Wat is eigenlijk nog gezond (eten)??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Wat is eigenlijk nog gezond (eten)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:35

Dat is dus echt een vraag die ik me geregeld stel.
Wat is eigenlijk nog gezond en hoe weet je dat zo zeker?
Koolhydraten, suikers, gisten, vetten en zelfs suikers uit fruit zijn niet meer gezond.
Alleen rauwe groentes zijn echt gezond mits ze niet gespoten zijn voor vulling of insecticide.
Ook ons vlees is niet heilig ook al staat er met koeienletters biologisch en andere mooie teksten op.
Ik eet onwijs graag fruit en groenten, maar dit is toch niet het enige wat we tegenwoordig enigszins verantwoord kunnen eten............of toch wel.

De meesten mensen hebben ook geen tijd om smorgens, smiddags en savonds allerlei ingewikkelde dingen in elkaar te gaan flanzen dus wordt er vaak iets wat klaar is gepakt.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en eventueel tips!!!

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:37

ja het is inderdaad nogal behoorlijk moeilijk, ik ben zelf ook wat bewuster uit gaan zoeken wat voor mij beter is, en ik er nu wat meer op let, en dan zeker met name suiker en zout, ik me al stukken beter voel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:38

Mijn mening:
Niet zo moeilijk doen :Y)

Gewoon niet te veel/ geen kant en klaar maar verder vooral niet te veel trends proberen te volgen.
De meeste mensen worden gewoon oud met aardappelen, groente, vlees en een appeltje voor de dorst :D

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:41

Ik probeer nu zo lang mogelijk geen suiker te eten, met geen suiker bedoel ik geen snoep, chocolade en dat soort zoete troep (natuurlijke suikers, zoals in appels, natuurlijk wel!). Ik ben ook vegetarisch, hierdoor eet je heel erg veel groente.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:41

Sizzle schreef:
Mijn mening:

Gewoon niet te veel/ geen kant en klaar maar verder vooral niet te veel trends proberen te volgen.
De meeste mensen worden gewoon oud met aardappelen, groente, vlees en een appeltje voor de dorst :D

Tja zo denk ik ook wel een beetje en probeer idd op te letten.
Een vrouwtje waar ik kom om gemasseerd te worden is compleet door aan t slaan wat betreft voeding.
Geen suiker, geen koolhydraten enz. en is iedere dag in de weer met zelf alles maken en koekjes bakken.
Heel leuk, maar niet voor iedereen te doen.

nine1987

Re: Wat is eigenlijk nog gezond (eten)??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:43

Waar haalt die vrouw de tijd vandaan? Ik red dat niet met werk, huishouden, honden, kind en paarden..
Ik probeer er op te letten en gebruik graag verse producgen, maar als ik eens geen zin of tijd heb, dan is t ook wel eens pannekoeken of een blik soep.. Heel simpel..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:44

Vetten en suikers zijn an sich niet slecht. Suikers en vetten kun je namelijk beide nodig hebben.
En daarnaast verschilt het ook weer per persoon wat wel en niet goed is, zie daar maar eens een duidelijke lijn in te ontdekken :)) Wat voor mij werkt hoeft dat voor jou juist niet te doen.

Lekker doorgaan met groentes eten, snoep gezond en drink vooral tussendoor wel eens een glaasje wijn. Ik begin zo langzamerhand te geloven dat de meest ideale levenstijl een combinatie is van alle levenstijlen. Hetgene waar JIJ je goed bij voelt. En je lijf geeft echt wel aan wat wel en niet goed is ;) Even de oogst in de wcpot beloeren zegt vaak wel het één en ander ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:48

Die trend volgers kunnen ook zo mooi de ene maand beweren dat voeding X het helemaal is en volgende maand weer beweren dat het juist hartstikke fout is. Nu moeten we allemaal weer over op wat anders.
Er was ook zo'n lijnzaad trend. Gingen mensen ineens iedere (!) dag een bak lijnzaad eten. Vervolgens komen ze erachter dat een overdosis daarvan niet perse gezond is en ineens wordt het pak dan ook resoluut weggegooit.
Om een een of andere reden moet het blijkbaar alles of niets zijn.

