Dus, hoe werd er bij jullie thuis gegeten?
En dan doel ik op warm eten. 's Avonds of 's middags? En Avg, etc?
Ik zal beginnen.
Wij aten altijd 's avonds warm.
Op woensdag standaard pannenkoeken, op zaterdag patat.
Op zondag soep vooraf gevolgd door luxe vlees (draadjesvlees, karbonade, rollade, oid) en wat aardappelpartjes of krieltjes. En als afsluiter een heerlijk luxe toetje! Als mijn vader inkopen had gedaan was dat altijd ofwel chocolade mousse ofwel griekse yoghurt (stratiatella). Bij mijn moeder wisselde dat per keer.
Doordeweeks deden we heel veel avg. Heel erg vroeger was het ook eens per week of per 2 weken macaroni, van die elleboogjes met smeck. Daar gruwelde ik destijds zo van, dat ik echt absoluut nooit meer elleboogjes-pasta hoef. Terwijl ik groot fan ben van de Italiaanse keuken
Als tiener kwamen bij ons de wat fancier producten het huis binnen. Zo kregen we ineens af en toe Mexicaanse wraps, bedacht mijn pa een geweldig spaghettirecept wat we vervolgens eens per week kregen (als hij moest koken) en ging het aantal keren avg achteruit.
Mijn opa van moederskant was groenteboer, dus er was wel altijd veel gezonde groente voorhanden en daar werd goed gebruik van gemaakt. Dus samengevat: gezond, veel groen, weinig vlees, af en toe 'traditioneel Nederlands' maar meestal héél gevarieerd. En oh ja, 's avonds warm. Om 17:30.

woonde op boerderij en aten na het melken savonds
Aardappel, groente en vlees was zeker niet de standaard. Ook in de Hollandse keuken kwamen er lekker overschotels op tafel of salades. Toetjes waren er altijd. Mochten we zelf verzinnen en dan nam mijn moeder dat gewoon mee. En met de lunch was er vaak ook wel wat lekkers als gebakken eieren, tosti's, etc. Mijn moeder komt uit een slagers familie dus aan vlees was vroeger geen gebrek, ook de luxere soorten. Inmiddels is iedereen vegetarisch.