Goed kreeftrestaurant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Goed kreeftrestaurant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 15:46

Ik weet niet goed of dit hier goed staat of bij voedertijd, graag omzetten wanneer het daar beter past :)

Ik heb nog nooit kreeft op maar wil dit heel graag proberen. Gezien alles steeds soepeler wordt met corona kunnen we alvast weer wat vooruit kijken en plannen.

Nu ben ik benieuwd waar je écht lekker klaargemaakte kreeft kunt eten. Voorkeur voor een restaurant in Brabant maar elders mag ook.

Moderatoropmerking:
Er is een moderatoropmerking geplaatst, lees deze eerst voordat je reageert. Je kunt de opmerking hier lezen.

MissFloorx

Re: Goed kreeftrestaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:55

Bij Mr Sammi! Dit is een bistrobar in Roermond. Je kunt hier kiezen uit een variant met salade of pasta en eventueel nog ganzenlever als extra optie.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:13

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:19

Kijk waar ze Oosterschelde kreeft gebruiken. Daar valt andere kreeft bij in het niet. Het seizoen loopt tot half juli.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:32

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:37

Met mij kun je best veel kanten op, maar het onderwerp kreeft eten op een forum voor dierenliefhebbers vind ik wel ingewikkeld hoor. Zelf laat ik mijn eten liever niet lijden voordat het op mijn bord belandt.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 16:41

Astorga schreef:
Met mij kun je best veel kanten op, maar het onderwerp kreeft eten op een forum voor dierenliefhebbers vind ik wel ingewikkeld hoor. Zelf laat ik mijn eten liever niet lijden voordat het op mijn bord belandt.

:roll: :roll:

Bedankt voor de tips alle andere! Ik ga ze checken!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:43

Astorga schreef:

Bij levend koken zijn ze ook direct buiten westen en veel restaurants maken ze dood voor ze ze koken.
Dit is denk ik niet de plek voor deze discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:59

Ik verplaats je topic van BEU naar VT. Daar past het beter thuis :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:31

Astorga schreef:

Dat dus..
Jammer dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat kreeften niet lijden, net zoals er nog steeds mensen zijn die beweren dat vissen geen pijn kunnen voelen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:41

Nabster schreef:
Astorga schreef:

Bij levend koken zijn ze ook direct buiten westen en veel restaurants maken ze dood voor ze ze koken.

Ze zijn echt niet gelijk buiten westen hoor bij het koken :n Ze blijken toch pijn te lijden. Er zijn zelfs landen waar levend koken verboden is: https://nos.nl/artikel/2211461-zwitserl ... ok-om.html

Vooraf doden met een mes schijnt ook niet zaligmakend te zijn:

Citaat:
Wat ook meespeelt is dat de stofwisseling van ongewervelde dieren, anders is dan die van gewervelde dieren zoals mensen en vissen. "Het weefsel blijft relatief lang in leven", vertelt professor Flik. "Als je een kreeftenkop bijvoorbeeld doorsnijdt, dan doet die kreeft niets meer, dat durf ik wel te beweren. Maar dat wil niet zeggen dat de interne systemen die reageren op kwalijke prikkels dan ook helemaal zijn uitgeschakeld."
Flik is daarom geen voorstander van het doden van de dieren met een mes als alternatief voor het kokend waterbad. "Ethisch gezien denk ik dat je er alles aan moet doen om iets wat lijkt op pijn te voorkomen. En dan ben ik er niet van overtuigd of het doorsnijden van de zenuwknoop in de kop een geweldige oplossing is. Het charmantste vind ik toch om een dier te verdoven voor je hem doodt."

