DWDD pleidooi voor paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

DWDD pleidooi voor paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 21:04

Eigenlijk spreekt het stukje voor zich:

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/367582

Nu komt de discussie wel vaker voorbij op bokt. Maar de gewone man heeft er natuurlijk ook een beeld bij. De uitspraak van Ali B. spreekt daarin boekdelen.

Ik ben een voorstander moet ik zeggen, en ik wil best een stukje paard kunnen kopen in mijn buurt. Nu moet ik er 28 km voor rijden.....

Pantykous

Re: DWDD pleidooi voor paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:42

Wat wil je van ons weten? :D

Ik ben er niet op tegen, al is het waarschijnlijk niet het eerste wat ik zou pakken. Maar dat is wellicht ook gewoonte. Eend pak ik ook niet snel bijvoorbeeld, omdat ik het niet goed ken en niet weet hoe ik het moet bereiden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:47

ik eet amper vlees,dus ook geen paardenvlees.Maar als ik van vlees zou houden zou ik paardenvlees niet zo verkeerd vinden.Hier ligt het trouwens gewoon in de supermarkt.Beter scharrelvlees kun je niet hebben denk ik....of hij moet 23 uur op stal hebben gestaan.Dan is het meer een batterijpaard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:58

Hier ligt het ook wel bij de Jumbo, en de slagers hier verkopen het en kan ik het ook bestellen
Ik lust het wel hoor, maak het af en toe wel klaar.

Geerke...Batterijpaard _O-

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:12

Ik vind het jammer genoeg niet lekker, want het is wel ongeveer het diervriendelijkste stuk vlees wat er is.

Het meeste paardenvlees wat ik zo in de supermarkt zie liggen is alleen paardrookvlees, dus meer variatie zal wel goed doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:18

Menig Nederlands paard heeft idd een stuk beter leven dan de gemiddelde kip of koe. Ik moet zeggen dat ik het ook nooit eet, geen idee of ik het lust en hoe je het moet klaarmaken. T zit niet echt in mijn systeem al sta ik er op zich wel voor open :)
Laatst bijgewerkt door Mars op 06-12-16 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:21

Ik ben niet tegen paardenvlees en eet het dus ook gerust als ik het voorgeschoteld krijg. Hypocriet om wel schattig lam of lieve koe te eten en niet een mooi paard.
Ok I admit, m'n eigen merrie is wel uitgesloten van de slacht. Een dier dat ik door en door ken kan ik niet eten (en bovendien is er dan geen gedoe met medicatie), dan ben ik wel hypocriet.

Maar toch koop ik niet het vlees dat hier in de supermarkt ligt. Dat komt namelijk voornamelijk uit Argentinië of Italië en daar hoor ik teveel verhalen over erbarmelijke slachtomstandigheden of lange transporten.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:19

Mooi vlees met een beter leven dan een drie sterren beter leven kip/koe/varken, kan niet mooier toch?!
Maar als ik zie hoeveel er gedokterd word met een paard voordat de slager in beeld komt dan bedank ik beleefd.
Er zullen best DA's zijn die alles in het paspoort registreren maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen en ik blief geen vlees met gratis buut.
Paardenvlees mag dan het het mooiste scharrelvlees zijn wat er is het is ook het minst gecontroleerde vlees en het beeld wat in DWDD wordt geschetst is in de praktijk gewoon niet waar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:19

Uit het buitenland is de manier van behandelen + mogelijke medicijnen de vraag en in NL/west-europa kunnen er ivm 1e gebruiksdoel hobby/huis/rijdier ook medicijnen gebruikt zijn die je als consument niet binnen moet krijgen. Moeilijke kwestie dus, lang niet alles wat bij de slacht beland is enkel oud, ongewenst of gedragsgestoord en shetten slachten is ivm hoeveelheid vlees en dus slachtprijs vaak niet erg aantrekkelijk. De gezondheid en mooi leven motivatie is voor mij dus twijfelachtig.

Edit :
eens met Alex66

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:47

Ik heb geen moeite met paard als consumptie. M'n hond eet het minstens een keer per week. Ik heb wel moeite met een journalist die vind wat wij moeten gaan eten.

Mooi vlees traceerbaar. _O- er wordt zoveel niet in het paspoort gezet. En dan nog maar te zwijgen over alle supplementen die n die paarden worden gestopt.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:58

Ik ben het ermee eens dat het gemiddelde paard een beter leven heeft dan het gemiddelde vleesvarken (let op: wel gemiddelde, er zijn genoeg ellendige paarden en gelukkige varkens).

