De eeuwige strijd die cake bakken heet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laetitia98

De eeuwige strijd die cake bakken heet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 11:12

Hallo mede-bokkers,

Ik ben al jaren dol op cakes/ taarten bakken en dit is ook echt een hobby van mij. Maar nu het probleem de cake zakt altijd enorm in terwijl die in de oven staat. En wordt door het inzakken nooit gaar aan de onderkant. :(

Wij hadden altijd een combi- oven, maar omdat het hier nooit mee lukte hebben we een bak oven gekocht. (een kwalitatief volle oven die niet goedkoop was) Nu hebben wij deze oven een tijdje en ook met deze oven zakt de cake ruim tien centimeter in. Ik heb alle mixen en recepten geprobeerd, fijne cake-mix, boerencake-mix, cupcake-mix, tulband-mix, sponge-mix, wolken-mix. Alle merken geprobeerd van dr. Oetker tot jumbo. Alle recepten die ik op internet gevonden. Melk vervangen door slagroom. Believe me I tried!

Ik zet de oven altijd op 150 graden en ruim een uur in de oven tot de bovenkant goudbruin is en de satéprikker er schoon uitkomt. Ik doe de oven tussendoor nooit open en het tocht nooit in de kamer waar de oven in staat.

Vandaag is er een vriendin geweest die met alle mixen en ovens een prachtige cake kan neerzetten en vandaag stort de taart weer in terwijl ik precies doe wat zij ook deed. Dus zou je denken het ligt aan de oven, maar heb het ook geprobeerd met de oven van de buren en met de oven van de buren daarnaast en ook daar stort de staart in.

Dus wie o wie heeft de gouden tip. Want na jaren proberen blijft het natuurlijk niet altijd even leuk om mooie creaties te maken met botercremé of fondant of vruchtjes |o

Zo ziet mijn gebakken taart er nu uit en dan na gaan dat ie boven het blik uitkwam!!

Afbeelding

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:16

Het eerste wat ik denk is 'melk in cake?'
Maar goed, als je goed kijkt naar bakprogramma's zie je dat Rudolph, Buddy en consorten cakes altijd recht snijden, of juist geen cakes/biscuit/moskovisch gebak (allen zonder melk) maken, maar dikke plakken bakken en die dan uitsteken.

En wat gebeurt er als je gewoon bloem gebruikt ipv al die kant en klaar en e-nummer aangevulde zooi? Ik draai mijn biscuits nog weleens om de onderkant is altijd mooi plat immers. :)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:19

Bak je niet met een te lage temperatuur? Ik weet dat cakes niet te heet gebakken moeten worden, maar 150 graden is wel erg laag.
Verder ben ik ook wel benieuwd naar andere reacties!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:20

Kan verschillende dingen zijn.
Hoe lang mix je ?
Is alles op kamertemperatuur als je gaat beginnen?
Als je een eigen recept gebruikt welke volgorde doe je dan alles mixen?
En mix je je boter eerst zacht voor die er in gaat?

Verder bak ik cake altidj op 160 in de hete lucht oven

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:22

Probeer eens aluminiumfolie er overheen te leggen. Wij hebben ook een crappy oven. Bovenkant bijna verbrand, middenin nog rauw. Maar met folie er overheen kan de bovenkant eigenlijk niet verbranden en kan je hem wat langer in de oven houden. In de airfryer ging het echt perfect!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:24

Zijn alle ingrediënten op kamer temperatuur? Boter en eieren niet direct uit de koelkast.
Oven tussendoor nóóit openmaken.
Ander bakblik gebruikt?

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:24

Heb je al eens een oventhermometer tijdens het bakken erbij gehangen? Dan pas weet je de werkelijke temperatuur daar deze eigenlijk altijd wel een beetje afwijkt van de aagegeven temperatuur.

Verder is het normaal dat de cake in het midden hoger oprijst dan aan de randen. Voor een fondant-taart oid snijd ik ook altijd de bovenkant recht af en keer ik de taart om op een cake-karton.

Taarten met een doorsnede van meer dan 26 cm bak ik altijd met een bakring in t midden (deze zorgt voor een betere warmtegeleiding zodat ook t midden gaar wordt.

En dan bak ik eigenlijk altijd met oplopende temperatuur: 10 min 140 , 10 min 160, 10 min 180 bijvoorbeeld (afhankelijk van de grootte van de taart / baktijd in het recept)

Nog enkele tips:
- kom waarin je mixt moet goed schoon zijn
- ingrediënten zoveel mogelijk netjes op kamertemperatuur
- lang (!) mixen, biscuit is écht 8 tot 10 minuten = heel heel heel lang voor je gevoel als je de mixer zelf moet vasthouden ;-)
- wees secuur met de hoeveelheiden

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:25

Temperatuur iets hoger zetten vooral in het begin.
En plaats is een losse thermometer in de oven, vaak wijkt de temperatuur af.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:26

KaatjeV schreef:
En dan bak ik eigenlijk altijd met oplopende temperatuur: 10 min 140 , 10 min 160, 10 min 180 bijvoorbeeld (afhankelijk van de grootte van de taart / baktijd in het recept)

Grappig, doe ik dus andersom :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:27

Ik heb juist het tegenovergestelde probleem. Mijn cakes willen maar niet gaar worden en verbranden vervolgens aan de onderkant. :')

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 11:27

Ik heb ook recepten geprobeerd met en zonder melk. Zo ook een cake recept van Rudolph en andere recepten die uit bloem bakpoeder suiker en boter bestaan.

Wat bedoel je met het uitsteken?

