kleuter en het niet eten van fruit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

kleuter en het niet eten van fruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 19:27

Waarschijnlijk geen onbekend probleem, ik hoop dus op goede suggesties.
Mijn dochter van 4 is een waar drama wat betreft het eten van fruit. Volgens mij lust ze het best, maar wil ze het gewoon niet eten (machtsmiddel o.i.d.). Onder gepaste dwang eet ze best een appel of een banaan, soms ook wel een kiwi, maar dan houdt het wel op. Ik zou zo graag willen dat ze het uit zichzelf eet.
Wie heeft een leuk idee om haar wel fruit te laten eten (ergens in verstoppen ofzo Verdrietig ).

Goede tips voor de warme maaltijd zijn ook welkom!

NB. mijn man en ik zijn beide niet zinnig, kortom: lusten eigenlijk alles wel. Tong uitsteken

gaapje

Re: kleuter en het niet eten van fruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:30

negeren zou ik zeggen

ik keer aanbieden wil ze niet dan niet

des te meer je er tegenin gaat des te erger het word

ik heb er 3 en weet er alles van.
willen ze niet dan niet heel makkelijk.

ik ben dan wel zo van ook geen snoep of andere lekkere dingen hoor.

komt vanzelf goed

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:31

Ik heb geen ervaring met kinderen maar wel met honden die geen medicijnen willen Clown Dan maak ik er iets leuks van. Misschien voor jullie ook een idee? Dus niet de nadruk lekker op het feit dat ze dat "moet" eten.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:32

smootie's maken. En dan ook wel zonder klontjes er in, anders gaan ze daar weer over zeuren. Kan je dan met yoghurt doen. Of met ijs zodat het een lekkere milkshake wordt.

Die van mij heeft dat nu door en trapt er niet meer in dus ik lees even mee voor andere tips.

theireJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:37

Misschien vind ze het wel leuk om samen smoothies te maken.
Als ze zelf de fruitsoorten mag uitkiezen en nieuwe recepten
mag helpen bedenken vindt ze fruit eten wel leuker.
Anders zou ik voorlopig fruit vervangen door vruchtensap.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:38

Smoothies maken is een goed idee. Of ga er spelletjes mee doen, tellen etc dat vinden kinderen vaak ook leuk!

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:44

knijpfruitjes van Zonnatura, mn neefje van 2 vindt dat geweldig lekker en leuk!!

Als ze naar school gaat, ziet ze misschien andere kinderen fruit eten?
Ik werk op een kinderdagverblijf, samen eten werkt wel stimulerend......
grote schaal die steeds langskomt waar je een stukje af mag pakken?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:44

samen fruitsalade maken.Bij ons werkt het betrekken bij soms erg goed (4 en 5 jaar). samen in winkel uitkiezen,samen wassen,snijden en leuk opdienen en heeeel belangrijk samen proeven natuurlijk.
de iets strengere variant; het is of stukje fruit,of niets...laat ze maar kiezen. Er komt een moment dat ze echt voor het fruit gaan. inmiddels vinden ze het heerlijk. Als ze bijvoorbeeld na eten nog zin hebben in iets, mogen ze van mij ALTIJD fruit en anders....pech...het werkt wel!!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 08:49

Denise1984 schreef:
smootie's maken. En dan ook wel zonder klontjes er in, anders gaan ze daar weer over zeuren.

Haha! die van mij houdt ook niet van klontjes, ik heb wel eens van de vitaminedrankjes gekocht van vers fruit, maar daar zaten stukjes in en dat vond mevrouw niet lekker!
Maar ik zal eens met de Smoothies aan de slag gaan en vanmiddag samen een fruitsalade maken, helpen vindt ze altijd leuk.

En er tegenin gaan helpt bij mijn dochter ook niet, dan gaan de hakken in het zand, en we willen het eten wel gezellig houden.
Gisteravond speelde ze eetmachine, zo heeft ze keurig haar bord leeg gegeten Clown daar worden moeders blij van!

Dank voor jullie tips!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:51

Ik heb nog nooit van mijn leven fruit gegeten!
Hoe meer mijn ouders mij pushte om fruit te eten, hoe meer ik in protest ging.
Ben nu 23 en kerngezond en dat allemaal zonder fruit.

Wáárom MOET ze van jou fruit eten?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:53

ehm zeggen dat als ze haar fruit niet opeet ze geen snoep krijgt?
En vertellen dat fruit noodzakelijk is dat ze anders ziek wordt?

