Gezonde tussendoortjes zonder gluten, lactose of suiker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Gezonde tussendoortjes zonder gluten, lactose of suiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 12:39

Ik loop vast. :o

Ik probeer van mijn hardnekkige suikerverslaving af te komen, maar dit gaat maar lastig.
Ik heb een lactose en gluten intoleratie en probeer daarnaast koolhydraatarm te eten, wat zoveel betekent als, niet te veel deegwaren(waarvan ik het gros toch al niet mag). Dat gaat goed met ontbijt, lunch en avondeten, maar nog niet met tussendoortjes of snoepen. Daarnaast kan ik geen rijstwafels meer zien en zitten alle glutenvrije koekjes vol met andere troep.

Op een normale dag eet ik:

Ontbijt van Teff meel met rijstmelk, kaneel en wat rozijntjes (soort pap)

Om 10.00 uur een fruitsalade met 3-4 wisselende fruitsoorten (zelf gemaakt)

Rond lunchtijd een zelf gemaakte salade met altijd een eiwitbron, bonen of peulvruchten en groenten. Favoriet is wel kikkererwten, tonijn, rucola, bosuitje en lekkere home made dressing. Eens een keer een snack erbij maar dat moet op zich één keer per week wel kunnen.

Avondeten is variabel, zes tot zeven dagen per week groenten, bonen, soms risotto, weinig deegproducten. Afwisselend met vlees, vis of vegetarisch.

Tot hier klinkt het heel gezond. maar iedere middag, na de lunch, krijg ik zo'n ontzettende suikerbehoefte dat ik toch veel meer chocola, koekjes en snoepjes eet dan ik zou willen.

Ik neem al twee bakjes met zelf gemaakt gezond eten mee, dus nog een derde bakje zou ook weer veel extra tijd in de keuken betekenen.

Zaken als eierkoeken, brood, mueslirepen, of melkproducten mag ik dus niet.... Kaas gaat redelijk. Nog meer fruit vult gewoonweg niet voldoende.

Ik heb advies gevraagd aan een vriendin die diëtiste is, maar zij vond het ook lastig om me goede adviezen te geven.

Misschien weet bokt nog raad :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:42

Stukje worst of een vleesplakje zoiets, vult wel als je het rustig eet en geeft geen weeig gevoel. Ik weet niet of je bifi worstjes mag hebben? Rauwe ham, glutenvrije leverworst (geen idee of die er is trouwens, lactosevrij wel). Tomaat met mayonaise, augurk. Of desnoods een handje chips of colaflesjes of winegums. Die zijn als je even zoekt ook glutenvrij te krijgen.

Iets met pindakaas maken, of een banaan. Maar ik kan me voorstellen dat alweer fruit je gaat tegenstaan.

Alleen als je al zo weinig mag hebben ivm je allergie, waarm leg je jezelf nog meer beperkingen op eigenlijk? Ik kom met mijn vrij uitgebreide allergie soms ook in de knoop en ga daarom niet nog meer weglaten dan strict nodig is.

Selka

Re: Gezonde tussendoortjes zonder gluten, lactose of suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:51

Misschien een domme opmerking maar waarom geen noten? Handje walnoten ongezouten/ongeroosterd of macademia's? Of een halve komkommer met crème fraiche/yoghurt en kruidenmengsel? Handje radijsjes of tomaten? Snoeppaprika's of komkommers zijn ook vullend.

Ben helemaal niet thuis in de allergieën maar misschien dat je dit kunt eten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:52

Nadeel van bv radijs tomaat of komkommer zonder iets is dat het niet vult of bevredigt. Vaak is de lekkere trek verbonden aan behoefte aan zout, zoet of vet. Noten zou kunnen maar ook daar wordt je soms best weeig van.

Yoghurt en creme fraiche is met lactose niet te doen helaas,

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:55

Worst zit vaak lactose of suiker in (in de vorm van dextrose). Creme fraiche en yoghurt zit volgens mij lactose in. Noten lijkt mij een goede. De biologische supermarkt heeft een vrij groot schap glutenvrije producten, maar geen idee of er in die koekjes dan weer suiker zit. Er zijn wel veel suikervrije koekjes te krijgen, maar daar zitten dan weer gluten in. Zelf iets bakken is dan misschien handiger.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:58

En iets van rijstewafel oid.

Is t echt lekkere trek of trek.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:03

Kijk eens op deze site, bijvoorbeeld dit recept:
http://voedzo.nl/recepten/recept-voor-c ... e-topping/
Zonder de topping voldoet het aan jouw eisen!
Ik vind het heerlijk, maar als je altijd aan suiker gewend bent, ervaren mensen het als wat bitter. Dus kwestie van wennen...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 13:05

Het is het gevoel van verzadiging/vulling in mijn buik dat ontbreekt (en uiteraard versterkt wordt door de behoefte aan suiker).

Het vermijden van suikers is overigens net als het gluten en lactose vrije dieet op advies van een internist. Ik heb last van hypoglycemie.

Dat is precies de reden dat ik naar de suikers grijp, maar daarmee kom ik op de lange termijn niet weg.

Karuna, van de chips, colaflesjes en winegums wil ik dus graag af, want ik neem niet een handje, maar de hele zak :') En daar zit precies het probleem. Ik ben het laatste half jaar een aantal kilo's aangekomen omdat ik mijzelf dus te vaak toesta die hele zak met winegums op te eten, en de volgende dag weer opnieuw....

Rijstewafels eet ik veel, ook met een plak kaas oid, maar eerlijk gezegd komen die mijn neus zo langzamerhand uit... -O-

Noten vind ik niet allemaal even lekker, en zit ik dan vaak met lange tanden te eten. Ik heb ook het idee dat ik om verzadigd te raken, iets van meer volume moet eten dan een handje noten.

