E-nummer vrije voedsels...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MusicIsLife

E-nummer vrije voedsels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:15

Hallo bokkers!

Voor o.a. lyme schijnt het goed te zijn om zoveel mogelijk E-nummers te mijden, baad het niet dan schaad het niet, dus ik wil best gaan proberen of het mijn klachten gaat verminderen.

Nu vroeg ik mij af of iemand tips heeft, wat betreft E-nummer vrije producten die je nog wel in de supermarkt kan halen.

Ook vroeg ik mij af, of ik dan ook echt zou gaan afvallen, want dat is namelijk absoluut niet mijn bedoeling... hoe behoud ik toch een beetje mijn gewicht?

Ik ben nu aan het rondkijken wat voor E-nummer vrije producten er in de supermarkt in het dorp zijn, maar producten waar gewoon minder E-nummers of suikers in zitten is natuurlijk ook goed!

Ook tips voor boeken of mensen die hierbij kunnen helpen zijn uiteraard welkom!

Suiker/E-nummer vrije recepten zijn uiteraard ook welkom :Y)

Alvast bedankt ! :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:19

Afbeelding
:Y) Dat zijn al 6 E-nummers in een simpele banaan.

Veel E-nummers zijn dus hartstikke natuurlijk. Lang niet allemaal uiteraard. Om de slechte E-nummers te mijden kun je het beste gewoon lekker verse groentes en fruit halen, en je eigen sausjes en snacks maken :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-07-16 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MusicIsLife

Re: E-nummer vrije voedsels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:20

Oke bedankt!! :)) ja het gaat voornamelijk ook over de hoeveelheid suikers en slechte suikers, dat schijnt de bacterie te voeden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:22

MusicIsLife schreef:
Oke bedankt!! :)) ja het gaat voornamelijk ook over de hoeveelheid suikers en slechte suikers, dat schijnt de bacterie te voeden...

Welke bacterie?

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:23

Borreliose (Lyme)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:24

Als lyme als bacterie nog aanwezig is is een lange kuur met ab zinvoller dan je eten aanpassen. Eerst moet dat kreng dood. De rest verschijnselen hebben mogelijk wel baat bij eten aanpassen maar genezen doe je er niet mee

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:26

Als je zoveel mogelijk puur eet dus geen pakjes&zakjes of in elkaar gedraaide gerechten.
Notenpasta ipv pindakaas bijvoorbeeld dan kom je al een heel eind.
Kijk ook eens op site als Chicks love food, Dayenne's foodblog, Mind your feed, daar vind ik al heel veel lekkere recepten

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:27

Helaas niet alleen een bacterie, maar ook een virus die erg actief is, daarom word ik nu behandeld met een kruidenprotocol, antibiotica gaat nu niet, omdat dat het virus weer versterkt. Vandaar mijn idee om suikers en E-nummers te gaan verminderen, word namelijk erg veel aangeraden mbt lyme.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:27

Maar suiker heeft ten eerste al geen E-nummer... Dus geen bewerkte suikers is echt iets totaal anders dan geen E-nummers.
Een E-nummer betekend dat het een toevoeging is die is goedgekeurd door de Europese Unie. Volgens onderzoeken beoordeelt door de EU is de stof niet schadelijk voor je gezondheid.
Dat gaat dus van volledig natuurlijke en volgens iedereen veilige stoffen als citroenzuur (zoals je citroensap over je appelpartjes heen kan sprenkelen tegen het bruin worden) tot de stofjes die twijfels oproepen bij mensen zoals aspartaam en Mononatriumglutamaat.

Volledig zonder E-nummers eten is dan ook niet mogelijk, zoals het plaatje hier boven al aangeeft zitten E-nummers in alles. Soms toegevoegd, en soms al van nature.

Je zal dus ietsjes preciezer moeten zijn in waar je naar op zoek bent als je hulp wil :)
Het lijkt alsof je op zoek bent naar een meer natuurlijke voeding, dus minder voeding die bewerkt is in de fabriek. Dan zou ik je als ezensbruggetje willen aanraden om zoveel mogelijk de buitenste paden van je supermarkt te kiezen (dus groente/fruit, koelingsproducten, dat soort dingen) en zo min mogelijk spullen in dozen en pakken. Verder is het goed om verpakkingen te lezen en te zoeken naar gerechten zonder streepjescode of met zo min mogelijk ingrediënten.

