Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik heb gemerkt dat mijn darmen van slag raken (darmaandoening) als ik geen koolhydraten eet en geen vlees. Ik eet dus beide wel, doe ook geen kh-arm dieet, dat zou voor mij echt niet werken. Wel probeer ik de goede kh's te pakken en goed vlees, sowieso wat kleinere porties en af toen vegetarisch.
phormicola schreef:Weet je, alles heeft een negatieve en een positieve kant. Zonder zuurstof ga je dood en toch is oxidatie door die zuurstof een probleem. We hebben water nodig, maar van 6 liter in 1x drinken ga je toch echt dood. Zo ook met alle voedingsmiddelen.
Het gaat om balans, variatie en een beetje logisch nadenken. Zo zal een stronk broccoli gezonder zijn dan een of ander suikervrij koekje, bijvoorbeeld. Hoewel je óók kan lezen over broccoli dat het de werking van je schildklier nadelig kan beïnvloeden. Kun je dan beter die suikervrije meuk eten? Nee, eet alleen geen vijf kilo broccoli per dag
Cowgirl schreef:Minder obsessief zijn en meer genieten van het leven want dood gaan we allemaal. Zonde om die tijd te verspillen of je kropsla uit de winkel nou wel of niet gezond is.
) Ik voel me erg fit door zo te eten, ben ervan afgevallen en m'n internist vond m'n bloedwaarden fantastisch haha. FriesWytske schreef:Je moet niet alles geloven wat er over ons voedsel wordt geschreven. Want dan kun je straks niks meer eten. Gewoon normaal eten. Maar dan wel normale proporties.

Dani schreef:Weet je, gezond of ongezond is maar zelden een inherente eigenschap van voedsel. Water is giftig. Appelpitjes zijn giftig. Suiker is giftig. Maar toevallig kan je ze alledrie gewoon eten zonder dood te gaan, omdat ze pas schadelijk worden bij enorme hoeveelheden. Over bijna elk product kan je wel vinden dat het gezond of juist ongezond is. Fruit is goed voor je maar slecht voor je tanden en bevat suikers. Koolhydraten zijn slecht, koolhydraten zijn goed. Vet mag niet, vet heb je nodig. Zuivel is goed voor je botten, zuivel is slecht voor je hormonen. Koffie is goed voor je brein, koffie is slecht voor je tanden en je hart.
Iets als chips heeft niet veel toegevoegde waarde voor ons lichaam maar dat maakt het nog niet ongezond. Eens per maand of zelfs per week een bakje chips heeft echt geen enkele invloed op je gezondheid. Elke dag een halve zak, dát wel. Zo is het met heel veel producten.
E-nummers zijn niet voor niets goedgekeurd, daar is echt wel fatsoenlijk onderzoek naar gedaan. Er zijn een paar stofjes die ter discussie staan, nog een paar die bij sommige mensen voor problemen zorgen, maar een banaan of een tomaat bevatten ook veel E-nummers. Laat je niet gek maken door de discussie erover. Veel beter dan krampachtig vasthouden aan een kort lijstje met 'gezond' eten is variatie. Eet wat je lekker vind. Gebruik je gezonde verstand. Elke dag fruit is prima. Elke dag kaasbroodjes, beter van niet.
Weet je wat wél bewezen ongezond is? Stress. En dat kan je ook krijgen van elke dag bedenken wat je 'mag' eten en of het wel gezond genoeg is allemaal.

Als jij je fysiek prettig voelt bij bepaalde voedingsmiddelen is het prima toch
Beste is dat ik gewoon héle pure chocolade eet dan maar melkchocolade is zo lekkerrrrr.