Vervanger amandelmeel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Vervanger amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:02

Hi!

Hoop dat de chefs van Bokt mij kunnen helpen. Sinds ik een nieuwe keuken heb ben ik wat meer aan het bakken. Nu eet ik zoveel mogelijk kha, dus bak ik het liefst met amandelmeel.

Ik bak ook het liefst voor meer mensen, waaronder dus mijn collega's. Nu mogen wij geen noten etc. Op locatie hebben, dus amandelmeel ook niet. Ook al is het volgens mij een peulvrucht.

Kokosmeel vind ik geen ideale vervanger, dus ik ben benieuwd wat voor opties ik nog meer heb. Vrees dat het er weinig zijn, maar vragen is een optie natuurlijk...

Iolanthe

Re: Vervanger amandelmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:03

Tapiocameel is misschien iets?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 12:50

Iolanthe schreef:

Nogal koolhydraatrijk als ik me niet vergis...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:56

Havermeel misschien? Al is dat ook weer een graan natuurlijk.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:58

Janine1990 schreef:
Iolanthe schreef:

volgens Google 22g per 100gram

Amandelmeel heeft 14g per 100gram

En bijvoorbeeld rijstmeel of maismeel heeft 80g per 100gram

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:00

Sabbientje schreef:
Janine1990 schreef:

volgens Google 22g per 100gram

Amandelmeel heeft 14g per 100gram

En bijvoorbeeld rijstmeel of maismeel heeft 80g per 100gram

Ja alleen een ander artikel gaf 87 gram... Daarin geven ze ook aan dat het varkensvoer is, dus met 20 gram zou me dat onlogisch lijken?

Edit: voedingswaarde bij een webshop geeft aan 85 gram...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:16

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ben wel heel benieuwd waarom jullie geen noten op jullie locatie mogen hebben.
Wat is hier de achterliggende gedachte van?
Laatst bijgewerkt door Evelyne79 op 20-04-20 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:17

Evelyne79 schreef:
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ben wel heel benieuwd waarom jullie geen noten op jullie locatie mogen hebben.

Voedingsmiddelenindustrie, is verplichting vanuit afnemers geloof ik. Moeten garanderen dat er geen noten of sporen daarvan aanwezig zijn.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:22

Als ik google kom ik uit bij:

Psylliumvezel
Lupinemeel
Hennepmeel
lijnzaadmeel

Alles staat bij deze link
https://www.dieetwebshop.nl/meelsoorten/
Ik heb gegoogled op "meel koolhydraten"
daarmee kwam deze link naar boven

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:25

Janine1990 schreef:
Hi!

Hoop dat de chefs van Bokt mij kunnen helpen. Sinds ik een nieuwe keuken heb ben ik wat meer aan het bakken. Nu eet ik zoveel mogelijk kha, dus bak ik het liefst met amandelmeel.

Ik bak ook het liefst voor meer mensen, waaronder dus mijn collega's. Nu mogen wij geen noten etc. Op locatie hebben, dus amandelmeel ook niet. Ook al is het volgens mij een peulvrucht.

Kokosmeel vind ik geen ideale vervanger, dus ik ben benieuwd wat voor opties ik nog meer heb. Vrees dat het er weinig zijn, maar vragen is een optie natuurlijk...

Amandelen zijn geen peulvruchten maar echte noten, vallen onder de steenvruchten (Prunus dulcis ). Pinda's zijn peulvruchten (maar op dit soort locaties juist niet toegestaan).

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:30

En voor deze keer een uitzondering maken op die paar extra koolhydraten? Neem je evt zelf een wat kleiner stukje?
Ik weet niet of dit eenmalig is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:38

Evelyne79 schreef:

Psylliumvezel
Lupinemeel
Hennepmeel
lijnzaadmeel

Bedankt, ik ga een zoeken naar ervaringen. Zat zelf op Pit & Pit te kijken.

