Jullie lekkerste soeprecept

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Jullie lekkerste soeprecept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:09

Ik ben op zoek naar lekkere soepen om mijn receptenboek aan te vullen :D Liefst gebonden soepen i.p.v. zoals groentesoep.

Wat is jullie lekkerste soeprecept? En heeft iemand een lekker recept voor paprikasoep?

Ik zal eens aftrappen met de avocadosoep:
4 rijpe avocado's
1 sjalotje
1 rode peper
1 teentje knofloog
2 tabletten kippenbouillon
125 ml crème fraiche
brood
1 bakje zalmsnippers
Sherry tomaten
peterselie

Sjalot, pepertje en knoflook bakken. Kippenbouillon toevoegen. Avocado's schillen en in stukken snijden. Toevoegen aan de soep samen met de crème fraiche. Brood roosteren met olie, peper en zout. Sherry tomaten en peterselie snijden. Peterselie toevoegen. Soep pureren. Zalm snippers toevoegen. Sherry tomaten vlak voor het opdienen toevoegen.

Eet smakelijk!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:31

Hier vragen ze standaard om mijn groentensoep als ik eens moet koken. :D

Nodig:
(runder)schenkels/pijpbeen met vlees
1-2 kipfilet
500-1000gr gehakt
bouillonblokjes (zo nodig)
kruidenbuiltje vlees
minimaal 1kg soepgroenten
peper, zout, kruiden naar smaak/keuze (ik doe vaak paprikapoeder, knoflook, Italiaanse/Provençaalse kruiden)
2-3 zakjes soepbereider

Pak een grote pan (8l) en vul die voor de helft met water.
Leg de schenkels erin en een kruidenbuiltje.
Laat ong 3,5-4u op laag vuur staan, controleer 1-2x per uur of er nog voldoende water in de pan zit!
Vis de schenkels en het kruidenbuiltje uit de pan, haal zo nodig het vlees van de schenkels en doe dat terug in de pan, vul de pan verder met water tot ong 3/4-7/8e.
Leg de kipfilet ong 30 minuten in de pan, kruidt het gehakt naar smaak en draai soepballetjes.
Doe de balletjes in de pan, voeg de soepbereider en de groenten toe.
Kruid zo nodig naar smaak en voeg evt vermicelli toe.
De kipfilet trek je uit elkaar in draadjes met 2 vorken of je snijdt het in kleine blokjes/reepjes, daarna doe je het terug in de pan.
Laat de soep even koken en klaar!
Voor de korte versie kun je de schenkels achterwege laten, dan ben je ong een uurtje bezig. :)

Esmee_RS

Re: Jullie lekkerste soeprecept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:41

Aardappelsoep met hemaworst :9

- 1 ui
- 1/2 prei
- 2 winterpenen
- 1/2 knolselderij
- 1 kg kruimige aardappelen
- 2 el olie
- 1,5 liter groentenboullion
- 1 laurierblad
- zout
- peper
- 1/2 bosje bladpeterselie
- 1 rookworst

Snij alle groente in stukjes.
Verhit de olie in een grote pan en bak de ui en de groente daarin al roerend. Bak aardappelblokjes even mee. Schenk de bouillon erbij, voeg het laurierblad, peper en zout toe en laat de soep op laag vuur ongeveer 25 minuten koken. Pureer de soep na afloop van de kooktijd. Was en droog de peterselie en hak hem fijn. Snijd de worst in plakjes en warm ze op in de soep. Strooi de peterselie over de soep. Eet smakelijk :D

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:41

Zoete aardappel paprikasoep :Y)

Zak zoete aardappels ah
Pot gegrilde paprika's
2 uien
3 teentjes knoflook
Chilivlokken naar smaak
1 liter bouillon
Crème fraiche
Spekjes

Zoete aardappels schillen en in blokjes snijden. Paprika's in stukken snijden. Uien en knoflook schoonmaken en in stukken snijden.
Al deze ingrediënten in de pan met 1 liter bouillon en twintig minuten koken. Daarna pureren en opdienen met crème fraiche en uitgebakken spekjes.

Wordt dikke beetje zoetige soep.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:44

Zoete aardappel met kokos en limoen :) errug lekker. Recept is makkelijk op te zoeken, weet ik zo niet uit mijn hoofd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:45

Ik noem het altijd tomatensoep plus.kan zowel vegetarisch als met vlees.moet alle soep zelf maken ivm een lastige allergie.