Wat mij wel tegenstaat is de gedachte dat het allemaal zo transparant is wat een paard allemaal in zijn leven heeft gehad door het paspoort. In mijn ervaring valt het namelijk heel vies tegen hoe netjes dat wordt bijgehouden. Ik zal heel eerlijk zijn, bij mijn ruin ontbreken er dingen in het paspoort wbt medicatiegebruik. Ik weet dat hij niet meer geschikt is voor consumptie, hij gaat hier niet levend het erf af maar bij een kwaadwillend persoon had hij zo de worst ingegaan met zooi in het lichaam.
Dat is echt 1 van de dingen die mij tegenstaat aan paardenvlees, ik vind het echt niet schoner dan 'regulier' vlees. Kijk hoeveel poedertjes, zalfjes etc er op/in het gemiddelde recreatie of sportpaard verdwijnen. Geef mij dan maar een stukje vlees van een standaard (biologisch) boerderijdier hoor.

proudmamaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:14

Dat houd mij ook tegen, de paarden eigenaren die hun dier naar de slacht brengen ( meestal voor een humaan einde en nog wat opbrengst) maar er volledig aan voorbij gaan hoeveel rotzooi het paard ondertussen in zijn leven binnen gekregen heeft.
Na 1 jaar dokteren heb ik mijn 8 jarige paard in laten slapen bij de DA, geen haar op mijn hoofd die er aan gedacht heeft hem voor consumptie weg te brengen, ik wil dit zelf niet meer eten waarom een ander dan wel ?
Als er betere controle op zou zijn, lust ik best een paardenbiefstukje, ooit gegeten en best lekker !

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:44

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Waarom een paard niet en alle gangbare dieren wel.

Mits niet volgepompt met medicatie natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:00

Ik heb een beetje mijn twijfels bij het nauwkeurig bijhouden in het paspoort van de medicatie die erin gepompt wordt soms. Heb hier 2 gevallen op stal die nooit voor consumptie in aanmerking zouden kunnen komen, gelukkig wel trouw genoteerd in het paspoort, maar ken ook gevallen waarbij dat nagelaten is. Ik heb niks tegen het eten van paardenvlees; prima stuk vlees en kan me ook vinden in de argumenten van degenen in het filmpje. Ik twijfel dus alleen over het nauwkeurig noteren in het paspoort van medicatie. Als dat echt strak geregeld zou zijn dan zou ik liever paardenvlees (en wild) eten dan varkens, koeien, kippen en schapen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:09

Ik heb er wel wat op tegen om de volgende reden:

1 Een paard is een vluchtdier. Bij slachting zoals met koeien, varkens en schapen is dit voor een paard veel en veel meer stressvol. En een paard is veel meer een huisdier en in gebruik voor de sport als maatje van de mens.
2 Gaan we dan ook honden en katten eten? (ook huisdieren), niet dat is dan wel hypocriet want die worden in andere landen ook gegeten. Met het overschot aan honden en katten, mogelijk ook best lekker komen we dan een heel eind.

Uiteindelijk is het voor ieder dier zielig, maar voor bepaalde soorten vind ik het toch "not done" en ik zal het ook nooit eten, wat overigens ook geldt voor honden en katten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:11

ik ben ook helemaal voor het eten van paardenvlees omdat deze dieren gemiddeld genomen echt een goed leven hebben gehad.. in Nederland..
En dat laatste Is het probleem.. het paardenvlees wat hier in de winkels verkocht wordt komt vaak uit andere landen.. waar zelfs paarden gestolen worden om te slachten voor consumptie, er ellenlange transporten zijn waar er zelfs paarden sterven, etc, etc.. Ik weet niet meer welke documentaire was waar dit aan bod kwam, maar dat heeft mijn beeld wel doen veranderen..

Ik ben nog steeds voor het eten van paardenvlees, maar wel van Nederlandse paarden..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:19

Citaat:

1 Een paard is een vluchtdier. Bij slachting zoals met koeien, varkens en schapen is dit voor een paard veel en veel meer stressvol. En een paard is veel meer een huisdier en in gebruik voor de sport als maatje van de mens.
2 Gaan we dan ook honden en katten eten? (ook huisdieren), niet dat is dan wel hypocriet want die worden in andere landen ook gegeten. Met het overschot aan honden en katten, mogelijk ook best lekker komen we dan een heel eind.

Koeien en schapen zijn ook vluchtdieren en qua stresslevel zijn schapen vaak wel kampioen. Varkens zijn ook heel makkelijk gestresst en intelligenter dan honden.
Honden en katten zijn historisch gezien nooit voedseldieren geweest, paarden vroeger wel. Het is maar vrij recent dat paarden de huisdierstatus hebben.
Kat smaakt trouwens naar konijn, aldus mijn oma (die tijdens de oorlog 'dakhaas' gegeten heeft, bij gebrek aan ander eten).