Dan je laatste vraag: van E-nummers kom je niet aan of val je niet af. Van kcal wel. Als jij met natuurlijke voeding net zoveel kcal binnen gaat krijgen als je nu doet, zul je niet afvallen.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:27

Gillbo schreef:
Als je zoveel mogelijk puur eet dus geen pakjes&zakjes of in elkaar gedraaide gerechten.
Notenpasta ipv pindakaas bijvoorbeeld dan kom je al een heel eind.
Kijk ook eens op site als Chicks love food, Dayenne's foodblog, Mind your feed, daar vind ik al heel veel lekkere recepten

Ga ik daar eens kijken, dankjewel!! :))

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:28

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:29

hier is een interessante site over e-nummers
http://www.e-nummers.info/per-functie/
wij proberen ook zoveel als mogelijk e-nummers te vermijden en het simpelste is gewoon : alles zelf vers bereiden en kant-en- klare pakjes mijden

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:34

secricible schreef:
Maar suiker heeft ten eerste al geen E-nummer... Dus geen bewerkte suikers is echt iets totaal anders dan geen E-nummers.
Een E-nummer betekend dat het een toevoeging is die is goedgekeurd door de Europese Unie. Volgens onderzoeken beoordeelt door de EU is de stof niet schadelijk voor je gezondheid.
Dat gaat dus van volledig natuurlijke en volgens iedereen veilige stoffen als citroenzuur (zoals je citroensap over je appelpartjes heen kan sprenkelen tegen het bruin worden) tot de stofjes die twijfels oproepen bij mensen zoals aspartaam en Mononatriumglutamaat.

Volledig zonder E-nummers eten is dan ook niet mogelijk, zoals het plaatje hier boven al aangeeft zitten E-nummers in alles. Soms toegevoegd, en soms al van nature.

Je zal dus ietsjes preciezer moeten zijn in waar je naar op zoek bent als je hulp wil :)
Het lijkt alsof je op zoek bent naar een meer natuurlijke voeding, dus minder voeding die bewerkt is in de fabriek. Dan zou ik je als ezensbruggetje willen aanraden om zoveel mogelijk de buitenste paden van je supermarkt te kiezen (dus groente/fruit, koelingsproducten, dat soort dingen) en zo min mogelijk spullen in dozen en pakken. Verder is het goed om verpakkingen te lezen en te zoeken naar gerechten zonder streepjescode of met zo min mogelijk ingrediënten.

Dan je laatste vraag: van E-nummers kom je niet aan of val je niet af. Van kcal wel. Als jij met natuurlijke voeding net zoveel kcal binnen gaat krijgen als je nu doet, zul je niet afvallen.

Het gaat vooral om de hoeveelheid suiker, siroop bijvoorbeeld kan ik dan beter niet meer nemen. Maar ook E-nummers minderen schijnt effectief te zijn. Dus inderdaad een wat natuurlijker/gezonder eetpatroon.

Dus eigenlijk zoveel mogelijk echt zelf maken en veel groente en fruit? :j

Ja, ik wil ook zeker zorgen dat ik genoeg kcal ga binnen krijgen, want ik wil absoluut niet afvallen.

Bedankt !! :D

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:35

Hoe doen jullie dat met vlees? Eten jullie vlees en hoevaak en ook nog bepaalde soorten?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:52

In een tomaat zitten al e-nummers. Zuurstof heeft een e-nummer (E948).

E-nummers zijn geen 'groep', het is onmogelijk om te zeggen of e-nummers goed of slecht zijn. En als er geen e-nummers op de verpakking staan, wil het niet zeggen dat je geen stoffen binnen krijgt die een e-nummer hebben, want die dingen hebben vaak ook een naam. Stel dat er "rozemarijn extract" op en verpakking staat. Dan denk jij dat je hartstikke goed bezig bent. Immers: geen e-nummer en rozemarijn is gewoon een kruid, een plantje, toch? Alleen dat extract heeft wel gewoon een e-nummer (E392), maar door het op het label te zetten dat als rozemarijn extract geeft het jou het gevoel dat je goed bezig bent en koop je het sneller.
Een e-nummer is een aanduiding voor een product/ingrediënt/hulpstof, als je niet alle namen weet dan schiet je er weinig mee op door de e-nummers te vermijden en het 'gezondere' pakje te pakken met de namen erop.

Dat wil niet zeggen dat je niet gewoon gezond kan eten. Het voordeel van veel zelf koken is dat je exact weet wat je binnen krijgt: minder suikers, minder zout, minder conserveringsmiddelen etc.

Korte samenvatting: vermijd pakjes en zakjes, probeer zo veel mogelijk zelf te koken, maar laat je niet gek maken door de e-nummer vrije hype.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 12-07-16 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:54

Fruit bevat ook suikers. Vandaar mijn opmerking: bedenk beter wat je wil. Wil je geen bewerkte suikers, geen koolhydraten?
En vlees is goed kijken naar de verpakking m.i. Maar ik mijd geen E-nummers. De enige overeenkomst die E-nummers hebben is dat ze onderzocht zijn door de EU als toevoeging. Verder verschillen alle E-nummers zo extreem van elkaar dat ik niet geloof dat in het algemeen "E-nummers" mijden gezond is.
Voor mijn idee is dat net zoiets als "alles wat de blokker verkoopt mijden" omdat dat gezond is...

