Flexitariër

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Flexitariër

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 02:05

Hoi!

Ik vroeg me af of sommigen hier op Bokt flexitariër zijn?

Ik zelf eet nog maar drie/vier keer per week vlees en de andere dagen vis of ei, maar wil hier extremer in worden (ik twijfel nog tho). Niet voor de diertjes, maar voor het milieu. Ik zit er dus over na te denken om flexitariër te worden, maar ik zou graag ervaringen willen horen van andere flexitariërs :3

Ben je bewust of onbewust flexitariër, waarom, hoelang, had je nog moeite met het creëren van een ander eetpatroon en was het lichamelijk ook eventjes wennen?

Gr.

Fearlien

Re: Flexitariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 02:08

Ik denk dat bijna iedereen het wel is, ik ken eigenlijk niemand die elke dag vlees eet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 02:12

Flexitariër is vlees én vis toch? In mijn omgeving zie ik wel dat iedereen vlees of vis bij het avondmaal neemt, het standaard aardappel - groente - vleesje gedoe.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 02:14

Oh, ik dacht dat het alleen om vlees geen. Ik ben een vegetariër dus weet er niet zo veel van.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 02:20

Fearlien schreef:
Ik denk dat bijna iedereen het wel is, ik ken eigenlijk niemand die elke dag vlees eet.

Verschilt heel erg per cultuur, ik heb Surinaamse familie en reken maar dat die elke dag vlees eten. Ik ben ook opgegroeid met het idee dat elke dag vlees of vis eten normaal is :)

Ik ken alleen mensen die het onbewust/ongewild zijn, voornamelijk studenten die vlees te duur vinden :+ .

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 02:33

Flexitariër is dat je af en toe geen vlees (of vis) eet. Volgens internet bestaat er ook een definitie waarbij je het wat omdraait, je eet overwegend vegetarisch maar af en toe eet je vlees. Ik zie het als af en toe vegetarisch.
Hoe wil je daar extremer in worden, TS? :)
Ik eet niet elke dag vlees, maar neem dan iets anders als bron van eiwit. Lichamelijk merk ik daar niets van, overigens. Waarom? Omdat ik het niet nodig vind om elke dag vlees te eten, vanwege het milieu en omdat het ook niet nodig is voor je lichaam. Er is genoeg om te variëren!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:16

Volgens de definities van Century ben ik een flexitariër. Is eigenlijk van kindsaf begonnen omdat mijn moeder "vies" was van vlees en dus regelmatig een vleesvervanger op het menu zette en verder vnl kip. (vis werd destijds niet zo geapprecieerd :+ )

Toen ik uit huis ging ben ik die gewoonte deels blijven aanhouden. Zelfs toen mijn toenmalige partner elke dag zijn stuk vlees eiste. Dan at ik gewoon meer groenten bij mijn pasta of aardappelen.
Persoonlijk vind ik sommige vegetarische burgers/schnitzel een lekker afwisseling voor een traditioneel stuk vlees of vis. Maar heb evenveel smaak van alleen een vegetarische wok of pasta.
Nu ik terug brood eet tijdens de middagpauze zal ik wel bijna dagelijks "vlees" eten, maar als warm eten heb ik denk ik gemiddeld 1à2x/week "vlees" (kip, kalkoen, spekblokjes of gehakt, zelden iets van steak, mignonette, gebraad,...), 1x een vegetarische schnitzel en af en toe gebakken vis. Verder gebruik ik niet bewust een vleesvervanger.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:38

Hier ook een flexitarier! Wel vanuit thuis uit opgegroeid met het idee dat elke dag vlees normaal is, al kookte ik de laatste tijd dat ik thuis woonde regelmatig vegetarisch wat goed werd ontvangen. Inmiddels op mezelf en eet zeker 3 - 4 keer per week zonder vlees of vis. Bevalt me goed, zit meer afwisseling in mijn eten en ik verbaas mezelf soms met hoe lekker simpele gerechten zijn. Had in het begin wel het idee dat ik een beetje 'af moest kicken', kon dan echt later op de avond enorm zin krijgen in iets van vlees bijvoorbeeld. Inmiddels is dat helemaal voorbij en weet ik ook iets beter hoe ik moet koken om de rest van de avond verzadigd te zijn.
Verder merk ik er niks van overigens, voel me niet per se beter dan daarvoor, eet dan ook wel vrij regelmatig toch nog vis en vlees. Doe het echt voor het milieu en vanwege het feit dat ik het gewoon niet gezond vind voor mezelf, elke dag vlees eten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:42

