Ontbijttips gezocht zonder granen, ei en melk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Ontbijttips gezocht zonder granen, ei en melk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 14:48

hoi,

Wie kan me aan tips helpen voor een lekker ontbijt zonder granen, ei of koemelk ? na het eten van crackers of brood krijg ik heel snel een suikerdip die dan vervolgens de hele dag blijft duren lijkt wel.
Soms eet ik geitenyoghurt ( met noten etc ) en dan voel ik me veel beter. Alleen durf ik dat niet iedere dag te eten. Ei en koemelk kan ik helaas niet verdragen nu.
Wie heeft er goede tips voor een ontbijt die geen suikerdips veroorzaakt ?

Sleeper

Re: Ontbijttips gezocht zonder granen, ei en melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:51

Groentensmoothie? Vult goed. Havermout als ontbijt helpt mij enorm door de dag heen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:52

rijstewafels, salade, fruit?

carika

Krijg je van muesli (geen cruesli) ook last van een suikerdip?
Muesli kan je ook met appelsap eten bij voorbeeld, heel lekker met notjes!

Taucha

Haver geeft niet zo'n piek als gewone tarwe. Misschien zou je dat eens kunnen proberen? Ik weet alleen niet zo goed waarin je het zou kunnen verwerken als je niet elke dag geitenyoghurt wilt of kunt eten.

Collie2008

Waarom zou je dat niet iedere dag durven te eten?

Speltbrood? Je kan proberen 's morgens je ontbijt goed aan te 'dikken' met eiwitten want die geven een vol gevoel en complexe koolhydraten (oergranen) die een stabiele suikerspiegel houden. Als jij heel snel na crackers/brood een suikerdip krijgt moet je denk ik kijken naar andere soorten brood/crackers?

Lastig dat je en geen ei kan verdragen en geen koemelk producten

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:53

Een smoothie met groenten en/of fruit. Water havermout erbij voor extra vulling.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 14:57

Wow, dat gaat snel ! dank jullie wel voor de reacties.

Speltbrood veroorzaakt ook een suikerdip.
Smoothie gaat toch vaak weer melk doorheen ? Of ??

Carika: oei tandarts is niet blij met jouw tip ! Ik drink nu 3 keer per week een half glas appelsap en de tandarts zag het gelijk. dus om daarmee een ontbijt te beginnen ? Plus dat daar behoorlijk wat suikers inzitten , dus waarschijnlijk weer die suikerdip.

Rijstwafels, ik snap heel dat product niet. Dat vult toch helemaal niet ? Maar misschien voor een dag in de week wel eens te proberen. Dan moet ik alleen nog goed beleg zien te vinden zonder veel suikers. En in vleesbeleg zit weer heel vaak ei....

Havermout als ontbijt is leuk, maar dat maak je vaak met melk ...... Of zou het met water ook kunnen ?? Plus toch weer granen, dus suikerdip ? Of valt dat mee ?

Ik zat zelf nog te denken aan quinoa. Maar hoe maak je dat lekker ?

Azmay

Re: Ontbijttips gezocht zonder granen, ei en melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:00

Bananenbrood(met noten).
Haver en spelt zijn vaak nog altijd met gluten, dus helaas kan ik zelf daar ook niet tegen..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:01

Rijstewafels zou ik laten staan: rijst is/zijn koolhydraten die het lichaam gelijk weer omzet naar suikers..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:02

Azmay schreef:
Bananenbrood(met noten).
Haver en spelt zijn vaak nog altijd met gluten, dus helaas kan ik zelf daar ook niet tegen..

ik denk dat ik wel gluten kan verdragen gelukkig, maar ik dip gewoon mega op koolhydraten uit granen.
Bananenbrood komt op mijn lijstje. heb je daar geen ei of melk voor nodig ?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:05

Havermout kan je ook (gedeeltelijk) met water doen. 100% water vind ik zelf niet zo lekker dus ik maak hem 50/50 met water en koemelk. Maar je zou de koemelk kunnen vervangen door geitenmelk. Snufje zout, schepje suiker (of honing oid), handje nootjes, rozijnen, banaan, appel.... Je kan er vanalles nog bij door gooien. En inderdaad, met havermout heb je veel minder last van een suikerdip.