@Evelli: jij praat nu precies als een roker van 23 die nog geen longkanker heeft. Dus het is niet ongezond om te roken Verward

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:53

Wat hierboven al gezegd is, samen een fruitsalade of smoothie maken.
Misschien helpt het ook als je van stukjes fruit een figuurtje of gezichtje maakt of als je en koek versierd als fruit. Dat werkte bij mijn nichtje altijd goed. Ze wilde geen fruit, maar als haar moeder op een koek een gezichtje maakte van fruit dan at ze het wel.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:54

fruit in stukjes snijden en dan aan een spies rijgen.

altijd leuk Haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:57

hoe harder je als ouder pusht hoe erger ze het gaan vinden om fruit te eten

dan kan je beter afwachten tot ze er zelf om vraagt en intussen gewoon gezonde groente op tafel zetten en eventueel een vitamine pil geven

TOAD: vind ik een rare opmerking. de 2 stuks groente en fruit actie is gewoon overheids propeganda. Het is allang bewezen dat je best zonder kan hoor
buiten dat zit er ontzettend veel suiker in fruit, kan je beter extra groenten eten

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:58

Samen fruit maken en compleet negeren als ze het niet op eet.
En mocht ze wel iets nemen, prijzen dat ze zo lekker zit te eten.
Dat is het enige wat je kunt doen.
Je zegt zelf al dat je het idee hebt dat ze het als machtsmiddel gebruikt en dan trek jij altijd aan het kortste eind.

Door te negeren en alleen aan te bieden (1x.. wil ze niet, dan zo laten) zonder er druk op te leggen, doorbreek je de cirkel.
Nooit pushen.... werkt alleen maar averechts en de kans dat ze het met andere etenswaren gaat proberen is dan groot (met alle gevolgen van dien).

En vergeet niet.... er zijn zat mensen groot geworden op bijvoorbeeld alleen wit brood met pindakaas (bij wijze van)..... dus je hoeft je zolang ze vrolijk is en goed groeit nergens druk over te maken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:00

Evelli schreef:
Ik heb nog nooit van mijn leven fruit gegeten!
Hoe meer mijn ouders mij pushte om fruit te eten, hoe meer ik in protest ging.
Ben nu 23 en kerngezond en dat allemaal zonder fruit.

Wáárom MOET ze van jou fruit eten?

Dit is een grapje?

Je kunt het fruit aanbieden op de momenten dat je weet dat ze trek hebben, dus rond 5 uur s'middags, dan hebben ze al trek in het avondeten, en dan zelf lekker kauwend door de kamer lopen en een stukje lekker fruit aanbieden. Ze deed mams het vroeger met mij.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:01

waarom denk je dat het een grapje is?

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:05

Alet74 schreef:
Waarschijnlijk geen onbekend probleem, ik hoop dus op goede suggesties.
Mijn dochter van 4 is een waar drama wat betreft het eten van fruit. Volgens mij lust ze het best, maar wil ze het gewoon niet eten (machtsmiddel o.i.d.). Onder gepaste dwang eet ze best een appel of een banaan, soms ook wel een kiwi, maar dan houdt het wel op. Ik zou zo graag willen dat ze het uit zichzelf eet.
Wie heeft een leuk idee om haar wel fruit te laten eten (ergens in verstoppen ofzo Verdrietig ).

Goede tips voor de warme maaltijd zijn ook welkom!

NB. mijn man en ik zijn beide niet zinnig, kortom: lusten eigenlijk alles wel. Tong uitsteken

Ik was ook altijd vreselijk met eten. Avondeten en Fruit.
Zolang het friet was, was het goed Tong uitsteken
Ik zal je alvast troosten, tegenwoordig is het over Knipoog

Wat ik weet van mijn ouders is dat ik van die fruithapjes kreeg (was voor kleine kinderen/baby's) Die wilde ik wel Tong uitsteken .
Het avondeten at ik altijd omdat ze de ene keer een dier nadeden die de grot in wilde en dan weer een helikopter was.
Clown

Nou heel veel succes ermee!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:07

Oh hier hetzelfde probleem... Op het kinderdagverblijf eet ze het zonder problemen, thuis blieft ze het niet.

Ik dacht altijd, als je maar het goede voorbeeld geeft dan gaat dat vanzelf goed. Maar na 1 jaar braaf om 10 uur samen aan tafel met een bakje fruit dat ik dan vervolgens zelf kan gaan eten denk ik daar inmiddels anders over... Soms eet ze ineens een hele banaan op of appel. Meloen doet het wel vaak goed trouwens.

Zeggen dat ze geen snoep mogen voordat ze fruit eten bevestigt ze overigens in het idee dat fruit dus niet lekker is. Heb ik gelezen Clown (net als met "eerst je groenten anders geen toetje!")

