Lunchsalades to go, recept ideeën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Lunchsalades to go, recept ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 18:04

Hoi. :)

Ik ga volgende maand beginnen met mijn studie, en op kamers. Mijn plan is om wat gezonder te gaan eten. Laatst heb ik heel enthousiast een saladebeker gekocht, maar ik heb werkelijk geen idee wat voor (pasta)salades ik kan maken om daar in mee te nemen.
Op internet vindt ik wel recepten maar bijna geen een waar niet iets in zit wat ik niet lust. Ten eerste ben ik vegetariër, daarnaast hou ik niet van avocado, radijs, kikkererwten/linzen etc, olijven ..

Wie heeft leuke, inspirerende recepten voor mij? En ook qua dressing zijn tips heel erg welkom.

Anoniem

Re: Lunchsalades to go, recept ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:08

Simpele sla met komkommer, tomaat, kaas naar keuze (brie en feta bijvoorbeeld), wat walnoten en honing?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:09

pastasalade (gekookte penne) met feta, geroosterde pijnboompitjes of zonnebloempitten, rucola, zongedroogde tomaatjes en een yoghurtsaus/dressing (yoghurt mengen met olie, kruiden, mosterd, honing, eventueel wat mayonaise, peper en zout)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:11

Ik zou gewoon bij een grote Appie of Jumbo kijken naar de gezonde salade's die ze hebben en die wat lekker zijn of lijken namaken ;)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:11

Sla, komkommer, tomaat, pasta, gekookt eitje en wat mayo en kruiden om het geheel af te maken :)

Afwisselen met mais, kaas, ham blokjes, ketchup ipv mayo of een andere lekkere salade dressing.

Verder is witlof met vruchtjes ook erg lekker of witlof met groene appel, rozijntjes en ham.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:16

Onze favoriet:

- Speltpasta;
- Basilicum;
- Pijnboompitten;
- Rawitpeper (kleine rode peper die erg pittig is);
- Olijfolie;
- Kleine tomaatjes;
- Mozarellabolletjes of gerookte kip wanneer je wel vlees eet;
- Zout;
- Zwarte olijven (voor jou niet dan);
- Rucola.

Dit kan zowel warm als koud worden gegeten.

De pasta koken volgens de gebruiksaanwijzing. Daarna de dressing maken van basilicum, olijfolie, pijnboompitten, rawitpeper (alleen als je van pittig houdt) en zout (best belangrijk, want bij te kort zout smaakt het niet zo lekker. Deze dressing meng je door de pasta. Daarna kunnen de tomaatjes, de mozarella of gerookte kip en eventueel de olijven erdoor. Bovenop nog wat rucola en lekker eten!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:21

Tomaat, sla, komkommer, feta (+ wat je zelf lekker vind; maïs, paprika, oregano dressing etc)
Super simpel en snel, maar heb altijd haast :=

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:24

Doe zelf vaak rucola sla, komkommer, paprika, peentjes, eitje, croutonnetjes en honing mosterd dressing. Soms nog een appeltje en/of feta erdoorheen is ook weleens lekker.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:00

Als je een recept vindt met iets wat je niet lekker vindt, dan vervang je dat toch gewoon voor iets anders of je laat het weg?

Een simpele en altijd lekkere salade is pasta (zoals penne of farfalle) met pesto, tomaatjes, paprika, rucola en stukjes mozzarella. Ook lekker is couscous met (bijvoorbeeld) gebakken aubergine, bleekselderij, courgette, pijnboompitten en feta. Daar kun je natuurlijk elke groente aan toevoegen die je lekker vindt.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:33

Ik eet vaak witlof salade, super lekker en je kunt er goed mee variëren.

Stronkje witlof
Appel
Goeie hand walnoten
stukjes blauwe kaas (of als je daar niet van houdt, geitenkaas, brie of oude kaas)

Alles in stukjes en door elkaar doen.
Als dressing doe ik er vaak een scheutje kruidenazijn of appelazijn over.
Makkelijk mee te nemen en erg lekker!