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:48

Lobster en ox
Heerlijk

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:53

Kidde schreef:
Nabster schreef:

Ze zijn echt niet gelijk buiten westen hoor bij het koken :n Ze blijken toch pijn te lijden. Er zijn zelfs landen waar levend koken verboden is: https://nos.nl/artikel/2211461-zwitserl ... ok-om.html

Vooraf doden met een mes schijnt ook niet zaligmakend te zijn:

Citaat:
Wat ook meespeelt is dat de stofwisseling van ongewervelde dieren, anders is dan die van gewervelde dieren zoals mensen en vissen. "Het weefsel blijft relatief lang in leven", vertelt professor Flik. "Als je een kreeftenkop bijvoorbeeld doorsnijdt, dan doet die kreeft niets meer, dat durf ik wel te beweren. Maar dat wil niet zeggen dat de interne systemen die reageren op kwalijke prikkels dan ook helemaal zijn uitgeschakeld."
Flik is daarom geen voorstander van het doden van de dieren met een mes als alternatief voor het kokend waterbad. "Ethisch gezien denk ik dat je er alles aan moet doen om iets wat lijkt op pijn te voorkomen. En dan ben ik er niet van overtuigd of het doorsnijden van de zenuwknoop in de kop een geweldige oplossing is. Het charmantste vind ik toch om een dier te verdoven voor je hem doodt."

Ben het met Astorga, 8nnemiek en Kidde eens.
Maar omdat het niet past bij de wensen van de TS mag er niet over gesproken worden?
En Astorga, Bokt is mij al heel erg vaak niet diervriendelijk gebleken helaas.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:54

Ik zou naar een restaurant zoeken waar ze niet levend in de pan worden gegooid.
Over levende honden koken raakt iedereen van slag en kreeft is heel normaal. Ik begrijp dat niet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:55

Ben het hiermee eens en dankjewel voor het artikel.

Ts ik zou zoeken naar een plek waar dan als eerste de kreeften worden verdoofd als je het dan perse wilt eten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:57

En daar komen de moraalridders......waarom voel je je nou geroepen om te reageren op iets wat je totaal niet aanstaat? Negeer het dan ipv altijd maar proberen een ander de mening op te dringen. Ik begrijp dat niet, laat een ander zijn/haar eigen keuzes maken.

De vraag was niet hoe sta jij tegenover het klaarmaken van kreeft maar waar ze die goed kan eten!

TS, ik eet heerlijk kreeft in Scheveningen bij diverse restaurants. In Bergambacht ook heerljik kreeft gegeven, maar dat is al even terug. Die hebben dat maar soms op de kaart.
De allerlekkerste ooit, was op Mauritius, daar kan niets aan tippen!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:04

daffodil schreef:
En daar komen de moraalridders......waarom voel je je nou geroepen om te reageren op iets wat je totaal niet aanstaat? Negeer het dan ipv altijd maar proberen een ander de mening op te dringen. Ik begrijp dat niet, laat een ander zijn/haar eigen keuzes maken.

De vraag was niet hoe sta jij tegenover het klaarmaken van kreeft maar waar ze die goed kan eten! [...]

Voordat ik een reactie plaatste heb ik een half uur overwogen of ik het echt moest doen en heb ik de eerstgenoemde restaurants opgezocht in de hoop dat ze zouden vermelden hoe ze zorgen voor diervriendelijk bereid eten.

TO zet zelf 'goed' in de topictitel en jij hebt het ook over goed eten. Voor mij is goed met respect voor het leven en dierenwelzijn, vandaar dat ik heb gereageerd.
Jammer dat ik daar twee paar rollende ogen en van jou de titel moraalridder voor terug krijg. Je mag me ook gewoon negeren als mijn mening jou niet aanstaat.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:04

"Moraalridder" of niet, het is toch een forum? Mogen we dan alleen ja en amen zeggen, ook als het je erg tegen staat? Het is nou eenmaal niet diervriendelijk en in dat begrijp ik Astorga wel, het is immers een paardenforum.
En laten we eerlijk zijn; met zo'n onderwerp/vraag kun je het toch verwachten dat er mensen niet mee eens zijn.
Maar goed, aangezien ik nooit kreeft zal eten zal ik het topic netjes ontstippen (edit: negeren via de knop).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:10

Nee je hoeft geen ja en amen te zeggen maar je kunt ook niet reageren he.....wat is dat toch voor onbedwingbaar iets dat mensen hun ideeen over iets perse aan een ander op willen leggen?