Creme fraice en yoghurt zijn idd geen optie, worst wel, maar dat is een kwestie van etiketten lezen en uitproberen.

Ik eet echt ruim voldoende groeten en fruit, nog weer iets van snacktomaatjes/komkommers zonder iets vult niet genoeg.
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 20-06-15 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:10

Ik lees mee, wil graag wat op stal leggen om te kunnen pakken maar alles waar ik aan kan denken vergaat als ik dat probeer :')

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:10

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:47

Hier ook hypoglykemie en al ruim 15 jaar suikervrij. Gelukkig kan ik wel tegen lactose en gluten. Etiketten lezen is echt het allerbelangrijkste. Doe ik ook nog dagelijks bij het boodschappen doen. Voor suikervrije tips: http://suikerwijzer.nl/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:59

aha op aanraden van de dietist dus, dat maakt wel een verschil. en ja het begrip hele zak leegeten ken ik dus niet vandaar dat ik het aanraadde. een hand is bij mij ook echt een hand en met een zak colaflesjes doe ik ruim 6 weken. die eet ik nu juist op advies van de ziekenhuis dietist :') , net als koekjes, abrikozenflapjes enz. kan geen koekjes meer zien zo ongeveer. ik moet echt grazen van haar de hele dag door. Ik laat al heel stout de verplichte hand borrelnootjes weg. Maar merk dat wel meteen. hoe meer ik graas hoe meer ik afval vreemd genoeg. Laat ik dingen weg dan kruipt het gewicht meteen weer omhoog. Soort omgekeerde wereld. :+

Ik zou dan zelf gaan kijken naar worst, rauwe ham oid. een plakje rauwe of serrano ham waar een augurk of een hardgekookt ei inzit is erg lekker. als je dat rustig eet verzadigd het best. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-06-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:01

Augurken zit suiker in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:03

NIet heel erg veel en als je ze zelf maakt niet kost even wat werk maar dan heb je best lang wat te knagen..

ik bedenk me opeens stukje vis zoals een zoute haring of wat zalm of tonijn uit blik eten op een stukje rijstwafel?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:06

ja gekookt ei vult altijd goed indd.
ik vind huttekase ook echt overal lekker bij, ik maak wel eens een "dip" van huttekase, humus en wat cintroenrasp en peper. Daar dip ik dan worteltjes in, bleekselderijk, stukken tomaat enz enz.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:10

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 14:13

dems75 schreef:
ja gekookt ei vult altijd goed indd.
ik vind huttekase ook echt overal lekker bij, ik maak wel eens een "dip" van huttekase, humus en wat cintroenrasp en peper. Daar dip ik dan worteltjes in, bleekselderijk, stukken tomaat enz enz.

Beginnen jullie mijn probleem te begrijpen? :D Huttenkase kan idd niet.

Ik vrees dat ik er niet aan ga ontkomen om zelf maar weer de keuken in te gaan. Balen... kant en klaar zou best wel eens makkelijk zijn :7
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 20-06-15 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:18

Ik eet momenteel veel dingen waar kokos in zit ipv melk.
Mijn dochter heeft melk, ei en soya allergie.
Ik eet momenteel kokoskaas, komt uit Brazilië en is best duur.

Zijn spelt of zuurdesem broden niet wat voor je?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 14:19

Spelt en zuurdesembrood bevatten gluten. Daarnaast kan ik, ondanks dat spelt en zuurdesembrood al een stuk 'gezonder' is, dat ook niet zo goed verdragen met mijn hypoglykemie.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:21

Rolletjes kipfilet met augurk.
Gekookt ei met rookvlees.
Blokjes kaas met olijven op een prikker.
Paprika en komkommer in repen met een houmous dip.
Gedroogd fruit (dadels, rozijnen, abrikoos, banaan)
Handje pinda's.

En ik haal vaak een zak met rijstsnacks, die verkopen ze hier bij de kaasboer. Lekker zoutig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:21

Spelt brood bevat gluten en desembrood kan alles zijn, is alleen gistvrij.

Zelf maken is helaas vaak toch nodig. Ik ben blij dat ik die abrikozenflapjes mag hebben. En verder pruts ik hier wat met de bovengenoemde dingen. Ga zo dadelijk weer iets met tonijn wegknagen. :Y) kom erachter dat ik vanaf vanmorgen al niet meer heb gegeten, woepsie. :=

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:24

Ohh, sorry. Ik zal is Google wat hypoglycemi is.
Dacht dat t andere glutenvrij was, sorry.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:24

Spelt en zuurdesem gaat bij mij eigenlijk altijd goed (ik kan wel tegen gluten). Maar had pas brood van de Jumbo, ondanks dat daar geen suiker oid in zat twee uur later gigantische suikerdip. Was ook brood van niks, terwijl het wel volkoren zou moeten zijn.

Ik heb pas bananenbrood gegeten, was met havermout, banaan en ei. Ik vond het zelf niet lekker, maar het is wel gluten, lactose en suikervrij, en een goed alternatief voor gewoon brood. Hier het recept: http://www.ilovehealth.nl/recept-gezond-bananenbrood/

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:27

Ik volg dit. Ik eet in de ochtend een bruine boterham, dan tussen half 10 en 10 een banaan of cupje appelmoes 100% appel. Echter een uur daarna begin ik toch weer te zweten en trillen en ontkom ik er niet om snelle suikers te eten dus meestal een ongezonde koek ;(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:27

Je kan zelf bonbons maken van kokosolie en cacaopoeder :) Beetje stevia of xylitol erbi en je hebt een suikervrij zoetje die smaakt als lekkernij, maar die wel goed vult.