Als hier mensen ervaringen hebben hoor ik het graag. Gaat me vooral om de bakervaring.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:42

noox schreef:
En voor deze keer een uitzondering maken op die paar extra koolhydraten? Neem je evt zelf een wat kleiner stukje?
Ik weet niet of dit eenmalig is?

Dit is zeker niet eenmalig... :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:43

Mizora schreef:
Janine1990 schreef:
Hi!

Amandelen zijn geen peulvruchten maar echte noten, vallen onder de steenvruchten (Prunus dulcis ). Pinda's zijn peulvruchten (maar op dit soort locaties juist niet toegestaan).

Aaah bedankt voor de verduidelijking.

Wij hebben in ieder geval niets wat in de volksmond noot genoemd wordt.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:44

Janine1990 schreef:
Evelyne79 schreef:

Psylliumvezel
Lupinemeel
Hennepmeel
lijnzaadmeel

Bedankt, ik ga een zoeken naar ervaringen. Zat zelf op Pit & Pit te kijken.

Als hier mensen ervaringen hebben hoor ik het graag. Gaat me vooral om de bakervaring.

Misschien eens kijken op paleo groepen op facebook, volgens mij gebruiken ze bij paleo ook vaak "andere "meelsoorten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:48

Lijnzaad heeft wel een effect op je stoelgang. Wel iets om in je overwegingen me te nemen :#

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:51

F_Orumster schreef:
Lijnzaad heeft wel een effect op je stoelgang. Wel iets om in je overwegingen me te nemen :#

Psylliumvezel ook :')

Kan je samen hele lekkere broodjes van maken :D wel bij toilet in de buurt blijven :')

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:54

Janine1990 schreef:
Hi!

Dit klopt, maar bij een notenallergie gaat het om de eiwitten en die zijn bij amandelen hetzelfde als bij de "echte" noten. Vandaar dat je baas ook geen amandelen in het bedrijf wil hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:55

ogidni schreef:
Janine1990 schreef:
Hi!

Dit klopt, maar bij een notenallergie gaat het om de eiwitten en die zijn bij amandelen hetzelfde als bij de "echte" noten. Vandaar dat je baas ook geen amandelen in het bedrijf wil hebben.

Awesome, dit wist ik dus niet.
Thanks! Ik dacht altijd dat het om het beestje zelf ging, maar het is dus het eiwit. Echt tof om te weten!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:55

Janine1990 schreef:
F_Orumster schreef:

Psylliumvezel ook :')

Kan je samen hele lekkere broodjes van maken :D wel bij toilet in de buurt blijven :')

bij andere geeft het juist verstopping.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:56

Janine1990 schreef:
Evelyne79 schreef:

Voedingsmiddelenindustrie, is verplichting vanuit afnemers geloof ik. Moeten garanderen dat er geen noten of sporen daarvan aanwezig zijn.

ik heb bij dezelfde werkgever gewerkt, maar zoals het niet in de buurt komt van je productieproces (en het dus alleen in de kantine genuttigd wordt) mag het volgens mij wel gewoon. Bij ons (Borculo) iig wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:58

Liselot schreef:
Janine1990 schreef:

ik heb bij dezelfde werkgever gewerkt, maar zoals het niet in de buurt komt van je productieproces (en het dus alleen in de kantine genuttigd wordt) mag het volgens mij wel gewoon. Bij ons (Borculo) iig wel.

Mag hier echt niet... Op twee locaties niet, beide kaas. Bedum Domo mocht het wel.

Maar Borculo heeft toch geen kaas?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:02

Nee Borculo heeft geen kaas idd, is een poeder en halffabrikaat fabriek. Welke locatie zit jij?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 16:40

Ik heb je een pb gestuurd, werd wel erg off topic zo :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:48

_Penotti schreef:
bij andere geeft het juist verstopping.

Bij psylliumvezel moet je véél drinken anders krijg je inderdaad verstopping ;)

Sorry TS, ik kan je niet helpen denk ik, ik heb alle boeken van Oanh's kitchen verzameld toen ik khd arm at, maar er is zoveel online te vinden ook, ook op haar website trouwens, aanrader maar die ken je vast al :D