Ik heb trouwens een ronde, vierkante en rechthoekige vorm en met alle drie de vormen is het een ramp

@dancertje ik leg alle producten er de avond van te voren uit en meng de boter eerst tot crème. Met recept doe ik boter suiker bloem (steeds kleine beetjes) opgeklopte eieren.

De eieren er later met een spatel doorheen roeren heb ik ook al geprobeerd

Er hangt trouwens altijd een thermometer in de oven

Wat is een bakring als ik vragen mag.

Bedankt voor alle tips!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:29

Cake die tijdens het bakken al inzakt komt vaak door te veel (of niet goed gemengd) boter/vet.
Of geen boter (of andere ingrediënten) gebruikt die goed op kamertemperatuur zijn.

Door 1 of meerdere ingrediënten te gebruiken die niet goed op kamertemperatuur zijn, mengt alles moeilijker.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:29

Ik bak naar zelf recept en pakjes en heb nooit problemen. Doe zelfs de oven tussendoor open en wil ingrediënten nog wel eens tegelijk in een kom kwakken ipv netjes om de beurt. ik vind je temperatuur ook wel aan de lage kant eerlijk gezegd... En hoeveel ruimte heb je onder en boven je vorm?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:30

Dan zou ik eens proberen het beste is om eerst de boter zacht te roeren, dan de suiker erdoor mixen en één voor één de eidooiers ,zodat het ei goed is opgenomen. Roer totdat de suiker niet meer knarst. Klopt de gezeefde bloem erdoor, roer de eiwitten dan apart stijf en schep dit voorzichtig door het beslag.

laetitia98

Re: De eeuwige strijd die cake bakken heet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 11:34

Dancertje dat is altijd de volgerde en de manier die ik gebruik helaas.

Ik denk dat ik ongeveer tien centimeter onder en boven mn blik heb.

Alle ingrediënten gaan er de avond van de voren uit. Dus dan zou je denken dat ze dezelfde temperatuur hebben.

Ik mix altijd rond de 5/7 min. Tot mn arm er afvalt O:)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:36

laetitia98 schreef:
Wat bedoel je met het uitsteken?

Een plak biscuit bakken en daar met een ronde vorm van bijvoorbeeld 22 cm doorsnee plakken uitsteken en die gebruiken voor je stapeltaart. Voordeel is dat het snel gaar is, je niets in de lengte hoeft door te snijden en hij is overal even dik.

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:43

@ TS: Een bakring is een ring van metaal die je in t midden van de taart / mix zet.

Nog een tip: staat jouw taart op een rooster? Dat is wel heel belangrijk voor de warmte om onderop en in t midden te kunnen komen.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 11:46

Oke bedankt is altijd nog te proberen.

De vorm staat altijd op het rooster idd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:47

Ik zou sowieso de oven eens wat heter zetten.
Blijkbaar rijst het beslag wel door de warmte maar bakt niet snel genoeg gaar om de luchtigheid vast te houden.

Je kan ook eens een oven thermometer gebruiken om je temperatuur eens goed na te meten.
Mijn oven is bij 160 graden maar 140 graden dus zet ik hem op 180 (en is dan wel 160).
150 graden is al aan de lage kant en als jouw oven dan een afwijking heeft naar bv 140... dan zakt hij ook in.

Ik bak mijn cake op 160 graden en bij mij zakt hij nooit in.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:50

Al geprobeerd de cake te bakken zonder de eiwitten stijf te kloppen maar gewoon het beslag lang op de hoogste stand te mixen. Bij niet alle cakes werkt het om de eiwitten stijf te kloppen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:54

Taffje schreef:
Al geprobeerd de cake te bakken zonder de eiwitten stijf te kloppen maar gewoon het beslag lang op de hoogste stand te mixen. Bij niet alle cakes werkt het om de eiwitten stijf te kloppen.

Als TS al problemen heeft met kant en klaar mixen en ze heeft alles netjes op kamertemperatuur...
Dan ligt het toch vaak aan de oven (temperatuur/instelling)

Zelfs mijn dochter van 12 krijgt een wolkenmix netjes gebakken.
En dat is echt een "ik-lees-geen-gebruiksaanwijzing-en-doe-maar-wat-type".

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:56

heb je al eens een theelepel bakpoeder door het beslag gedaan?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:05

De meeste tips zijn al wel genoemd:
- Alles op kamertemperatuur
- Eieren 1 voor 1 toevoegen (ik doe altijd boter+suiker kort mixen, dan ei met beetje bloem en zo ook de andere eieren en bloem)
- Gebruik een vetvrije kom en mixer
- Plaats de cake op een rooster in de oven
- Verwarm je je oven ook voor?
- Controleer de daadwerkelijke temperatuur van je oven, is 160 idd ook 160 graden
- Ik zou ook de oven op 160 zetten ipv 150 (heb zelf ook een bakoven)
- De eerste helft van de baktijd een stuk aluminiumfolie over de vorm leggen wil ook wel eens helpen.
- Dan een tip voor de wolkencake, deze zakt altijd iets in na het bakken, maar ik laat hem in de oven afkoelen. Eerst iets van 10min met de deur dicht en dan de rest van de tijd met de deur op een kier. Zo zakt de temp rondom de cake niet direct heel snel.
Laatst bijgewerkt door FuGeLiCu op 08-07-16 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 12:06

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:10

Gebruik je dan ook echt zelfrijzend bakmeel? Niet perongeluk gewone
Temperatuur hoger lijkt me al heel wat. Snap alleen je harde korst niet zo... Bij mijn oven staat de cake veel korter op de bovenkant van de oven, maar zelfs dan een gewone ķorst... Als je problemen blijft houden zou ik idd je oven eens ijken met een thermometer