Edit: wat vjestagirl zegt dus idd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:56

Zelf eet ik veen vlees, er zijn gelukkig ontzettend veel heerlijke vegetarische en veganistische recepten, vooral die laatste zijn meestal helemaal vrij van pakjes en zakjes en chemische stoffen. In bewerkt vlees worden natuurlijk sowieso al veel slechte enummers toegevoegd, maar zelfs 'vers' vlees wordt behandelt tegen verkleuring en bederf, dus persoonlijk vind ik vegetarische gerechten bijna altijd gezonder.

Ik las hierboven ergens dat citroenzuur hetzelfde is als citroensap, en dat zou je inderdaad verwachten, maar citroenzuur komt niet uit citroenen maar is chemisch als ik het me goed herinner.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-07-16 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:58

Een E-nummer is helemaal niets bijzonders.

Als een fabrikant iets wil toevoegen aan een product moet dat eerst onderzocht worden op veiligheid. Wil hij vitamine C toevoegen? Moet worden onderzocht. Water toevoegen? Moet worden onderzocht. (Ja, zelfs water heeft een E-nummer).

Als zo'n toevoeging veilig blijkt te zijn, krijgt hij een "E-nummer" zodat het voor iedereen duidelijk is dat het een veilige toevoeging is die is goedgekeurd door de EU. Het hele "E-nummers" ontwijken is weer een hype, die gelukkig al redelijk op z'n retour is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:00

Eet gewoon zoveel mogelijk "pure" / "onbewerkte" producten als je toevoegingen wilt vermijden.

Geen kant-en-klaar spul kopen maar zelf aan de slag met koken.
Echte groente, echt fruit, echt vlees (geen geperste hamburger of slavink, maar een echt stukje kipfilet of ongekruid hamlapje, etc.).

En als je dan een keer chips ofzo wilt eten, pak dan zo naturel mogelijk.
Bijvoorbeeld met alleen aardappel, olie en wat zout.

Gedroogd fruit is ook heerlijk als tussendoortje. Maar ook als je deze kant-en-klaar gedroogd koopt, kan er suiker en ander spul op/in zitten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:02

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:04

8nnemiek schreef:
Zelf eet ik veen vlees, er zijn gelukkig ontzettend veel heerlijke vegetarische en veganistische recepten, vooral die laatste zijn meestal helemaal vrij van pakjes en zakjes en chemische stoffen. In bewerkt vlees worden natuurlijk sowieso al veel slechte enummers toegevoegd, maar zelfs 'vers' vlees wordt behandelt tegen verkleuring en bederf, dus persoonlijk vind ik vegetarische gerechten bijna altijd gezonder.

Ik las hierboven ergens dat citroenzuur hetzelfde is als citroensap, en dat zou je inderdaad verwachten, maar citroenzuur komt niet uit citroenen maar is chemisch als ik het me goed herinner.

Ben benieuwd waar je die info vandaan hebt... Citroenzuur kan ook gemaakt worden vanuit andere producten dan citroenen zoals bepaalde schimmels, maar in principe is het gewoon een stof die in citroenen zit (en ander citrusfruit) Het is niet hetzelfde als citroensap, maar het is wel waarom we citroensap (met citroenzuur) over onze appel kunnen sprenkelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:06

secricible schreef:
8nnemiek schreef:

Ben benieuwd waar je die info vandaan hebt... Citroenzuur kan ook gemaakt worden vanuit andere producten dan citroenen, maar in principe is het gewoon een stof die in citroenen zit (en ander citrusfruit)

En zelfs als het wel chemisch is: dat is niet erg, het is namelijk exact dezelfde stof.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:17

Alsof iets chemisch meteen iets ergs is.. Je hele lichaam draait op chemische processen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:18

Ik heb het in een van mijn wijnmaak-boeken gelezen. Waarschijnlijk vooral om aan te geven dat je citroenzuur en citroensap niet zomaar een op een kan omwisselen ;) Citroenzuur wordt inderdaad gewonnen mbv schimmels en suiker en niet uit citroenen. Het zit ook in citroensap, maar citroenzuur is echt heel heel veel geconcentreerder. In citroensap zitten nog veel andere stoffen.
Uiteraard is het niet erg als het chemisch is, ik weet ook niet of en wanneer iets chemisch is, waar die grens ligt.. Maar er bestaan ook zeker wel chemische processen waar je toch niet blij van wordt, als je bv kijkt naar hoe suiker geraffineerd wordt en hoe margarine geproduceerd wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:20

dat hoor je mij ook nergens ontkennen ;)
Citroenzuur is een stofje dat ons lichaam gebruikt in de verbranding van voedingsstoffen naar energie (heel simpel gezegd) en is dus onmisbaar. Of je dat nu chemisch of uit citroensap haalt maakt weinig uit. De uiteindelijke stof is dezelfde.