Ik ben gewoon te simpel voor zulke dingen ben ik bang.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:50

Gezond eten bestaat niet. Eten kun je niet per voedingsmiddel opdelen in gezond en o gezond m.i. Sla vinden we gezond, maar alleen sla houdt je niet in leven Als je begrijpt wat ik bedoel.

Een gezond eetpatroon kan wel en bestaat voor mij uit de voedingsstoffen die mijn lichaam nodig heeft in de juiste hoeveelheden. Kijken naar het grote geheel maakt je eetpatroon gezond. Voddingsmiddelen of voedingsgroepen uutbannen niet.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:50

Zorgen dat je genoeg micronutriënten(vezels, vitaminen, mineralen) binnen krijgt en verder genoeg eten om je lichaamsgewicht op peil te houden(minder als je af wilt vallen, meer als je aan wilt komen) :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:53

Sizzle schreef:
Mijn mening:

:j

Je gezonde verstand gebruiken en goed naar je lichaam luisteren. Ik krijg puistjes van melk dus dat drink ik niet meer, en van gist ga ik opzetten dus ik eet lekker desembrood. Verder niks uit pakjes en zakjes, maar dat vind ik ook niet lekker.

Van ademen ga je ook dood.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:56

Sterker nog: van leven ga je dood :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 16:10

Ik begrijp het sarcasme, zo denk ik zelf ook wel.
Alleen hoor je het allemaal steeds vaker.
Dit niet gezond, dat niet gezond, waar doe je nog goed aan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:13

Tis niet zo lastig. Geen pakjes en zakjes en als t er niet uitziet als eten, niet eten :P Koolhydraten in verhouding tot je levensstijl, natuurlijke vetten uit boter vis en noten, groenten, meergranen, we weten het allemaal wel... we maken er alleen geen tijd voor (hoewel je met gemak binnen n half uur een gezonde hap op tafel hebt) of we kiezen voor wat anders. En ook gewoon lekker eens iets royaal ongezonds nemen als je daar trek in hebt. Dat hysterische gedoe is nergens voor nodig, eet de dingen die je lijf herkent als eten (en dan hoef je echt niet full on paleodieet ofzo te gaan, gewoon gezond verstand) en ben matig met frisdrank en yoghidrink/chocomelk/melk. Verder is ieder lichaam anders dus luister naar je lijf. Dan kom je al n end denk ik :)
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 12-05-15 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:14

Ik probeer gewoon zoveel mogelijk te eten wat de natuur geeft. Klinkt heel zweverig, maar het werkt voor mij wel.
Ik eet geen vlees of vis, want dat is in mijn ogen echt pure rotzooi tegenwoordig, en er wordt veel te veel mee geklooit.
Ik eet ook veel van zonnatura en dat soort merken. Maar ik eet ook heus wel eens een frietje mayo.. Als het maar in balans is, (gevarieerd eten dus) en je je er zelf goed bij voelt.. Dat lijkt mij het belangrijkst. ;) Je bent wat je eet zeggen ze tenslotte altijd..
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 12-05-15 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:22

Ik denk dat gezond eten hoofdzakelijk met gezond verstand te maken heeft. Voorop gesteld dat ieder lichaam andere behoeften heeft is de hoofdzaak toch: matig met vlees, veel groenten, veel fruit, regelmatig noten, etc.

In dit lijstje staat dus geen chocola, koek en patat.

Wat mij opvalt met voeding zijn de modes. Tegen de tijd dat je lekker bezig denkt te zijn met vier stuks fruit per dag is dat ineens niet goed meer. Moet je superfruits gaan eten.
Tegen de tijd dat je eraan gewend bent geraakt je groenten halfrauw te wokken, moeten ze ineens weer macrobiotisch.
Tegen de tijd dat je eindelijk paardenbiefstuk durft te eten omdat dat gezonder is, duiken er ineens allerlei schandalen op.

