waarom smaakt courgette soms bitter ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

waarom smaakt courgette soms bitter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:26

Hoi,

Wie weet waarom een courgette soms bitter smaakt ? En kan je dat zien aan de buitenzijde ? Zaadjes eruit halen helpt er niet tegen heb ik al gemerkt...

Kaatastrof

Re: waarom smaakt courgette soms bitter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:27

Opletten als je courgette bitter smaakt!

'Tot de zeer grote familie van de pompoenachtigen behoren onder andere augurken, courgettes, meloenen, pompoenen en sierpompoenen. Niet al deze groenten zijn echter eetbaar en sommigen kunnen tot ernstige vergiftiging leiden! De giftige soorten bevatten cucurbitacines die ook voor de bittere smaak zorgen.'

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:29

jackytje heeft gelijk. Niet meer eten hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:30

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:31

Ik wil je niet bang maken maar er is zeer kort geleden iemand in Duitsland overleden na het eten van zelf gekweekte courgette. Zijn vrouw heeft het maar net overleefd.

Ik heb ze zelf jaren gekweekt en nooit problemen ervaren maar er is een giftige stof in een courgette waardoor voorkomen wordt dat dieren de courgette opeten. Deze stof is er uit gekweekt maar kan blijkbaar heel soms de kop opsteken wanneer mensen deze groente zelf kweken.

Absoluut geen reden om elke zelf gekweekte courgette te wantrouwen maar bij een bittere smaak zou ik hem snel in de afvalbak kiepen en geen risico nemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:34

maar courgettes uit de supermarkt smaken soms ook zo bitter !?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:36

Dan heb je hele grote te pakken, hoe groter ze worden, hoe onsmakelijker.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:36

Ze horen inderdaad niet bitter te smaken. Ik zou er mee terug gaan :=

Ze worden ook niet heel bitter als ze groter worden. Ik heb er laatst een van ruim 3 kilo geoogst en die smaakte ook nog prima.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 31-08-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:37

Ermee terug gaan :j bitter is niet oke.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:39

Ha, met een geschilde courgette terug gaan naar de supermarkt ? Ik eet een paar keer per week courgette en soms gaat het weken goed, maar soms ook wel 2 keer in de week bitter. Dus het is best vaak ! Ik eet ze niet op hoor, als ze bitter zijn trouwens. Alhoewel een beetje bitter ik soms voor lief neem, je moet toch groenten eten ...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:40

Ben jij de enige die het proeft? (Of ben jij de enige die het eet? Dat kan ook natuurlijk haha)

Waarom niet terug gaan met een geschilde courgette? Als het niet goed is, is het niet goed.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:44

lijkt mij idd fijn om de verkoper even op de hoogte te stellen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:46

8nnemiek schreef:
Ze horen inderdaad niet bitter te smaken. Ik zou er mee terug gaan :=

Ze worden ook niet heel bitter als ze groter worden. Ik heb er laatst een van ruim 3 kilo geoogst en die smaakte ook nog prima.

Je hebt wel gelijk, dan worden ze wateriger, bitter mag in elk geval nooit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:47

Maar jullie weten niet waarom ze bitter zijn en je kan het ook niet zien aan de buitenzijde dus ?
Want soms koop ik er 3 tegelijk, waarvan er dan 2 bitter zijn en eentje niet ?!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:50

ok, misschien een heel stomme vraag, maar het is wel echt een courgette en geen aubergine? Die laatste kunnen namelijk wel echt bitter smaken, maar van courgette uit de winkel verwacht ik dat eigenlijk niet. Als het echt een courgette is, zou ik er gewoon, geschild of ongeschild mee terug gaan. Dan kunnen ze ook gelijk zelf proeven ;)

Grootte heeft iig niks te maken met bitterheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:52

Ik heb nog nooit mee gemaakt dat ze bitter zijn. Ook niet me gene van groente tuin.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:56

NenaC schreef:
ok, misschien een heel stomme vraag, maar het is wel echt een courgette en geen aubergine? Die laatste kunnen namelijk wel echt bitter smaken, maar van courgette uit de winkel verwacht ik dat eigenlijk niet. Als het echt een courgette is, zou ik er gewoon, geschild of ongeschild mee terug gaan. Dan kunnen ze ook gelijk zelf proeven ;)

Grootte heeft iig niks te maken met bitterheid.