Goed kan op meerdere manieren uitgelegd worden, jij leest het als dierenwezlijn, ik als smaak. Hoeft elkaar niet in de weg te staan maar hier wordt direct gesuggereerd dat kreeft niet gegeten zou moeten worden. Laat een ander in zijn waarde, laat iemand doen/eten/vinden wat ie zelf wil en als diegene de vraag stelt waar jij op wil antwoorden, doe je dat maar iemand zomaar je mening proberen op te leggen, ben ik inderdaad zwaar allergisch voor.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:11

Myfairtale heeft gewoon gelijk, levend dieren koken is buitengewoon wreed.

En juist op een forum goed dat het wordt genoemd, het is toch helemaal niet bekend of TS daar van op de hoogte is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:14

Wel wat kort door de bocht om meteen over moraalridders te beginnen. Het is niet zo iedereen per definitie tegen het eten van kreeft is, maar dan wel met de juiste bereidingswijze

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:16

daffodil schreef:
Nee je hoeft geen ja en amen te zeggen maar je kunt ook niet reageren he.....wat is dat toch voor onbedwingbaar iets dat mensen hun ideeen over iets perse aan een ander op willen leggen?

Goed kan op meerdere manieren uitgelegd worden, jij leest het als dierenwezlijn, ik als smaak. Hoeft elkaar niet in de weg te staan maar hier wordt direct gesuggereerd dat kreeft niet gegeten zou moeten worden. Laat een ander in zijn waarde, laat iemand doen/eten/vinden wat ie zelf wil en als diegene de vraag stelt waar jij op wil antwoorden, doe je dat maar iemand zomaar je mening proberen op te leggen, ben ik inderdaad zwaar allergisch voor.

Pardon, ik geef in mijn eerste reactie aan dat ik dat op deze plek een ingewikkeld onderwerp vind. Veel voorzichtiger kan volgens mij haast niet, dus als dat al als het proberen op te leggen van een mening gezien wordt gaat het wel heel lastig worden om hier op bokt nog een net gesprek te hebben.
En op dat ondwingbare iets zoals je het beschrijft worden hele fora opgericht.

Maar wees gerust, ik ben al weg hier.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:22

Kidde schreef:
Wel wat kort door de bocht om meteen over moraalridders te beginnen. Het is niet zo iedereen per definitie tegen het eten van kreeft is, maar dan wel met de juiste bereidingswijze

Nou dit inderdaad. Je verwacht van mensen op bokt dat ze het beste voor hebben met dieren. En nee, niet iedereen hoeft vegetarisch/veganist te zijn. Maar dat je graag kreeft wilt gaan eten en er geen problemen mee hebt dat voor jouw eetwens/genot een dier (die je zelf ook nog uit mag kiezen) levend gekookt wordt, daar kan ik écht niet bij. Hoe kun je daar nou van genieten?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:29

Gooi eens een argument vóór vleeseten in een veganistische discussie hier op bokt en kijk wat er gebeurt. Maar andersom is wel ok? :roll:
De vraag gaat over waar je kreeft kunt eten, niet de ethische aspecten ervan. Hetzelfde antwoord als dat er in dat veganisten topic zou komen; Open er zelf een topic over als het je zo hoog zit.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:40

Wij zetten ze eerst op 2 graden in de koelkast. De kreeften zijn dan verdoofd. Vervolgens gaan ze met de kop maar beneden in een ruime pan met water wat flink aan de kook is. Op deze manier heb ik nog nooit meegemaakt dat ze spartelen. Door het grote temperatuurverschil tussen kreeft en pan stolt het eiwit ook nog eens sneller.

Kreeften hebben een prachtig leven geleden in de wilde natuur en kreeften die stress hebben gehad zijn ook nog eens niet te eten. Ik denk dat je er minder medelijden mee hoeft te hebben dan met het gemiddelde varken.