Ik snap je punt hoor, gevoelsmatig zijn er idd verschillen maar dat komt vooral door de manier van houden van bepaalde diersoorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:10

Ken zoveel paarden die buut hebben gehad wat niet in het paspoort staat.
Dus dan mag daar wel beter op gecontroleerd worden. Maar verdr ben ij helemaal voor paardenvleesconsumptie! Al eet ik zelf expres nauwlijks vlees.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:13

Ik ben persoonlijk tegen het eten van (meer) paardenvlees, gevolg kan zijn dat dan ook in Nederland paarden gefokt gaan worden met als doel het Slachthuis.
Ik hoor de uitspraak "Het zit tussen je oren". Een Paard zit niet tussen je oren, die draag je in je hart, net als hond en kat, die eet je niet op.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:17

Jinks schreef:

Uiteindelijk is het voor ieder dier zielig, maar voor bepaalde soorten vind ik het toch "not done" en ik zal het ook nooit eten, wat overigens ook geldt voor honden en katten.

Niet om het een of ander, maar heb jij met schapen ed gewerkt? Die raken bij het minst of geringste overstuur en zijn in mijn ogen kampioen stressen :=

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:45

Interssante discussie.
Volgens mij is de wereld beter af met gewoon veel minder consumptie van alles en vooral van minder vleesconsumptie (en dan vooral rund mbt uitstoot). Dus altijd beetje vreemd om iets te gaan promoten wat in verhouding misschien prima geregeld is(?)

Verder ben ik het helemaal eens met iedereen. Iedereen moet lekker zelf weten of hij zijn of een ander paard wil opeten, en idd vraagtekens zijn terecht mbt medicatie en ik denk dat t stukje paardenvlees van de Appie toch echt uit Zuid-Amerika komt (via van Nil in België) Gebruiken ze waarschijnlijk wel minder medicatie en lopen ze buiten ipv 23 u pd op stal.

http://www.respectfullife.com/

[url]http://www.respectfullife.com/wp-content/uploads/2016/09/Verslag-Argentinië_algemeen-kort_versie_20160319.pdf[/url]

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:50

Interessant stukje op voorpagina nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:55

Oke, ik heb hier een aantal gedachtes over. Ik heb principieel niks tegen het eten van paardenvlees omdat ik ook rund en kip eet, en het dus voor mezelf (!!) onnozel vind om op mijn morele staart getrapt te zijn als ik een stukje paardenvlees krijg. Ik vind het lekker en als ik de kans krijg eet ik het graag.

In de supermarkt heb ik dan weer mijn vraagtekens erbij. Ik hoor te vaak verhalen van paardenvlees dat alsnog geimporteerd wordt uit landen waar er wel 'batterijpaarden' bestaan. Als ik zeker zou kunnen weten dat mijn stukje vlees niet gefokt is voor de slacht maar is afgemaakt door bijvoorbeeld een peesblessure zou ik daar geen problemen mee hebben.

Wbt het dokteren, daar wordt streng op gekeurd. In Nederland mag je je paard laten slachten als hij wel bepaalde medicatie heeft gehad, maar dan is hij afgekeurd voor consumptie. Als een paard die medicatie niet heeft gehad is hij wel geschikt voor consumptie en krijgt de eigenaar er (voor zover ik weet) ook een compensatie voor.

Ik ben helemaal voor het vinden van duurzame manieren om vlees te produceren, vooral omdat onze consumptie van rundvlees een van de grootste boosdoeners van klimaatverandering is, maar ik ga er niet vanuit dat paardenvlees dat in de supermarkt ligt een stukje bil van het paard van een Bokker is geweest. Ga je nou naar een goede slager is het wellicht anders.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:55

alex66 schreef:
Mooi vlees met een beter leven dan een drie sterren beter leven kip/koe/varken, kan niet mooier toch?!
Maar als ik zie hoeveel er gedokterd word met een paard voordat de slager in beeld komt dan bedank ik beleefd.
Er zullen best DA's zijn die alles in het paspoort registreren maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen en ik blief geen vlees met gratis buut.
Paardenvlees mag dan het het mooiste scharrelvlees zijn wat er is het is ook het minst gecontroleerde vlees en het beeld wat in DWDD wordt geschetst is in de praktijk gewoon niet waar.

dit dus :j

vooral je laatste zin :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:03

Thioro schreef:
Ik ben niet tegen paardenvlees en eet het dus ook gerust als ik het voorgeschoteld krijg. Hypocriet om wel schattig lam of lieve koe te eten en niet een mooi paard.
Ok I admit, m'n eigen merrie is wel uitgesloten van de slacht. Een dier dat ik door en door ken kan ik niet eten (en bovendien is er dan geen gedoe met medicatie), dan ben ik wel hypocriet.

Maar toch koop ik niet het vlees dat hier in de supermarkt ligt. Dat komt namelijk voornamelijk uit Argentinië of Italië en daar hoor ik teveel verhalen over erbarmelijke slachtomstandigheden of lange transporten.

Dit zou geheel mijn post kunnen zijn.

Mijn eigen paardje ook niet laten slachten omdat ik het idee hem op te eten zelf niet verdragen kon, (maar dat zou ik ook niet met een eigen koe of konijn willen).