Nee het is echt courgette, donkergroen van kleur. En dus zeer regelmatig bitter. Soms pas na het bakken trouwens, dan smaakt hij ongebakken nog gewoon goed.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:58

Hmm daarom lust ik geen courgette, ik heb ze altijd bitter gegeten, de keren dát ik het probeerde.
Maar dat hoort dus schijnbaar niet? :o?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:59

jolmer20 schreef:
Hmm daarom lust ik geen courgette, ik heb ze altijd bitter gegeten, de keren dát ik het probeerde.
Maar dat hoort dus schijnbaar niet? :o?

Ha, ik begon al te denken dat het aan mij lag. Dat ik de enige was met bittere courgette. Als ze niet bitter zijn, zijn ze heerlijk !

Als er zaadjes in zitten, moet je die er wel uithalen toch ?
En kan het zijn dat sommige mensen eerder die bittere smaak proeven misschien ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:23

Ik las het al eerder in de reacties. De 'wilde' pompoenen en courgettes bevatten de giftige stoffen genaamd cucurbitacines die er voor zorgen dat dieren ze niet eten. De mens heeft deze giftige stof eruit gekweekt zodat ze voor ons eetbaar zijn. Toch zit het nog ergens diep in de genen en kan het gebeuren dat een plant zich muteert en die cucurbitacines weer gaat aanmaken. Ze zijn dan ook niet meer eetbaar. Als je er heel veel van binnen krijgt dan kan het zelfs dodelijk zijn.

Als ze rauw goed smaken dan zijn ze eetbaar. Hoe het dan kan dat ze na het koken ineens bitter zijn zou ik echt niet weten.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:25

Ik was hem en mieter hem in de pan... Niks niet schillen of zaadjes eruit halen :=..

Toch lijkt bitter idd niet goed. Heb je wel eens iemand anders laten proeven, of diegene het ook bitter vond?
Kan het zijn dat ze de olie waarin je bakt opnemen en dat je daarom vind dat hij bitter smaakt? Sommige (olijf)olie kan echt bitter smaken...

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:04

Jackytje schreef:

'Tot de zeer grote familie van de pompoenachtigen behoren onder andere augurken, courgettes, meloenen, pompoenen en sierpompoenen. Niet al deze groenten zijn echter eetbaar en sommigen kunnen tot ernstige vergiftiging leiden! De giftige soorten bevatten cucurbitacines die ook voor de bittere smaak zorgen.'

Vandaar dat ik toen zo ziek geworden ben van een courgette uit de tuin := Goed om te weten!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:17

Bak je het in (goedkope) olijfolie? Courgette neemt tijdens het bakken best wat olie op en olie kan echt vies bitter zijn. Dure trouwens soms ook, ligt er maar net aan welke je hebt en hoe puur die is of van welke olijf ofzo, ik snap ook nooit helemaal waar die bittere olie soms vandaan komt. Maar het is dan wel vaak het hele merk wat bitter is.

Wat misschien ook uit kan maken, als je olie net aangebrand is en in de courgette terecht komt kan hij ook ontzettend bitter worden. Verbranden olie heb je niet meteen door, maar het gebeurt wel snel en is dan ook echt niet lekker meer.

Denk eigenlijk eerder dat het hieraan ligt dan een giftige stoffen in de courgette.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 11:45

Ik heb de courgette de laatste keren met schil en al gebakken, en alle keren smaakte hij goed ! Zo kan er ook minder olie in de courgette komen natuurlijk, dus misschien dat het daarom helpt ?!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:50

Jackytje schreef:

Een bittere courgette moet je inderdaad niet eten.
Tijdje terug is in Duitsland nog een man overleden na het eten van een bittere courgette die dus die gifstoffe bevatte:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2439 ... tte__.html