Bouillon maak ik altijd zelf met verse peterselie, bieslook, lavas, beetje tijm, zout, peper beetje suiker en een ui.

Daar gaan bij oa wat extra gesneden ui, champignons of andere paddestoelen, en wat er aan groente voorhanden is, meestal diepvries erwten en spercieboontjes, daarnaast vaak bloemkool, broccoli soms lente ui. Verse tomaten of tomaten stukjes in blik, fles gezeefde tomaten.

Als dat goed langzaam op smaak is gaat er pasta of rijst in afhankelijk waar ik trek in heb.

Als vlees kun je alles gebruiken wat je wilt, een stuk riblap in stukjes gesneden. Dan moet soep langer al kan die bij de bouillon erbij al. Of gehaktballetjes, stukjes kip maakt eigenlijk niet uit. Die kunnen gelijk net de champignons erin gegooid worden.

Je krijgt dan een soort tomaten groenten/minestrone soep die goed in de vriezen is.

Andere optie kippensoep simpel. Je neemt een kip of stukken kip gooit dat in dezelfde bouillon als boven laat dat lang en langzaam trekken. Daar kun je daarna naar smaak groentes ingooien ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:32

Chineese tomatensoep

Kook 2 kipfilets in 1 liter bouillon.
Wanneer de kipfilets gaar zijn (ongeveer 10 - 15 min, hangt af van de grote van de kipfilets) uit de pan halen, iets af laten koelen en plukken.

Voeg 1 liter tomatenpasata toe aan de bouillon, fijngesneden prei, 6 eetlepels gembersiroop, 100ml azijn en zout en peper naar smaak.

Laat 10 - 15 min zachtjes doorkoken.
Voeg daarna tauge en de geplukte kip toe en laat ongeveer 2 min mee koken.

Klop een eitje los en bak hier terwijl de soep kookt een dun omeletje van met wat zout, peper en gemberpoeder. Snij de omelet in dunne reepjes.
Ik bak meestal 2 omeletjes voor 2 personen, maar deze hoeveelheid soep is genoeg voor 4 personen.

Schep de soep in borden en strooi er de omeletreepjes overheen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:36

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:39

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:10

Paprikasoep:

4 paprika's in kwarten snijden. 20min op 220gr onder de gril, tot het vliesje zwartgeblakerd is en loslaat.
Uitje en knoflook fruiten, chilipoeder en paprikapoeder erbij en daarna de gegrilde paprika's kort meebakken, samen met 3-4 tomaten. Dan 750ml kippenbouillon of groentebouillon erbij en 20 minuutjes laten koken. Tot slot pureren en klaar :9 :9 :9

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:27

Meest simpele tomatensoep ooit, en ik vind 'm super lekker:

750-1000 gr tomaten
Water totdat de tomaten net eronder staan
2 Groente bouillonblokjes
Vermicelli
Gehaktballetjes (rol ik zelf van rundergehakt, zonder kruiden)
Eventueel nog wat basilicum erin

- tomaten/water/bouillonblokjes in pan
- 20 minuten koken
- daarna staafmixer erop
- gehakt erbij
- pasta erbij

Tadaaa!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:07

Hmm, soep <3 Mijn go-to soep is broccolisoep:

Ui en knoflook fruiten, 1 stronk broccoli (in roosjes) en 1 aardappel even meebakken. Ongeveer 1 liter bouillon toevoegen en laten garen. Flinke lepel mosterd toevoegen (kun je ook weglaten en los serveren, als je niet zeker weet of iedereen van mosterd houdt) en pureren.

Een ander succesrecept is kerrie-linzensoep met bloemkool, zoete aardappel en spinazie: wederom ui en knoflook fruiten, bloemkool (in roosjes) en zoete aardappel (in blokjes) toevoegen. Eetlepel kerrie toevoegen en zo'n 200 gram linzen. Dit ook even kort meebakken. Daarna afblussen met bouillon (1 tot 1.5 liter, alles moet net onder staan) en een kwartiertje koken, tot de linzen en zoete aardappel gaar zijn. Op het laatst de spinazie toevoegen en laten slinken en klaar!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:41

laurabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:24

Laatst heb ik wortelsoep gemaakt. 1 Ui en 2 teentjes knoflook snipperen en aanfruiten. Daarna een eetlepel kerrie toevoegen. Dit even meebakken en daarna 1 liter groentebouillon toevoegen. Als dit kookt
de bossen wortels zuiver gemaakt en in stukjes erin doen. Dit gaar koken, staafmixer erdoor en klaar.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:19