Modes, grillen en schandalen. Dat is de voedselindustrie. De onwetende klant die gewoon gezond wil zijn is de dupe. Daarom: gebruik gewoin je gezonde verstand en dan is het doorgaans heus wel goed.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:25

tja is wel heel lastig geworden, alles wat geld opbrengt wordt maar gedaan. Om onze gezondheid maken ze zich heel wat minder druk. Probeer suiker en zout te beperken. Ook E-nummers ga ik zoveel mogelijk uit de weg.
En je kunt wel zeggen de mensen van nu zijn ook oud geworden, maar de voedingsmiddelen bevatten nu wat anders dan bijvoorbeeld 50 jaar geleden.
Denk dat afwisselen en je verstand gebruiken belangrijk is.

Wat ik veel eet:
magere franse kwark
muesli (met zo min mogelijk troep)
fruit
groenten
eieren
roggebrood
vlees (zonder toevoegingen in de winkel, zelf doe ik er wel veel kruiden op)

Wat ik echt uit de weg ga:
kant en klaar maaltijden
supermarkt brood
gebak koek en snoep

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:26

Ik vind het soms erg dramatisch allemaal. Ik eet gezond en gevarieerd, groente en fruit, vlees/vis, zuivel etc. Van alles wat en koolhydraten en vetten schuw ik niet. Maar ik eet gerust eens per week (of twee) soep met een broodje als avondeten, en ik kook ook Knorr Wereldgerechten uit een pakje ( }> ), gewoon omdat ik dat lekker vind en ik niet elke dag zin heb om over het avondeten na te denken. Wanneer ik merk dat ik wat aankom schrap ik weer voor een poosje de overheerlijke Milkarepen en B&J. Ach, gewoon logisch nadenken en de boel een beetje uitbalanceren, en vooral eten waar jij je fit en lekker bij voelt. Het lijkt me niet de bedoeling dat eten een obsessie wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:45

Miracle, als je weet waar je vlees vandaan komt dan weet je ook wat erin zit.
Ik koop 1/8e koe of een half lam bij de bio boer waar mijn paarden gestalt staan.
Als ik wil kan ik zelfs nog nagaan hoe het heette :P
Zie ze elke dag lekker vredig op hun heuvel staan en swinters in hun stal met buitenuitloop en krab bezems.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:46

Alles met mate is mijn motto. Afhaalmaaltijd kan prima, maar niet elke week, snoep mag best maar niet elke dag, etc. Werkt makkelijk en goed voor mij. :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 17:11

Ik gebruik ook zoveel mogelijk vers en ben vaak langer bezig met schoon maken en voorbereiden dan het opeten zelf.
Maar ik gebruik ook wel eens een sausje uit een pakje OEPS.
Snoep probeer ik ook echt te minimaliseren, het enige waar ik moeite mee heb is: geen suiker in de koffie, geen melk drinken (is wel al veel minder) en frisdrank ook dat beperk ik.
Maar dat zijn ook van die gewoontes.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:17

jesito schreef:
Ik begrijp het sarcasme, zo denk ik zelf ook wel.
Alleen hoor je het allemaal steeds vaker.
Dit niet gezond, dat niet gezond, waar doe je nog goed aan.

Ik volg het ook allemaal niet.. Eet waar ik me goed bij voel en trek me niks aan van wat anderen zeggen. Het is inderdaad net zo veranderlijk als het weer, dus ik volg het allemaal niet. Daarnaast woon ik nog thuis en eet ik gewoon wat m'n moeder in huis haalt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:19

Ik eet gewoon nog een bruine boterham met hagelslag hoor!
Verder let ik er wel een beetje op, maar heb echt geen tijd (en geen zin) om alles uit te moeten pluizen.

Een frietje is 2x per jaar lekker, net als een pizza.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:20

Het helpt al heel erg als je kijkt naar wat er in de producten zit en bedenkt welke voedingsstoffen je nodig hebt. Houd eens bij wat je eet, bijv. in de eetmeter van het voedingscentrum, en dan kun je nagaan of je je lichaam aan het 'voeden' bent of aan het 'vullen' (om even in de termen van een boek over dit onderwerp te spreken)

Het heeft bij mij in ieder geval bijgedragen aan de bewustwording, maar het boodschappen doen is wel een stuk minder leuk geworden :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:25

Verse groenten. Geen biologisch vlees. Want wie kan me echt vertellen dat het echt biologisch is. Wat ik wel vind is dat sommige mensen echt doorslaan in biologisch eten