Ik neem de appel los mee en snij die vlak voor ik ga eten en de nootjes doe ik in een apart vakje om ze zo knapperig mogelijk te houden.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:27

Bedankt voor alle inspiratie tot nu toe _/-\o_

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:30

Penne, rucola, cherry tomaatjes, gebakken kip en druiven door elkaar gooien. Heerlijk!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:33

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:37

Standaard dressing:

3 delen olie (bv lepels)
1 deel azijn/citroensap (bv lepels)
Snuf zout
Lepel mosterd
Wat suiker/honing/gembersiroop

Als je dit bv in een potje maakt en in de koelkast bewaard is het weken houdbaar zolang je geen mayo oid toevoegt!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:48

DnT schreef:
Ik eet vaak witlof salade, super lekker en je kunt er goed mee variëren.

Stronkje witlof
Appel
Goeie hand walnoten
stukjes blauwe kaas (of als je daar niet van houdt, geitenkaas, brie of oude kaas)

Alles in stukjes en door elkaar doen.
Als dressing doe ik er vaak een scheutje kruidenazijn of appelazijn over.
Makkelijk mee te nemen en erg lekker!

Ik neem de appel los mee en snij die vlak voor ik ga eten en de nootjes doe ik in een apart vakje om ze zo knapperig mogelijk te houden.

Deze ken ik met peer in plaats van appel, ook erg lekker!

Verder moet ik bekennen dat ik altijd dingen in mijn salades gooi die ik nog in de (koel)kast heb liggen. Als het maar een lekkere combi lijkt, gooit ik het bij elkaar of ik zoek een recept met een aantal van de ingrediënten die ik gevonden heb om te zien of anderen ook iets hiermee geprobeerd hebben

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:00

Ik ben helemaal weg van salade wij maken deze vaak.

Rucola
Gerookte kip
Tomaat
Komkommer
Pijnboompitjes
Feta
Verse mango
Verse basilicum

En als dressing aceto balsamico en tuinkruiden dressing

Edit: Croutons zijn er ook erg lekker in!
Hmmm ik weet wat ik vanavond weer ga eten :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:31

Als ik een salade meeneem naar het werk, wordt het vaak een salade met pasta (of in mijn geval quinoa of parelcouscous), omdat ik aan alleen sla met dingen écht niet genoeg heb. Vaak doe ik er alles door wat ik maar kan vinden, gewoon goed klein snijden en gaan.

Als dressing heb ik een paar héérlijke azijnen van Oil&Vinegar staan, daar gooi ik meestal een scheutje van er overheen. Willekeurig qua smaak,beetje afhankelijk ook van wat ik er allemaal in stop.

Ook erg lekker: met mango en kipreepjes. En fruitsalades vind ik zelf altijd heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:17

De nieuwe Allerhande van de Albert Hein heeft een aantal hele lekkere recepten in het nummer dat nu in de winkel is. Alles is vegetarisch te maken.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:17

sla, feta, zongedroogde tomaat, Italiaanse kruiden (zakje bij de slasaus) en de knoflook croutons van de appie

Ik lusten voorheen geen sla maar op deze manier is het smullen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:21

Doen jullie dat thuis al klaar maken? Dan is het tegen lunchtijd toch niet zo lekker meer?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:50

Ineke, als je de dressing apart houdt en pas toevoegt als je gaat eten, blijft je eten gewoon lekker en fris!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:21

Meestal juist lekkerder, als je kruiden gebruikt zijn die mooi ingetrokken, zowel in de dressing als in de ingrediënten in je salade :) Maar dat zal wel persoonlijke voorkeur zijn :D

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:28

Penne, rucola, feta of mini mozarella bolletjes, zon gedroogde tomaatjes en eventueel pijnboom pitjes met een balsamico dressing ( ik gebruik dan de balsamico dressing van de remia).

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:43

Meestal koop ik gewoon een kant en klaar salade :o Maar hier staan erg lekkere variaties bij die ik eens ga uitproberen! :D