Lekkere dingen staan er tussen! Bedankt tot dusver :D

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:28

Ik heb laatst spaanse uiensoep gegeten, dat was ook wel eens lekker voor de afwisseling. Grootste verschil met de franse is dat spaanse uiensoep met saffraan is ipv laurierblad. Verder heb ik ook amandelschaafsel er voor gebruikt. Het eindresultaat was zeker aan te raden!

http://doscortados.eu/spaanse-recepten- ... p-saffraan

Dit recept heb ik niet gevolgd maar komt aardig overeen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:02

Oranje soep met kokos en koriander
Soepen, 4 personen, Voorbereidingstijd 30 minuten

Ingrediënten
2 teentjes knoflook, fijngehakt
2 grote winterpenen (ca. 300 gr) in stukjes
1 grote zoete aardappel (ca. 400 gr) in stukjes
1 tl gemberpoeder
1 tl kerriepoeder
1 liter groentebouillon
400 ml kokosmelk
rasp en sap van 1 limoen
20 gr verse koriander, fijngehakt
50 gr gebakken uitjes (bakje)
olie
peper en zout

Bereiden
1. Verhit de olie en een grote pan en fruit de knoflook.
2. Voeg de wortel, zoete aardappel, gemberpoeder en kerriepoeder toe en bak circa 2 minuten mee.
3. Blus af met de bouillon en laat circa 15 minuten zachtjes koken.
4. Roer de kokosmelk erdoor en kook nog circa 5 minuten.
5. Pureer de soep met een staafmixer en breng op smaak met limoenrasp en -sap, zout en peper.
6. Schep de soep in kommen en bestrooi met de koriander, Serveer de uitjes erbij.

Bronvermelding
Plus

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:07

Ik heb recepten voor o.a. uiensoep, courgettesoep, wortelsoep, preisoep, linzensoep, pompoensoep en boerenkoolsoep. Roept u maar :p

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:08

Alpha89 schreef:
Ik heb recepten voor o.a. uiensoep, courgettesoep, wortelsoep, preisoep, linzensoep, pompoensoep en boerenkoolsoep. Roept u maar :p

Boerenkoolsoep? Ben ik wel benieuwd naar!

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:12

Die is erg lekker! Mijn familie uit Portugal maakt het vaak in de winter. Ik moet wel even t recept even zoeken en dan kom ik er op terug!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:14

Boerenkoolsoep? Klinkt als natte stamppot :D Ik ben ook wel benieuwd

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:20

Pompoensoep met wortel? Die vind ik ook heerlijk! Heb er helaas niet echt een goed recept voor.. een vriend van me maakte dat altijd voor me haha helaas is de vriendschap over en heb ik dus geen pompoensoep meer :+

Ik heb overigens ook ooit hele lekkere bonensoep gehad.. heb hier toen ook het recept van gehad maar ben dit verloren.. zal dit recept nog eens vragen want dat vond ik ook een hele lekkere soep!

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:56

Paprikasoep <3

Een uitje en 3 tenen knoflook in de pan fruiten. Daarna een stuk of 8 paprika's (in kwarten) erbij doen. Deksel erop een laten 'zweten'. Daarna 1,5 liter groentebouillon erbij en alles pureren. Daarna ballen erbij en op smaak brengen met peper, zout en eventueel kruiden.
Vind het zelf het lekkerst als de paprika's eerst gegrild zijn en het velletje er dan af is gehaald.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:03

Ik vind paprikasoep erg lekker!

4 rode paprika's
1 ui
2/3 tenen knoflook
1 bouillonblokje
Flinke eetlepel kruidenkaas
Peterselie
Zout/peper
400 ml water

De ui en knoflook even aanbakken in een grote pan, dan de paprika er ongeveer 3 minuten erbij bakken. Het water en bouillonblokje erbij doen en 10 minuten laten doorkoken. Dan de blender erdoor en wat roomkaas plus peper en zout.
Erg lekker en kan eigenlijk niet mislukken :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 13:42

Alpha89 schreef:

Je courgettesoep, preisoep en pompoensoep ben ik benieuwd naar!