het eten van snacks waar restvlees in wordt gebruikt?

Persoonlijk eet ik dit gewoon. Ik ga het niet mijden omdat er toevallig paardenvlees in zit.
Puur paardenvlees is weer anders.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:20

Ik eet het ook gewoon hoor Ja Heerlijk een kroketje op zijn tijd *LOL*

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:20

Ik ben eook geen paardenvlees-fan... maar het zou me echt niet storen dat het op restaurant geserveerd wordt. Ik weet dat er in Antwerpen een restaurant is dat om zijn paardenvlees bekend staat. Daar komen ze van heinde en ver naartoe om paardenbiefstuk te eten. Misschien ziet die man zijn cliënteel wel toenemen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:22

Ik denk dat je eens op horsetycoon moet gaan vragen wat ze er van vinden.
Zitten veel pennymeisjes Vork
Die vinden de slacht zielig.
Daar zul je wel succes hebben met het boycotten.
MAarjaa.. die moeten helaas allemaal met pappie en mammie mee, dus hebben ook weinig in te brengen Nagelbijten / Gniffelen

TS: De restauranteigenaar hoeft zich vast niet druk te maken. En bovendien, waarom zou hij het niet doen?
Het enige wat ik me afvraag, als rundvlees duurder is. En hij er ook paardenvlees bij gaat doen. Kost het natuurlijk wat extra. En als paardenvlees taai is, vraag ik me af of er wel zoveel mensen zijn die dat wel gaan eten? En of dat geen extra kostenpost gaat worden, waardoor hij wel verlies gaat lijden. Of heeft hij hier wel wat op bedacht?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:25

Als hij paardenbiefstuk op de kaart wil zetten omdat het rundvlees zo duur is dan zou ik het niet doen. Paardenbiefstuk heeft namelijk een duidelijk andere smaak dan runderbiefstuk.

Paardenbiefstuk in plaats van Runderbiefstuk zou ik dus niet doen. Paardenbiefstuk naast runderbiefstuk is best een leuk idee. Misschien loopt het wel heel goed Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:26

Janine1990 schreef:
Hoe denken jullie eigenlijk (als ik dit mag vragen) over het eten van snacks waar restvlees in wordt gebruikt?

Ik mijd het Vork Ik weet bijv bij de Mora dat er 9 van de 10x paardenvlees word gebruikt. Als ik iets haal bij de snackbar weet ik dat de frikandellen van kip zijn. De snackbarmeneer heeft me eens de ingredienten laten lezen op een doos frikandellen Clown En als ik iets koop in de supermarkt kijk ik ook altijd even op de ingredienten. Sowieso eet ik erg weinig vlees, alleen als ik er trek in heb dus dat maakt het makkelijker.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:26

LZP > VT

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:26

Ik eet bijna nooit snacks, ondanks (of dankzij?) dat ik vroeger in een snackbar heb gewerkt.
Naar mijn weten eet ik nooit paardenvlees, omdat ik ook niet echt kant-en-klaar dingen eet ofzo.

Cavia is trouwens een lekkermij in Zuid-Amerika gatver Misselijk

Thorrie schreef:
Misschien ziet die man zijn cliënteel wel toenemen...

Ja wie weet....

Janine1990 schreef:
als rundvlees duurder is. En hij er ook paardenvlees bij gaat doen. Kost het natuurlijk wat extra.

Nee paardenvlees is goedkoper. Je moet het zien als: voor x bedrag heb je een menu en rundvlees is inkoop duur, paardenvlees goedkoper, spareribs goedkoopst.
Als iedereen van 1 tafel lekker spareribs gaat bestellen en eentje neemt een biefstuk voor die x euro pp. dan ben je als restauranteigenaar blij.

Janine1990 schreef:
En als paardenvlees taai is

Hij vond paardenvlees niet taai, beetje zoals een biefstuk maar dan wat zoetig.

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:27

Ik zou het restaurant daar zeker niet om mijden. Weet niet of ik het zou bestellen, maar waarom eigenlijk niet? Waarom een kip of koe wel eten en een paard niet? Denk dat menig paardenbiefstukje een gezelliger leven heeft gehad dan een kistkalf.

Apple schreef:
Als hij paardenbiefstuk op de kaart wil zetten omdat het rundvlees zo duur is dan zou ik het niet doen. Paardenbiefstuk heeft namelijk een duidelijk andere smaak dan runderbiefstuk.

Heel goed punt Ja

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:33

Nicolletje schreef:
Janine1990 schreef:
als rundvlees duurder is. En hij er ook paardenvlees bij gaat doen. Kost het natuurlijk wat extra.

Nee paardenvlees is goedkoper. Je moet het zien als: voor x bedrag heb je een menu en rundvlees is inkoop duur, paardenvlees goedkoper, spareribs goedkoopst.
Als iedereen van 1 tafel lekker spareribs gaat bestellen en eentje neemt een biefstuk voor die x euro pp. dan ben je als restauranteigenaar blij.

Janine1990 schreef:
En als paardenvlees taai is

Hij vond paardenvlees niet taai, beetje zoals een biefstuk maar dan wat zoetig.

O, op die manier.
Ja, zat weer verkeerd te denken. Had ook wel gelezen dat het om menu's zou gaan.
Maar als je dan kan kiezen, snap ik niet waarom het paardenvlees er bij komt? Of is het ter vervanging van de runderbiefstuk? Want ik neem aan dat je dat wel op de menukaart moet vermelden?
Had zelf niet verwacht dat het zo slecht zou gaan als de runderbiefstukken duurder zijn. Eten mensen ze ook minder?
Als wij met ons gezin uit eten gaan kijken we niet op een euro meer of minder. Zo vaak ga je niet uit eten.

Ik kan me niet herinneren hoe paardenvlees smaakt. Maar hoor hier dat het wat taaier is. Zodoende vraag ik me af of er wel zoveel vraag naar paardenbiefstuk zal zijn, aangezien de algemene smaak toch meer uitgaat naar mals(er) vlees.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:37

Ikzelf zou er een restaurant niet om mijden. Ben helemaal vegetarisch dus dan kan ik bijna nergens meer heen.
In mijn jongere jaren (zo tussen de 10 en 16) was ik absoluut tegen het eten van paardevlees. Als ik dan met mijn ouders naar een restaurant had gemoeten waar er paardevlees op de kaart stond was ik echt jankend weggerend en had ik daar nooit meer heengewild. Met dus als gevolg dat we in het vervolg een ander restaurant hadden opgezocht.
Ik weet niet wat nu zo'n beetje de doelgroep van het restaurant in kwestie is. Als dat vooral gezinnen zijn zou ik mezelf nog een paar keer achter de oren krabben. Bij volwassen publiek valt het zeker te proberen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:38

Miss_Montana schreef:
Janine1990 schreef:

Ik mijd het Vork Ik weet bijv bij de Mora dat er 9 van de 10x paardenvlees word gebruikt. Als ik iets haal bij de snackbar weet ik dat de frikandellen van kip zijn. De snackbarmeneer heeft me eens de ingredienten laten lezen op een doos frikandellen Clown En als ik iets koop in de supermarkt kijk ik ook altijd even op de ingredienten. Sowieso eet ik erg weinig vlees, alleen als ik er trek in heb dus dat maakt het makkelijker.

Haha, kan me wel in juw post vinden Nagelbijten / Gniffelen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:40

Hij kan ook nog in het menuutje paardenbiefstuk opnemen en daarnaast los op de kaart runderbiefstuk dat mensen tegen meerprijs kunnen bestellen Lachen.