Ik push het verder ook niet, als ze trek heeft kan ze fruit eten en inderdaad, anders niet. ZEKER geen snoep/koek dan. Meestal eet ze dan gewoon niks trouwens Haha!

Rond etenstijd krijgt ze wel vaak een stukje kaas of worst trouwens.

Maar die smoothies wil ik ook eens gaan proberen.

*vraagt zich af hoe die ene vriendin dat altijd doet die de kindjes wel onder enige dwang fruit laat eten*
--> die vriendin waarbij "banaan" niet eens onder de noemer "fruit" valt...

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:08

Hoi, ik heb wel wat tips die ik in mijn opleiding geleerd heb.. Dit zijn dus methodes die wetenschappelijk bewezen zijn (jaja Knipoog )
Ten eerste kun je een stukje fruit met heel veel positieve aandacht (dus zeggen wat knap, goed, geweldig ed) geven. Het schijnt dat ze het dan gaan linken met aandacht en dat vinden kinderen altijd leuk Lachen En begin met kleine stukjes en push niet te hard. Het is niet slim om je kind te belonen dmv tv kijken of iets anders als er wat fruit gegeten is. De voedselvoorkeur gaat dan juist omlaag!
Je kunt je kind ook mee laten helpen met de bereiding (dit is alleen meer van toepassing op groente leren eten denk ik). Laat hij/zij zelf iets uitzoeken in de supermarkt en bewerk het verder samen.
Ook is gebleken dat als je het voedingsmiddel wat ze niet willen juist als beloning geeft (dus omdat ze zich goed hebben gedragen krijgen ze een stukje fruit ipv een snoepje oid) de voorkeur omhoog gaat!

Dit zijn toch wel wat tips waar je wat mee kan?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:12

Oh kijk eens, dat ga ik eens proberen! Dus het is niet eens zozeer het voedingsmiddel op zich waar ze wel of niet van houden, als wel de aandacht/psychologische achtergrond die erbij hoort?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:14

Danielle_ schreef:
Ik was ook altijd vreselijk met eten. Avondeten en Fruit.
Zolang het friet was, was het goed Tong uitsteken
Ik zal je alvast troosten, tegenwoordig is het over Knipoog

Wat ik weet van mijn ouders is dat ik van die fruithapjes kreeg (was voor kleine kinderen/baby's) Die wilde ik wel Tong uitsteken .
Het avondeten at ik altijd omdat ze de ene keer een dier nadeden die de grot in wilde en dan weer een helikopter was.
Clown

Nou heel veel succes ermee!

Ik heb vroeger uren met een stukje manderijn oid in mijn mond aan tafel gezeten Bloos gewoon mond open en op mijn tong laten liggen. Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuren.
Fruithapjes spuugde ik als kind al uit. Werd ontzettend gepusht om fruit te eten en dat heeft het allemaal veeel erger gemaakt.
En nu, ik ga van de lucht van fruit al over mijn nek, laat staat dat ik het aan moet raken.
Als mijn collegas sinaassappels/grapefruits/manderijen hebben en gaan eten in kantoor ga ik altijd een stuk lopen, word gewoon niet goed van die lucht.

Denk dat als ze mij niet gepusht hadden en mijn gewoon de keuze hadden gegeven en er normaal over hadden gedaan dat ik misschien het wel geprobeert had.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:17

WowAmigo schreef:
Oh kijk eens, dat ga ik eens proberen! Dus het is niet eens zozeer het voedingsmiddel op zich waar ze wel of niet van houden, als wel de aandacht/psychologische achtergrond die erbij hoort?

Juistem Haha! Dat is wat kinderen boeit Lachen
Er lopen hier heel veel onderzoeken naar voedingsgedrag en smaakontwikkeling bij kinderen (Je bent niet de enige met het probleem dus Clown) en deze methodes zijn wetenschappelijk aangetoond. Let wel, dit betekent dus dat de meerderheid van de onderzochte kinderen zo reageert, er zijn altijd uitzonderingen. Maar het valt te proberen toch ?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:23

ik zou er ook wat leuks van maken ja Lachen ben het er mee eens dat wanneer je ze gaat dwingen dat ze het juist niet gaan eten

o ja even een kleine opmerking: in fruit zit wel heel veel suiker maar het is suiker wat makkelijk afbreekbaar is voor je lichaam, ben de naam daarvan even kwijt Bloos

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:26

Wat een cool idee! haha.

Mama's got the power! Vork

(Hihi, toch klimt ze vooralsnog helemaals uit zichzelf de koelkast in om die smarties te pakken te krijgen en daar is geen positieve aandacht aan te pas gekomen Haha!)

@Nicolle: fructose?