Een smoothie daar doen wij nooit melk doorheen. Vind dat zelfs niet eens lekker! Ik pers altijd een paar sinaasappels en een citroen uit en vul dan aan met water. Maar je zou ook sinaasappelsap of appelsap uit een pak kunnen nemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:07

Maar dan is een smoothie niets anders al een paar verschillende vruchtensappen door elkaar heen toch ? lijkt me toch weer behoorlijk veel suikers. En vult dat dan genoeg ??
Laatst bijgewerkt door Maris op 26-05-15 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:08

crackers maken van diverse zaden (zonnebloem, pompoen etc), Of slawraps (slablaadje met bijv. tonijnsalade (zelfgemaakt)) Je kan ook een keer googelen op paleo. Hier eten ze zowiezo geen granen in. Helaas wel eieren ter vervanging van granen.
Op oerkracht.nl staan een hoop leuke recepten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:09

Je kan ook andere "melk" gebruiken dan koemelk. Ik gebruik weleens de producten van Alpro, kan je daar tegen? Eiwitten in de ochtend helpen bij mij wel goed tegen dipjes later op de dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:11

Crackers van sesamzaad en lijnzaad etc kan idd. Maar dan zit ik weer met het beleg erop. Vleesbeleg is vaak met ei erin, en zoet beleg is weer veel suikers.
Pff best moeilijk.

Nog een optie: zelf yoghurt maken van kokosmelk of amandelen. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Dee_Es, ooh sorry, nee soja gaat ook niet. dus geen Alpro.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:11

ik maak havermout vaak met alleen water, kan prima. En anders misschien half/half met amandelmelk of rijstemelk. Smaakt ook prima.
Ik kook vaak de vruchten mee en smaakt het meteen lekkerder (ook zonder melk).

Wat ik lekker vind is 'smorgensvroeg 40gram havermout, 200ml water, 75gram rode bieten dit samen koken tot een dikke pap.
Dan 15 tot 30gram geitenkaas (zachter) erdoor met wat basilicum. Smaakt goed, vult goed en krijg er geen suikerdip van

Groene smoothie kan ook:
Fruit met water, havermout en een bladgroente. wel wisselen in bladgroente. Maar vult ook goed.
Moet je wel ongeveer 750/1000ml van drinken dan.
(ga je wel weer wat meer van plassen)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:13

Maris schreef:
Nog een optie: zelf yoghurt maken van kokosmelk of amandelen. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Mijn zus doet het, zowel yoghurt als kaas (= "beleg" dus), ze vindt het in vergelijking met het echte spul geen echt succes, maar voor af en toe prima te doen. Er staan goede recepten in vegan-kookboeken, wellicht vind je daar ook andere ideeën in terug :)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:14

Naast het sap doe je er natuurlijk nog wel fruit en groente doorheen. Wat er doorheen gaat is een beetje afhankelijk van het seizoen en wat ik nog heb liggen. Als we broccoli gegeten hebben bewaar ik altijd de stronk en gooi die dan door de smoothie heen. En vaak gooi ik er nog een handje havermout doorheen zodat het net wat beter vult.
Hoe dat verder zit met suikers, geen idee. Maar ik vind het lekker en het geeft zeker geen dipje na het nuttigen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:15

Ik kan ook niet tegen koemelk (en soja).
Als ontbijt maak ik vaak havermoutpap met rijstmelk. Heel erg lekker!
Rozijnen/appel/kaneel erdoor of banaan.. jammie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:16

Havermout met water kan prima hoor. Ik doe er vaak een hele appel doorheen en kaneel :9 Superlekker en vult echt uuuuuuren.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:18

Ik maak vaak een shake van amandelmelk met bosbessen en bramen, heerlijk!
Op een rijstwafel kan je ook een plak zalm doen en wat avocado & peper. Geen vleesbeleg, maar wel heel gezond.
Van havermout maak ik nog weleens een recept van Rens Kroes; kickstart. Dat is met geweekte havermoutvlokken & cashewnoten. Even in de blender met wat dadelstukjes, kokos en vanillepoeder (dus niet de suiker!) en dat is zó lekker :9. Vult de hele ochtend en dat wil wat zeggen, want ik heb meestal een uur na ontbijt wel weer honger.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:18

Majabeestje schreef:

Maak je de rijstmelk dan zelf ?
Ik ben nog een beetje anti havermout in mijn gedachten, toch weer granen ....

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:27

Maris schreef:
Majabeestje schreef:

Maak je de rijstmelk dan zelf ?
Ik ben nog een beetje anti havermout in mijn gedachten, toch weer granen ....

Nee hoor, koop ik gewoon in de supermarkt.
Ik reageer ook niet goed op granen (en gist, mag ik ook niet) maar havermout gaat goed.
En zuurdesembrood?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:32

Ik zou me niet zo druk maken om die koolhydraten. Je lichaam hoort zo'n 50 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten te halen. Zonder koolhydraten ga je je juist moe en slap voelen. Wat wel zou kunnen is dat je niet goed tegen gluten kan. Een van de symptomen van glutenintolerantie is vermoeidheid. Ik zou dus eens proberen om tarweproducten te vermijden en over te gaan op andere granen.