Jahoor ook ik eet niet elke dag vlees. Vervang dat dan door eieren, kaas en noten te eten en veel groenten

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:51

ik ben helemaal vegetarisch

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:46

Myrthe2003 schreef:

Tja, je kunt niet half vegetariër zijn. Of je bent het helemaal, of gewoon niet. :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:50

Volgens mij zijn er gewoon een hoop mensen flexitariër volgens de OP. Maar om daar nu direct een eigen term op te plakken vind ik eigenlijk bijzonder overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:51

Ik lust geen enkele vis, eet alleen vlees

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:53

Ik vind het een onzin woord. Soms eet ik vlees. Soms eet ik vis. Soms eet ik alleen groente.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:19

Myrthe2003 schreef:

Dat lijkt me toch erg lastig :')

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:24

Ik eet bijna nooit vlees, alleen met . bijv een barbecue kan ik het echt niet weerstaan.. ;-)
Verder eet ik veel pasta's, daar kan je enorm veel lekker groenten e.d. in kwijt, zodat je het vlees niet mist. Ook noten zijn een prima vervanging.
Vleesvervangers eet ik niet, vind dat vaak van de kleffe 'net-niet'-dingen... :r
Het standaard aardappelen-vlees eet ik niet zo snel, maak dan liever een stamppot of ovenschotel, en dan met kaas en/of noten ipv vlees.

Vis eet ik trouwens wel, kan je ook (bijna) overal door of bij doen :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:31

Ik ben flexitarier.
Maar mijn man eet elke dag vlees.

Mijn reden om flexitarier te zijn is mijn maagband.
Ik kan niet alle vlees soorten meer hebben.
Eet dus voornamelijk kip en vis.
Maar zeker 3 dagen in de week eet ik geen vlees bij mijn avond eten.
Gewoon omdat sommige groentes ook niet samen gaan met vlees of vis.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:41

Eet al tijden bewust niet elke dag vlees of vis. Bevalt me prima. Ben ook diervriendelijker vlees gaan eten want die 2-3x in de week dat ik wel vlees eet vind ik dat ook belangrijk. Vlees is van Schotse Hooglanders die in natuurgebieden grazen en ook echt stuk lekkerder dan supermarktspul
Vind vegetarische recepten ook super lekker dus dat is niet echt wennen. Vind het ook leuk om daar nieuwe recepten van te proberen en niet naar standaard vleesvervangers te grijpen. Heb vandaag bijv. Melanzane gemaakt, Italiaans recept met aubergine, tomaat en mozzarella, was erg lekker.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:52

Myrthe2003 schreef:

:') ik hou er van als vegetariërs claimen dat ze volledig van vlees vervangers zijn gemaakt.

Denk dat je wilt zeggen dat je vegetariër bent.. vegetarisch betekend vlees loos..

Ts top dat het zo bevalt dat je overweegt om nog minder vlees / vis te eten. Als vegetariër kan ik je vertellen dat het prima te doen is en je kan nog steeds hartstikke lekker eten zonder dode dieren.
Houdt wel je ijzer inname in de gaten, dat haal je toch voornamelijk uit vlees dus als je echt gaat minderen kan je een tablet overwegen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:59

Zijn er buiten de tabletten ook voedingsstoffen waar het ijzer in zit?
Want ik heb al zo'n medicijn kast om in te nemen dat ik het eigenlijk niet zie zitten nog een pil te moeten nemen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:02

Ja in sla, andijvie en spinazie bijvb zit ijzer.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:05

Spinazie eet ik zeker 1x per week
Is dat dan voldoende?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:07

Dagelijks stukkie vlees hierzo :j
Ik had nog nooit gehoord van een flexitariër, interessant! :j

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:08

Weer zo'n hippe term. Echt onzin als je het mij vraagt :').
Maar goed, ik ben dat dus blijkbaar ook. Ik eet 2/3 keer in de week vlees of vis, de rest vegetarisch.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:12

Sorry maar ik vind flexitarier toch zo iets neps.
waarom moet het een naam krijgen als je minder vlees en vis eet ? Dat je wat voor het milieu doet is toch al voldoende ?